Pagina 19 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 30 mar 2023, 23:03
door Ardan
Dus dat duurt nog sowieso wel tot 2050 *O*

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 05 apr 2023, 20:17
door Suus
De nieuwe trams in Duisburg zijn toegelaten. DVG maakt volgende week bekend wanneer ze in de reizigersdienst zullen gaan.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 20:10
door regenmaker
Plannen in Kreis Kleve worden steeds concreter:

Per december 2022 (fase 1)
  • Lijn SB41 Straelen - Nieukerk
  • Lijn X27 Kleve - Kalkar - Xanten - Wesel
  • Lijn X28 Goch - Uedem - Xanten - Wesel
  • Lijn X32 Kleve - Kalkar - Rees - Empel
Per mei 2023 (fase 2.1)
  • Lijn SB42 Herongen - Wachtendonk - Aldekerk
Per december 2023 (fase 2.2) (huidige planning, niet definitief)
  • Lijn SB46 Nijmegen - Kranenburg - Goch - Weeze Airport - Kevelaer
  • Lijn X25 Nijmegen - Kranenburg - Kleve - Emmerich
  • Lijn X31 Kevelaer - Sonsbeck - Xanten (- Wesel)
  • Lijn X73 (Geldern -) Straelen - Kaldenkirchen - Brüggen - Wegberg - Erkelenz
Wederom is het plan voor de doorgaande lijn tussen Doetinchem, Emmerich, Kleve en Nijmegen door Nederlandse zijde afgeschoten.

Link (pdf)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 21:31
door sirvinniei
Mooie plannen. Komt er dan een kwartiersdienst Nijmegen-Kranenburg?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 22:14
door regenmaker
Nee, huidige plan is dat de SB46 1x/2 uur gaat rijden. Negen ritten op een doordeweekse dag, acht op zaterdag en zeven op zondag.

Voor de XBuslijnen geldt dat de gehele week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat minimaal 1x/uur een bus moet rijden (VRR heeft dat als voorwaarden gesteld). De bussen krijgen hierbij een specifieke huisstijl.

Ter aanvulling: in het eerste plan zou de SB42 doorrijden naar Venlo (of Kaldenkirchen), maar ik denk dat er daar nog overleg met de provincie Limburg nodig is. Andere reden is dat de huidige dienstregeling van de SB42 maar met 1 bus uitgevoerd kan worden. Indien doorgetrokken heb je 2 bussen nodig voor de uursdienst. Er worden plannen gemaakt voor fase 3, dus ik ben benieuwd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 12 apr 2023, 23:55
door sirvinniei
Mijn Duits is niet geweldig, dus misschien begrijp ik het verkeerd, maar bij zowel SB als de X-lijnen staat:
feste Vertaktung (60/30)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 02:14
door umbusko
Een snelbus Nijmegen-Weeze Airport is zo slecht nog niet. Ik heb dat ooit gedaan met de SB58, RE10, half uur wachten en SW1. Dat vond ik niet per se voor herhaling vatbaar, laat staan voor iemand die niet van OV houdt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 06:16
door regenmaker
sirvinniei schreef: wo 12 apr 2023, 23:55 Mijn Duits is niet geweldig, dus misschien begrijp ik het verkeerd, maar bij zowel SB als de X-lijnen staat:
feste Vertaktung (60/30)
Ja dat is in principe juist. Echter, zijn er voor 2 lijnen een uitzondering: SB46 en SB70. Die gaan volgens de eerdere powerpoint die ik had gedeeld 1x/2 uur rijden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 10:59
door Meltrain
Ik herhaal mijn eerdere vraag.
Meltrain schreef: zo 05 mar 2023, 17:18 Wordt die X25 de vervanger van SB58 of wordt het een extra lijn?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 13:37
door dennistd
regenmaker schreef: wo 12 apr 2023, 20:10 Plannen in Kreis Kleve worden steeds concreter:
Link (pdf)
Vraag me wel af waar de benaming 'Nijmwegen' weg komt. De Duitse benaming voor Nijmegen was altijd Nimwegen, dit lijkt een soort kruising tussen die twee te zijn :X

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 14:53
door gpvos
En vrij consequent gebruikt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 17:38
door regenmaker
Meltrain schreef: do 13 apr 2023, 10:59 Ik herhaal mijn eerdere vraag.
Meltrain schreef: zo 05 mar 2023, 17:18 Wordt die X25 de vervanger van SB58 of wordt het een extra lijn?
Het lijkt erop dat hij vervangen wordt aangezien ze het hebben over X in plaats van SB-lijn. Maar dat wordt niet 100% duidelijk uit de powerpoint.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 17:41
door nvdw
“Die Linien Nijmwegen – Kleve – Emmerich und Kevelaer – Sonsbeck – Xanten (– Wesel) sind nun Bestandteil der X-Bus-Planung des VRR”

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 13 apr 2023, 18:27
door regenmaker
Ja exact, maar wat de exacte route wordt en de uiteindelijke uitwerking op de dienstregeling is, is mij nog niet duidelijk. Ik heb ook gezien dat een X-bus gewoon naast de reguliere lijn gaat rijden, maar dat lijkt mij in dit geval niet voor de hand liggen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 26 jun 2023, 21:27
door ICE11
ICE11 schreef: vr 21 okt 2022, 19:46 In Düsseldorf is men van plan om in 2023 met de nieuwe "Rheintakt" te starten. De plannen zijn inmiddels uitgewerkt en nu moet de politieke besluitvorming gebeuren. Onder andere zal ma-vr overdag in het hele tram-/Stadtbahnnet minstens elke 10 minuten een trein rijden, waar momenteel een 3/7-patroon is moet dit 5/5 worden. In het tram-/Stadtbahnnet zijn daarvoor wijzigingen nodig:

- U74 vervalt en wordt in de U76 (Krefeld-Meerbusch-D Holthausen) geintegreerd, welke in Düsseldorf elke 10 minuten rijdt (in de spits elke 10 minuten tot/vanaf Meerbusch)
- U77 rijdt niet meer naar Holthausen maar naar Lierenfeld, samen met de U75 rijdt dan elke 5 minuten een trein tussen Belsenplatz en Lierenfeld
- U75, U78 en U79 vooralsnog geen veranderingen, pas als de lijn naar de luchthaven open gaat wordt de U78 gesplitst in een U78 Messe-Hbf. en U80 Flughafen Terminal-Hbf.
- U72 rijdt niet meer naar Volmerswerth maar naar Benrath
- U71 en U83 niet meer naar Benrath maar naar Volmerswerth
- Tram 701 niet meer naar Am Steinberg maar naar Eller
- Tram 705 niet meer naar Eller maar naar Am Steinberg
En inmiddels is de begindatum uitgesteld tot uiterlijk januari 2024: https://rp-online.de/nrw/staedte/duesse ... d-92752479

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 29 jun 2023, 22:47
door regenmaker
Het nieuwe net van Mülheim gaat wel door per 7 augustus 2023!

Tram
- Lijn 104: Vervalt tussen Kaiserplatz en Hauptfriedhof en wordt vervangen door buslijn 130.
- Lijn 112: De nachtelijke ritten die als NE12 worden gereden, worden voortaan als bus uitgevoerd.

Bus
- Lijn 122: De route in Mülheim wordt gewijzigd. De route verloopt niet langer via Speldorf maar er wordt via de route van lijn 128 directer naar Mülheim Stadtmitte gereden.
- Lijn 124: Wordt vernummerd in lijn 125 en de frequentie gaat doordeweeks omhoog naar 4x/uur. Voortaan wordt het traject naar de Peterstraße met een beperkte frequentie de gehele week bediend.
- Lijn 128: Deze lijn vervalt en wordt overgenomen door de 122 en door de verlengde STOAG lijn SB90.
- Lijn 129: De route wordt aan beide zijden verlengd en bedient daarmee de noordelijke ring van Mülheim. De ritten beginnen te Essen-Frohnhausen en eindigen in Speldorf waarmee de lijnen 122 en 138 deels worden overgenomen.
- Lijn 130: Wordt verlengd naar Mülheim Stadtmitte ter compensatie van tramlijn 104.
- Lijn 131: Beperkte wijzigingen.
- Lijn 133: Vervalt en het gedeelte naar Saarn wordt vervangen door lijn 135.
- Lijn 134: Gaat voortaan een uitgebreide route via Uhlenhorst rijden.
- Lijn 135: Neemt het traject naar Saarn over van lijn 133. De frequentie gaat omhoog naar 4x/uur en in de spits zelfs kort naar 8x/uur van en naar Saarn.
- Lijn 136: Rijdt niet langer tussen Mülheim-Heißen en Essen-Haarzopf. In Dümpten wordt de route gewijzigd.
- Lijn 138: Komt te vervallen en wordt overgenomen door lijn 129.
- Lijn 139: Nieuwe lijn die de zuidelijke ring gaat vormen. Het vervallen traject van lijn 136 wordt in de route geïntegreerd.
- Lijn 151: Wordt via Rumbachtal verlengd naar Heißen.
- Lijn 752: De frequentie op zondag gaat omhoog naar 1x/uur.
- Lijn 753: Rijdt alleen nog tussen Saarn en Ratingen.

Nieuwe lijnennet
Folder (pdf)
Spoiler: show
Goed nieuws voor mij! Minder trams en meer bussen! :mrgreen:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 30 jun 2023, 10:28
door jjasloot
Daar valt best een stuk tram weg op een traject waar ook geen andere tram rijdt

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 10:42
door Meltrain
regenmaker schreef: do 29 jun 2023, 22:47 Het nieuwe net van Mülheim gaat wel door per 7 augustus 2023!
Goed nieuws voor mij! Minder trams en meer bussen! :mrgreen:
Het klimaat zal er minder blij mee zijn, want ik kan me niet voorstellen dat het elektrische bussen zijn. :(

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 10:52
door gpvos
Als het netwerk voldoende verbetert zou het mensen uit de auto kunnen lokken.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 12:12
door Suus
Nee hoor, in Mülheim wordt het OV vakkundig gesloopt.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 16:24
door ZO6176
Ik weet niet of je dat daar vakkundig kan noemen. Lijkt meer met de botte bijl

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 16:36
door ArrivaBas
Mülheim an der Ruhr is een stad die bij mij bekend staat als een en al verval. Dat het OV dan ook uitgekleed wordt volgens de methode 'van dik hout zaagt men planken' past dan ergens ook weer bij dat beeld.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 20:50
door Vinny
Zo'n verslechtering is het toch ook niet? Er staan ook verbeteringen in het plan.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 23:00
door regenmaker
Dat een tramlijn verdwijnt betekent niet meteen dat men wanbeleid voert. Het biedt juist kansen. De nieuwe 130 zorgt voor nieuwe directe verbindingen met het centrum van Mülheim terwijl men er op frequentie amper op achteruit gaat. Zeker voor dunne tramlijnen zou ik het verbussen juist adviseren.

Een reguliere stadstram is tegenwoordig geen kostenefficiënte manier van transport mede door de hoge onderhoudskosten, relatief lage snelheid en inflexibiliteit. Men kan beter focussen op BRT, sneltram of metro. Voor het klimaat hoef je het ook niet meer te doen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 06 jul 2023, 23:36
door Meltrain
Dan moeten er wel elektrische bussen (gaan) rijden!
Daarnaast biedt een tram over het algemeen meer capaciteit dan een (gelede) bus.