Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik snap niet wat er makkelijk is aan een papieren kaartje moeten kopen in het oosten van Duitsland? Zo te zien kan het prima via bijvoorbeeld de Akense AVV online geregeld worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

Normaal is het een abonnement (weliswaar maandelijks opzegbaar, maar toch), wat men in Greiz verkoopt zou een papieren 'maandkaart' zijn, zonder dat je ergens aan vast zit dus. Plus dat veel Duitsers dat gedoe met chipkaart of een andere elektronische drager voor het abonnement niet zien zitten en bang zijn voor hun privacy.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door marvinkok »

Deutschlandticket is op de rb61 geldig tot aan Hengelo, aldus eurobahn.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Een maandkaartje Oldenzaal- Hengelo is dan twee keer zo duur als dit electric-only abonnement.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Het 49 euro ticket is op de RB 61 (maar ook RE 13 en RE 19) echter alleen geldig voor grensoverschrijdende reizen. Voor binnenlandse ritten tussen Hengelo en Oldenzaal met de RB 61 mag je deze dus niet gebruiken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door sirvinniei »

En hoe gaan ze dat controleren? :')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

waldo79 schreef: vr 14 apr 2023, 19:45 enden :arrow: eindigen.
Oeps, daar heb ik tijdens het schrijven weer kort naar mijn moedertaal omgeschakeld. ;)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Tom024 schreef: zo 16 apr 2023, 13:58 Normaal is het een abonnement (weliswaar maandelijks opzegbaar, maar toch), wat men in Greiz verkoopt zou een papieren 'maandkaart' zijn, zonder dat je ergens aan vast zit dus. Plus dat veel Duitsers dat gedoe met chipkaart of een andere elektronische drager voor het abonnement niet zien zitten en bang zijn voor hun privacy.
Misschien zijn tot nu toe in Greiz ook simpelweg digitale abonnementen (nog?) niet verkrijgbaar? En ja, dat de waardering voor privacy in Duitsland - o. a. ook vanwege historische redenen - hoger is dan elders is een bekende feit. Maar wat het Deutschlandticket betreft is de kritiek aan de chipkaart vooral omdat het een abonnement is (bedoeling is om het qua prijs wel aantrekkelijk te maken voor forenzen maar tegelijkertijd te voorkomen dat bussen en treinen met "plezierreizigers" volstromen) en men het niet "spontaan" kan kopen zoals het 9-euro-ticket. Bij voorbeeld vindt voor het Deutschlandticket omdat het een abonnement is ook een controle van de kredietwaardigheid plaats, waardoor sommige mensen het ticket niet verkrijgen wat deze niet mooi vinden.
Laatst gewijzigd door ICE11 op di 18 apr 2023, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... ag,TbnG5bE

En er is aanstaande vrijdag (21 april) weer een staking bij Deutsche Bahn :').
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Meer spoorstakingen in Duitsland op komst.

https://bahnblogstelle.com/202642/evg-w ... -moeglich/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Cao-akkoord voor Duitse ambtenaren, verdere stakingen van de baan - https://nos.nl/l/2472463

Het stadsvervoer in Duitsland staakt gelukkig niet meer en hopelijk biedt deze overeenkomst ook een snelle oplossing rondom het CAO-conflict tussen Deutsche Bahn en EVG. Ik hoop dat vanaf de derde week van mei niet meer gestaakt wordt, eigenlijk nu al niet meer. Maar ik verwacht toch nog een staking rond 1 mei (Dag van de Arbeid).
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op zo 23 apr 2023, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik heb op Twitter al heel veel boze reacties gezien op dit onderhandelaarsakkoord (eenmalige uitkering van 3000 euro en 200 euro + 5,5% loonsverhoging in maart 2024) dus ik zou nog niet opgelucht adem halen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door baladid »

Als iemand die zelf voor de Duitse overheid werkt: De vakbonden zullen nog een beetje ervoor moeten pleiten, maar ik denk niet dat het akkorrd niet door gaat. Het is nu niet het gaafste akkoord ooit, maar op een wekelange impasse staan ook niet veel mensen te wachten.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Stefan »

Ik vind het vooral idioot dat er, bij een cao die vanaf januari dit jaar had moeten ingaan, pas een loonsverhoging komt in 2024... En dan de Inflationsprämie als loonsverhoging verkopen....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Ik ga van vrijdag tot zondag met een goede vriend naar Köln. Ik ben benieuwd of er dan weer gestaakt wordt. Rijden bedrijven als National Express wel gewoon door als DB staakt?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Als de verkeersleiding staakt rijdt er geen enkele trein op het Duits spoor, dus ook geen Flixtrain, goederentreinen, etc. Arriva kan dan bijvoorbeeld ook niet naar Weener rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Woensdagavond ga ik met de Nightjet naar Zwitserland en zondag terug met de ICE. Ik hoop wel dat er naast de fahrplanänderungen geen andere onaangename verrassingen verschijnen. :trein:
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door baladid »

Stefan schreef: zo 23 apr 2023, 11:05 Ik vind het vooral idioot dat er, bij een cao die vanaf januari dit jaar had moeten ingaan, pas een loonsverhoging komt in 2024... En dan de Inflationsprämie als loonsverhoging verkopen....
Beter dan 5% dit jaar en 5% jaar volgend jaar... Voor mijn netto is het ongeveer te vergelijken met als die 11% vanaf 2023 zouden gelden... Dus ik ga niet klagen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Onderhandelingen tussen Deutsche Bahn en vakbonden zijn gisteren vooralsnog op niks uitgelopen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Helaas is het mooie CAO-voorstel van Deutsche Bahn verworpen door de egoïstische lui van de EVG, dus we krijgen waarschijnlijk weer te maken met één of meerdere stakingen in Duitsland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Persoonlijk zou ik met de inflatie van vandaag ook niet akkoord gaan met maar 5% loonstijging. Dus puur uit interesse: wat vind je mooi aan het loonaanbod dat vanuit DB gekomen is?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door marvinkok »

Een schamele verhoging met een looptijd van meer dan 2 jaar.... tuurlijk gaan ze daar niet mee akkoord :')
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Timon91 »

Als ik het zo lees, is dat geen verrassing nee :') Ben benieuwd wat er gaat volgen qua stakingen.
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

In Kittsee (grens Oostenrijk-Slowakije, bij Bratislava) hebben twee goederentreinen elkaar geschampt, gelukkig alleen materiële schade. Het lijkt erop dat één van de machinisten per ongeluk het sein van het nevenspoor voor het zijne heeft aangezien... wat foto's hier
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: wo 26 apr 2023, 18:55 Persoonlijk zou ik met de inflatie van vandaag ook niet akkoord gaan met maar 5% loonstijging. Dus puur uit interesse: wat vind je mooi aan het loonaanbod dat vanuit DB gekomen is?
Deutsche Bahn heeft echt flink in de buidel getast en de grootste loonsverhoging ooit geboden, zie hier: https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... n-10582860

Dan is het wel een beetje respectloos om de grootste loonsverhoging ooit te weigeren als vakbond/werknemer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten