Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

PHS schreef: di 20 okt 2020, 09:47
gpvos schreef: di 20 okt 2020, 00:50 Dan kan je straks in Hamburg van een Zwitserse op een Deense trein overstappen zonder in een "echte" Duitse trein gezeten te hebben. Zijn Zwitserse treinstellen eigenlijk al eerder zo noordelijk geweest?
Dat kan nu ook al: de EC 6, 7, 8 en 9 rijden met Zwitserse rijtuigen tussen Hamburg en Zwitserland. Vanaf/tot Basel echter een Duitse locomotief ;)
OK, die EC 6 heb ik wel eens genomen, dus dat had ik kunnen weten. En dat Zwitserse en Tsjechische getrokken treinen vrij noordelijk kwamen wist ik op zich wel, al had ik niet helemaal op de radar dat ze Hamburg c.q. Kiel haalden. Maar de Giruno's waar het artikel het over heeft zijn treinstellen. Vandaar de vraag in mijn tweede zin; dat lijkt me wel een noviteit.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

De enige treinstellen uit het buitenland die volgens mij in Hamburg komen zijn van de DSB. Toch kwamen buitenlandse treinstellen in Duitsland. De SNCF had TEE-treinstellen die tot aan Dortmund kwamen. De SBB/NS TEE-treinstellen kwamen ooit in München. ÖBB-treinstellen kwamen ook in Duitsland, tot aan Frankfurt toe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

ICE11 schreef: di 20 okt 2020, 09:37Ik vraag me wel waarom volgens Lok-Report met inzet van de ICE4 nieuwe verbindingen tussen NRW en Zwitserland komen? Er is toch alleen maar een verandering van de materieelinzet?
De ICE3 mag alleen maar tot Basel rijden, de ICE4 mag verder rijden in Zwitserland. Dat maakt dus bijvoorbeeld een verbinding tussen NRW en Chur mogelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Eigenlijk verwacht ik meer van verbindingen richting Romandië, wat door de geplande capaciteitsuitbreiding tussen Basel SBB en Delémont mogelijk moet worden. Dat maakt het mogelijk om ICE-treinen tussen Duitsland, Basel SBB en Gèneve of Lausanne in te voeren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De ICE3 heeft wel proefritten gemaakt voor inzet voorbij Basel in Zwitserland, maar omdat er veel minder stellen zijn besteld dan oorspronkelijk voorzien (eigenlijk dacht men aan 87 stuks, in plaats van de huidige 50 monocourante) omdat DB ze te duur vond, zijn er nooit stellen aangepast voor de inzet in Zwitserland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De DB gaat haar activiteiten met langeafstandsbussen stoppen. Op 31 december rijdt de laatste IC-Bus.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... s-100.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Deze 18 kilometer lange tunnel verbindt Duitsland straks rechtstreeks met Denemarken

Zie onderstaande bericht:

https://www.ad.nl/auto/deze-18-kilomete ... ~a5ab6e7c/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Gaat nog effe duren. Feitelijke bouwstart is over drie jaar en in 2029 moet de tunnel af zijn.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Lekker tendentieus weer van het AD.

"Vooral 's zomers kan de wachttijd echter flink oplopen."

Als je van tevoren reserveert heb je van een wachttijd geen last. En heel vaak kun je met een eerdere boot mee dan die je had gereserveerd.
F.k.a. Bollenstad
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

KM46 schreef: wo 21 okt 2020, 11:56 Deze 18 kilometer lange tunnel verbindt Duitsland straks rechtstreeks met Denemarken

Zie onderstaande bericht:

https://www.ad.nl/auto/deze-18-kilomete ... ~a5ab6e7c/
Het AD is ook lekker bij de tijd. Dit bericht is al zo'n 10 jaar bekend.
Al heeft Duitsland de boel wel 10 jaar vertraagd.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Het was vandaag ook op het nieuws... Blijkbaar is er vanuit Denemarken een persbericht verstuurd?
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

CNN heeft er aandacht aan besteed, dus dan weten de Nederlandse redacties dat het nieuws is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het spoorvervoer in Wales wordt met ingang van februari 2021 genationaliseerd. Keolis en Amey die nu in een samenwerkingsverband het vervoer verzorgen blijven alleen als adviseur nog een rol spelen.

Statement van de regering van Wales: https://gov.wales/written-statement-future-rail-update
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Het zou me nies verbazen als alle railconcessies in het Verenigd Koninkrijk op den duur genationaliseerd worden, of op zijn minst vrijwel volledig door de overheid beheerst en gecontroleerd worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door teun »

"Nationalised" is volgens mij wel een beetje een buzzword in het VK momenteel. Volgens een kennis die bij Chiltern werkt is het vooral een kwestie van de opbrengstverantwoordelijkheid die verschuift van de vervoerder naar de regering.
In Wales heeft het parlement sowieso wat betreft de dienstregeling en de uitstraling van het OV al zo'n beetje het volledige zeggenschap dus het zal waarschijnlijk meer gaan lijken op een soort Groningen-Drenthe dan een echt overheidsbedrijf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het treinvervoer in Wales gaat in februari over naar een nieuw bedrijf, volledig eigendom van de regering van Wales en in het bezit van een licentie voor het rijden van reizigerstreinen. Ik denk dat we in dit geval dus daadwerkelijk mogen spreken van een nationalisatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik lees in Spoorwegen 2020 dat Keolis Amey die concessie in oktober 2018 verkreeg met een contractduur voor 15 jaar. In zomer 2018 was ik nog in Wales en toen was het nog Arriva Wales.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat was, maar is niet meer. In Engeland zijn alle concessies ontbonden en voorlopig vervangen door beheerscontracten, Transport for Wales heeft nu dus gekozen voor volledige nationalisatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Dus uiteindelijk heeft NS met Abellio straks alleen nog maar activiteiten in Duitsland
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik denk dat dat iets te hard van stapel loopt. Vergeet niet dat de Senedd Cymru (het Welshe parlement) geregeerd wordt door een linkse regering onder leiding van Labour, en dat die partij al langer voorstander is van hernationalisering. Dit in tegenstelling tot de Conservatives, die de Britse regering leiden (en daarmee het spoor in Engeland).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

cassie127 schreef: do 22 okt 2020, 16:50 Dus uiteindelijk heeft NS met Abellio straks alleen nog maar activiteiten in Duitsland
En die wilden ze failliet laten gaan toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het spoorvervoer op Britse eiland lijkt enigszins vooruit te lopen op een federalisatie van het Verenigd Koninkrijk. De centrale overheid heeft nog steeds geen definitief besluit genomen over de toekomst van het spoorvervoer en lijkt dat ook niet op korte termijn uitgevoerd te krijgen, aangezien er nu aan zittende vervoerders waarvan de concessie afloopt, zoals afgelopen weekend met de CrossCountry-concessie van Arriva, interim-contracten van meerdere jaren worden verstrekt. De centrale overheid heeft het spoorvervoer in Wales, Schotland en Londen al overgedragen aan regionale overheden, in Wales kunnen ze daarom nu zelfstandig besluiten om het contract te beëindigen en de treindienst te nationaliseren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Vandaag is het station van de nieuwe luchthaven van Berlijn, de BER, in gebruik genomen. Over een week starten de eerste vluchten.

https://www.morgenpost.de/berlin/articl ... m-BER.html
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Waarbij het oude station Schönefeld Flughafen,nu BER terminal 5,alleen nog door de S Bahn wordt aangedaan
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Nee, eerst alleen nog de S-Bahn op het nieuwe vliegveld. Vanaf 31 oktober gaan de RB en RE lijnen pas via vliegveld BER rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten