Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Die zes uur is voor de route Parijs-Milaan, Milaan - Barcelona haal je van z'n lang-zal-ze-leven niet in zes uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Milaan-Lyon en Lyon-Barcelona zijn beiden ruim 5 uur als ik het goed heb.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Een kamerbrief over diverse grensoverschrijdende verbindingen vanuit Nederland: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -spoor.pdf
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Jef400 schreef: zo 05 dec 2021, 21:09 Nu ben ik niet thuis in Frankrijk. Absoluut niet zelfs. Maar kost Milaan-Lyon al niet 3 uur?
Je bent al 4 uur onderweg van Milaan naar Chambery. Van daaruit naar Lyon met de TER is bijna 1,5 uur, met twee stops onderweg.
Je hoeft niet per se naar Lyon. Bij Montmélian kun je naar Grenoble en dan bij Valence de LGV op.

Chambery - Valence TGV is bijna 2 uur met de TER en dan is het nog 4,5 uur naar Barcelona. Dus als je Milaan - Barcelona in 10 uur doet dan doe je het niet verkeerd. Je bent er nu overdag 13,5 uur mee bezig waar je bijna 3 uur aan 2 overstappen verspeelt.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Milaan - Chambéry kan in theorie een stuk sneller dan de 4:03 (heen) of 4:06 (terug) die er nu voor staat, omdat de TGV niet op de HSL Milaan - Turijn is toegelaten en daarom over het klassieke spoor via Novara en Vercelli moet rijden. Dat scheelt zo'n veertig minuten. De Frecciarossa die binnenkort van start moet gaan tussen Milaan en Parijs kan wel over de Italiaanse HSL en zou zo'n halfuur sneller zijn had ik begrepen, al heb ik nog geen definitieve dienstregeling gezien.

Milaan - Barcelona moet je gewoon vliegen, daar kan de trein niet concurrerend zijn door het ontbreken van snel spoor. Wel zou de trein interessant kunnen zijn voor tussenliggende steden als Lyon en Marseille.

Overigens zou Valence TGV - Barcelona Sants sneller kunnen dan de 4:21 die de AVE nodig heeft (de TGV zelfs 4:27), want tussen Nîmes en Montpellier wordt over de klassieke sporen gereden, in plaats van de hogesnelheidslijn om deze steden heen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Voor Parijs - Milaan zijn de dienstregelingen al eventjes bekend, de snelste treinen gaan Milano Centrale - Torino Porta Susa rijden in 46 minuten (Bron).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Dank, dat wist ik nog niet :pos:
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

PHS schreef: ma 06 dec 2021, 15:52
Overigens zou Valence TGV - Barcelona Sants sneller kunnen dan de 4:21 die de AVE nodig heeft (de TGV zelfs 4:27), want tussen Nîmes en Montpellier wordt over de klassieke sporen gereden, in plaats van de hogesnelheidslijn om deze steden heen.
Dat scheelt zo te zien een kwartier. Dus 9,5 uur moet wel haalbaar zijn, misschien zelfs 9 uur.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

In theorie hoeft er niet eens via Lyon gereden te worden, de spoorlijnen Chambéry - Grenoble en Grenoble - Valence zijn juist voor het Alpenverkeer geëlektrificeerd. Met de 46 minuten reistijd tussen Milaan en Turijn is een reistijd tussen Milaan en Modane van circa 2 uur mogelijk, gebruik makend van de boog in Montmélian is de reistijd Modane - Grenoble circa 1u20, Grenoble - Valence TGV duurt 55 minuten en vanaf daar is 2u40 reistijd naar Perpignan mogelijk. Dan is een reistijd van 8,5 uur mogelijk (op bestaande infrastructuur).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

In Berlijn gaat het gesloten deel van de Heidekrautbahn tussen Basdorf en Berlin-WIlhelmsruh gereactiveerd worden. Treinen uit de richting van Basdorf kunnen straks rechtstreeks doorrijden naar Berlin-Gesundbrunnen, in plaats van een omweg via Karow te nemen: https://www.railjournal.com/infrastruct ... ey-hurdle/
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

En onderaan dat artikel het bericht dat in Schönholz een nieuwe ICE opstelterrein/service wordt gepland
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Hitachi en Alstom gaan de nieuwe 360 km/uur snelle treinen voor de HS2 bouwen.
De treinen worden geproduceerd in de Hitachi fabriek in Newton Aycliffe, County Durham. De verdere assemblage vindt plaats bij Alstom in Derby en Crewe.
https://www.bbc.com/news/business-59597308
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

PHS schreef: wo 08 dec 2021, 21:42 In Berlijn gaat het gesloten deel van de Heidekrautbahn tussen Basdorf en Berlin-WIlhelmsruh gereactiveerd worden. Treinen uit de richting van Basdorf kunnen straks rechtstreeks doorrijden naar Berlin-Gesundbrunnen, in plaats van een omweg via Karow te nemen: https://www.railjournal.com/infrastruct ... ey-hurdle/
:s En dan met 15 kV elektrificeren. Waarom niet 3e rail en de S-Bahn doortrekken met nieuw te bouwen batterijhybride elektrisch materieel. Opladen zolang je aan de 3e rail hangt en op accu daarbuiten. De spanning van de 3e rail is perfect geschikt voor het opladen van batterijen en een 3e rail leent zich er ook goed voor om alleen bij stations (waar je veel vermogen nodig hebt) te installeren.
Gemiste kans, vooral omdat waterstof heel erg inefficiënt is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Z2N schreef: ma 06 dec 2021, 16:01 Voor Parijs - Milaan zijn de dienstregelingen al eventjes bekend, de snelste treinen gaan Milano Centrale - Torino Porta Susa rijden in 46 minuten (Bron).
Nog even terugkomend op de Frecciarossa Parijs - Milaan: deze start al volgende week zaterdag (18 december)! Tickets gaan vanaf maandag in de verkoop, laagste verkoopprijs wordt 23 euro (Twitter). De dienstregeling wordt inderdaad zoals hierboven in een eerdere tweet genoemd is, de eerste trein vanuit Parijs is dus op 18 december om 07:26.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

23 euro! :shock: *O*

Dat is een stuk goedkoper dan ik van SNCF gewend ben.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Vanmiddag is na een bouwfase van twaalf jaar de "Kombilösung" in Karlsruhe geopend, een ondergrondse tramtunnel in de binnenstad met zeven haltes:

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... e-100.html
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Nieuw station Innsbrücker Messe geopend. http://tirol.orf.at/stories/3133846
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Trenitalia timmert aan de weg. Naast de trein naar Parijs zijn ze ook aan het denken aan treinen naar Brussel en Amsterdam.
https://www.ilsole24ore.com/art/trenita ... re-AEmq6X1
Trenitalia pensa a una ulteriore espansione all’estero

L’arrivo del Frecciarossa a Parigi non sarà però la fine della storia, ma un nuovo inizio. A quanto risulta, Trenitalia sta già ragionando sulle mosse successive. Nei piani ci potrebbero essere due ulteriori obiettivi: la crescita sul mercato interno transalpino, dove sono giudicate interessanti le linee Parigi-Bordeaux e Parigi-Marsiglia, ma anche l’ulteriore espansione in Europa, verso Bruxelles (Belgio) e, in prospettiva, anche Amsterdam (Olanda), per sfruttare appunto i vantaggi tecnologici offerti dal Frecciarossa 1000 e la sua versatilità.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

In het artikel staat ook dat de SNCF-treinen in Italië over het conventionele spoor naar Milaan rijdt en Trenitalia via de hogesnelheidslijn naar Milaan rijdt. Vanwaar dit verschil?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

De TGV is niet toegelaten voor de hogesnelheidslijn daar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Timon91 »

Kwestie van tijd voordat de Fransen één of ander schroefje vinden in de treinen van Trenitalia wat niet de juiste afmeting fransdraaiend schroefdraad bevat en zodoende Trenitalia over het conventionele spoor naar Paris moet tuffen? :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Renfe heeft dat probleem alvast wel met de S-100 treinstellen. Wat ze ook doen, ze worden maar niet toegelaten op de LGV tussen Lyon en Parijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Vanaf 1 januari is het bij DB in het Fernverkehr niet meer mogelijk om kaartjes te kopen bij de conducteur.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Is het voor de TGV-stellen in Italië ook een kwestie van een verkeerd schroefje, of zijn er echt diepere technische redenen dat ze daar de hogesnelheidslijn niet op mogen?

Gezien hoe innig Trenitalia en RFI verbonden zijn onder FS, vermoed ik het eerste, maar het is NTV wel gelukt met hun eigen treinen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De TEC wil de prémetrolijn van Charleroi naar Châtelet in 2026 openen, 41 jaar na de start van de bouw. Ook is de redesign van de bestaande trams voorgesteld aan de pers.

https://www.rtbf.be/info/regions/hainau ... d=10899920
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten