Pagina 18 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 08 jul 2022, 23:40
door JothamvW
Zie ik nou goed dat ze de 58 willen verleggen via Berg en Dal en ze de voormalige spoorlijn tot Groesbeek hebben ingetekend?
En die lijn 99 moet dus juist via de bypass om Kranenburg heen maar vervolgens toch nog een halte hebben in het stadje.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 09 jul 2022, 13:19
door regenmaker
Meltrain schreef: vr 08 jul 2022, 22:57 Wat is het verschil tussen lijn 63 en 69?
Ik heb het idee dat ze de 63/69 als werknaam hebben gebruikt aangezien dat de huidige bussen zijn die tussen Geldern en Straelen rijden. Ze hebben het in het plan over 1 snelbuslijn.
JothamvW schreef: vr 08 jul 2022, 23:40 Zie ik nou goed dat ze de 58 willen verleggen via Berg en Dal en ze de voormalige spoorlijn tot Groesbeek hebben ingetekend?
En die lijn 99 moet dus juist via de bypass om Kranenburg heen maar vervolgens toch nog een halte hebben in het stadje.
Er staat nog in het plan dat exacte halteplaatsen etc. nog verder uitgewerkt moeten worden. Ik vermoed dat ze gewoon de route fout hebben ingetekend.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 12 jul 2022, 16:10
door regenmaker
Per 1 september 2022 gaat de Baumwollexpress van start (X80) tussen Bad Bentheim, Gronau, Vreden en Bocholt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 00:36
door Hans
Klinkt als een mooi lijntje, maar of dat levensvatbaar is als expresslijn, zal voornamelijk aan de dienstregeling liggen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 00:40
door dennistd
Wou al zeggen dat dat wel een interessante lijn is om eens een NRW-rondje mee te beginnen of eindigen vanuit Gronau. Alleen ik zie dat de aansluiting in Bocholt op de RE 19 zo ongeveer niet slechter kan met net geen uur overstaptijd :X

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 07:08
door regenmaker
Je hebt de dienstregeling dus al gevonden?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 11:39
door dennistd
Ja, bahn.de kent hem al

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 12:06
door Suus
De aansluitingen in Bad Bentheim zijn ook jammer. Aankomst om :16, vertrek van de treinen naar Rheine om :56, naar Hengelo om :08 en naar Neuenhaus om :09. Alleen de aansluiting op de Intercity Amsterdam - Berlijn is goed, maar die rijdt maar 1x/2 uur.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 13:58
door Hans
zijn de aansluitingen in Gronau wel goed wellicht?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 16:42
door regenmaker
dennistd schreef: wo 13 jul 2022, 00:40 Wou al zeggen dat dat wel een interessante lijn is om eens een NRW-rondje mee te beginnen of eindigen vanuit Gronau. Alleen ik zie dat de aansluiting in Bocholt op de RE 19 zo ongeveer niet slechter kan met net geen uur overstaptijd :X
Aansluitingen in Bocholt zijn perfect, namelijk op de bus naar Rees (lijn 61). :mrgreen:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 20 jul 2022, 15:26
door ICE11
Mockup van de nieuwe Alstom-lagevloertrams voor Köln: https://www.kvb.koeln/aktuelles/meldung ... ews&id=494

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 20 okt 2022, 10:49
door Stefan
De nieuwe dienstregeling voor de VRR, die per 11 december in gaat, lijkt volledig te zijn verwerkt in de reisplanners. Viel Spaß! *O*

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 19:46
door ICE11
In Düsseldorf is men van plan om in 2023 met de nieuwe "Rheintakt" te starten. De plannen zijn inmiddels uitgewerkt en nu moet de politieke besluitvorming gebeuren. Onder andere zal ma-vr overdag in het hele tram-/Stadtbahnnet minstens elke 10 minuten een trein rijden, waar momenteel een 3/7-patroon is moet dit 5/5 worden. In het tram-/Stadtbahnnet zijn daarvoor wijzigingen nodig:

- U74 vervalt en wordt in de U76 (Krefeld-Meerbusch-D Holthausen) geintegreerd, welke in Düsseldorf elke 10 minuten rijdt (in de spits elke 10 minuten tot/vanaf Meerbusch)
- U77 rijdt niet meer naar Holthausen maar naar Lierenfeld, samen met de U75 rijdt dan elke 5 minuten een trein tussen Belsenplatz en Lierenfeld
- U75, U78 en U79 vooralsnog geen veranderingen, pas als de lijn naar de luchthaven open gaat wordt de U78 gesplitst in een U78 Messe-Hbf. en U80 Flughafen Terminal-Hbf.
- U72 rijdt niet meer naar Volmerswerth maar naar Benrath
- U71 en U83 niet meer naar Benrath maar naar Volmerswerth
- Tram 701 niet meer naar Am Steinberg maar naar Eller
- Tram 705 niet meer naar Eller maar naar Am Steinberg

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 24 okt 2022, 08:30
door Tom024
Twee berichten die specifiek over treinen in NRW gaan verplaatst naar het desbetreffende topic.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 26 okt 2022, 20:49
door ICE11
In Köln gaan per direct 32 Stadtbahn-treinen serie 2300 tijdelijk buiten dienst. Reden is nader onderzoek ten gevolge van de brand van een van de wagens in het station Ebertplatz kort geleden. Op lijnen 3, 5 en 13 rijden daardoor voorlopig maar enkel- en geen dubbeltracties.

https://www.ksta.de/koeln/massive-auswi ... 6809878347&

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 21:20
door anonymous_1
Uit OV in Beeld:
regenmaker schreef: wo 29 sep 2021, 18:32 In Kamp-Lintfort net over de grens rijden nog O405s rond op de reguliere lijndienst.
Rijden deze hier nog steeds?
(P.S. Als dit beter in 'Korte vragen' kan, mag een moderator het eventueel daarheen verplaatsen)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 31 okt 2022, 07:51
door Stefan
Nee, die zijn helaas vervangen door facelift Citaro’s.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 26 dec 2022, 15:41
door ICE11
Op een stalling in Velbert, waar diverse bussen van Rheinlandbus en een onderaanneemer stonden heeft vannacht en brand gewoed:

https://www.n-tv.de/panorama/Brand-in-B ... 06799.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 04 jan 2023, 14:30
door ICE11
Door aanhoudend gebrek aan personeel komen er in Köln met ingang van 1. maart wijzigingen in de dienstregeling bij de Stadtbahn:

https://www.kvb.koeln/unternehmen/press ... ument=4423

Al vanaf 6. februari vervallen de versterkingsritten op lijnen 1, 9 en 15.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 19:27
door ICE11
In Bonn is vanmorgen de eerste Skoda tram aangekomen:

https://www.flickr.com/photos/stadtbahn ... 661409957/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 10 feb 2023, 19:17
door ICE11
Toevallig werd ik erop attent dat al op 31. januari de laatste rit van een Berkhof-trolleybus in Solingen was: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3498913352

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 05 mar 2023, 15:34
door regenmaker
In de zomer van 2023 gaat de X49 tussen Meerbusch en Kempen rijden, dan zijn alle XBussen van de VRR uit de eerste fase doorgevoerd. Er wordt nu nagedacht over de tweede fase: Link (pdf)

Hieronder valt ook de X25 tussen Nijmegen, Kleve en Emmerich, dat betekent dat de gehele week minstens een uursdienst aangeboden moet worden.

Tevens gaat de VRR zich meer bemoeien met de lijnnummeresthetiek in zijn verkeersverbond. Hier (pdf) is een overzicht van alle producten te vinden en in bijlage C een lijst van de lijnen die niet aan de regels van de VRR voldoen. Ook de SB58 voldoet niet aan de regels, omdat die in de reeks SB1-9, SB4X of SB9X moet liggen. :)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 05 mar 2023, 17:18
door Meltrain
Wordt die X25 de vervanger van SB58 of wordt het een extra lijn?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: zo 05 mar 2023, 18:30
door regenmaker
Dat is nog niet duidelijk. Van de 20 lijnen die werden onderzocht zijn er nu 14 die verder worden uitgewerkt waarvan de X25 er één is.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 30 mar 2023, 19:34
door ICE11
Een eerste haalbaarheidsonderzoek heeft de conclusie, dat een tramlijn van Aachen naar Baesweiler realiseerbaar is. Dit onderzoek is wel niet bindend, want nu volgt nog de zo genoemde "Standardisierte Bewertung" en pas daarna kan de politiek de nodige beslissingen nemen.

https://regiotram-aachen.de/node/243