Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ik heb geen idee; er wordt niet meer over vermeld dan ik al heb geschreven. :') Ik vermoed dus het eerste: dat die koerswagens Budapest - Terespol iets langer meegaan tot Brest. De Slowaken hebben als hobby om in die overzichten ook al alle bestaande aansluitingen te vermelden, zodat je echt goed op moet letten welke positieve dingen nieuw zijn en welke positieve dingen altijd al golden, dus als de aansluiting al bestond dan vermelden ze hem graag nog een keer. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Bahnverkehr zwischen der Schweiz und Italien wird eingestellt
Das Dekret schreibt zusätzliche Kontrollmechanismen vor im Kampf gegen die Ausbreitung des Coronavirus – unter anderem Temperaturmessungen in den Zügen. Die SBB könne diesen Anforderungen nicht nachkommen, teilt sie auf Anfrage mit.

Betroffen ist neben den Verbindungen des Fernverkehrs auch das Angebot für den grenzüberschreitenden Regionalverkehr TILO. Die Ausfälle dort betreffen derzeit den Zeitraum vom 10. bis zum 12. Dezember. Für die Zeit danach liefen Abklärungen zur konkreten Umsetzung des Dekrets der italienischen Regierung, teilt die SBB mit.
Bron en meer: SRF

Vanaf morgen is, in ieder geval voor de komende dagen, het treinverkeer tussen Zwitserland en Italië vrijwel onderbroken. Oorzaak hiervoor zijn nieuwe coronaregels van de Italiaanse regering, die de spoorwegmaatschappijen moeten controleren. De SBB kan deze controles nog niet uitvoeren, en moet dan ook het treinverkeer voor ten minste de komende dagen onderbreken. De EuroCity- en TiLo-treinen in Ticino vallen tot ten minste 12 december uit, op de Simplon-pas blijven de BLS-treinen gewoon rijden voor de verbindingen tussen Wallis en Ticino via Domodossola.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Een paar dagen geleden is de eerste spoorlijn tussen Iran en Afghanistan geopend, voor goederenvervoer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Non solo AlpTransit: rivoluzione turistica sulla vecchia linea
A pochi chilometri dal portale nord della galleria di base del Monte Ceneri teatro oggi della sua messa in esercizio, anche la stazione di Bellinzona ha ospitato un’importante prima. Puntuale, alle 9.18, è infatti arrivato al binario 6 il primo “Treno Gottardo” della Schweizerische Südostbahn (Sob), che da oggi gestisce la linea ferroviaria di montagna del San Gottardo in collaborazione con le Ffs.

Bron en meer: La Regione

Grote wijzigingen in de spoordienstregeling tussen Ticino en de rest van de wereld: niet alleen is gisteren de Ceneri-basistunnel geopend, ook op de oude Gotthardlijn zijn er verbeteringen met de terugkeer van de langeafstandstreinen. De SBB werkt (noodgedwongen om verdere concurrentie te voorkomen) samen met de Südostbahn, er worden nieuwe Flirt-treinen met bistroafdelingen ingezet. Voortaan rijden er elke twee uur treinen tussen Basel SBB en Bellinzona en tussen Zürich HB en Bellinzona, op de oude lijn vormen de beide verbindingen samen een uursdienst (en met aansluitingen in Arth-Goldau is er elk uur een verbinding). In april 2021 wordt de verbinding nog verlengd naar Locarno, daar moet echter nog een verbouwing afgerond worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: wo 09 dec 2020, 20:05 Het traject Bratislava-Komárno wordt overgenomen van RegioJet door de ZSSK samen met de ÖBB.
Ik lees nu ook dat ZSSK in de treinen zowel omroep in het Slowaaks als in het Hongaars uitvoert, vanweg de grote Hongaarse minderheid. RegioJet deed dat sinds 2017 ook al. Een voorproefje van de nieuwe Hongaarse omroep door actrice Éva "Vica" Kerekes staat hier. Het wordt wel weer Oostenrijk-Hongarije zo, met Oostenrijks en Slowaaks materieel en Hongaarse en Slowaakse omroep. :mrgreen:

Ik vond ook nog een video van de treinen van RegioJet op dit traject, voor de geïnteresseerden: klik. Er komt van alles voorbij: Talenten in allerlei kleurstellingen, oude BR628 in allerlei kleurstellingen waaronder DB-Regio-rood (04:58) en de extra treinen die ingezet werden in de spits door de enorme reizigersgroei met oude diesellocs en rijtuigen die verder gebruikt werden voor de lange afstand (23:12). Op het einde van de video komt ook nog een nieuwe witte Talent 643 voorbij met grote Eurobahn-logo's (34:42). Deze trein wordt door de omroep aangeduid als "mimoriadný motorový osobný vlak": "bijzondere motorpersonentrein". Dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord. :mrgreen: Ook het korte goederentreintje op 34:18 wil ik niet onvermeld laten. :p Je ziet in de video ook de tweetalige aanduidingen van de plaatsnamen op de stations.

Tegenwoordig is dit dus verleden tijd. Er rijden nu zoals tussen Wien-Marchegg-Bratislava Oostenrijkse diesellocs met één ZSSK-rijtuig en drie CityShuttle-rijtuigen (inclusief stuurstand), Slowaakse GTW's en in de spits enkele treinen met een Slowaakse loc en Slowaakse rijtuigen. (Sommige treinen met Bdteer, andere met Bdtmee.) Het REGIONAL WIEN TICKET (Bratislava-Wien) is ook ingevoerd in de variant EUROPA REGIONAL WIEN TICKET met geldigheid van/naar Dunajská Streda. Op afstanden tot 60 km wordt de trein iets goedkoper, aangezien het tarief REGIONAL dan gaat gelden (wat bij ZSSK overal het geval is, maar RegioJet deed daar niet aan).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De Tsjechische Spoorwegen hebben 22 RegioShuttles aangeschaft van de SWEG. De eerste stellen zijn inmiddels al naar Tsjechië overgebracht.

https://zdopravy.cz/ceske-drahy-koupily ... rs1-68730/

Ik vermoed dat het de stellen VT 200 – VT 221 zijn, in 1996/1997 geleverd door Adtranz aan de HzL (later gefuseerd met de SWEG). De diensten waarop deze treinen reden zijn na een aanbesteding wel bij de SWEG gebleven, maar daarvoor zijn gloednieuwe LINT 54 aangeschaft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Ze moeten wel nog, volgens het artikel, een bohemisatie ondergaan. _O-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

De planning voor de nieuwe U5 in Hamburg zijn een stukje verder: https://www.schneller-durch-hamburg.de/ ... tehen-fest
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

De ÖBB heeft een nieuwe ding-dong: https://bahnblogstelle.net/2020/12/18/n ... ahnhoefen/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door AppleMoose »

Klinkt alsof je een foute handeling verricht op de computer...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Daniel »

Ik hoorde net nog iets op het nieuws over een inreisverbod per veerdienst, dus die zullen nu wel alleen nog vracht vervoeren.

Edit: volgens het inmiddels aangepaste artikel dat hierboven gelinkt wordt varen de veerdiensten nu helemaal niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Stena Line zelf zegt wat anders (Twitter): de boten varen, maar alleen voor vrachtverkeer.

Nu ook de Franse overheid de grens gesloten heeft (Franceinfo) vervoert Eurostar morgen/overmogen alleen passagiers van Parijs naar Londen (Eurostar).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

Er is een nieuwe grensoverschrijdende buslijn tussen België en Duitsland bij: sinds 13 december rijdt lijn 465 van de VRT (Verkehrsverbund Region Trier) tussen Sankt-Vith en Gerolstein. Maandag t/m zaterdag 1x/2 uur, op zondag 1x/4 uur en in de zomer met vervoer van fietsen.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

De Duitse spoorwegen kondigen harde maatregelen aan tegen reizigers die geen mondkapje dragen.
http://welt.de/wirtschaft/article223260200
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door DDietzen »

Artikel zit achter een paywall, ik kan alleen de eerste drie anekdotes lezen -0- Wat zijn de maatregelen precies?
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Ja sorry, mijn fout. Ik had het artikel op mijn telefoon en daar kon ik het wel geheel lezen. Als ik het goed begrepen heb dan wil men weigeraars van mondkapjes verbieden om in de trein te stappen. Een maatregel die men al op voetbalhooligans toepast.
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Hier zonder paywall: https://bahnblogstelle.net/2020/12/27/d ... usschluss/

Overigens wordt een OV-verbod in Nederland veel vaker toegepast
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Vanaf heden is het loket van de Duitse spoorwegen in Salzburg Hbf gesloten.
http://lok-report.de/news/europa/item/2 ... 12-20.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Vanaf vandaag zijn de eerste nieuwe stellen serie 484 bij de S-Bahn Berlin met reizigers op pad: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9568290
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Vanaf december 2021 een nieuwe IC Frankfurt-Münster via Siegen:
http://reisetopia.de/news/intercity-ver ... sche-bahn/
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door RobertT »

Vreemd,in het artikel wordt gesproken over de RE16 in een 2 uurs dienst,samen met de IC een uurdienst.Nu rijdt de RE16 al ieder uur.Bovendien mis ik Hagen in het hele verhaal.Er staat dat de doorgaande IC's naar Münster ook stoppen in Witten en Dortmund en zelfs via Schwerte en Unna wordt vermeldt,2x per dag.Komt nu dan deze IC ter vervanging van de RE16 iedere 2 uur?dan is het niet echt een uitbreiding.En wat met de vleugeltrein uit Iserlohn?
dennistd
Berichten: 5540
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

De RE16 wordt in frequentie gehalveerd. De nieuwe IC stopt niet in Hagen, wel in Witten en Dortmund (met uitzondering van twee treinparen die stoppen in Schwerte en Unna). Regionale tickets zijn alleen geldig tussen Letmathe en Dillenburg. Zie https://www.deutschebahn.com/pr-frankfu ... 21-5822978

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Het wordt dus gewoon een iets anders rijdende RE16 :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Z2N »

Maar dan door DB Fernverkehr en niet door Abellio, en dus met catering (als de pandemie dat weer toelaat).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten