Toekomstvisie S-Bahn Köln 2030
Geplaatst: zo 08 okt 2017, 20:22
Het ministerie van verkeer van NRW, Nahverkehr Rheinland en Deutsche Bahn hebben een toekomstvisie opgesteld voor de S-Bahn Köln.
- Er wordt al gewerkt aan de verlenging van de S13 naar Bonn-Oberkassel, al zit de oplevering nog enige tijd duren.
- Ook elektrificatie tussen Horrem en Bedburg staat al op de planning, dit is voor een verlenging van de S12. Wanneer dit precies wordt opgeleverd is ook nog niet duidelijk
- Daarnaast wil men nu zo snel mogelijk een verdubbeling van de sporen tussen Köln-Dellbrück en Bergisch Gladbach. Hiermee moet een tienminutendienst gerealiseerd worden voor de S11 tussen Köln-Worringen en Bergisch Gladbach (waarvan 3x/uur naar Düsseldorf Flughafen).
- De S6 moet verlengd worden richting Mönchengladbach.
- Elektrificatie tussen Gummersbach en Köln Frankfurter Straße en tussen Hürth-Kalscheuren en Kall, voor een nieuwe lijn S15.
- Een nieuwe S-Bahndienst over de spoorbrug in het zuiden van Köln, dit moet de S16 worden.
- Een S-Bahndienst tussen Köln en Bonn-Mehlem, dit moet de S17 worden.
- Men droomt ook over een spoorverbinding tussen Bonn Hbf en Köln/Bonn-Flughafen, dit zou een S18 moeten worden.
- Heel veel nieuwe stations: Köln Berliner Straße tussen Köln-Mülheim en Köln-Stammheim. Köln-Kalk West, tussen Köln-Buchforst en Köln Messe/Deutz,een tweede station in Overath, twee nieuwe stations in Bonn voor de S13: Bonn-Vilich en Bonn-Ramersforf, drie nieuwe stations op de zuidring voor de S16, Köln Aachener Straße tussen Köln West en Köln Süd, Köln Weißhausstraße en Köln-Klettenberg tussen Köln Süd en Hürth-Kalscheuren, Pulheim Gewerbepark en Köln-Bocklemünd tussen Pulheim en Köln-Müngersdorf.
- Station Bonn UN-Campus gaat tenslotte nog deze maand (oktober 2017) open.