Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Het is niet alleen de twee keer omschakelen rondom de grens bij Zevenaar dat de ICE onbetrouwbaar maakt. De stellen zijn na ruim 20 jaar dienst toe aan een grote revisie. Tot op heden is er slechts één treinstel een beetje vlug-vlug opgeknapt, de 4651. Maar gezien er op de middellange termijn nieuwe treinstellen komen, zal het tot die in dienst gesteld worden tobben blijven, verwacht ik.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Was het hele probleem niet dat dat omgebouwde stel nog onbetrouwbaarder is?
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Bart schreef: vr 29 jul 2022, 21:55
Commendatore schreef: vr 29 jul 2022, 18:31 Philipp Nagl schreef daarover een tijdje terug wat op DSO: schijnbaar stond de technologie voor meersysteem hogesnelheidstreinstellen op het moment dat de ICE3M-stellen werden ontworpen en gebouwd nogal in de kinderschoenen en zijn de bewuste componenten in de treinen daardoor nu gewoon totaal versleten, vandaar de onbetrouwbaarheid.
Kan het zijn dat dat ook komt doordat de treinen nu relatief snel achter elkaar moeten wisselen (in Emmerich en in Zevenaar)? Over de Traxx op de IC Direct werd ook ooit beweerd dat ze niet gemaakt waren om zo snel achter elkaar van spanning te wisselen en dat dat tot storingen leidde...

Nog los daarvan, het kan zijn dat het bij Siemens in de kinderschoenen stond, maar in Frankrijk waren zeker al langer treinen met twee stroomsystemen in gebruik (waaronder de Z2N)
Hij schreef niks over die snelle wisseling. Ik begreep uit het verhaal ook dat de problemen veel structureler zijn en echt samenhangen met de gebruikte techniek, vooral voor gelijkstroom.

Z2N is trouwens geen hogesnelheidsmaterieel en TGV’s zijn dan weer geen treinstellen met verdeelde aandrijving.

Ik kan overigens iedereen aanraden om Philipp Nagl’s berichten te lezen. Ze zijn altijd erg informatief en hij zit heel hoog in de hiërarchie bij DB Fernverkehr, is verantwoordelijk voor het materieel en zit dus heel dicht op het vuur.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Op DSO staat echter te lezen dat Philipp Nagl samen met nog een andere bestuurslid binnenkort van DB Fernverkehr naar DB Netz gaat.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

De Baureihe 406 zal definitief geen volledige revisie meer gaan krijgen van interieur etc.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Eerste planmatige inzet van waterstoftreinstellen in Duitsland door de EVB: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 6,10156941
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Het net Mosel-Lux gaat naar (of blijft bij) DB Regio: https://www.spnv-nord.de/artikel/zuschl ... uxemburg-x
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik snap niet waarom alle treinstellen in deze concessie vervangen gaan worden door FLIRT. De huidige Talent2 zijn gebouwd in 2009 en sinds 2011 in dienst en hadden met een renovatie (zoals bijvoorbeeld nu bij de VBB gebeurt) prima nog 15 jaar meegekund lijkt mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Wil SPNV Nord niet ook, net als zoveel opdrachtgevers, een eigen pool met treinstellen opbouwen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

De lengte van de vierdelige treinen (bijna 87 meter) wijst erop dat de FLIRT3XL geleverd gaat worden. Alleen lijkt 19 stellen mij wat krap voor het hele aanbestede netwerk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat valt volgens mij nog wel mee. De huidige concessie begon met 13 stellen, maar heeft nu minder inzet dan oorspronkelijk voorzien, aangezien de RB82 van Wittlich naar Trier is ingekort na de introductie van de RB83, en die blijft ook in de nieuwe concessie met de stellen van de CFL gereden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: vr 29 jul 2022, 22:34 Op DSO staat echter te lezen dat Philipp Nagl samen met nog een andere bestuurslid binnenkort van DB Fernverkehr naar DB Netz gaat.
Dhr. Nagl wordt zelfs directeur van DB Netz.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Dat lijkt me bepaald geen makkelijke baan.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

AD: Baas Thalys biedt excuses aan voor grote problemen: ‘Dit is niet het niveau dat we willen bieden’
,,Onlangs brachten meerdere voorvallen ons in moeilijkheden”, valt te lezen in het bericht van bestuursvoorzitter Jacques Damas. ,,We denken dan aan de hitte, aan een brand nabij de sporen en de aanrijding van een dier. Ook al liggen de oorzaken hiervan buiten onze controle, toch moeten we ervoor zorgen dat deze incidenten zo weinig mogelijk impact hebben op u als reiziger.”

Volgens de topman bleek de organisatie ‘niet sterk genoeg om de intensiteit en de opeenstapeling van storingen het hoofd te bieden’. Daarom zijn per direct maatregelen genomen: zo is het aantal dagelijkse treinritten beperkt, is een uitgebreid onderhoudsplan opgesteld voor de treinstellen en hebben de zwaarst getroffen passagiers een ruimere tegemoetkoming gekregen. Verder worden de Thalys-teams in het station, aan boord van de treinen, bij de klantenservice en in het operationele centrum versterkt.
PHS

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Het nieuws waarvan je wist dat zou komen is eindelijk hier:

SpoorPro:
Duits 9 euro-ticket heeft autorit amper vervangen

Het goedkope maandticket voor het openbaar vervoer dat Duitsland deze zomer heeft ingevoerd, heeft er amper voor gezorgd dat de auto minder werd gebruikt, melden onderzoekers op basis van voorlopige gegevens. Het 9 euro-kaartje is vooral gebruikt om extra met het OV te reizen, niet om de auto te laten staan.

Voor een belangrijk deel wordt het goedkope ticket gebruikt voor reizen die anders niet gemaakt zouden worden, bijvoorbeeld voor een dagje uit. Het gaat om een kwart van de reizen. Het ticket zorgt vooral op een aantal trajecten voor meer drukte in het OV. Het treinverkeer is flink toegenomen in juni, melden de onderzoekers. Het was 42 procent drukker dan in juni 2019, maar dat zou vooral komen door reizigers die anders helemaal niet weg waren gegaan.

Het 9 euro-kaartje heeft het autogebruik daarom nog niet massaal teruggebracht, waardoor ook de verwachte klimaatimpact van het initiatief mogelijk verwaarloosbaar blijft.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

Viel te verwachten. Wanneer er aan mensen gevraagd wordt waarom ze niet kiezen voor het OV is het antwoord vaak prijs, maar uiteindelijk blijken prijsverlagingen telkens weer nauwelijks van invloed te zijn. Mensen hebben toch betaald voor hun auto, dus kunnen ze hem maar beter gebruiken.
Ik heb geen onderschrift
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Stefan »

Bovendien, reistijd is ook erg vaak een dingetje. Ik zou graag met het OV van/naar mijn werk willen (mits het past qua tijden uiteraard), maar als ik dan zie dat ik met het OV bijna 1,5 uur onderweg ben, wat ik met de auto in net 20 minuten rij, is de keuze snel gemaakt.... En dan woon ik niet op het platteland :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De verlaagde prijs is ook maar voor drie maanden. Het kan dus heel goed zijn dat in deze periode mensen wel het aanbod hebben geprobeerd (het autogebruik is toch nog 3% gedaald), maar bij een kostenoverweging hebben besloten dat de normale prijs van het OV het niet waard is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

En al die drukte en de daardoor nog onbetrouwbaarder geworden treindiensten zijn natuurlijk ook geen reclame voor de automobilist..
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik reis ook niet graag in mudvolle treinen die er halverwege mee ophouden.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Tja, een paar tijdelijke tickets in de zomermaanden zullen inderdaad niet meteen zorgen voor verkochte auto's. Het zal vast wel iets hebben geholpen, zeker wat dagtripjes betreft, maar voor een structurele switch naar het OV is een langduriger ticket zoals dat in Oostenrijk een beter idee.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Met de ervaringen die ik hier en elders lees krijg ik de indruk dat het 9-Euro-Ticket het hoofdzakelijk heeft moeten hebben van recreatief gebruik. Mensen die voor woon-werkverkeer het OV pakken hebben dat zeer waarschijnlijk al langere tijd gedaan. In Duitsland kostten abonnementen ook voor deze aanbieding nou niet bepaald de wereld.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Abonnementen kosten hier niet bepaald de wereld? Heb ik iets verkeerd begrepen? Want hier gaat de mening overwegend in de richting dat tickets nog steeds te duur zijn...... :Y

Apropos duur: Er is een studie gemaakt over de mogelijkheid het Rheintal tussen Köln en Mainz van goederentreinen te ontlasten. Resultaat: Het kan met behulp van een rond 100 km lange tunnel onder Westerwald en Taunus voor het koopje van 6,8 miljarden euro. https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/ ... 46682.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Het ernstig verwaarloosde gebouwencomplex aan de achterzijde van Brussel-Zuid (kant Fonsnylaan) zal worden opgeknapt en uitgebreid, zodat het het nieuwe hoofdkantoor van de NMBS kan worden. De renovatie begint nog dit jaar.

https://www.railtech.be/fr/infrastructu ... 8/04/3247/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Commendatore »

Zou het echt opknappen zijn of meer nieuwbouw achter oude façade? Zowel de tekst als de afbeelding zijn daar niet heel duidelijk over. Ambitieus tijdsschema trouwens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten