Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De tweede staking is net verleden tijd, daar dreigt de GDL al met de derde aflevering: https://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/ ... 48650.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Bij een reservering op bahn.de is er nu - eindelijk! - een speciale markering voor zitplaatsen zonder raam! :pos:

https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 5636590599
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Hmm, wel een verbetering, maar dan vind ik het toch beter zoals o.a. České dráhy het doen. Die geven op het plattegrondje gewoon aan waar de stoelen zitten en waar het raam zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

DB heeft ook nog steeds geen informatie over de rijrichting. Voor de IC Berlijn weet ik dat zelf nog wel, maar bij treinen die binnen Duitsland rijden heb ik zonder bijzondere hulpmiddelen zoals fernbahn.de geen idee welke kant de trein op rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Er is toch zo vaak een "umgekehrte Wagenreihung" dat de rijrichting altijd weer een gok is! ;)
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Soms, heel soms staat de rijrichting er wel bij...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: do 26 aug 2021, 19:22 De tweede staking is net verleden tijd, daar dreigt de GDL al met de derde aflevering: https://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/ ... 48650.html
En daar is ie: Nieuwe staking vanaf aanstaande woensdag, 17:00 uur (goederenvervoer) en donderdag, 2:00 uur (personenvervoer) tot volgende week dinsdag, 2:00 uur.

https://www.welt.de/eilmeldung/article2 ... ag-an.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Gelukkig reis ik morgen al. _O_
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

O kurwa! -0-
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

In de treinen van Metronom kun je, in tegenstelling tot wat op flyers staat die in de trein liggen, niet gratis reizen..
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Wauw, en de reacties onder de video zijn ook weer van degenen die vinden dat er een alternatief systeem gemaakt moet worden. Zit toch een steekje los daar.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Casper »

Er gaan, in de aanloop naar de verkiezingen in Duitsland, meer stemmen op voor goedkoper OV. Gratis OV staat zelfs compleet onironisch in het verkiezingsprogramma van Die Linke. Wat er in het filmpje gezegd wordt is natuurlijk hartstikke logisch, maar ik kan me voorstellen dat zo'n statement van "kannie" nu wel ergens een snaar raakt.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Gratis OV kost natuurlijk ook geld, alleen wordt het dan ook betaald door de mensen die niet met het OV gaan. Omdat er dan geen inkomsten tegenover staan moet je de belastingen wel verhogen.

Hoe vergaat het Luxemburg eigenlijk met het gratis OV? Slecht te beoordelen natuurlijk nu met Corona.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Aking »

Het OV in Nederland is ook niet bepaald kostendekkend toch? Dus dat komt dan toch ook van mensen die niet met het OV gaan?

Dat lijkt me in het buitenland niet heel veel anders (en dan helemaal in landen waar je max een euro of 10 betaalt voor een treinkaartje maar wel in nieuwe Stadlerboemels wordt vervoerd :'))
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Inmiddels is een kort geding van de DB tegen de staking afgewezen, de DB zal nu in beroep gaan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

MaartenD schreef: di 31 aug 2021, 21:27 Gratis OV kost natuurlijk ook geld, alleen wordt het dan ook betaald door de mensen die niet met het OV gaan. Omdat er dan geen inkomsten tegenover staan moet je de belastingen wel verhogen.
Ik weet echter niet meer welke stad het was, maar ik heb nog niet al te lang over het idee gelezen, de grondbelasting te verhogen en daarmee een gratis OV te financieren.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Willem »

Op zich is het natuurlijk logisch dat je moet betalen als je van a naar b wil.
De aanschaf van de bus kostte geld. De chauffeur zal voor het feit dat hij of zij de hele dag achter het stuur ook wel een salaris willen hebben. En dan zijn er nog de kosten voor brandstof c.q. stroom.

Gratis ov zorgt er alleen maar voor dat hangjongeren een hele avond in de bus heen en weer gaan rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Willem schreef: za 04 sep 2021, 21:28Gratis ov zorgt er alleen maar voor dat hangjongeren een hele avond in de bus heen en weer gaan rijden.
Dat lijkt mij nogal een boude bewering. Dan moet de handjeugd wel de dienstregeling gaan uitzoeken en in een bus kan je ook niet roken...

Dat gratis OV concurreert met wandelen en fietsen lijkt mij een maatschappelijker groter probleem. Een gezonde levensstijl bevat ook voldoende beweging, dat bewegen wordt wel wat minder als je voor drie haltes de gratis stadsbus neemt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Hainje »

In een bus MAG je niet roken, maar het KAN prima.

En wanneer je als hangjongere gewoon wilt hangen en nergens per se naartoe wilt, dan stap je gewoon op de eerste de beste bus (met je matties). Je ziet dan wel waar je uitkomt.
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Stefan »

Gratis met de bus, die ellende hebben we ook lang in DAV gehad… was blij dat het voorbij was, sindsdien eigenlijk nooit meer gezeik met jeugd in de bus gehad… Heb het al vaker gepost hier op het forum, heb meermaals groepen jongeren gewoon laten staan bij de halte, omdat ik op voorhand al wist dat het gezeik zou worden. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Vanaf 25 oktober krijgt het Verenigd Koninkrijk een nieuwe treinmaatschappij, Firstgroup start dan namelijk een open access-treindienst tussen Londen Kings Cross en Edinburgh: Lumo. De treindienst wil de concurrentie aangaan met de low cost-luchtvaartmaatschappijen, en hamert dan ook vooral op de lage ticketprijzen: enkeltjes Londen - Schotland vanaf 15 pond, en 60% van de tickets wordt voor minder dan 30 pond verkocht. Als grootste klap voor de luchtvaart worden de tickets óók verkocht via de grote luchtvaartticket-systemen, ze komen bijvoorbeeld ook in Skyscanner en Google Flights te staan (The Guardian).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ik dacht dat dit soort maatschappijen niet meer terug keren? De Britse overheid heeft toch de maatschappijen onteigend om British Rail weer te heroprichten? Of heb ik iets gemist.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Open Access-maatschappijen horen niet bij de grote hernationalisatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door reisthijs »

en-es schreef: di 07 sep 2021, 11:35De Britse overheid heeft toch de maatschappijen onteigend om British Rail weer te heroprichten? Of heb ik iets gemist.
Er is niets onteigend, de maatschappijen die voorheen de franchises uitvoerden hebben alleen een ander soort contract gekregen: ze rijden nu als onderaannemers tegen een vaste vergoeding.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat is maar deel 1 van het verhaal, op termijn worden de bestaande franchises helemaal vervangen door het nieuwe Great British Railways. De open access-maatschappijen vallen echter buiten het franchising-model, en blijven dan ook bestaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten