Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

In Wien is vanmorgen de nieuwe Nightjet voorgesteld.

Interessant draadje van The Man in Seat 61:
https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 6929379330
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Jultar »

Balen dat die bedden in de lengterichting staan in de Deluxecoupés. Volgens mij is dat behoorlijk oncomfortabel omdat de beweging van de trein op die manier een stuk groter is dan in de breedte. Daar voel je alleen optrekken/afremmen, op deze manier pak je alle wisseltjes en bogen mee.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Als ik de foto's goed bekijk en let op de positie van bedden en ramen, lijkt het juist dat de niet-deluxe-slaapcoupé's bedden in de lengterichting hebben. De Deluxe dan weer in de gebruikelijke breedterichting, net zoals de couchettes en minisuites.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Jultar »

Niet zoals ik het begrijp, zie https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 9018454018
Dit is een Deluxe-coupé met douche en toilet. Volgens de meneer in stoelnummertje 61 is er exact één coupé met de bedden in de breedte: https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 4232910852
Die is ook iets ruimer en heeft een aparte douchecabine.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Jultar schreef: di 06 sep 2022, 15:35 Balen dat die bedden in de lengterichting staan in de Deluxecoupés. Volgens mij is dat behoorlijk oncomfortabel omdat de beweging van de trein op die manier een stuk groter is dan in de breedte. Daar voel je alleen optrekken/afremmen, op deze manier pak je alle wisseltjes en bogen mee.
Mwoh, mijn ervaring met de huidige bedden is toch dat laatste hoor. Maar al met al ziet dit er wel heel goed uit, maakt het reizen per nachttrein een stuk aantrekkelijker dat er zowel privacy voor couchette-prijs als meer deluxe coupes beschikbaar zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

dennistd schreef: zo 04 sep 2022, 12:53
ICE11 schreef: zo 04 sep 2022, 11:42 Vandaag heeft de regering bekend gemaakt dat er begin volgend jaar een opvolger komt, deze zal tussen 49,- en 69,- euro kosten. Een langdurige prijs van 9,- euro is utopie.
Niet te vroeg juichen:
Zudem ist die Bundesregierung bereit, den Ländern für ein bundesweites Nahverkehrsticket jährlich 1,5 Milliarden Euro zusätzlich zur Verfügung zu stellen, "wenn die Länder mindestens den gleichen Betrag zur Verfügung stellen", teilte die Ampel-Koalition mit. Ziel sei ein Ticket im Rahmen von etwa 49 bis 69 Euro pro Monat.
En volgens mij staan die daar niet bepaald om te springen :|
En ja hoor, Thüringen en Bayern hebben al laten weten dat ze er niet aan bij willen dragen en het geheel door de Bund betaald moet gaan worden: https://bahnblogstelle.com/188839/laend ... giekosten/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

En ook NRW schijnt dat al gezegd te hebben
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Jultar schreef: di 06 sep 2022, 15:35 Balen dat die bedden in de lengterichting staan in de Deluxecoupés. Volgens mij is dat behoorlijk oncomfortabel omdat de beweging van de trein op die manier een stuk groter is dan in de breedte. Daar voel je alleen optrekken/afremmen, op deze manier pak je alle wisseltjes en bogen mee.
Ik heb in Australië in "the Ghan" een coupé gehad met een bed
In de lengte richting en dat sliep prima, geen oog open gedaan 's nachts. Natuurlijk zijn er in Australië minder wissels dan het drukke Europa maar de rails ligt dan weer minder vlak, maw de trein schommelt meer.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Er rijden geen nachttreinen meer via het veer Sassnitz-Trelleborg, maar dit jaar rijdt (en reed) er wel weer een trein naar Sassnitz Fährhafen: de RE27 vanaf Bergen auf Rügen, gereden door de Hanseatische Eisenbahn. Twee ritten op zaterdag in aansluiting op de veerboten naar Bornholm en Ystad, en dat was vanaf 21 mei en is nog t/m 22 oktober (niet op 1 en 8 okt.). Hopelijk volgend jaar weer. Je moet een geldig kaartje voor de boot hebben om de trein in te mogen.

https://www.hanseatische-eisenbahn.de/i ... e-hin.html
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Volgens mij gaat het hele veer Sassnitz-Trelleborg niet meer ...
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door gpvos »

Hmm, inderdaad, nu je het zegt.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De bondsregering heeft besloten dat de DB haar dochter Schenker moet verkopen:

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 95b956eeb8

N. B. is Schenker de dochteronderneming met de beste opbrengsten binnen het DB-concern.....
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

In Kroatië, aan de grens met Bosnië-Herzegovina, heeft een botsing plaatsgevonden tussen een passagiers- en een goederentrein. Daarbij zijn drie mensen om het leven gekomen en ook elf gewonden gevallen. Het ongeluk gebeurde tussen Novska en Rajić, op de lijn naar Vinkovci.

https://nos.nl/artikel/2444039-doden-en ... uk-kroatie
https://www.vecernji.hr/vijesti/sudar-p ... ke-1616113 (via Drehscheibe)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Etienne »

Gelede lijnbus blokkeert urenlang omleidingsroute voor jaarmarkt

Een gelede bus van De Lijn heeft zaterdag enkele uren lang de gewestweg in Bazel geblokkeerd. Omwille van de jaarmarkt moest de bus een omleiding volgen via de Barbierstraat, maar die bocht bleek moeilijk te nemen.

De bus kwam net niet tegen de gevel van een woning tot stilstand, maar kon niet meer voor- of achteruit. De Lijn moest een ploeg ter plaatse sturen voor de takeling. Het ongeval veroorzaakte flink wat hinder. Het is ook niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 2015 deed zich net hetzelfde voor.

Lees meer

Oeps -0-
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

dennistd schreef: zo 04 sep 2022, 12:53
Zudem ist die Bundesregierung bereit, den Ländern für ein bundesweites Nahverkehrsticket jährlich 1,5 Milliarden Euro zusätzlich zur Verfügung zu stellen, "wenn die Länder mindestens den gleichen Betrag zur Verfügung stellen", teilte die Ampel-Koalition mit. Ziel sei ein Ticket im Rahmen von etwa 49 bis 69 Euro pro Monat.
En volgens mij staan die daar niet bepaald om te springen :|
Oliver Krischer, minister voor verkeer in NRW, heeft inmiddels geuit dat hij geen kans voor een financiele bijdrage door de deelstaten ziet. Sterker nog: Als de bondsregering niet fors meer geld voor het OV aan de deelstaten betaald moet het aanbod volgens de minister vanaf volgend jaar duidelijk verminderd worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

De TEC bouwt gestaag verder aan het Express-netwerk. Inmiddels zijn ook de volgende 5 lijnen aangekondigd: Auvelais-Créalys-Gembloux, Maubeuge-Mons, Bastogne-Luxembourg en Florenville-Luxembourg in 2023, en Herve-Liège in 2024.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

De TEC mag eerst wel eens de basis op orde hebben, op dit moment kun je niet met bankpas betalen in de bus, is er geen reisinformatie in de bus (geen displays, geen omroep), is de dienstregeling weinig klokvast en zijn de haltevertrekstaten niet te lezen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Dat klokvaste voert men nou net met die Expresslijnen wel redelijk goed in, maar voor de rest is het inderdaad nog behelpen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Hainje »

Met bankpas betalen zie ik nu nog niet echt als basis.
🍉
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Cas »

Hier aan de andere kant van de taalgrens kan ik intussen bij De Lijn 'inchecken' (contactloos een kaartje kopen) met een bankpas, maar ik heb toch echt liever reisinformatie in mijn bus.

Als je het algemene concept van pinnen voor een kaartje bedoelt, ben ik het er wel mee eens dat dat zeker tegenwoordig heel belangrijk is. Echter is zelfs dan een omroep of led-lichtkrant toch wel fijn... Zonder een kaart op je smartphone moet je in België maar gokken waar je halte is, blijkbaar.
請勿靠近車門
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Hainje schreef: wo 14 sep 2022, 19:04 Met bankpas betalen zie ik nu nog niet echt als basis.
In welke eeuw leef jij, de 19e?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Hainje »

Nee de 21e.
Met bankpas betalen is iets wat midden in de uitrol zit, dat kun je dus echt nog niet als minimum verwachten. Over een jaar is het een ander verhaal.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Je kan in elke Nederlandse bus en in alle voertuigen van De Lijn met een pinpas betalen. Zelfs in Duitsland heb je al bussen waar je met je pinpas kan betalen. Hoezo is dit nieuw?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Ik vermoed dat hier het begrip "met bankpas betalen" door de een wordt opgevat als "een los kaartje kopen met pinnen" (wat in Nederland al jaren in gebruik en nu zelfs de enige optie is in de bus) en door de ander als "in- en uitchecken bij een kaartlezer met je bankpas" (wat sinds dit jaar pas serieus wordt uitgerold) ;)
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Gamma »

Hainje schreef: do 15 sep 2022, 20:46 Nee de 21e.
Met bankpas betalen is iets wat midden in de uitrol zit, dat kun je dus echt nog niet als minimum verwachten. Over een jaar is het een ander verhaal.
dan zit je echt in de 19e eeuw, überhaupt een kaartje betalen met een bankpas is wel echt het minimum wat je kan verwachten tegenwoordig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten