Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Vanaf Messe/Deutz ja. Dat is nog helemaal niet zo evident dat je die haalt, je hoeft maar met +5 aan te komen op het Hbf en het wordt al krap.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef: wo 13 jul 2022, 17:22 Komende vrijdag hoop ik met ICE 12 thuis te komen, die staat er vooralsnog als rijdend in. Als de aansluiting überhaupt haalbaar is.
De ICE 12 rijdt met 1 stel, die naar Brussel. Het stel dat er normaal in Köln hbf afgaat en 122 naar Amsterdam wordt begint in Köln hbf, meestal overzijde vh perron.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

umbusko schreef: wo 13 jul 2022, 17:04 Maar er rijdt dan ook geen vervangend stel naar Frankfurt? Dat valt wel tegen...

Even in de gaten houden, want ik heb voor volgende maand een reis geboekt met ICE 13 en die rijdt morgen en overmorgen inderdaad maar tot Köln.
Die is er op t laatste moment uitgegooid dan, toen ik keek voordat ik mijn bericht opstelde (zo'n 10 minuten voor kou bericht) zou die nog naar Frankfurt gaan.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Tom024 »

henrivanderweijden schreef: wo 13 jul 2022, 18:03
Tom024 schreef: wo 13 jul 2022, 17:22 Komende vrijdag hoop ik met ICE 12 thuis te komen, die staat er vooralsnog als rijdend in. Als de aansluiting überhaupt haalbaar is.
De ICE 12 rijdt met 1 stel, die naar Brussel. Het stel dat er normaal in Köln hbf afgaat en 122 naar Amsterdam wordt begint in Köln hbf, meestal overzijde vh perron.
Ik reis deze keer via Aix-la-Chapelle ( :')) , dus voor mij prima. Dank voor het uitzoeken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

henrivanderweijden schreef: wo 13 jul 2022, 16:56 De meeste ICE' rijden Amsterdam-Düsseldorf in mijn ogen vreemde is dat de 105/104 gewoon naar Basel rijdt waardoor je de hele dag 2 stellen " kwijt" bent.
De slag 105/104 is de drukste rit van het ICE International-netwerk, met veel doorgaande reizigers naar voorbij Frankfurt. Door die stellen wél door te laten rijden biedt je meer mensen een rechtstreekse verbinding.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Tja, logisch dat de enige ICE international die voorbij Frankfurt komt afwijkt in de zin van het hebben van veel reizigers voorbij Frankfurt ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door henrivanderweijden »

Je biedt mensen op papier een doorgaande verbinding maar in praktijk haalt meer dan 50% van de ritten Basel niet en moeten de reizigers alsnog overstappen. Kan je m.i. beter structureel tot Köln of Frankfurt rijden en vanaf daar een aansluitende verbinding met een binnenlands stel bieden.
Houd je op de trajecten waar je de 406 serie het hards nodig is meer stellen beschikbaar.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De "Alpen-Sylt-Express", een nachttrein van RDC tussen Bayern en Sylt, rijdt het zomerseizoen niet zoals gepland maar zal al op 23. juli (en dus nog voordat in Bayern de schoolvakanties beginnen!) stoppen. Reden is volgens RDC dat de omstandigheden niet meer meevallen, bij voorbeeld door sterk gestegen energiekosten, ontbrekende onderdelen voor de rijtuigen en het feit dat er in Duitsland geen subsidies voor nachttreinen zijn..
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Als gevolg van het treinongelunk bij Garmisch worden nu in heel Duitsland rond 20.000 dwarsliggers van hetzelfde type zoals op de rampplek nagekeken. De oorzaak van de ramp is weliswaar nog niet duidelijk vastgesteld, maar er is al sprake van beschadigde dwarsliggers.

https://www.focus.de/politik/deutschlan ... 32582.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Dat klinkt als het aloude fenomeen betonkanker, wat eerder al in de DDR optrad en na de val daarvan in geheel Duitsland door het gebruik van grondstoffen met een hoog gehalte siliciumdioxide.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Niet alleen de Duitse spoorinfrastructuur heeft last van betonrot. Op de Autobahn hebben ze bij de oosterburen ook nog een flinke opgave omtrent het vervangen van bruggen en betonnen snelwegen die vroegtijdig hun technische levensduur bereiken door de gebruikte betonmix die gevoelig is voor rot.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

In Luik is het eerste stel voor de nieuwe tram aangekomen: https://www.flickr.com/photos/maartensc ... 223200615/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

In verband met het project Stuttgart21 heeft men nu besloten om de "Panoramabahn" in Stuttgart toch te behouden. Oorspronkelijk was gepland deze lijn te sluiten en de Gäubahn alleen via een nog te bouwen tunnel via Stuttgart-Flughafen met de HSL Stuttgart-Ulm (en het nieuwe ondergrondse Hauptbahnhof) te verbinden. Dat zal steeds nog rond 2032 gebeuren, maar de Panoramabahn blijft ook dan verder open voor regionale treinen en omleidingen. Echter is het dan niet meer mogelijk om via de Panoramabahn naar Stuttgart Hbf. te komen, langeafstandstreinen vanuit Singen moeten dus (en in ieder geval vanaf 2025 tot de Pfaffensteigtunnel gereed is) in Vaihingen stoppen, voor regionale treinen komt vanaf 2027 een nieuwe station iets noordelijk van de huidige Hbf. met overstapmogelijkheden op S-Bahn en Stadtbahn.

https://www.schwaebische.de/sueden/bade ... 32624.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Er is een vergunning verleend voor een nieuw station in Visé. Klik. Er komt een nieuw stationsgebouw met een ingang aan de Place des Déportés, een loopbrug en een nieuw zijperron. Men wil volgende maand al gaan bouwen en verwacht over anderhalf jaar klaar te zijn.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Op hgbtf weet iemand te melden dat de I11 stuurstanden ATB krijgen ingebouwd om tzt met de HLE17 Brussel - Rotterdam te gaan rijden met de route die de Benelux nu doet: https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=268242#p268242
Floris Cappelle
Berichten: 3
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 21:05

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

De I11 en HLE17, zal ook PZB krijgen, te lezen in hetzelfde topic op HGBTF.

Mvg,
Floris Cappelle
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Jultar »

Niet al te nieuw nieuws. Het nieuwsbericht daarover stond al een half jaartje geleden online: https://www.mobility.siemens.com/nl/nl/ ... 2-bl3.html
Het is geloof ik in een van de andere topics destijds ook besproken, in combinatie met de andere veranderingen in de verbinding naar Brussel.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

En dus ook ter vervanging van de klassieke motorstellen naar Aachen. Want die komen ook een keer aan einde levensduur
Laatst gewijzigd door cassie127 op do 28 jul 2022, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Dat zal best spannend worden, hoe dan uiteindelijk de dienst naar Aachen zal uitzien. De IC-01 zal zeker naar Eupen blijven rijden (ook om politieke redenen), dus moet men de IC-12 van Welkenraedt naar Aachen verlengen, maar deze rijdt alleen doordeweeks en in de ochtend en `s avonds ook maar beperkt. Dus zijn er vele extra ritten nodig om 1:1 het aanbod van de huidige RE29 te vervangen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Enige andere wat ik zou kunnen bedenken als andere optie is Spa - Aachen uitvoeren met een loc + 1 of 2 rijtuigen en zo'n stuurstand
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Ik heb al meerdere voorstellen gehoord, zoals alternerend Eupen en Aken, of de IC01 naar Aken laten rijden wanneer de IC12 rijdt, die kan dan naar Eupen. Ze hebben nog een paar jaar om de beste oplossing te verzinnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ze zouden ook nog een optie kunnen overwegen zoals vroeger de IC Blankenberge-Landen-Genk/Liège: een IC Oostende-Welkenraedt-Eupen/Aachen met een splitsende trein. Dan moet je wel met twee gekoppelde (kortere) stammen rijden, inclusief twee locomotieven.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

In principe zou dat kunnen met de M7 stammen. Het probleem met het laten doorrijden van IC's is dat die te lang zijn voor het perron van Hergenrath (130 meter/4 bakken). Het opheffen van de stopper betekent dan ook het sluiten van Hergenrath.
Een andere optie is te wachten tot het nieuwe stoptreinmaterieel komt (MS30) en daar een serie voor Duitsland geschikt maken.
Of je contracteert Arriva om een slagje Aken - Welkenraedt te doen. :lol:
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Er zijn in België wel meer stations waar je alleen "in de voorste drie rijtuigen" of zo mag plaatsnemen als je daar wilt uitstappen, toch? Dan zou Hergenrath het probleem niet hoeven zijn. Tenzij dat in nieuwe regels niet meer mag.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ZO6176 »

Maar kan er niet aangevraagd worden om een desiro toe te laten in Aachen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten