Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar waren dat officieel EuroCity's ja?
Re: Kort buitenlands nieuws
Thello classificeert de treinen inderdaad als 'EC' in de dienstregelingtabellen (even doorscrollen naar beneden).
Re: Kort buitenlands nieuws
Waarom stoppen ze? Financiële problemen?
Re: Kort buitenlands nieuws
De nieuwe Belgische regering trekt meer geld uit voor de NMBS. Vooralsnog is sprake van meer treinen in het weekend en ook 's nachts.
https://www.tijd.be/ondernemen/logistie ... n/10254974
https://www.tijd.be/ondernemen/logistie ... n/10254974
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat inderdaad: de kosten voor treinpaden zijn in Frankrijk gruwelijk hoog, en het aantal reizigers is door de pandemie flink achteruit gegaan. Thello mag bovendien momenteel maar de helft van de zitplaatsen verkopen, dat maakt geld verdienen onmogelijk.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is eigenlijk bizar dat er daar geen snelle, doorgaande internationale treinen zijn als je bedenkt dat in 2016 een gloednieuwe spoorlijn werd geopend tussen Andora en Ventimiglia die geschikt is voor 180 km/u. Het deel tussen Finale Ligure en Genua is al in 1977 uitgebouwd tot 150 km/u, wat voor een bergachtige regio toch tot behoorlijk acceptabele reistijden tussen Nice e.o. en Italië zou moeten kunnen leiden. De auto is daar ook niet echt snel vanwege de vele bochten en tunnels.
Re: Kort buitenlands nieuws
Alle rijtijdwinst die geboekt is compenseert niet voor de lange stops die in Ventimiglia gepland zijn, die tot 25 minuten duren. De materieelinzet helpt daarbij niet, de in Frankrijk ingezette locs kunnen prima verder Italië in rijden, maar men kiest ervoor om een extra locwissel te laten plaatsvinden op de grens. In theorie zou de 'Franse' loc prima door kunnen rijden naar Genua, waar toch gekeerd moet worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik dacht dat de lange stops in Ventimiglia er vooral waren zodat de Italiaanse grenspolitie iedereen in de trein en eventuele verstekelingen erbuiten kan controleren. Er is daar al jaren bij de grens een gigantisch migrantenprobleem van met name illegale Afrikanen die naar het noorden willen reizen, maar met de boot'vluchtelingen' is het steeds erger aan het worden. Volgens een vriend die vorige zomer in die streek heeft gereisd hing er op station Ventimiglia een bijzonder onaangename sfeer.
Overigens staan de Thello EC's ook een kwartier te keren in Genua, dat lijkt mij korter kunnen.
Overigens staan de Thello EC's ook een kwartier te keren in Genua, dat lijkt mij korter kunnen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat hoeft geen 25 minuten te duren, in Chiasso doet men het in vijf minuten.
Re: Kort buitenlands nieuws
En ook belangrijk in dat bericht,de NMBS mag nog tot 2033 alleen blijven rijden in België.Er komt mogelijk wel een proef met 1 spoorlijn om uit te proberen bij een ander bedrijfTom024 schreef: ↑do 01 okt 2020, 16:16 De nieuwe Belgische regering trekt meer geld uit voor de NMBS. Vooralsnog is sprake van meer treinen in het weekend en ook 's nachts.
https://www.tijd.be/ondernemen/logistie ... n/10254974
Re: Kort buitenlands nieuws
Het lijkt er op dat een nieuwe nachttrein Bratislava - Split gaat komen aankomende zomer
Re: Kort buitenlands nieuws
Oh ja, daar hadden we het in april al even over. Goed dat hij nu in de systemen is opgedoken.
Re: Kort buitenlands nieuws
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In failed stateZuid-Afrika stopten de treinen met rijden tijdens de lockdown. Het gevolg is dat de spoorinfrastructuur in hoog tempo wordt geplunderd, en omdat er daardoor geen treinen kunnen rijden neemt het plunderen alleen maar toe. Apocalyptische beelden van hoe het spoor wordt ontmanteld: https://www.dailymaverick.co.za/article ... twork/amp/
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik had het nieuws even gemist, maar in december loopt de concessie van RegioJet op de lijn Bratislava-Komárno af. De komende twee jaar zal de dienst verzorgd worden door ZSSK samen met de ÖBB ( ). (Engels nieuwsbericht) Er gaat hetzelfde materieel rijden als nu tussen Wien en Bratislava hl.st.: Oostenrijkse loc met één Slowaaks Bdteer-rijtuig en verder Oostenrijkse City-Shuttle-rijtuigen. Daarnaast in beperkte mate Slowaakse diesellocs serie 754 met Slowaakse rijtuigen (zal wel ouwe meuk zijn) en voor aanvullende ritten op het rustige stuk Dunajská Streda-Komárno enkele Stadler GTW-2/6'en, die blauwe dingen die nu in de omgeving Poprad rijden.
ZSSK is nieuwe machinisten aan het werven; het personeel van RegioJet wordt gewoon op straat gegooid blijkbaar. Het staat dat personeel wel vrij om te solliciteren, maar er is geen overnameregeling.
ZSSK is nieuwe machinisten aan het werven; het personeel van RegioJet wordt gewoon op straat gegooid blijkbaar. Het staat dat personeel wel vrij om te solliciteren, maar er is geen overnameregeling.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik heb inmiddels een lijstje gekregen met alle lijnen die 'wij' vanuit Moers rijden : 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 29, 31, 32, 38, 39, 911, 912, 913, 914, 921, 929 SB10, SB30, SB70.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Ja, klinkt logisch. Kom je dus eigenlijk tussen Rheinberg/Alpen, Duisburg, net ten noorden van Krefeld en Geldern te rijden. Behoorlijk gebied. Ik denk dat je in de praktijk veel diensten zult hebben tussen Kamp-Lintfort, Moers en Duisburg die lijnen rijden een stuk frequenter dan de rest.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het zou me niks verbazen als dat de lijn Aalst - Burst wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort buitenlands nieuws
Er komt zowel in Wallonië als Vlaanderen één pilotproject. Voor Vlaanderen durf ik nog geen voorspelling aan, maar voor Wallonië vermoed ik dat Luik - Maastricht de pilot wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
De EU regelt het weer voor U:
Bron: https://www.treinreiziger.nl/grote-acht ... reizigers/Grote achteruitgang dreigt voor reizigersrechten Europese treinreizigers
Terwijl Europa de mond vol heeft over het verbeteren van de internationale trein, dreigt tegelijkertijd datzelfde Europa juist de reizigersrechten van treinreizigers uit te kleden. Reizigers kunnen in de toekomst minder snel aanspraak maken op geld terug bij vertraging. Ook zijn de plannen om doorgaande tickets voor lange afstanden te realiseren drastisch beperkt.
[...]
De grote achteruitgang zit hem in een nieuwe brede clausule waardoor spoorbedrijven straks in veel gevallen van treinvertraging een beroep op overmacht kunnen doen. Daardoor hoeven ze in veel gevallen geen geld meer uit te keren bij vertraging en annulering.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het ligt er maar aan hoe vervoerders ermee omgaan. Het hoeft geen verslechtering in te houden in de praktijk.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het zou mij niets verbazen als de vervoerders hiervoor flink hebben gelobbyd in Brussel, dus dan zullen ze er ook wel gebruik van maken; anders zijn alle miljoenen aan lobbyisten aan niets gespendeerd. Een zwarte dag voor de internationale treinreiziger dus (in Nederland blijft het immers prima geregeld met Gtbv, wat een eis is in de concessie HRN).
Re: Kort buitenlands nieuws
Zolang er nog niet over gestemd is, en er daarna nog geen verordening uitgekomen is, mag je die zwarte dag nog eventjes uitstellen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Misschien ben ik iets te pessimistisch, maar deze afspraken vormen wel de basis van de nieuwe Verordening. Natuurlijk, er mogen nog genoeg mensen hun zegje doen maar aan Brusselse compromissen tornen gebeurt niet zo vaak. Reken er maar niet op.
Re: Kort buitenlands nieuws
Mwa, als de stromentheorie van Kingdon iets leert, is het wel dat voldoende ophef een verandering in de politiek teweeg kan brengen, en dat dat een volledige andere uitkomst teweeg kan brengen. Zolang er ophef is, en die ophef luid genoeg is, kan er een hoop veranderen. Kwestie van je afkeur uiten aan diegenen die daadwerkelijk knopen moeten doorhakken, en je afkeur goed framen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten