Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
Vast de pauzeruimte van de stationschef of zo :')
Re: Kort buitenlands nieuws
Er is 104 kilometer spoor vernieuwd, zodat de snelheid omhoog kan van 60 of 80 km/uur naar 100 km/uur. Ook zijn een aantal mechanische seinhuizen vervangen door een elektronisch seinsysteem, de overwegen en perrons opgeknapt en vijf parkeerterreinen aangelegd.
Ik heb de spoorlijn in het voorjaar van 2018 gedaan en toen was het nog zeer authentiek kedeng-kedenk in een AGC, niet iets om bepaald vrolijk van te worden. Ik hoop dat op station Le Tréport - Mers-les-Bains het krijtbord met daarop de vertrektijden van die dag en de bordjes aan het begin van het perron met dagelijks door de stationschef uitgeprinte A4'tjes behouden zijn gebleven.
Ik heb de spoorlijn in het voorjaar van 2018 gedaan en toen was het nog zeer authentiek kedeng-kedenk in een AGC, niet iets om bepaald vrolijk van te worden. Ik hoop dat op station Le Tréport - Mers-les-Bains het krijtbord met daarop de vertrektijden van die dag en de bordjes aan het begin van het perron met dagelijks door de stationschef uitgeprinte A4'tjes behouden zijn gebleven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Inderdaad zou de baanvaksnelheid nu weer terug moeten naar de 100 km/h, daar waar het baanvak ooit voor ontworpen was (maar dat reed de testtrein die ik zag nog zeker niet). Door jarenlang achterstallig onderhoud golden er vele snelheidsbeperkingen. Maar het resultaat van twee jaar werkzaamheden vond ik ook niet bepaald indrukwekkend. Er lijkt voornamelijk nieuwe ballast gestort, enkele houten dwarsliggers zijn vervangen door betonnen dwarsliggers.
Overigens blijft de spoorlijn Abbeville - Eu - Le Tréport-Mers vooralsnog gesloten. Ook dat ging twee jaar geleden dicht wegens de slechte staat van het baanvak. Sindsdien praten de staat en de regio's Hauts-de-France en Normandie over enerzijds kosten voor renovatie en anderzijds het exploitatiemodel. Wellicht dat hier in 2023 ook weer treinen gaan rijden.
Het station van Le Tréport - Mers-les-Bains was potdicht toen ik er een paar dagen later was. Alleen dienstregelingen van de trein-vervangende bus op de deur geplakt. Zelfs geen info dat er dus 1 augustus weer voorzichtig aan treinen gaan rijden.Suus schreef:Ik hoop dat op station Le Tréport - Mers-les-Bains het krijtbord met daarop de vertrektijden van die dag en de bordjes aan het begin van het perron met dagelijks door de stationschef uitgeprinte A4'tjes behouden zijn gebleven.
Overigens blijft de spoorlijn Abbeville - Eu - Le Tréport-Mers vooralsnog gesloten. Ook dat ging twee jaar geleden dicht wegens de slechte staat van het baanvak. Sindsdien praten de staat en de regio's Hauts-de-France en Normandie over enerzijds kosten voor renovatie en anderzijds het exploitatiemodel. Wellicht dat hier in 2023 ook weer treinen gaan rijden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Die spoorlijn vanaf Abbeville was ook de primaire reden om in februari 2018 die kant op te gaan. Tijdelijk sluiten zonder budget is altijd gevaarlijk in Frankrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Thello maakt op hun website bekend dat de nachttrein Parijs-Venetie en terug voorlopig niet meer hervat wordt. Men was oorspronkelijk van plan om vanaf 31 juli weer te rijden maar daar is niks van terecht gekomen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Hadden ze maar 3 man beschikbaar om het werk uit te voeren? Het baanvak is grotendeels enkelsporig, dus met een fatsoenlijke vernieuwingstrein zou je de hele bovenbouw binnen 2 maanden moeten kunnen vernieuwen.KL577 schreef:Inderdaad zou de baanvaksnelheid nu weer terug moeten naar de 100 km/h, daar waar het baanvak ooit voor ontworpen was (maar dat reed de testtrein die ik zag nog zeker niet). Door jarenlang achterstallig onderhoud golden er vele snelheidsbeperkingen. Maar het resultaat van twee jaar werkzaamheden vond ik ook niet bepaald indrukwekkend. Er lijkt voornamelijk nieuwe ballast gestort, enkele houten dwarsliggers zijn vervangen door betonnen dwarsliggers.
- Spoiler: show
Re: Kort buitenlands nieuws
Daar is het budget niet voor beschikbaar. Dit soort lijntjes worden niet meegenomen in het onderhoudsbudget van SNCF Réseau, en dus moet al het onderhoud extra worden betaald door de betrokken regio's. Dat gebeurt dan zo goedkoop mogelijk, tot er ergens groot onderhoud gepleegd moet worden, wat vaak tot de sluiting van de lijn leidt.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dit bericht komt een beetje laat - want ik zag het nu pas -, maar in Hongarije heeft men flink gesneden in het vervoer op een aantal lokale lijnen sinds begin juni in verband met de lage bezetting. Hier staat (in het Hongaars ) een hele waslijst aan lijntjes waar nog maar 1 of 2 treinparen overblijven, inclusief kaartje. Voor een groot deel zijn er vervangende bussen; ondanks die hele waslijst zouden de maatregelen slechts effect hebben op 4% van de reizigers.
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat verbaast mij niets; in Hongarije wordt er met EU-geld een flink wegennet uit de grond gestampt, en de Hongaarse regering geeft subsidie aan gezinnen om een familieauto te kopen (zodat de ouders een prikkel krijgen om een paar Hongaren extra op de wereld te zetten :') ). Maar dan hebben die regionale lijntjes steeds minder zin natuurlijk, wat je ook in Nederland zag toen steeds meer mensen auto gingen rijden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Vaak is de bus nieteens langzamer dan de trein, maar het valt te hopen dat deze wijziging t.z.t. nog terug wordt gedraaid.umbusko schreef:Dit bericht komt een beetje laat - want ik zag het nu pas -, maar in Hongarije heeft men flink gesneden in het vervoer op een aantal lokale lijnen sinds begin juni in verband met de lage bezetting. Hier staat (in het Hongaars ) een hele waslijst aan lijntjes waar nog maar 1 of 2 treinparen overblijven, inclusief kaartje. Voor een groot deel zijn er vervangende bussen; ondanks die hele waslijst zouden de maatregelen slechts effect hebben op 4% van de reizigers.
Re: Kort buitenlands nieuws
Rijdt de Orban Express eigenlijk nog? :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Twee doden en veel gewonden bij ongeluk hogesnelheidstrein Portugal
Bij een botsing tussen een hogesnelheidstrein en een bouwmachine in Portugal zijn vrijdagavond twee personen om het leven gekomen. Ten minste 37 personen raakten gewond, waarvan zeven in kritieke toestand verkeren. Het ongeval vond plaats in het westen van het land, 30 kilometer ten zuiden van de stad Coimbra. Volgens persbureau Reuters ging het om de Alfa Pendular, de snelste trein in Portugal.
De twee dodelijke slachtoffers verrichtten op het spoor onderhoudswerkzaamheden toen het ongeluk plaatsvond.
Lees verder
Wat meer beelden van de ravage staan o.a. hier
Bij een botsing tussen een hogesnelheidstrein en een bouwmachine in Portugal zijn vrijdagavond twee personen om het leven gekomen. Ten minste 37 personen raakten gewond, waarvan zeven in kritieke toestand verkeren. Het ongeval vond plaats in het westen van het land, 30 kilometer ten zuiden van de stad Coimbra. Volgens persbureau Reuters ging het om de Alfa Pendular, de snelste trein in Portugal.
De twee dodelijke slachtoffers verrichtten op het spoor onderhoudswerkzaamheden toen het ongeluk plaatsvond.
Lees verder
Wat meer beelden van de ravage staan o.a. hier
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort buitenlands nieuws
Bijzonder ongeval. Het lijkt me niet meer dan logisch dat de machinist op de hoogte moet zijn van een eventuele buitendienststelling. Hier is dat of niet het geval, of er is geen melding gemaakt van werkzaamheden. Wel ziet de constructie van de Pendolino er nog relatief stevig uit, al kan ik niet achterhalen met welke snelheid de trein op de bouwkraan botste.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort buitenlands nieuws
De eerste ICE-TD is naar het sloopbedrijf in Opladen gebracht: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9402449
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Is inmiddels al de vijfde die gesloopt werd.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ander kort nieuws uit Duitsland: Marcus Grahnert, de man achter de briljante website Fernbahn.de, Twitterde eerder vanavond een uitsnede uit een document van het Eisenbahn-Bundesambt waarin aangekondigd wordt dat de verplichting tot het verstrekken van de Reiseplan-folders bij DB Fernverkehr definitief komt te vervallen. Vanwege de Corona-crisis waren de flyers al een tijd niet meer aanwezig in de treinen, dit zou betekenen dat de flyers ook niet meer terug gaan komen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Jammer. Maar via je smartphone kan je een real live versie van Ihre Reisebegleiter krijgen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Toch lijkt het erop alsof deze maatregelen deels zijn teruggedraaid. Als je in Elvira (de Hongaarse reisplanner) bijvoorbeeld kijkt naar station Ipolytarnóc dan lijken alle treinen weer te rijden, gezien de actuele vertrektijden. Op sommige trajecten bestaat echter nog steeds een uitgedunde dienstregeling of busverkeer. Goed voorbereiden dus, als je die kant op wil.umbusko schreef:Dit bericht komt een beetje laat - want ik zag het nu pas -, maar in Hongarije heeft men flink gesneden in het vervoer op een aantal lokale lijnen sinds begin juni in verband met de lage bezetting. Hier staat (in het Hongaars ) een hele waslijst aan lijntjes waar nog maar 1 of 2 treinparen overblijven, inclusief kaartje. Voor een groot deel zijn er vervangende bussen; ondanks die hele waslijst zouden de maatregelen slechts effect hebben op 4% van de reizigers.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort buitenlands nieuws
Niet per se nieuws, maar ik zag geen buitenlands vraagtopic. Hoe zit het met het OV nu er in Antwerpen een avondklok is? Wordt dit na 23:30 platgelegd? Wordt er gecontroleerd? Als het nog rijdt, mag je dan nog wel na 23:30 overstappen zonderdat je eenessentieel beroep hebt?
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort buitenlands nieuws
Lijkt me heel simpel. Als je geen goede reden hebt om na 23.30 buiten te zijn dan moet je thuis zijn. In hoeverre er gecontroleerd wordt en door wie is mij niet bekend.
Re: Kort buitenlands nieuws
De avondklok is sinds gisterenavond voorlopig komen te vervallen, vanwege de zomerse temperaturen. Het OV reed gewoon door voor essentiële verplaatsingen, de handhaving lag bij de politie. En het overstappen was niet echt relevant: om 23:30 moest je thuis zijn.
Re: Kort buitenlands nieuws
Terwijl NS vanwege de drukte in verband met het mooi weer tussen Zandvoort en Haarlem met extra treinen rijdt, werkt de DB vanavond langs de Lübecker Bucht (het was te verwachten) aan haar reputatie: De tijdens de zomermaanden in het weekend extra ingelegde "Strandexpress" tussen Hamburg, Lübeck en Puttgarden (218 & Dostos) rijdt vandaag niet vanwege schade aan de loc (welke overigens afgelopen weekend ook al defect was en sindsdien was het blijkbaar niet mogelijk de schade te herstellen of een vervanging te organiseren!) en de overige treinen op deze lijn rijden gewoon volgens planning met een enkele LINT..... De politie is momenteel bezig de eerste trein overvolle in Timmendorfer Strand te ontruimen omdat de machinist weigert verder te gaan... _O-
Re: Kort buitenlands nieuws
De nieuwe luchthaven BER gaat zwaar pas op 31. oktober open, maar al vandaag is het nieuwe busnet van start gegaan. Weliswaar rijden de bussen tot de opening nog naar de oude luchthaven Schönefeld:
https://www.vbb.de/ber/plusbus-airport-region
https://www.vbb.de/ber/plusbus-airport-region
Re: Kort buitenlands nieuws
De spoorlijn tussen Rosenbach (Oostenrijk) en Jesenice (Slovenie) gaat een half jaar dicht tussen begin oktober en begin april. Reden is de sanering van de Karawanken spoorwegtunnel. Hierdoor zijn er geen doorgaande treinen tussen Villach en Slovenie. Volgens de website van ÖBB is er schienen ersatz verkehr tijdens de verbouwing.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten