Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Geen stop in St.Quentin? In het pre Thalys tijdperk reed er ooit een treinpaar Schaarbeek-Parijs.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door VIRM »

PHS schreef: di 18 jul 2023, 08:36 De SNCF en NMBS weten ook niet wat ze willen: een paar jaar geleden werd budgetmerk IZY (was weliswaar een dochter van de toen nog Thalys, maar daar hadden de SNCF en NMBS het grotendeels voor het zeggen) nog opgedoekt omdat het teveel zou concurreren met de Thalys. En nu dus toch weer budgettreinen willen gaan rijden tussen Brussel en Parijs.
In dit artikel van treinreiziger.nl staat ook dat SNCF met Ouigo naar Brussel wil rijden. Ik denk de hete adem van de concurrentie, zoals Qbuzz?

Maar ik ben benieuwd wat de vanaf-prijzen zijn. Als je deze trein samen neemt met de Benelux, kun je misschien voor een leuk bedragje van Nederland naar Parijs als de Thalys duur is.
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Doe mij maar klassieke treinen, de Ouigo (en IZY wat dat betreft) is echt een vliegtuig op wielen. Het is alles wat je niet nodig hebt: inflexibel met gereserveerde treinen, bagagebeperkingen, dynamische prijzen (waarbij last-minute zelden voordelig is). :N
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

VIRM schreef: di 18 jul 2023, 09:28
PHS schreef: di 18 jul 2023, 08:36 De SNCF en NMBS weten ook niet wat ze willen: een paar jaar geleden werd budgetmerk IZY (was weliswaar een dochter van de toen nog Thalys, maar daar hadden de SNCF en NMBS het grotendeels voor het zeggen) nog opgedoekt omdat het teveel zou concurreren met de Thalys. En nu dus toch weer budgettreinen willen gaan rijden tussen Brussel en Parijs.
In dit artikel van treinreiziger.nl staat ook dat SNCF met Ouigo naar Brussel wil rijden. Ik denk de hete adem van de concurrentie, zoals Qbuzz?

Maar ik ben benieuwd wat de vanaf-prijzen zijn. Als je deze trein samen neemt met de Benelux, kun je misschien voor een leuk bedragje van Nederland naar Parijs als de Thalys duur is.
Ik ben meer geïnteresseerd in de maximale prijs. Vanaf is vaak maar beperkt beschikbaar.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Voor echte concurrentie en dus ook lagere prijzen heb je meer vervoerders nodig.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Twee concurrerende vervoerders hebben anders ook wel effect op prijzen, zoals in Italië.
Ik heb geen onderschrift
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Maar dit zijn geen concurrerende vervoerders: zowel de nieuwe treindienst als de huidige zou worden uitgevoerd door een consortium van SNCF en NMBS. Of dat nou onder de naam Thalys/Eurostar gebeurt of niet is niet zo relevant.
請勿靠近車門
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: di 18 jul 2023, 08:41 Geen stop in St.Quentin? In het pre Thalys tijdperk reed er ooit een treinpaar Schaarbeek-Parijs.
Op de een of andere manier lijkt het erop alsof ze geen concurrentie met de regionale diensten in Frankrijk willen aangaan. Zo worden er ook geen kaartjes van Parijs naar Creil verkocht.
Het zal echt gericht zijn op reizigers van België naar Parijs. Blijkbaar zijn er ook plannen om al zomer 2024 te gaan rijden vanwege de Olympische spelen. Misschien dat ze krapte in de Thalys verwachten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door trolly »

Ik vroeg me bij deze passage uit dat persbericht wel af of ik nou moest lachen of huilen:
NMBS en SNCF Voyageurs tonen zich hiermee sleutelspelers in de ontwikkeling van het spoorvervoer in Europa ... En dat is niet nieuw, want in 1846 waren Brussel en Parijs ook al de twee eerste hoofdsteden die per trein met elkaar verbonden werden.
"We vinden het wiel weer eens opnieuw uit, voor u!"
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Als je denkt aan innoverende, baanbrekende bedrijven zijn NMBS en SNCF toch de eerste twee die je te binnen schieten? :X
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

DDietzen schreef: di 18 jul 2023, 00:24 Volgens de bron op HGBTF waar ik dit ontdekte, zouden ook al enkele van deze treinen worden ingelegd tijdens de Olympische Zomerspelen van 2024.
Zal men dan zo snel een toelating voor de HLE 18 in Frankrijk verkrijgen? Volgens mij is er tot nu toe geen enkel Taurus of Vectron met toelating daar. Of toch?
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Volgens Wikipedia is de reeks 18 al jaren geleden toegelaten in Frankrijk:
Wikipedia schreef:Sinds februari 2015 worden locomotieven 1807 en 1862 in Frankrijk op het traject tussen Caen en Cherbourg gebruikt voor toelating van de reeks 18 en reeks 19 op het Franse net.

Sinds 7 augustus 2017 heeft de NMBS de autorisatie gekregen van L'Établissement public de sécurité ferroviaire (EPSF) om de HLE 18 te laten rijden op het Franse spoorwegnet. Hierdoor mogen ze rijden op de sporen die uitgerust zijn met 25 kV wisselstroom en bovenleiding type 85 in Frankrijk. De locomotief is bedoeld voor gebruik in reizigersdienst en heeft mede dankzij zijn toelating in België, Nederland en Duitsland de autorisatie in Frankrijk verworven.
Waarbij de frase "toelating in Nederland en Duitsland" aannemelijk slaat op toelating op grensbaanvakken, want ATB, PZB of LZB is niet ingebouwd en de loc slikt ook geen 15kV AC (wel 1,5kV DC overigens).

Vraag me niet wat "bovenleiding type 85" betekent, ik wil mijn joker graag nog op zak houden :p
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Interessant, kan mij niet heugen dat HLE18 in Nederland is toegelaten.

Bovenleidingstype 85 is een sinds 1985 gebruikt bovenleidingsysteem van SNCF Réseau/RFF voor 25 kV-elektrificatie op lijnen met een maximumsnelheid tot 200 km/uur. Het wordt tegenwoordig iets aangepast naar Europese TSI-normen tot bovenleidingstype V200 TSI. SNCF en CFL gebruiken dit systeem voor 25 kV-elektrificaties. Belangrijkste eigenschap is dat er een veringsconstructie in de hangdraden die spanning transporteren word toegepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Spannend, dat is mij tot nu toe ook nog niet tegegekomen dat een toelating alleen voor bepaalde lijnen ("met bovenleiding type xxx") is, dat lijkt me voor dagelijkse werk (bij voorbeeld omleidingen) ook niet erg handig. En ja, in Duitsland mag de HLE 18 alleen tussen de grens bij Aachen-Süd en Aachen Hbf. rijden. Dus nog geen 7 km, wat tot nu toe planmatig ook maar drie keer per week met de Nightjet gebeurt. Vanaf december dan dagelijks met de RE29.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

DB Netze heeft een bericht over de ETCS-migratie gemaakt met een interaktief kaartje waar je kunt zien waar per jaar tot 2028 ETCS moet worden geïnstalleerd.

Saillant detail: de europese Rhine-Alpine corridor van het TEN-T netwerk van Rotterdam naar Genua (Emmerich - Oberhausen) staat NIET op de planning.
Ajaxcied
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 09 nov 2018, 12:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ajaxcied »

ICE11 schreef: wo 19 jul 2023, 07:45 Spannend, dat is mij tot nu toe ook nog niet tegegekomen dat een toelating alleen voor bepaalde lijnen ("met bovenleiding type xxx") is, dat lijkt me voor dagelijkse werk (bij voorbeeld omleidingen) ook niet erg handig. En ja, in Duitsland mag de HLE 18 alleen tussen de grens bij Aachen-Süd en Aachen Hbf. rijden. Dus nog geen 7 km, wat tot nu toe planmatig ook maar drie keer per week met de Nightjet gebeurt. Vanaf december dan dagelijks met de RE29.
Nee is totaal geen beperking type 85 en zijn opvolger v200 hangen bijna overal in het 25 kv gebied.


Je sluit alleen de lgv en zuid frankrijk(1.5kv) uit.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Station Luchtbal »

Financial Times, National Express owner plans to launch Eurostar rival:
A group of companies including the UK coach and train service company Mobico has held detailed talks over launching a cross-Channel train service to rival Eurostar.
Good luck.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Nou heb ik geen enorm hoge pet op van de verschillende franchise-houders in het VK, maar concurrentie voor Eurostar en Thalys juich ik van harte toe. Hoe sneller we die kunstmatige aanbodvermindering door de monopolisten op de LGV Nord weg kunnen krijgen, hoe beter.

(En ja, ik weet dat er bij de Eurostar beperkende factoren zijn qua douane en Chunnel. Dat neemt niet weg dat ze zeker geen haast maken om ook maar iets aan de huidige situatie te verbeteren.)
請勿靠近車門
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door April064 »

Het zou zeker mooi zijn als er een concurrent voor Eurostar komt, omdat de huidige Eurostar behoorlijk duur is.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

De kosten van Eurostar hangen helaas voor een groot deel samen met de extreme infraheffingen voor de Kanaaltunnel en de hogesnelheidslijn tussen Londen en de Kanaaltunnel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Maar dat wil Eurostar weer niet. :N
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

En wat heeft de Eurostar hier over te zeggen? Volgens mij staan in zowel het VK als in de EU het vervoerders vrij om te concurreren met andere vervoerders op internationale verbindingen.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 109 gasten