Pagina 1 van 1
Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 16:35
door Nitein-Repart
Dresden. Die neue, zum großen Teil unterirdische, Bahnstrecke von Dresdenweiter zur Lokalausgabe Dresden nach Prag wird gebaut. Sachsens Staatskanzlei bestätigte SZ-Informationen, wonach Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt (CSU) und sein tschechischer Amtskollege Dan Tok am Freitag in Karlsbad eine solche Absichtserklärung unterzeichnet haben.
Demnach wird die lange umstrittene Linie nun in den „vordringlichen Bedarf“ des Bundesverkehrswegeplans aufgenommen - Voraussetzung für eine Umsetzung. Ministerpräsident Stanislaw Tillich (CDU) nennt die Erklärung „eine starke Botschaft für ein bedeutendes europäisches Verkehrsprojekt“. Sie sei ein „großer Erfolg für Sachsen“. Auch er selbst habe sich in Prag, Berlin und Brüssel dafür starkgemacht.
http://www.sz-online.de/sachsen/schnell ... 58931.html
Nieuwe spoorlijn voor 1x/ 2 uur een IC. Ik vind het een beetje veel van het goede. Zo groot is de vraag tussen Dresden en Praag niet in mijn ogen. En als er die nieuwe spoorlijn er toch komt, hoop ik ook op een paar RE'tjes Karlsbad-Chomutov-Teplice-Dresden, maar dat zou wel niet (te lage vraag).
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 17:46
door Suus
Heb je wat je plaatst eigenlijk wel gelezen? Het is vooral van belang voor de 160 goederentreinen per dag die daar rijden. Overigens is 2035 ook wel weer zo'n typisch Duitse kortetermijn...
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 18:31
door Z2N
Een reistijdverkorting van 135 naar 52 minuten is trouwens ook wel noemenswaardig, een reistijdwinst van 1,5 uur. Hiermee zou tegen 2035 Berlijn - Praag in 2u10 afgelegd kunnen worden, een halvering tegenover vandaag.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 18:52
door Nitein-Repart
Ik dacht dat ik op de bijbehorende discussie op Drehschreibe gelezen had dat er kein Güterverkehr kwam, maar ik kan het mis hebben. Overigens is de reistijdverkorting van 135 naar 52 minuten tussen Dresden en Praag erg optimistisch. Dan moet er ook een HSL tussen Praag en Usti nad Labem komen, en ik twijfel of een HSL in die richting echt nuttig is. Een HSL Praag-Brno langs de A1 lijkt mij nuttiger omdat je dan de twee grootste steden van Tsjechië met elkaar verbindt en tevens de reistijd tussen Praag enerzijds en
Wien, Bratislava en Budapest anderzijds omlaag brengt.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 19:12
door trolly
Mag zo zijn, maar ik heb het idee dat bij het Duitse Bundesverkehrsministerium niemand het vuur uit zijn sloffen zal lopen voor een lijn naar Brno.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 19:24
door Nitein-Repart
Klopt, maar op zich is er niet zo heel veel mis met de twee uur reistijd tussen Dresden Hbf en Praha-Holosovice. Het is niet zo dat er veel nieuw reizigerspotentieel ligt tussen Oost-Duitsland en Tsjechië, dat de reistijd tussen Dresden Hbf en Praha-Holosovice veel verder omlaag moet, taalgrens en staatsgrens zijn de boosdoeners. Tussen Berlin Hbf en Dresden Hbf wordt al gewerkt aan een kortere reistijd en door nieuwe Skoda-locomotieven kan de stop in Dresden Hbf ook verkort worden, zodat de reistijd tussen Berlin Hbf en Praha-Holosovice verkort kan worden naar tussen de 3:15 en 3:30.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 20:53
door bobo17
En als je beide zou doen, wat zou Wenen Berlijn dan worden? Dat zou wel een goede verbinding moeten kunnen zijn.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 21:12
door Nitein-Repart
Berlin-
Wien wordt vanaf december sneller over Nürnberg. De EC Hamburg-Praha sluit in Praha aan op de EC Praha-Budapest die tot Breclav dezelfde route volgt dan de RJ Praha-
Wien-Graz, maar de RJ Praha-
Wien-Graz rijdt op precies het andere uur. Aangezien Berlin-
Wien ook over Nürnberg kan, terwijl Berlin-Bratislava/Budapest altijd over Praha gaat, zou de EC Hamburg-Praha altijd blijven aansluiten op de EC Praha-Budapest. Echter Berlin-Bratislava of Berlin-Budapest is door de lange reistijd vrij onaantrekkelijk per trein ten opzichte van het vliegtuig. Het loont in mijn ogen niet om te investeren in Berlin-Bratislava/Budapest, want de afstand is te groot en de reistijd te lang.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 21:21
door Suus
Praag is met dubbel A.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 21:22
door regenmaker
Niet in het Duits, waarschijnlijk daardoor. ;)
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: zo 27 aug 2017, 21:25
door Suus
We zitten hier echter niet op een Duits forum. Als je zo nodig de originele naam wil gebruiken, dan is het Praha.
Re: Snellere spoorlijn tussen Dresden en Praag mogelijk in 2035
Geplaatst: ma 28 aug 2017, 20:29
door Vinny
Erno-BE schreef:Ik dacht dat ik op de bijbehorende discussie op Drehschreibe gelezen had dat er kein Güterverkehr kwam, maar ik kan het mis hebben. Overigens is de reistijdverkorting van 135 naar 52 minuten tussen Dresden en Praag erg optimistisch. Dan moet er ook een HSL tussen Praag en Usti nad Labem komen, en ik twijfel of een HSL in die richting echt nuttig is. Een HSL Praag-Brno langs de A1 lijkt mij nuttiger omdat je dan de twee grootste steden van Tsjechië met elkaar verbindt en tevens de reistijd tussen Praag enerzijds en
Wien, Bratislava en Budapest anderzijds omlaag brengt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9Ast%C3%AD_nad_Labem
Usti nad Labem is een universiteitsstadje. Ik denk dat er wel wat vervoersvraag bestaat tussen deze stad en Praag. Ik vrees verder dat naast de taal, cultuur en rijksgrens ook het verleden mee speelt: Duitsers en Tsjechen zijn niet zulke goede vriendjes in die hoek vanwege een tamelijk bloedige geschiedenis.