Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46224
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De SNCF, altijd in om oude plannen nog een vijfde kans te geven, wil in 2022 of 2023 goedkope treinen op het klassieke net een nieuwe kans geven.

Waarmee de nog pas enige jaren geleden Intercités Eco een nieuwe kans krijgen. De Intercités Eco waren extra goedkope klassieke treinen, onder meer tussen Parijs en Bordeaux, Toulouse en Strasbourg. Ze zijn allemaal opgeheven omdat Ouigo interessanter was voor de SNCF. Eén klassiek treinpaar Parijs - Strasbourg wordt (of werd?) nu in opdracht van de regio Grand Est gereden.

https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... gv-1293530

Dit plan is bijna gratis voor de SNCF, want de komende jaren komen honderden Corail-rijtuigen vrij uit hun inzetgebieden. Deze ondertussen behoorlijk oude, volledig uitgewoonde en afgeschreven rijtuigen bevatten asbest. Door die asbest mag SNCF onder Franse wetgeving er mee blijven rijden maar ze alleen verkopen aan sloopbedrijven. Uitgesloten is echter de verkoop aan geïnteresseerde andere spoorwegondernemingen. Toevallig spoorwegondernemingen die wel eens met de SNCF zouden kunnen concurreren. Hoera voor marktwerking op zijn Frans *O*
Rame à l'approche
umbusko
Donateur
Berichten: 2642
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Est ouest, asbest? (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 2642
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: do 16 mei 2019, 13:35 Na 7 jaar wordt het traject Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany (lijn 195) weer heropend met vier treinparen op werkdagen: 04:15, 06:15, 14:15 en 16:15 uit Bánovce nad Ondavou, 05:56, 07:56, 15:56 en 17:56 uit Veľké Kapušany. Reistijd is 45 minuten.
We nemen weer afscheid van dit traject, wegens "langdurige desinteresse van het publiek", oftewel: nauwelijks reizigers. :cry:

Verder worden nog meer treinen in Slowakije opgeheven, zie de tabel. Achtereenvolgens soort vervoer (medzištátna = internationaal, diaľková = lange afstand, prímestská = regionaal, posilová = versterkingsritten), lijn, betroffen treinen, betroffen traject (celý úsek = volledig traject, en op de overige trajecten staat steeds een landsgrens aangegeven en is het vervallen traject dus groter dan wat in de tabel staat) en verwachte periode (neurčito = onbepaald).
diederickx
Berichten: 1202
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door diederickx »

De stationsomgeving van Pau wordt opgeknapt. Let op de elegante wijze waarop gelede bussen de bocht nemen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 11145
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Hainje »

diederickx schreef: di 09 mar 2021, 20:34 Let op de elegante wijze waarop gelede bussen de bocht nemen.
Kunnen ze bij SimCity4 nog een puntje aan zuigen... :lol:
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
en-es
Berichten: 2283
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Vanwege een aanstaande lockdown in Parijs en omgeving ontvluchten vele inwoners de regio. Treinen schijnen flink vol geboekt te zijn.
Dennenboom
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

In België weer een nieuwe maatregel om de treinen niet al te vol te krijgen. Alleen bij het raam zitten, maar dan wel weer alleen als je naar een toeristische plaats gaat en alleen in het weekend en tijdens de vakantie. De regeling gaat op 3 april in en niet twee dagen eerder, anders....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/20 ... aats-raam/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46224
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dit is ongelofelijk geniaal. Ik heb zelden een beleidsmaatregel zo Belgisch zien uitpakken als dit.

Een regel die alleen van toepassing is voor treinen naar een toeristische plek. Uiteraard is verder niet gedefineerd wat een toeristische plek is, aannemelijk valt sowieso de kust daaronder maar wat nog meer?

Geldt de regel voor de gehele loopweg van de trein? Er zijn meerdere intercity-diensten naar Oostende. Geldt deze regel dan ook al helemaal in Eupen bijvoorbeeld? En zo nee, vanaf wanneer geldt deze regel dan wél?

Geldt de regel ook voor treinen die vanaf een toeristische plek vertrekken? Bijvoorbeeld een trein die vanaf Blankenberge naar Genk rijdt?

De regel geldt voor iedereen boven de twaalf jaar. Dus als je met een gezin met zijn drieën reist en het kind is 13, moet je drie tweezitters of één vierzitter en één tweezitter gebruiken?

Hoe kan je zonder reserveringssysteem zien of de trein waar je instapt nog wel een plekje aan het raam heeft?

Dit is echt geniaal slecht bedacht _O_
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6598
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

In België zijn de watervallen van Coo, de Hoge Venen en steden zoals Namur, Mons en Antwerpen zeer waarschijnlijk plekken die als toeristisch worden gezien. De Hoge Venen zijn tijdens sneeuwval meermaals afgesloten om drukte te voorkomen.

Maar inderdaad is België wel de koning van de ogenschijnlijk nutteloze maatregelen. Denk maar aan de grenssluiting die zo lek als een zeef is. _O_
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
quakkerillo
Berichten: 70
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Ik snap echt niet hoe dit gecontroleerd gaat kunnen worden. De NMBS houdt niet precies bij hoeveel mensen waar zitten in de trein. Dus je kan alleen gokken. Stel, er zijn nog 200 zitplekken voor de trein. Wie houdt je waar tegen? In Brussel Zuid neem ik regelmatig de zuidgang, vanwaar je ook de perrons op kan. Daar staat naar mijn weten nooit controle, want bijna niemand komt langs daar.
En dan komt er een trein van 4x3 Deense Neuzen. Er is plek voor 200 mensen, maar dan wel als 80-20-20-80. Echter iedereen staat midden op het perron, en je kan niet tussen de treinstellen doorlopen momenteel (ivm corona hygiëne). Ga je dan de trein 10 minuten lang langs het perron staan terwijl personeel iedereen die niet een correcte zit heeft op en neer trein uit en in laat gaan om naar een ander treinstel te gaan?
Echt, Belgische systemen...

Eerder deze week moest ik met een 'verklaring op eer' de grens over voor werk. Netjes formulier gedownload op 13 maart. Is het formulier niet aangepast en staat erop dat het nodig is 'tot 1 maart'. Pas de 15e hadden ze de moeite genomen het te updaten naar 'tot 1 april'. -0-
umbusko
Donateur
Berichten: 2642
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

In Louvain-la-Neuve rijdt sinds 8 maart een volautomatische shuttlebus. Zie de pagina van de TEC (met kek filmpje!) of de wikipagina die ik zojuist heb aangemaakt. (A) Geheel Belgisch zijn de haltes overigens nog niet voor mindervaliden toegankelijk, maar is er wel een conducteur aanwezig in deze eerste fase om mindervaliden te begeleiden. Oh, en er mogen 6 mensen mee, en hij rijdt 2x/uur.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6395
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Milco »

Later dit jaar wordt het mogelijk om met de OV-chipkaart tot aan Emmerich te reizen!

Lees verder op: https://www.treinenweb.nl/nieuws/8896/o ... erich.html
Medewerker Verloning bij RGF Staffing The Netherlands.

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 05-05-2021
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
cassie127
Berichten: 4971
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Is alweer oud nieuws.... Is hier ook al besproken viewtopic.php?f=32&t=12642&p=723451&hil ... ch#p723451
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46224
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Mooi nieuws, de Bentheimer Eisenbahn heeft de concessie voor de treindienst Bad Bentheim - Neuenhaus voor de periode december 2021 - december 2036 gewonnen. Ze behouden dus het reizigersvervoer op hun eigen spoorlijn.

Persbericht van de LNVG: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... -beauftrag
Rame à l'approche
PHS
Berichten: 4058
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

Je link leidt naar een Error 404 ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46224
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik zie het, blijkbaar ontbreekt er een T. https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... beauftragt
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10395
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

In Engeland leidt de pandemie ook tot flinke klappen op het spoor, maar deze is wel erg pijnlijk: Treinmaatschappij South Western Railway heeft besloten om zijn Class 442-treinstellen buiten dienst te zetten. De 18 treinstellen hadden vlak voor de pandemie een opknapbeurt ondergaan van 45 miljoen pond, maar door de verminderde vraag zijn de treinstellen nu niet meer nodig.(BBC South, op Twitter).
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
quakkerillo
Berichten: 70
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Hier zou ik zeggen dat de corona crisis bijna een voordeel is. De opknabeurten zijn nog niet volledig afgewerkt, en de (her)introductie van deze treinen heeft heel veel problemen opgeleverd waardoor het sowieso al een hoofdpijndossier werd.
De layout van sporen en perrons in Groot-Brittanië met loading gauges is veel complexer dan in bijvoorbeeld Nederland. De treinen passen daardoor maar op twee routes die gebruikt zouden worden en mogen hiervan niet afwijken. Op meerdere stations onderweg zou ook zeker niet gestopt mogen worden, evenals verschillende perrons van London Waterloo zelf.
Er waren meerdere technische problemen tussen Guildford en Portsmouth waardoor het hele seinensysteem defect raakte, en ook had het - zowel wel als niet gemoderniseerde - materiaal nog meerdere problemen waardoor de treinen vaak met machinist én technicus moest rijden, omdat het zonder technicus veel te lang duurde om de trein weer rijdend te krijgen, aangezien de trein vanwege haar formaat niet even op een zijspoor of ergens heen kon.
Op het Britse spoorwegforum zijn ze net de 200 pagina's voorbij over de situatie van dit treintype tussen de vorige diensten en de herintroductie bij SWR, want het liep dus al totaal niet van een leien dakje. Het was vooral de grote druk van capaciteit die hen dwong dit voort te zetten, wat nu dus stopgezet kan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16763
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Meltrain »

:shock:
Het is ook nog eens "permanent", dus SWR verwacht niet ze ooit nog eens nodig te hebben. (Maar ja, mocht er binnenkort een tekort aan materieel dreigen, kunnen ze natuurlijk ook de 458/5's langer in dienst houden.)
quakkerillo schreef: do 01 apr 2021, 11:32 De layout van sporen en perrons in Groot-Brittanië met loading gauges is veel complexer dan in bijvoorbeeld Nederland. De treinen passen daardoor maar op twee routes die gebruikt zouden worden en mogen hiervan niet afwijken. Op meerdere stations onderweg zou ook zeker niet gestopt mogen worden, evenals verschillende perrons van London Waterloo zelf.
Dit snap ik niet helemaal. Zou je dit willen toelichten? :)
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
quakkerillo
Berichten: 70
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

De sporen en perrons in Groot-Brittanië zijn niet allemaal naar dezelfde standaard gebouwd. De afstand tussen perrons en sporen kan verschillen, alsook soms tussen sporen onderling, en de hoogtes van tunnels. Vooral op terreinen waar er bochten zijn kan dat problemen opleveren bij treinen die anders zijn.
De Class 442 waar het hier om gaat zijn bijvoorbeeld 23m15 lang, 3m langer dan de Class 450, en 15cm langer dan de Class 444 die hier ook rijden. Ook zijn ze zeker 6cm breder. Toen de Class 442 in 2019 weer ingezet werden bleek dat bij twee stations onderweg de trein een perron schampte / beschadigde. Omdat de maten dus net anders waren, en als iedereen bijvoorbeeld rechts zit de trein links wat omhoog komt. Ook weet ik niet precies wat de positie is van de wielassen tov de lengte van de treinstellen, maar hierdoor zal de trein ofwel in het midden, ofwel aan de uiteindes meer van het centrum van het spoor uitwijken bij (scherpe) bochten.

Treinen mogen daarom in Groot-Brittanië nooit zomaar op bepaalde sporen terechtkomen zonder uitgebreide toelatingsprocedure per specifiek stuk spoor. National Rail produceert ook 'sectional appendices' met details van de routes waarop je kunt zien welke trein waar mogen rijden, en dan ook nog in welke samenstelling en eventueel leeg. Sommige treintypes mogen dan slechts van het linker, of het rechter spoor gebruikmaken.

Deze trein heeft dus het probleem op Waterloo en een aantal onderweg stations dat de draaicurve desdanig is voor deze stations die in bochten gelegen zijn dat de 'mind the gap'-grootte meer is dan wettelijk toegestaan.
PHS
Berichten: 4058
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door PHS »

In Zweden rijden weer treinen tussen Boden en Haparanda, in het uiterste noorden van het land. De treinen maken gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Kalix en Haparanda. Zie een twitterdraadje over de heropening.
en-es
Berichten: 2283
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Nieuwe trein Wenen-Praag via Gmünd: http://noe.orf.at/stories/3097587
umbusko
Donateur
Berichten: 2642
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

... hoopt men eind 2022 te kunnen realiseren.

Typisch dat voortdurend geschermd wordt met de naam Vindobona, terwijl die naam al lang gekaapt is door de verbinding via Brno. Daarover geen woord natuurlijk... :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46224
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Op verzoek van de Vlaamse regering gaat de Brusselse vervoerder MIVB de omroepen in haar voertuigen aanpassen zodat in het Vlaams gewest geen Franstalige omroepen meer te horen zijn.

Meer bij VRT.nws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/04 ... ands-in-v/
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11862
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

“Het kan niet de bedoeling zijn dat er tweetalige bussen in Vlaanderen rondrijden”, zegt De Coninck.
Maar... wat is het probleem nou eigenlijk? Net alsof Franstaligen nooit in Vlaanderen komen. Geen wonder dat je land zo gespleten is :')


1,5 meter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten