Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

En ondertussen kan niemand mij vertellen waarom het voor de DB belangrijk is om te weten of een klant testikels heeft of niet. -0-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

trolly schreef: za 05 dec 2020, 13:03 Je bedoelt dat discussie fijn is, zolang er maar geen tegenspraak is?

_O-
Je bent een meester in het verdraaien van andermans woorden *O* Knappe prestatie, maar fraai is anders...
Z2N schreef: za 05 dec 2020, 13:05 En ondertussen kan niemand mij vertellen waarom het voor de DB belangrijk is om te weten of een klant testikels heeft of niet. -0-
Daar is geen reden voor, hooguit om te checken of het kaartje bij de klant hoort die het toont, maar daar zijn ook andere middelen voor.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: vr 04 dec 2020, 00:05 Volgens mij gaat het er alleen om dat ze weten of ze hun mail met "Sehr geehrter Herr" of "Sehr geehrte Frau" kunnen beginnen, is dat lang geleden zo bedacht en is het nooit aangepast toen "er is meer dan man/vrouw" opeens breed in de samenleving een ding werd. Je kunt immers ook een titel aangeven (Dr. of Prof. Dr.) en die is voor het reizen natuurlijk ook niet strikt noodzakelijk. Ik zou er niet te veel achter zoeken.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Sehr Geehrter [vul willekeurige naam in] kan blijkbaar niet? _O-
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik vind het vooral opvallend dat het tot een rechtszaak moet komen voordat het bij DB doordringt dat niet iedereen gemevrouwd of gemeneerd kan of wil worden. NS heeft er ook lang over gedaan, maar daar is de geslachtsaanduiding inmiddels uit de verkoopmodule voor losse kaartjes gehaald, helaas nog niet bij de abonnementen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

ArrivaBas schreef: za 05 dec 2020, 14:16 Sehr Geehrter [vul willekeurige naam in] kan blijkbaar niet? _O-
Nee, dat kan niet, want het bijvoeglijk naamwoord wordt verbogen, komt-ie... aan de hand van het geslacht. ;) Dan moet je dus echt iets anders verzinnen. (Bovendien was het gebruik van de voornaam tot kort geleden in beleefde correspondentie ook echt not done. Sehr geehrter Herr Rutte of sehr geehrte Frau Merkel, ja. Maar sehr geehrter Mark Rutte of sehr geehrte Angela Merkel, nee. En sehr geehrter Angela Merkel dus al helemaal niet.)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Ik zit even na te denken maar klopt het dat er in het Duits maar twee 'aanheffen' zijn? Je hebt 'Liebe(r)' (te informeel) of 'Sehr Geehrte(r)', weer enorm formeel. Maar gewoon iets er tussenin...?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik zie in mails vanuit Duitsland ook wel gewoon "Hallo ..." langskomen, maar dat wordt ook vooral informeel gebruikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: za 05 dec 2020, 13:05 En ondertussen kan niemand mij vertellen waarom het voor de DB belangrijk is om te weten of een klant testikels heeft of niet. -0-
En zelfs op die vraag wordt geen antwoord gegeven als je aankruist of je man of vrouw bent. ;)
Suus schreef: za 05 dec 2020, 14:26 Ik vind het vooral opvallend dat het tot een rechtszaak moet komen voordat het bij DB doordringt dat niet iedereen gemevrouwd of gemeneerd kan of wil worden.
Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik de brieven (of e-mails) van mijn werk ook altijd begin met "Beste meneer..." of "Beste mevrouw...".
Tenzij ik echt niet weet naar wie ik de brief (of e-mail) verstuur, dan begin ik altijd met "Beste lezer".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Evanuitgaande dat je dan als 'heer' aangesproken wilt worden in het dagelijks leven, een simpele vraag: waarom heer? Heeft een benaming op basis van geslacht voor jou meer waarde dan de benaming op basis van een ander kenmerk (wat 'reiziger' natuurlijk even goed is)?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Duidelijk. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: za 05 dec 2020, 16:22 Evanuitgaande dat je dan als 'heer' aangesproken wilt worden in het dagelijks leven, een simpele vraag: waarom heer? Heeft een benaming op basis van geslacht voor jou meer waarde dan de benaming op basis van een ander kenmerk (wat 'reiziger' natuurlijk even goed is)?
Ik vind het ook wel prettig als er "een" aanspreektitel voor mijn achternaam staat.
En of dat dan "meneer", "ingenieur" of "Melvin" is, maakt me niet zo heel veel uit.
Het idee van PHS vind ik daarom een goed idee.
PHS schreef: za 05 dec 2020, 16:08
Meltrain schreef: za 05 dec 2020, 15:31 Tenzij ik echt niet weet naar wie ik de brief (of e-mail) verstuur, dan begin ik altijd met "Beste lezer".
Ik ga dan voor: "Beste heer, mevrouw,"

En altijd heer in plaats van meneer.
Ik heb juist geleerd dat het "geachte heer" of "beste meneer" is. En in mijn bedrijf heeft de tweede optie dan de voorkeur.
(Alleen heb ik dat destijds iets te rigoureus doorgevoerd in de brieven, waardoor het nu ook bij de adressen zo staat. :@ )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

PHS schreef: za 05 dec 2020, 16:08
Meltrain schreef: za 05 dec 2020, 15:31 Tenzij ik echt niet weet naar wie ik de brief (of e-mail) verstuur, dan begin ik altijd met "Beste lezer".
Ik ga dan voor: "Beste heer, mevrouw,"
Ik gebruik vaak L.S. Met name als het om een klantenservice gaat of een andere plek waar het toch niet uitmaakt of ze me ouderwets vinden. (A) Kort en makkelijk.

In een zakelijke context (denk aan sollicitatie, geld lospeuteren van iemand voor een project, enz.) gebruik ik meestal "Geachte heer/mevrouw". (Maar dat is dus tricky, misschien stelt de betreffende persoon dat helemaal niet op prijs.) Aan "beste" begin ik pas zodra ik al ooit met de betreffende persoon gecommuniceerd heb; bij een nieuw persoon is dat meestal dus vanaf de tweede brief/mail.

Als ik het "soort" persoon weet, kan dat natuurlijk ook. "Geachte reiziger", "geachte bezoeker", "beste student", etc.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

"Beste" gebruik ik zelf inderdaad ook pas al ik iemand daadwerkelijk ken, zeker in het zakelijke mailverkeer.
Met geachte heer ... of geachte mevrouw ... ben ik er zelf ook wel meermaals ingestonken trouwens: bijvoorbeeld met een naam die me deed vermoeden dat ik met een vrouw te maken had, terwijl de geadresseerde een man bleek te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Als ik iemand telefonisch gesproken heb, verder niet ken maar wel een mail “Hoi Suus” ontvang ben ik altijd een beetje treurig. Zeker als ik mijn naam heb gespeld en dat mijn voornaam toch verkeerd wordt geschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Dat heb ik altijd met mijn achternaam... Hoe duidelijk ik het ook spel, 7 van de 10 keer gaat het toch weer fout :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Idem hier, hoewel het in bepaalde regio's van Nederland wel beter gaat met het spellen ervan ;)

Trouwens ook een tijd dat probleem gehad met de straatnaam waar ik woonde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Ardan schreef: za 05 dec 2020, 15:03 Ik zit even na te denken maar klopt het dat er in het Duits maar twee 'aanheffen' zijn? Je hebt 'Liebe(r)' (te informeel) of 'Sehr Geehrte(r)', weer enorm formeel. Maar gewoon iets er tussenin...?
Officieel is er niets tussenin. Dus "Sehr geehrte(r)" voor formele aanhef en diverse varianten voor als men de aangesproken persoon iets beter kent: "Liebe(r)", "Guten Tag" of simpelweg "Hallo".

Overigens, om nog het sluitstuk achter de off-topic-discussie over discriminatie te plaatsen, want de dieptepass door trolly moet ik toch echt pakken: Juist deze kringen, die dwangmatig naar discriminatie zoeken en reeds hoge bloeddruk krijgen als bij een restaurant "Zigeunerschnitzel" op de kaart staat, hebben helemaal geen probleem met het gebruik van de aanduiding "alte weiße Männer" voor diegene met een conservatief houding. Deze soort van discriminatie "mag" dan toch.....

En wat de praktische vraag van Z2N betreft: Voor het boeken van slaapwagens speelt het bij voorbeeld een rol of het een meneer ov mevrouw is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

ICE11 schreef: za 05 dec 2020, 21:18Overigens, om nog het sluitstuk achter de off-topic-discussie over discriminatie te plaatsen, want de dieptepass door trolly moet ik toch echt pakken: Juist deze kringen, die dwangmatig naar discriminatie zoeken en reeds hoge bloeddruk krijgen als bij een restaurant "Zigeunerschnitzel" op de kaart staat, hebben helemaal geen probleem met het gebruik van de aanduiding "alte weiße Männer" voor diegene met een conservatief houding. Deze soort van discriminatie "mag" dan toch.....
Ik vond de post van trolly niet persé handig, maar je zet een groep mensen die zich er wel aan ergeren wel erg makkelijk weg met "er zijn in dit land wel belangrijkere zaken te regelen". Ik heb al eerder op dit forum berichten gelezen dat je je ergert aan groepen die jouw "vrijheid van meningsuiting" zouden onderdrukken, maar ik constateer dat je zelf ook de neiging hebt om de mening van andere groepen weg te zetten als overbodig. Zo werkt een maatschappij natuurlijk niet, je kan tenminste proberen naar de argumenten van de ander te luisteren voordat je je ingraaft in een loopgraaf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

https://industriemagazin.at/a/oebb-star ... vorarlberg
Heel stilletjes is in november het proefbedrijf met de nieuwe Talent 3 van de ÖBB begonnen. In eerste instantie doet één stel dienst in twee treinparen per dag op de S-bahn Vorarlberg dienst. Gegeven de stevige sneeuwval die in Oostenrijk plaatsvindt is dit gelijk een ultieme test. Het is mijn verwachting dat het proefbedrijf zich langzaam gaat uitbreiden.
Vanaf 13 december is het tevens de bedoeling om overdag een op de twee treinen van de S1 in Bludenz door te koppelen in de richting van Schruns. De Montafonerbahn wordt tot op heden buiten de doorgaande diensten als regionale trein gevoerd. De tussenliggende ritten die alleen tussen Schruns en Bludenz rijden gaan voortaan ook als S4 rijden. Ter voorbereiding hierop zijn de laatste gaten in de halfuursdiensten vorig jaar al gevuld. 's Avonds blijft een overstap in Bludenz nodig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nachtzug Wien-Paris startet in einem Jahr
Ab Dezember 2021 soll es einen Nachtzug von Wien über München und Straßburg nach Paris geben. Die neue Strecke ist Teil einer Reihe von neuen Nachtzugverbindungen zwischen europäischen Großstädten. Am Dienstag wurde dazu eine Absichtserklärung unterzeichnet. 13 europäische Großstädte sollen bis Dezember 2024 durch neue Nachtzüge verbunden werden. Die Chefs von ÖBB, Deutscher Bahn, Schweizer Bahn und französischer Bahn unterzeichneten am Dienstag eine gemeinsame Erklärung, die auch den Auftakt zum „europäischen Jahr der Schiene“ 2021 bildet.

Bron en meer: ORF

ÖBB, SBB, DB en SNCF gaan meer samenwerken, om het nachttreinverkeer in Europa in de komende jaren snel uit te breiden. Gisteren hebben de spoorwegmaatschappijen gezamenlijke plannen ondertekend, die onder andere in 2021 de terugkeer van de nachttrein Parijs - Wenen gaat betekenen ('mijn' Oriënt Express). Ook worden verbindingen van Berlijn naar Brussel en Parijs gepland, eerder werden al verbindingen vanuit Zürich naar Rome en Barcelona aangekondigd. Amsterdam krijgt in 2021 al een nieuwe nachttrein naar Zürich, naast de Nightjet naar Wenen en München/Innsbruck.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Wijzigingen in Slowakije per 13 december (bron):
  • Men stapt weer van commerciële benamingen voor treinen af en gaat weer terug naar traditionele namen. Zoals de Tsjechen al doen, gaan de namen nu per lijn gelden in plaats van per individuele trein. De namen zijn: TATRAN (R 6XX, RR 76X), TATRAN ZEMPLÍN (R 614, R 615), POVAŽAN (RR 7XX), GEMERAN POĽANA (R 800, R 801), GEMERAN (R 81X, R 931), URPÍN (R 83X, R 84X, Ex 530), FATRAN (94X, R 95X, R 34X), ZAKARPATIA (RR 96X), BELIANSKY EXPRES (RR 83XX) en HORNÁD (EC 1XX).
  • Het traject Bratislava-Komárno wordt overgenomen van RegioJet door de ZSSK samen met de ÖBB. (Hier schreef ik eerder al over.)
  • Nieuwe treinen PANTER rondom Žilina en Trenčín en gemoderniseerde dieseltreinen rondom Zvolen. (Hier schreef ik ook al eerder over.)
  • Er komt een minibar op de zuidelijke route Bratislava - Košice (via Zvolen) in 2 treinen per richting (R 810, 811, 814, 815).
Zodra corona het toelaat ook de volgende wijzigingen:
  • Tussen 18 juni en 10 september 2x/week een nachttrein Bratislava-Split. (Dit wisten we ook al.)
  • In het weekend rijdt het hele jaar door een trein tussen Bratislava-Petržalka en Mürzzuschlag (via Wien): REX 7788 Bratislava-Petržalka 06:11 - Mürzzuschlag 09:10 en andersom REX 7797 Mürzzuschlag 16:46 - Bratislava-Petržalka 19:44. De trein wordt gereden door de ÖBB met twee stellen GySEV Ventus (een type Desiro).
  • EC 130/131 (Budapest - Bratislava - Warszawa) wordt verlengd van/naar Брэст/Brest met aansluiting op de nachttrein van/naar Minsk en Moskou.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

umbusko schreef:EC 130/131 (Budapest - Bratislava - Warszawa) wordt verlengd van/naar Брэст/Brest met aansluiting op de nachttrein van/naar Minsk en Moskou.
Volgens vagonweb reed die EC (pre-corona) al met koerswagens Budapest - Terespol en reden vanaf Bohumin de slaaprijtuigen Praag - Moskou mee. Is dan de enige wijziging dat die koerswagens Budapest - Terespol iets langer meegaan tot Brest? Om de aansluiting op de nachttrein hoef je het niet te doen, van Bohumin tot Terespol heb je nu al 6 uur lang de optie om van rijtuig te wisselen, en bij aankomst in Brest tegen middernacht liggen de doorgaande reizigers vast al lang te pitten.

Of bedoelen ze dat deze EC nu (tijdens corona) in zijn geheel eindigt in Terespol, de nachttrein is beperkt tot Brest - Moskou, er nu dus een gat valt op Terespol - Brest, en deze aansluiting wordt hersteld door het doortrekken van de EC naar Brest (met nachtelijke overstap op de nachttrein)?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten