En nu lijkt de verkoop via bahn.de ook overbelast te zijn.
Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanaf januari 2023 komt er een eigen "Tesla-Shuttle" voor medewerkers tussen de station Erkner en de nieuwe fabriek in Grünheide. Daarvoor heeft Tesla een stuk spoorlijn gekocht, welke van de hoofdlijn Berlin-Frankfurt/O. naar het fabrieksterrein aftakt:
https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... -im-januar
https://www.bz-berlin.de/brandenburg/te ... -im-januar
Re: Kort buitenlands nieuws
De Belgische federale overheid heeft al sinds 2012 geen beheerscontract meer met de NMBS. De NMBS is vragende partij voor een nieuwe overeenkomst maar de FOD Mobiliteit is aan het slabakken.ICE11 schreef:Citaat NVR: "Der NVR weist darauf hin, dass sich die notwendigen Verhandlungen für die Linie als schwierig erweisen, da unterschiedliche Vertrags- und Vergabephilosophien aufeinanderstoßen"
Met andere woorden dus dat de Belgen geen grote interesse an grensoverschrijdende lijnen hebben.....
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Is het niet mogelijk om de volgende treindiensten in Oost-België te rijden:
IC-01 Oostende-Gent-Brussel-Liège-Verviers-Aachen (1x/uur)
IC-12 Kortrijk-Gent-Brussel-Liège-Verviers-Eupen (1x/uur, niet in het weekend)
L-09 Spa-Verviers-Eupen (1x/uur)
Station Hergenrath moet worden gesloten, want de IC kan daar door de te korte perrons niet stoppen.
De HLE18 mag al naar Aachen rijden, immers de HLE18 rijdt al de NightJet tussen Brussel en Aachen. Op de L-09 ben je van de beperking van de Klassieke Motorstellen af, dus op de L-09 kunnen Breaks rijden.
Eupen krijgt op werkdagen een scheve halfuursdienst met Welkenraedt en Verviers maar moet op momenten dat de IC-12 rijdt wel 8 minuten wachten in Welkenraedt om de IC-12 te passeren.
IC-01 Oostende-Gent-Brussel-Liège-Verviers-Aachen (1x/uur)
IC-12 Kortrijk-Gent-Brussel-Liège-Verviers-Eupen (1x/uur, niet in het weekend)
L-09 Spa-Verviers-Eupen (1x/uur)
Station Hergenrath moet worden gesloten, want de IC kan daar door de te korte perrons niet stoppen.
De HLE18 mag al naar Aachen rijden, immers de HLE18 rijdt al de NightJet tussen Brussel en Aachen. Op de L-09 ben je van de beperking van de Klassieke Motorstellen af, dus op de L-09 kunnen Breaks rijden.
Eupen krijgt op werkdagen een scheve halfuursdienst met Welkenraedt en Verviers maar moet op momenten dat de IC-12 rijdt wel 8 minuten wachten in Welkenraedt om de IC-12 te passeren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
- Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat zou de beste mogelijkheid zijn, maar de Duitstalige gemeenschap wil graag de flagship IC01 direct naar Brussel hebben.
Is het niet mogelijk bij Belgisch materiaal, om alleen geselecteerde deuren te openen op een station?
Is het niet mogelijk bij Belgisch materiaal, om alleen geselecteerde deuren te openen op een station?
Groetjes uit Duitsland
-
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
De IC-12 rijdt ook direct naar Brussel, maar is door de stops in Pepinster, Angleur en Ans een paar minuten trager dan de IC-01 en bovendien rijdt de IC-12 niet in het weekend. Dus als de IC-12 wordt doorgetrokken naar Eupen, dan behoudt Eupen op werkdagen de directe verbinding naar Brussel, maar in het weekend moet je voor Eupen-Brussel overstappen in Welkenraedt.
Het station van Hergenrath wordt erg slecht gebruikt, dus als de Klassieke Motorstellen eruit moeten dan kan de L-09 niet meer naar Aachen rijden, omdat er geen klein Belgisch materieel naar Aachen kan/mag rijden en dus moet je wel station Hergenrath sluiten zodat je nog wel met groot materieel de verbinding Verviers Welkenraedt-Aachen in stand kan houden.
Het station van Hergenrath wordt erg slecht gebruikt, dus als de Klassieke Motorstellen eruit moeten dan kan de L-09 niet meer naar Aachen rijden, omdat er geen klein Belgisch materieel naar Aachen kan/mag rijden en dus moet je wel station Hergenrath sluiten zodat je nog wel met groot materieel de verbinding Verviers Welkenraedt-Aachen in stand kan houden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Als de L-09 met Desiro's gereden wordt, kan deze toch nog wel naar Aachen rijden?
Hoe lang zijn de perrons van Hergenrath?
Hoe lang zijn de perrons van Hergenrath?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
129 en 132 meter, volgens de netverklaring. Dus meer dan twee gekoppelde klassiekjes of duikbrillen, of overige treinstellen solo, of 4 rijtuigen plus loc, kan je daar niet kwijt.
Alle Belgische materieel is technisch in staat om tot Aken te rijden, want er ligt TBL1+ en 3kV tot in Aachen Hbf. De plannen om het Duitse trajectdeel om te schakelen op 15kV zijn namelijk op de lange baan geschoven, en ik heb nog niets concreets gehoord over het verwijderen van TBL1+. Echter zou voor vrijwel alle mogelijke materieel een nieuwe grensbaanvaktoelating aangevraagd moeten worden; alleen HLE18 en I11 hebben die volgens mij nog, maar dat is ietwat inefficiënt om met een dure loc zo'n korte rijtuigenstam te gaan trekken. (Al zoemen op HGBTF nu wel geruchten rond over daadwerkelijk een S-trein Luik-Aken met I11 vanaf december 2023... )
Alle Belgische materieel is technisch in staat om tot Aken te rijden, want er ligt TBL1+ en 3kV tot in Aachen Hbf. De plannen om het Duitse trajectdeel om te schakelen op 15kV zijn namelijk op de lange baan geschoven, en ik heb nog niets concreets gehoord over het verwijderen van TBL1+. Echter zou voor vrijwel alle mogelijke materieel een nieuwe grensbaanvaktoelating aangevraagd moeten worden; alleen HLE18 en I11 hebben die volgens mij nog, maar dat is ietwat inefficiënt om met een dure loc zo'n korte rijtuigenstam te gaan trekken. (Al zoemen op HGBTF nu wel geruchten rond over daadwerkelijk een S-trein Luik-Aken met I11 vanaf december 2023... )
Re: Kort buitenlands nieuws
...en hoewel er een zee van ruimte is, zal het vast niet de bedoeling zijn de perrons te verlengen
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Kort buitenlands nieuws
In België kun je gewoon met een te lange trein aan een te kort perron stoppen een voorbeeld hiervan is onder andere Kiewit.
Ook in Duitsland gebeurt dat met o.a. de RE 5 en RE 7.
Ook in Duitsland gebeurt dat met o.a. de RE 5 en RE 7.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort buitenlands nieuws
In België vindt men het inderdaad niet zo'n probleem als in Nederland om structureel te lange treinen aan een te kort perron te laten stoppen.
Hergenrath sluiten zie ik overigens niet gebeuren - stations sluiten is onbegonnen werk in België, zie Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk. Als de toelating van de klassiekjes een probleem wordt, zal de NMBS de treindienst ongetwijfeld inkorten tot Hergenrath of Welkenraedt.
Hergenrath sluiten zie ik overigens niet gebeuren - stations sluiten is onbegonnen werk in België, zie Brussel-Congres en Brussel-Kapellekerk. Als de toelating van de klassiekjes een probleem wordt, zal de NMBS de treindienst ongetwijfeld inkorten tot Hergenrath of Welkenraedt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Een Ouigo-trein in Spanje heeft op vrij indrukwekkende wijze de bovenleiding naar beneden gehaald en meegesleept, gezien hoeveel koperdraad er achterop de trein werd aangetroffen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Ja, heel Duitsland heeft een nogal Duitstalige Gemeenschap
Re: Kort buitenlands nieuws
Er vallen bovendien enkele gaten in de dienstregeling van de IC-12:Tussen Leuven en Welkenraedt vallen in de daluren enkele treinen uit,zodat je daar dan een 2uursdienst hebt met de IC-12.Zo rijden 408,410,433 en 436 niet tussen Leuven en Welkenraedt.En in de avond rijden ze ook niet op dat stukNitein-Repart schreef: ↑ma 23 mei 2022, 14:59 De IC-12 rijdt ook direct naar Brussel, maar is door de stops in Pepinster, Angleur en Ans een paar minuten trager dan de IC-01 en bovendien rijdt de IC-12 niet in het weekend. Dus als de IC-12 wordt doorgetrokken naar Eupen, dan behoudt Eupen op werkdagen de directe verbinding naar Brussel, maar in het weekend moet je voor Eupen-Brussel overstappen in Welkenraedt.
Re: Kort buitenlands nieuws
's Avonds is het sowieso dramatisch. De laatste trein naar Eupen vertrekt al om acht uur uit Brussel! Een uur eerder dan de laatste verbinding naar Maastricht, die ook al belachelijk vroeg is. De trein uit Brussel eindigt dan in Welkenraedt.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
- Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanochtend is in Londen om 6:30 Britse tijd de nieuwe Elizabeth Line geopend. Van Paddington naar Abbey Wood is er nu een nieuwe grotendeels ondergrondse supermetro met 10 nieuwe stations (helaas Bond Street is nog niet open). In de herfst wordt deze nieuwe stuk onder de binnenstad doorgetrokken op de bestaande TfL Rail-lijnen richting Shenfield, Reading en Heathrow luchthaven.
Voor het eerst rijden de treinen alleen elke 5 minuten tussen 6:30 en 22:00 uur, en nog niet op zondag.
Bericht uit de eerste trein van Abbey Wood richting Paddington: https://twitter.com/richardavsmith/stat ... 5904846848
Voor het eerst rijden de treinen alleen elke 5 minuten tussen 6:30 en 22:00 uur, en nog niet op zondag.
Bericht uit de eerste trein van Abbey Wood richting Paddington: https://twitter.com/richardavsmith/stat ... 5904846848
Groetjes uit Duitsland
Re: Kort buitenlands nieuws
Nabij Ulm is een trein op een vanwege file op een overweg staande bus gebotst. Het treinstel (Baureihe 612) is ontspoord, de bus volledig uitgebrand:
https://www.bild.de/regional/stuttgart/ ... .bild.html
https://www.bild.de/regional/stuttgart/ ... .bild.html
Laatst gewijzigd door ICE11 op di 24 mei 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik snap ook niet waarom de NMBS dan 's avonds zoveel treinen laat eindigen in Welkenraedt. Ja er zit een werkplaats daar, maar Welkenraedt-Eupen is zo'n 8 minuten. Is het dan zoveel moeite om een aantal treinen die eindigen in Welkenraedt door te laten rijden naar Eupen? Zeker omdat Eupen een belangrijkere plaats is dan Welkenraedt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat de bus op de overweg stilstond kan ik me bij een technisch probleem voorstellen, maar in bijna alle andere gevallen getuigt het wat mij betreft van een gebrek aan verkeersinzicht, dat een professioneel chauffeur wel zou moeten hebben.ICE11 schreef: ↑di 24 mei 2022, 10:59 Nabij Ulm is een trein op een vanwege file op een overweg staande bus gebotst. Het treinstel (Baureihe 612) is ontspoord, de bus volledig uitgebrand:
https://www.bild.de/regional/stuttgart/ ... .bild.html
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
Oorzaak zou een eerder ongeval met een motor zijn waardoor het verkeer op de overweg in de file kwam te staan. Gelukkig waren er geen passagiers aanwezig in de bus https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... n-100.html
Re: Kort buitenlands nieuws
De eerste plannen lagen er al kort na de val van de Berlijnse Muur, maar nu pas zijn er concrete beslissingen genomen: De zogenaamde "Stammbahn", de 1838 in gebruik genomen eerste spoorlijn in Pruisen welke sinds de tweede wereldoorloog stil ligt, zal tussen Berlin Potsdamer Platz en Potsdam via Zehlendorf en Kleinmachnow heropend worden. Toekomstig zullen regionale treinen (geen S-Bahn), welke nu nog via Wannsee rijden, het traject gaan gebruiken en zo de Stadtbahn ontlasten.
https://www.rbb24.de/wirtschaft/beitrag ... recke.html
https://www.rbb24.de/wirtschaft/beitrag ... recke.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar die S-bang treinen gaan dan niet meer via Berlin Hbf? Dat is dan wel weer een nadeel.
Re: Kort buitenlands nieuws
[wiki][/wiki]Jawel,maar dan ondergronds,dus via de noord-zuid tunnel.
Voor de huidige RE1 lijkt me dat die gewoon via de Stadtbahn blijft rijden,aangezien deze richting Erkner-Frankfurt(Oder) rijdt.Vanuit de noord-zuid tunnel en Gesundbrunnen is dan een eind om
Voor de huidige RE1 lijkt me dat die gewoon via de Stadtbahn blijft rijden,aangezien deze richting Erkner-Frankfurt(Oder) rijdt.Vanuit de noord-zuid tunnel en Gesundbrunnen is dan een eind om
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zie op het kaartje onderaan ook een verlenging van de S-Bahn van Teltow Stadt naar Stahnsdorf.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten