Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Chrysa schreef: wo 13 sep 2023, 13:31 Die trein rijdt naar Zürich. (en soms naar St Gallen)
Vanaf volgend jaar gaan die allemaal vanaf Lausanne rijden, en wordt het boogje Morges - Yverdon niet meer gebruikt voor passagierstreinen.
Volgend jaar als in dienstregeling 2024?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Bijna een jaar geleden van Basel naar Geneve via Biel. Door vertraging ging mijn aansluiting in Biel de mist in en was ik een uur langer onderweg.
Nitein-Repart
Berichten: 3569
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10543174

https://jarnvagar.nu/dubbelt-upp-goteborg-oslo/

Tussen Göteborg en Oslo gaat vanaf december iedere twee uur een rechtstreekse trein rijden. Nu is dat nog iedere vier uur.

Ik hoop dat er misschien onderzocht gaat worden of het mogelijk is om enkele treindiensten doorgetrokken kunnen worden naar Malmö (waarbij dan de bestaande Snabbtäg-treinen Malmö-Göteborg vervangen gaan worden), zodat er een rechtstreekse treindienst Malmö-Göteborg-Oslo kan ontstaan. In Malmö kan er dan makkelijk overgestapt worden op een trein naar Kopenhagen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

De sneltreinen tussen Göteborg en Oslo worden gereden door VY, die tussen Göteborg en Malmö door SJ, beide maatschappijen zijn concurrenten van elkaar. Hoe zag je dat voor je?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Samenwerking lijkt mij, gaat in Skåne ook goed tussen Øresundtåg en Pagatåg. Treindeel naar Oslo aan het deel wat tot Göteborg rijdt koppelen en dan in Göteborg vleugelen.

Rechtstreekse dienst Oslo - Malmö is een flinke stap in de goede richting, het zou nog beter zijn om die dienst door te trekken naar Kopenhagen, zodat er maar 1 overstap nodig is vanuit Oslo om in Duitsland te komen. Anders moet je in Malmö én Kopenhagen overstappen. Moet er alleen wel geschikt materieel zijn wat in de drie Scandinavische landen kan rijden.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Vroeger had je rechtstreekse treinen tussen Oslo en Kopenhagen die ook nog eens op de boot gingen. Om maar te zwijgen van de Alfred Nobel.
Nitein-Repart
Berichten: 3569
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: do 14 sep 2023, 09:37 De sneltreinen tussen Göteborg en Oslo worden gereden door VY, die tussen Göteborg en Malmö door SJ, beide maatschappijen zijn concurrenten van elkaar. Hoe zag je dat voor je?
SJ zou wellicht één of twee slagen naar Oslo kunnen rijden en VY zou dan één of twee slagen naar Malmö kunnen rijden. Doorrijden naar Kopenhagen is wel weer lastiger vanwege het verschil in bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem tussen Zweden en Denemarken en tevens is het traject tussen Malmö en Kopenhagen al redelijk zwaar belast met tussen de 4 en 10 treinen per uur op deeltrajecten en het feit dat Malmö-Kopenhagen slechts tweesporig is over de gehele lengte.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op do 14 sep 2023, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
diederickx
Berichten: 1641
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door diederickx »

Nitein-Repart schreef: do 14 sep 2023, 12:31Doorrijden naar Koptelefoon
Wablief?
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Almere Muziekwijk (A)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
PFvdO
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 sep 2023, 09:08

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PFvdO »

Z2N schreef: do 14 sep 2023, 09:37 De sneltreinen tussen Göteborg en Oslo worden gereden door VY, die tussen Göteborg en Malmö door SJ, beide maatschappijen zijn concurrenten van elkaar. Hoe zag je dat voor je?
Ze verkopen op het moment elkaars tickets dus dat zal wel loslopen. Heb in het verleden ook een doorgaand ticket Oslo - Malmö gekocht med dezelfde maatschappijen.
rooddolfijn schreef: do 14 sep 2023, 10:45 Samenwerking lijkt mij, gaat in Skåne ook goed tussen Øresundtåg en Pagatåg. Treindeel naar Oslo aan het deel wat tot Göteborg rijdt koppelen en dan in Göteborg vleugelen.

Rechtstreekse dienst Oslo - Malmö is een flinke stap in de goede richting, het zou nog beter zijn om die dienst door te trekken naar Kopenhagen, zodat er maar 1 overstap nodig is vanuit Oslo om in Duitsland te komen. Anders moet je in Malmö én Kopenhagen overstappen. Moet er alleen wel geschikt materieel zijn wat in de drie Scandinavische landen kan rijden.
Öresundståg en Pågatåg zijn verschillende aanbestedingen van dezelfde opdrachtgever (primair Skånetrafiken). Pågatåg verkoopt niet eens zelf tickets.

Zweeds en Noors materieel kan probleemloos op elkaars netwerken rijden. SJ bestelt enkel nog materieel dat ook Denemarken in kan lijkt het, en heeft al meerdere typen die naar Kopenhagen kunnen.


Je zit de komende paar jaar nog met kopmaken in Göteborg, tenzij je reizigers kan overtuigen om in Mölndal over te stappen op de tram of de pendeltrein (dat ga je niet doen). Een betere overstap in Göteborg op zowel Öresundståg als SJ sneltreinen zou al fijn zijn, die is nu bijna een uur.
Nitein-Repart schreef: do 14 sep 2023, 12:31
Z2N schreef: do 14 sep 2023, 09:37 De sneltreinen tussen Göteborg en Oslo worden gereden door VY, die tussen Göteborg en Malmö door SJ, beide maatschappijen zijn concurrenten van elkaar. Hoe zag je dat voor je?
SJ zou wellicht één of twee slagen naar Oslo kunnen rijden en VY zou dan één of twee slagen naar Malmö kunnen rijden. Doorrijden naar Kopenhagen is wel weer lastiger vanwege het verschil in bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem tussen Zweden en Denemarken en tevens is het traject tussen Malmö en Kopenhagen al redelijk zwaar belast met tussen de 4 en 10 treinen per uur op deeltrajecten en het feit dat Malmö-Kopenhagen slechts tweesporig is over de gehele lengte.
Hyllie en Malmö C zijn viersporig, het station op het vliegveld wordt binnen een paar jaar viersporig en wellicht Ørestad ooit ook. Maar zwaar belast is het zeker - ik werk voor de brug tussen Zweden en Denemarken en het kantoor kijkt uit over de spoorlijn. Het duurt nooit lang voordat er iets voorbijkomt.
SJ heeft al wat materieel (maar nog niet genoeg) en vergevorderde plannen om door te rijden naar Kopenhagen vanuit Göteborg, dus verlengen naar Oslo is zeker mogelijk.
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Hoe gaan er op de luchthaven van Kopenhagen 2 extra sporen ingepast worden? Als ik snel kijk op satellietbeelden zie ik niet echt ruimte voor 2 extra sporen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ondergronds?
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Ja.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Nitein-Repart
Berichten: 3569
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

PFvdO schreef: vr 15 sep 2023, 09:30
Hyllie en Malmö C zijn viersporig, het station op het vliegveld wordt binnen een paar jaar viersporig en wellicht Ørestad ooit ook. Maar zwaar belast is het zeker - ik werk voor de brug tussen Zweden en Denemarken en het kantoor kijkt uit over de spoorlijn. Het duurt nooit lang voordat er iets voorbijkomt.
SJ heeft al wat materieel (maar nog niet genoeg) en vergevorderde plannen om door te rijden naar Kopenhagen vanuit Göteborg, dus verlengen naar Oslo is zeker mogelijk.
Is er geen mogelijkheid om Hovedbanegård-Lufthavn naar vier sporen te krijgen en dan twee sporen te reserveren voor de S-Tog? Ørestad en Tårnby kunnen dan door de S-Tog bediend worden en zodoende kan de Øresundtog Ørestad en Tårnby overslaan. Op Hovedbanegård-Lufthavn heb je zo veel meer capaciteit omdat er dan voor het "langeafstandsvervoer" geen tussenstations meer zijn.
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 18 sep 2023, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort wegens keilang
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Dat zou je aan de Denen en Zweden moeten vragen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik kan me voorstellen dat die stations aardig wat grensforenzen hebben, dus dan zou het scheiden van Øresundtåg en DSB/SJ-sneltreinen logischer zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Sam.h »

Als incidentele grensforens vind ik station Orestad erg handig voor een snelle verbiding tussen "oost CPH" en Zweden. Het is natuurlijk n=1 maar het is altijd redelijk druk heb ik het gevoel. Het laatste stukje naar centraal station duurt voor mijn gevoel een eeuwigheid.

Ander Zweden gerelateerd nieuws is de voortzetting van de SJ nachttrein naar Hamburg/Berlijn naar het hele jaar rond. Als er geen onderhoud aan het spoor is tenminste. Het is mij nog niet erg gelukt om een datum te vinden dat hij boekbaar is begin December. Dus voorlopig nog maar even de Flixbus
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Het is volgens mij best wel een belangrijk station. De metro van Kopenhagen komt er ook. Ik heb ooit eens twee nachten in een hotel nabij het station geslapen vanwege een evenement in de Royal Arena. Verder zijn er nogal wat bedrijven en is er een overdekt winkelcentrum en woonwijk.
PFvdO
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 15 sep 2023, 09:08

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PFvdO »

rooddolfijn schreef: vr 15 sep 2023, 10:10 Hoe gaan er op de luchthaven van Kopenhagen 2 extra sporen ingepast worden? Als ik snel kijk op satellietbeelden zie ik niet echt ruimte voor 2 extra sporen.
Als je heel goed kijkt op de satellietbeelden (en je kijkt er makkelijk overheen als je er niet bekend bent) zie je dat het huidige station overkapt ligt naast de terminal, en dat er nog 2 sporen ten noorden liggen. Dat zijn nu goederensporen. Het plan is om die twee noordelijke sporen een perron te geven, waarmee dat de sporen richting Kopenhagen worden en de twee zuidelijke de sporen richting Zweden. Dit is de projectsite (in het Deens).

Je wil om hierboven al genoemde redenen met de Øresundståg altijd stoppen in Ørestad en op het vliegveld. Tårnby dan ook maar, al is dat in vergelijking een heel rustig station - maar dan weer met andere stoppatronen gaan werken alleen voor Tårnby is ook weer zoiets. Op Tårnby heb je ook geen plek voor 4 sporen, de afrit van de snelweg ligt daar in de weg. Met de extra sporen op het vliegveld kom je aardig lang genoeg qua capaciteit lijkt het voorlopig.
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door rooddolfijn »

Ah dat is handig, waar worden die sporen nu eigenlijk voor gebruikt?
Die 2 sporen sluiten richting Zweden ongelijkvloers aan, alleen richting Kopenhagen is de aansluiting ongelijkvloers én enkelsporig. De afstand tot de terminal is dan vanaf de nieuwe sporen wat langer, maar de overstap op de metro is wel korter.

Edit: op de website van Sundogbaelt vond ik deze afbeelding waar gesuggereerd wordt dat de huidige sporen in de richting van Zweden gebruikt gaan worden en de nieuwe sporen richting Kopenhagen. Prima oplossing :pos:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1260
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Frank93 »

Ze werden volledig aan hun lot overgelaten: 42 veelal oudere toeristen hebben urenlang vastgezeten in een bus op een parkeerplaats in Zuid-Duitsland. De buschauffeur mocht niet verder rijden, omdat hij aan zijn maximale rijtijd van negen uur zat. Oplossing? Hij nam de benen en verdween.
https://www.ad.nl/buitenland/buschauffe ... ~a662b208/
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Wat? En dan de sleutels van de bus meenemen? En waar is die heengegaan? Als de bus uit Saksen-Anhalt komt, dan zal de chauffeur toch ook wel uit die regio komen?
Wie zal vandaag zonder werk zitten...
Daarbij, 9 uur gereden, om 19:00 kreeg de politie wat te horen dus voor 10:00 vertrokken, tot Stuttgart zal 600 km zijn, daar heb je geen 9 uur voor nodig. Maar terug naar Dresden gaat je in 9 uur niet lukken, dus wat was het plan?
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Het verhaal neemt een andere wending:
https://www.7aktuell.de/meldung/35985-u ... egen_3_uhr
Laut den Insassen soll der Chef der Busfirma dann den Fahrer mit der bereits vollen Lenkzeit angewiesen haben, die Fahrt ohne Fahrerkarte schwarz zu fahren. Dieser verweigerte diese Anweisung, worauf es laut der Senioren am Telefon auch hieß, der Busfahrer sei am Telefon von seinem Chef gefeuert worden. Dieser packte sodann seine eigenen Getränke die im Bus verkauft werden in den PKW des Kollegen um, und beide verschwinden dann vom Autobahnparkplatz und ließen die Fahrgäste und den Bus dort einfach stehen.
Nog altijd niet netjes om gewoon te verdwijnen, maar een busfirma die zijn chauffeur opdraagt om zonder tachograaf de rijtijden te overschrijden en dan te ontslaan bij weigering is nog minder ok.
Laatst gewijzigd door MaartenD op za 23 sep 2023, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door TffpaA »

Ik had hetzelfde gedaan.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten