Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
In Frankrijk is vandaag in het staatsblad een nieuwe wet verschenen, die treinmaatschappijen verplicht om minimaal acht plaatsen te creëren voor fietsen in de trein. De regels gelden voor regionale en langeafstandstreinen (waaronder hogesnelheidstreinen), sommige regionale treinverbindingen mogen minder plaatsen bieden (maar dan minimaal vier). De regel geldt alleen voor nieuw gekochte en gerenoveerde treinen, bestaande treinen zijn dus nog niet betroffen. Zeker voor de TGV is dit een flinke verandering, momenteel is het op veel verbindingen alleen mogelijk om fietsen mee te nemen als ze binnen een hoes van 120 bij 90 centimeter gestopt worden (en het voorwiel eraf moet). Franceinfo, de wet staat op Legifrance.fr
Re: Kort buitenlands nieuws
Als ik het goed lees alleen van toestemming op nieuwe treinen en gerenoveerde treinen. Ik zie alleen niet meteen vanaf welke datum aan de verplichting voldaan moet worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Le présent décret s’applique aux matériels neufs pour lesquels l’avis de marché a été publié à compter du 15 mars 2021. Il s’applique également aux matériels dont la rénovation est engagée ou fait l’objet d’un avis de marché à compter de cette même date.
Re: Kort buitenlands nieuws
Nou, als Thalys dan nog even opschiet met de verbouwing is het geen probleem
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens DSO lijkt het alsof er geen overeenkomst tussen NASA en Abellio over de door laatstgenoemde verlangde navorderingen mogelijk is en dus wordt een nieuwe aanbesteding voor het Dieselnetz Sachsen-Anhalt voorbereidt:
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 531,page=1
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 531,page=1
Re: Kort buitenlands nieuws
En dan is de winnaar NS, want de LINT 41-treinstellen worden van een Ierse dochtermaatschappij van NS geleased
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
NSFS, bestaat dat nog ja?
Of hebben ze na al het tumult over NSFS weer een ander BV'tje opgericht aldaar?
Of hebben ze na al het tumult over NSFS weer een ander BV'tje opgericht aldaar?
Re: Kort buitenlands nieuws
NSFS voor de Nederlandse markt is opgeheven na de verkoop van de laatste LINT's aan het Zweedse Inlandsbanan. Maar volgens mij is er voor de treinstellen van de DISA-concessie iets van een DISA Limited opgericht in Ierland. Daar herinner ik mij een relletje over bij het begin van de concessie. Maar dat was ook een enigszins wereldvreemde rel, want ik denk dat de helft van de treinstellen die door particuliere maatschappijen worden ingezet in Duitsland eigendom zijn van het Luxemburgse Alpha Trains...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Lees verder: https://www.parool.nl/nederland/thalys- ... ~bc519272/Thalys staat (bijna) stil, bedrijf heeft leningen nodig om te overleven
Thalys, het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, heeft afgelopen jaar enorme klappen gekregen. Het aantal passagiers en de omzet daalden met ruim twee derde: een historisch dieptepunt.
[...]
De problemen bij Thalys zijn niet zo groot als bij Eurostar, met name omdat Thalys vóór de crisis een relatief goed gevulde schatkist had. Daarmee kon een deel van het omzetverlies worden opgevangen. Eurostar kampte bovendien door de brexit en de Britse reisbeperkingen met specifieke problemen waar Thalys niet mee te maken had.
“Maar de impact van de crisis op ons bedrijf is ook enorm,” zegt een Thalys-woordvoerder. “Ook dit jaar zal zwaar zijn. We zullen ons in de schulden moeten steken. Er wordt nu onderhandeld over bankleningen.”
Re: Kort buitenlands nieuws
Tsja met de prijzen die Thalys hanteerde, is het niet zo gek dat de schatkist goed gevuld was. Meer concurrentie is gewenst tussen Amsterdam - Brussel - Parijs via de HSL.
Kort buitenlands nieuws
Je kaartje voor Thalys is goedkoper dan in de jaren ‘80 een enkeltje Parijs met de TEE/EuroCity. En de prijzen voor de tweede klas bij Thalys zijn al jaren hetzelfde. Thalys heeft vooral wat diepere zakken omdat ze wat behoudender met geld omgaan dan Eurostar. Daarvan snap ik nog steeds niet waarom er zoveel nieuwe stellen nodig waren en de oude afgevoerd moesten worden ruim voor de dertig dienstjaren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het verschil is dat de prijzen voor D-trein, TEE en Eurocity weinig variatie hadden. Aktietarieven had je vrijwel niet. Hetzelfde verhaal richting Duitsland. Ik weet nog dat de zus van een vriend van me in 1977 naar Zwitserland ging en 280 gulden betaalde voor een retoer Baarn-Kandersteg.
Re: Kort buitenlands nieuws
Hoe kan ik jouw reactie serieus nemen als je prijzen van 1977 vergelijkt met nu?
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is aan jou of je mijn reactie serieus neemt of niet. Maar je begrijpt mijn punt niet. Geeft niks, is niet jouw probleem.
Re: Kort buitenlands nieuws
Voor mij is lastig te bepalen hoe die 280 gulden zich verhoudt tot het geboden product destijds (TEE) en het huidige comfort van Thalys.
Re: Kort buitenlands nieuws
280 gulden was in die tijd heel veel geld. Ter vergelijking: eind jaren 70 kostte een frietje 80 cent in guldens of te wel ongeveer 37 eurocent. Een kroketje 45 cent in guldens of te wel 20 eurocent. Voor 20 eurocent heb je nu niet eens een plastic tasje.
Ik weet niet of je zo mag vergelijken maar als je nu die 288 gulden tegenover de 80 cent zet is dit een factor 360.
Een frietje kost nu ongeveer 2,50. Als je dat keer 360 doet is dat dan 900 euro. Daar kun je vandaag de dag wel meerdere malen naar Zwitserland reizen.
Ik weet niet of je zo mag vergelijken maar als je nu die 288 gulden tegenover de 80 cent zet is dit een factor 360.
Een frietje kost nu ongeveer 2,50. Als je dat keer 360 doet is dat dan 900 euro. Daar kun je vandaag de dag wel meerdere malen naar Zwitserland reizen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het modale (bruto) inkomen was in 1977 ook iets lager (€12500, tegen €36500 in 2020). Dat moet je ook niet vergeten mee te nemen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Kort buitenlands nieuws
@ZO6176: bedankt voor de duiding. In verhouding zijn de huidige tarieven dus een stuk aantrekkelijker dan in 1977.
Re: Kort buitenlands nieuws
^^^ Dat is een verdomd handig tasje / formaat, vind ik. Vooral om er vanaf huis andere spullen mee te vervoeren.
Jammer dat niet iedere AH dat formaat tasje verkoopt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Concurrentie volop; de Thalys concurreert niet met andere spoorvervoerders, maar wel met de auto, de bus, het vliegtuig, etc.
Hoe comfortabel was de TEE naar Parijs eigenlijk? Want eerlijk gezegd vind ik de (derde klasse van) de Thalys niet zo comfortabel.
Re: Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Best wel comfortabel. Wat wel te begrijpen is met alleen 1e klasse. Maar dat gold eigenlijk voor elke TEE maar ook de IC's in Duitsland. Toen had de eerste klasse nog van die zachte pluche stoelen. Het waren destijds de beste en snelste treinen die in Europa reden. Maar de corail-rijtuigen in de D-treinen tussen Amsterdam en Parijs waren ook goed te doen, ook in de 2e klasse.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten