Pagina 20 van 21

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 06:41
door regenmaker
De Ruhrbahn plant in 2030 volledig elektrisch te rijden.
Voor dunne tramlijnen is er dus geen reden om die in stand te houden.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 07:09
door Suus
Alle onderzoeken wijzen erop dat om reizigers te winnen en te behouden, je beter een tram kan inzetten dan een bus.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 07:13
door regenmaker
Vraag is dan of je per reiziger niet meer kwijt bent.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 07:57
door Nitein-Repart
ArrivaBas schreef: do 06 jul 2023, 16:36 Mülheim an der Ruhr is een stad die bij mij bekend staat als een en al verval. Dat het OV dan ook uitgekleed wordt volgens de methode 'van dik hout zaagt men planken' past dan ergens ook weer bij dat beeld.
Mülheim heeft toch nog een klein historische centrum met een aantal vakwerkhuizen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 07 jul 2023, 08:40
door ICE11
Mülheim heeft de hoogste overheidsschuld van alle steden in NRW.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 15 jul 2023, 18:42
door metrophil
regenmaker schreef: do 06 jul 2023, 23:00 Dat een tramlijn verdwijnt betekent niet meteen dat men wanbeleid voert. Het biedt juist kansen. De nieuwe 130 zorgt voor nieuwe directe verbindingen met het centrum van Mülheim terwijl men er op frequentie amper op achteruit gaat. Zeker voor dunne tramlijnen zou ik het verbussen juist adviseren.

Een reguliere stadstram is tegenwoordig geen kostenefficiënte manier van transport mede door de hoge onderhoudskosten, relatief lage snelheid en inflexibiliteit. Men kan beter focussen op BRT, sneltram of metro. Voor het klimaat hoef je het ook niet meer te doen.
Nee? De 104 rijdt elke 15 minuten, de 130 zal alleen elke 20 minuten rijden, dus is het wel een verslechtering. En het zijn alleen nieuwe verbindingen, omdat het gedeelte van bus 130 al een verbusste traject van tram 104 is. Sommige jaren geleden kon je het ook al direct, per tram. Ook moet de stad Mülheim oftewel de Ruhrbahn subsidies terugbetalen (!) aan de land en de VRR, omdat de tramtraject dat nu gaat vervallen pas sommige jaren geleden wordt (een beetje) gemoderniseerd.

Het is alleen een kwestie van geld, met het nieuwe lijnennet willen ze bezuinigen ("maar het zal aantrekkelijker worden", ik denk dat we wel zullen zien of dat gebeurt). Mülheim heeft slechte beslissingen genomen met de tramtunnels en nu wil niemand opkomen voor goed openbaar vervoer. Richting Saarn staat al jaren een nieuwe tramlijn gepland, die komt er niet, maar natuurlijk wel worden er tramlijnen opgeheven (rip 110).

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 15 jul 2023, 19:53
door ICE11
De beslissing ooit tunneltrajecten in Mülheim te bouwen moet in de historische context worden gezien en mag niet alleen aan de stad Mülheim worden toegeschreven. Oorspronkelijk was het in de jaren 60 de bedoeling om een ​​"Stadtbahn Rhein-Ruhr" te introduceren en de treinen ondergronds te leggen zodat ze het autoverkeer niet meer in de weg stonden. Dit net zou ruim 300 km lang worden, van Düsseldorf via Duisburg en Essen tot Dortmund, en alle bestaande trams vervangen. Door steeds hogere kosten en minder wordende subsidies liepen de plannen echter vertraging op en om al afgebouwde tunnels niet onbenut te laten, werd toen besloten - bij voorbeeld in Mülheim - de al bestaande tram door de tunnels te laten rijden (een soort premetro dus) en op een later moment een "echte" Stadtbahn van te maken. Zover is het uiteindelijk nooit meer gekomen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 14 okt 2023, 14:39
door regenmaker
De stadsbus van Bocholt rijdt vanaf 17 oktober 2023 langer door. Doordeweeks tot circa 21:00 uur in plaats van 19:00 uur en op zaterdag tot circa 19:00 uur in plaats van 16:00 uur, dit geldt ook voor de grensoverschrijdende lijnen C7 en C11 die naar Dinxperlo respectievelijk Aalten rijden. Ook wordt de dienstregeling eerder opgestart. Op zaterdag uur eerder (6:00 uur) en ook doordeweeks anderhalf uur eerder (5:00 uur).

https://www.stadtbusbocholt.de/bus-news ... ausweitung

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 18:02
door ICE11
Vanwege het hoge peil van de Rijn rijdt de Stadtbahn 66 in Bonn vanaf morgen tot minstens dinsdag alleen tot Oberdollendorf. Het direct langs het rivier gelegen traject van Königswinter tot Bad Honnef vervalt.

https://www.swb-busundbahn.de/aktuelle- ... igswinter/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 07 dec 2023, 17:47
door ICE11
Alle veranderingen met de nieuwe dienstregelingen in Düren vanaf 10.12.23 en in Aachen vanaf 15.01.2024 op een rij:

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... -102551199

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 08 dec 2023, 01:25
door Ardan
Vanaf 7 januari geldt de nieuwe dienstregeling in Düsseldorf onder de naam Rheintakt.
De U74 wordt opgeheven en gaat samen met de U76 één nieuwe lange U76 vormen (dus het einde van het alleen als opstapstation gebruikte Handelzentrum voor kerende treinen). Verder wat eindpuntswisselingen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 08 dec 2023, 10:49
door Meltrain
Het lijkt erop dat de U70 verlengd wordt naar Handelszentrum.
Wat is eigenlijk het nut van de U70? Is die lijn veel sneller dan de U76?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 08 dec 2023, 11:00
door Ardan
Spitsversterker.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 12 dec 2023, 20:09
door regenmaker
De NIAG gaat een nieuwe grote stalling in Kamp-Lintfort bouwen ten behoeve van de nieuwe elektro bussen van het type Ebusco 3.0. Er komen in eerste instantie 43 nieuwe bussen waarvan 12 voertuigen geleed zullen zijn.

https://niag-online.de/news/240/zentral ... t-geplant/

Wat plaatjes met persbericht in het Nederlands:
https://www.ebusco.com/nl/31-ebusco-3-0 ... e-ag-niag/

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 28 dec 2023, 19:44
door ICE11
Vanwege overstroming is de Stadtbahn-lijn 66 tussen Oberdollendorf en Bad Honnef nog tot minstens overmorgen gestremd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 28 dec 2023, 20:04
door waldo79
De lijn loopt daar pal aan de rivier.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 17 jan 2024, 21:18
door regenmaker
https://www.vrr.de/de/magazin/damit-sie ... n-koennen/

Er is afgesproken binnen de VRR nog maar op 4 data per jaar de grote dienstregelingswijzigingen door te voeren. Alleen al in het eerste halfjaar van 2023 werden op 10 verschillende data dienstregelingswijzigingen in het busvervoer doorgevoerd.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 29 jan 2024, 18:03
door ICE11
Details voor NRW over de voor aanstaande vrijdag geplande staking in stads- en streekvervoer in Duitsland:

https://nrw.verdi.de/presse/pressemitte ... b4062e1424

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 30 jan 2024, 20:27
door ThatPCDude
Alle bedrijven in Dorsten staken, behalve degene die ik nodig zou moeten hebben om vanaf hier in de buitenwijken van Dorsten naar de stations van Dorsten of Wesel te komen *O* *O* *O*

Kan de DB (ofnaja, Busverkehr Rheinland) toch nog wat ;)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 13 feb 2024, 17:38
door ICE11
Overmorgen wordt in het stadts- en streekvervoer in NRW opnieuw gestaakt:

https://www1.wdr.de/nachrichten/landesw ... g-100.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 19 feb 2024, 19:44
door ICE11
Al sinds januari wordt de snelbus tussen Bocholt en Münster niet meer door SWK gereden maar door DB Westfalenbus: https://www.dbregiobus-nrw.de/angebot/b ... eis-borken

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 20 feb 2024, 07:48
door regenmaker
Klopt inderdaad, was ook al op de wiki bewerkt. Vanaf de zomer worden nieuwe Setra bussen ingezet door DB Westfalen. Nu wordt nog met de oude Setra bussen gereden en de VDL's worden door Menchen overgenomen. Lensing die jarenlang de diensten op de S75 in opdracht van de SWK uitvoerde, doet dit niet langer. Nieuw is dat de route in Rhede werd gewijzigd en een pendelbus naar het centrum van Rhede werd opgericht onder het lijnnummer C75.

Na het verlies van deze concessie door de SWK (na ook de stadsdienst van Bocholt in 2019 te hebben verloren), heeft de SWK geen activiteiten meer in de Kreis Borken.

Foto nieuwe bussen:
https://www.kreis-borken.de/de/aktuelle ... 148952.php

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 19:48
door ICE11
Dit jaar wordt de Mülheimer Brücke over de Rijn in Köln opgeknapt. Daardoor kan tussen 2. april en 7. november de Stadtbahn niet over de brug rijden. De lijnen 13 en 18 worden daardoor onderbroken, lijn 3 rijdt door tot Thielenbruch en er komen de tijdelijke lijnen 14 en 19:

https://www.kvb.koeln/fahrtinfo/baustel ... ennetzplan

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 19:09
door ICE11
In Essen is de aanleg van een nieuwe bovengrondse tramlijn door de binnenstad begonnen: https://www.citybahn-essen.de/ Wel opmerkelijk, want tot nu toe was vooral in het Ruhrgebiet altijd sprake ervan dat er zelfs niet genoeg geld is om de bestaande lijnen - boven- en ondergronds - op te knappen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 02 mar 2024, 15:02
door ThatPCDude
Als je op de ontwerptekeningen ziet wat voor gruwelijke hoeveelheden auto-infrastructuur hier ook mee gebouwd gaat worden, kan ik wel begrijpen dat er in autoland Duitsland ineens genoeg geld voor over is...

(Zie bijvoorbeeld in deze ontwerptekening dat er een 2x2-autoweg uit de grond wordt gestampt inclusief onderduurgang op de plek waar nu nog niks is. Ook worden al die kruispunten verbreed met extra rijstroken...)