Hier, pagina 57. Gezien het feit dat er geen Stockholm - Brussel maar Malmö - Brussel gepland is lijken deze tijden mij logischer. Dan is de aankomst in Keulen 06:20, Aachen Hbf 07:00, en Brussel 08:30.Suus schreef:In het rapport zelf staan de volgende tijden voor Duitsland en België bij vertrek uit Stockholm.
Geen idee waar Z2N de aankomst van de nachttrein voor 9:00 in Brussel vandaan haalt.
Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Okee, beetje onhandig dat er twee rapporten waar grotendeels hetzelfde in staat die samen een eindverslag vormen.
Maargoed, de reden dat er niet naar Stockholm wordt gereden is dat er in de avondspits blijkbaar geen capaciteit beschikbaar is. Maar denk je dat er in de ochtendspits wel capaciteit beschikbaar is in Brussel :')
Maargoed, de reden dat er niet naar Stockholm wordt gereden is dat er in de avondspits blijkbaar geen capaciteit beschikbaar is. Maar denk je dat er in de ochtendspits wel capaciteit beschikbaar is in Brussel :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Oktober aanstaande zou dan eindelijk de nieuwe luchthaven in Berlijn open moeten gaan.
Daardoor zal er ook het nodige gaan veranderen voor o.a. S-Bahn en regionaalverkeer.
Daardoor zal er ook het nodige gaan veranderen voor o.a. S-Bahn en regionaalverkeer.
Re: Kort buitenlands nieuws
Gaan ze werkelijk het hele OV daar omgooien, het is nou niet bepaald dat het de komende tijd heel druk gaat zijn op Berlin Brandenburg Airport. Wat overigens wel in de tragiek van die luchthaven past: gaat het eindelijk open, zijn er nog steeds geen reizigers :')
Wat ik ook niet helemaal begrijp, er rijden veel minder treinen over de Centralbron sinds de opening van de Citybanan, waar alle pendeltåg door rijden. De laatste keer dat ik in Stockholm was, oogden de bovengrondse sporen van Stockholm C behoorlijk verlaten. Waar het vermeende capaciteitstekort dan vandaan komt, weet ik niet.Suus schreef:Maargoed, de reden dat er niet naar Stockholm wordt gereden is dat er in de avondspits blijkbaar geen capaciteit beschikbaar is
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Kort buitenlands nieuws
Er is hier al een hele discussie over operationele details als de vertrektijden en aansluitingen, maar het belangrijkste in het rapport is dat er juist een groot probleem is met hoe je die nachttrein juridisch kan regelen.Z2N schreef:Slutredovisning av regeringsuppdraget att utreda nattåg till Europa
Malmö-Köln-Bryssel föreslås som första sträckning vid en eventuell kommande upphandling. Men för att gå vidare krävs ytterligare beslut och överenskommelser med berörda länder.
Bron en meer: Trafikverket
Het Zweedse Trafikverket heeft vandaag zijn rapport gepubliceerd, over nieuw te starten nachttreinverbindingen tussen Zweden en de rest van Europa. Een nachttrein van Malmö naar Keulen werd onderzocht, maar geconcludeerd werd dat een verlenging naar Brussel een logische verlenging zou zijn.
De hele nachttrein Malmö - Keulen (- Brussel) was natuurlijk ingestoken door de ÖBB, die daarvoor in samenwerking met SJ naar een onderhandse gunning bij Trafikverket zat te hengelen. Net als ÖBB in Nederland via NS een onderhandse gunning voor de nachttrein bij IenW heeft binnengehaald - hoewel dat nog niet helemaal rond is. Die verlenging naar Brussel is natuurlijk winst voor ÖBB die een soort schaarmodel Brussel - Malmö en Amsterdam - Wenen lijkt te willen invoeren. Maar ÖBB krijgt nu dus ook de deksel op z´n neus, nu Trafikverket concludeert dat het juridisch wellicht niet toegestaan is om een onderhandse Zweedse concessie te verlenen aan een trein die vervolgens als open access door andere landen rijdt. En dat Duitsland daar ook niet aan mee wil werken (in eufemisme: "niet klaar voor is"). Immers, in Duitsland is Fernverkehr geliberaliseerd via "open access" en daar past een nachttreinconcessie niet in.
Kortom, de opzet van ÖBB om via SJ een paar miljoen euro/kroon Zweedse subsidie binnen te halen voor een trein die maar een paar kilometer in Zweden rijdt is nog niet helemaal gelukt. Ik ben benieuwd of het ze in Nederland wel zal lukken. Daarnaast heeft ÖBB in Belgie ook nog niet wat ze wil: daar zijn ze eerst 2x/week gestart met het aanbod om dagelijks te krijgen als de Belgische overheid hen (al dan niet via NMBS) subsidie zal geven. Alles draait bij ÖBB om subsidie binnenhalen, dat is cruciaal in hun verdienmodel van de NightJet.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort buitenlands nieuws
In ruil voor steun van de overheid overheid moet Air France het binnenlandse vervoer voor een belangrijk deel aan de TGV overlaten.
https://www.ad.nl/buitenland/air-france ... ~a7c4832a/
https://www.bfmtv.com/economie/air-fran ... 04372.html
https://www.ad.nl/buitenland/air-france ... ~a7c4832a/
https://www.bfmtv.com/economie/air-fran ... 04372.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Het gaat om een stapsgewijze verandering. Inmiddels ook dit persbericht van het Vekersverbund VBB gevonden, inclusief kaartje.PHS schreef:Gaan ze werkelijk het hele OV daar omgooien, het is nou niet bepaald dat het de komende tijd heel druk gaat zijn op Berlin Brandenburg Airport. Wat overigens wel in de tragiek van die luchthaven past: gaat het eindelijk open, zijn er nog steeds geen reizigers :')
Re: Kort buitenlands nieuws
Opvallend daarbij de FEX,Flughafen Express.Die rijdt dus vanuit Hauptbahnhof via Gesundbrunnen en Ostkreuz naar de luchthaven.
Dat zou betekenen dat er reguliere reizigerstreinen(afgezien van de S Bahn)via de Ostring gaan rijden.Tot nu toe reden hier alleen leeg materieel treinen van/naar Rummelsburg en eventueel Lichtenberg voor opstel en schoonmaak
Dat zou betekenen dat er reguliere reizigerstreinen(afgezien van de S Bahn)via de Ostring gaan rijden.Tot nu toe reden hier alleen leeg materieel treinen van/naar Rummelsburg en eventueel Lichtenberg voor opstel en schoonmaak
Re: Kort buitenlands nieuws
Het bedrijf JHMD, dat rijdt op de Tsjechische smalspoorlijnen rond Jindrichuv Hradec (lijnen 228 en 229) heeft zijn treinen een nieuw kleurtje gegeven: https://www.instagram.com/p/B_mC0qMnq8u ... mpb2x8lcwr
Ter vergelijking, eerst was het dit: https://photrain.net/photos/large/49325 ... 4_4746.jpg
Staat op de agenda voor de eerstvolgende Tsjechië-reis. :pos:
Ter vergelijking, eerst was het dit: https://photrain.net/photos/large/49325 ... 4_4746.jpg
Staat op de agenda voor de eerstvolgende Tsjechië-reis. :pos:
Re: Kort buitenlands nieuws
Een verbetering dus. Althans dat vind ik.Tom024 schreef:Het bedrijf JHMD, dat rijdt op de Tsjechische smalspoorlijnen rond Jindrichuv Hradec (lijnen 228 en 229) heeft zijn treinen een nieuw kleurtje gegeven: https://www.instagram.com/p/B_mC0qMnq8u ... mpb2x8lcwr
Ter vergelijking, eerst was het dit: https://photrain.net/photos/large/49325 ... 4_4746.jpg
Staat op de agenda voor de eerstvolgende Tsjechië-reis. :pos:
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik vind het persoonlijk minder mooi.
Re: Kort buitenlands nieuws
Besprekingen over al dan niet geslaagde stationsarchitectuur afgesplitst naar een eigen topic.
Ik doe ook maar wat
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik kreeg net een mailtje van Thalys, waarin aangekondigd werd dat de treindienst uitgebreid gaat worden vanaf 9 juni. Tot 11 juli is het aanbod dan:
- 2 slagen Parijs-Amsterdam
- 2 slagen Brussel-Amsterdam
- 5 slagen Brussel-Parijs (behalve op zondag)
- Vanaf 15 juni komt daar dan ook nog een rit Parijs - Dortmund bij.
Thalys naar Marseille is tot 11 juli afgeschaft, Thalys Brussel - Bordeaux gaat de gehele zomer niet meer rijden.
- 2 slagen Parijs-Amsterdam
- 2 slagen Brussel-Amsterdam
- 5 slagen Brussel-Parijs (behalve op zondag)
- Vanaf 15 juni komt daar dan ook nog een rit Parijs - Dortmund bij.
Thalys naar Marseille is tot 11 juli afgeschaft, Thalys Brussel - Bordeaux gaat de gehele zomer niet meer rijden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Volgens DSO is Go Ahead hun pas met ingang 15.12.2019 gewonnen concessie Frankenbahn (Stuttgart <> Würzburg) vanwege hun slechte prestatie weer kwijt. Actueel rijdt weer DB Regio, maar de deelstaat Baden-Württemberg is al in gesprek voor een nieuwe aanbesteding.
Re: Kort buitenlands nieuws
Goed nieuws uit Duitsland! Bij de catering aan boord van treinen van DB Fernverkehr kan je nu ook met Maestro/V Pay (en dus ook Apple Pay etc) betalen *O*
Zie: https://www.bahn.de/p/view/service/zug/ ... tion.shtml
Zie: https://www.bahn.de/p/view/service/zug/ ... tion.shtml
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Lastig opeten alleen met een mondkapje op
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Maskerplicht geldt gelukkig niet als je op dat moment bezig bent met eten/drinken.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dus je hoeft geen mondkap op als je een uitgebreide maaltijd nuttigt in de trein. :D
Re: Kort buitenlands nieuws
Bij DB Fernverkehr is er nog geen mondkapjesplicht, want het vervoer is niet besteld door regionale overheden en de mondkapjesplicht is in Duitsland op deelstaatniveau bepaald en niet federaal.Daniel schreef:Lastig opeten alleen met een mondkapje op
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Je loopt achter Suus, vanaf morgen geldt bij DB Fernverkehr maskerplicht.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dan is er toch nog geen mondkapjesplicht? (A)
Re: Kort buitenlands nieuws
Nee, ook sjaals en doeken worden toegelaten in Duitsland.
Re: Kort buitenlands nieuws
Graag zou ik een bron hebben, want het Coronaweblog van DB heeft alleen een bericht dat er vanuit de federale overheid aan wordt gewerkt.Z2N schreef:Je loopt achter Suus, vanaf morgen geldt bij DB Fernverkehr maskerplicht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten