Kort buitenlands nieuws
Re: Kort buitenlands nieuws
De SNCF, altijd in om oude plannen nog een vijfde kans te geven, wil in 2022 of 2023 goedkope treinen op het klassieke net een nieuwe kans geven.
Waarmee de nog pas enige jaren geleden Intercités Eco een nieuwe kans krijgen. De Intercités Eco waren extra goedkope klassieke treinen, onder meer tussen Parijs en Bordeaux, Toulouse en Strasbourg. Ze zijn allemaal opgeheven omdat Ouigo interessanter was voor de SNCF. Eén klassiek treinpaar Parijs - Strasbourg wordt (of werd?) nu in opdracht van de regio Grand Est gereden.
https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... gv-1293530
Dit plan is bijna gratis voor de SNCF, want de komende jaren komen honderden Corail-rijtuigen vrij uit hun inzetgebieden. Deze ondertussen behoorlijk oude, volledig uitgewoonde en afgeschreven rijtuigen bevatten asbest. Door die asbest mag SNCF onder Franse wetgeving er mee blijven rijden maar ze alleen verkopen aan sloopbedrijven. Uitgesloten is echter de verkoop aan geïnteresseerde andere spoorwegondernemingen. Toevallig spoorwegondernemingen die wel eens met de SNCF zouden kunnen concurreren. Hoera voor marktwerking op zijn Frans
Waarmee de nog pas enige jaren geleden Intercités Eco een nieuwe kans krijgen. De Intercités Eco waren extra goedkope klassieke treinen, onder meer tussen Parijs en Bordeaux, Toulouse en Strasbourg. Ze zijn allemaal opgeheven omdat Ouigo interessanter was voor de SNCF. Eén klassiek treinpaar Parijs - Strasbourg wordt (of werd?) nu in opdracht van de regio Grand Est gereden.
https://www.lesechos.fr/industrie-servi ... gv-1293530
Dit plan is bijna gratis voor de SNCF, want de komende jaren komen honderden Corail-rijtuigen vrij uit hun inzetgebieden. Deze ondertussen behoorlijk oude, volledig uitgewoonde en afgeschreven rijtuigen bevatten asbest. Door die asbest mag SNCF onder Franse wetgeving er mee blijven rijden maar ze alleen verkopen aan sloopbedrijven. Uitgesloten is echter de verkoop aan geïnteresseerde andere spoorwegondernemingen. Toevallig spoorwegondernemingen die wel eens met de SNCF zouden kunnen concurreren. Hoera voor marktwerking op zijn Frans
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Est ouest, asbest?
Re: Kort buitenlands nieuws
We nemen weer afscheid van dit traject, wegens "langdurige desinteresse van het publiek", oftewel: nauwelijks reizigers.
Verder worden nog meer treinen in Slowakije opgeheven, zie de tabel. Achtereenvolgens soort vervoer (medzištátna = internationaal, diaľková = lange afstand, prímestská = regionaal, posilová = versterkingsritten), lijn, betroffen treinen, betroffen traject (celý úsek = volledig traject, en op de overige trajecten staat steeds een landsgrens aangegeven en is het vervallen traject dus groter dan wat in de tabel staat) en verwachte periode (neurčito = onbepaald).
-
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Kort buitenlands nieuws
De stationsomgeving van Pau wordt opgeknapt. Let op de elegante wijze waarop gelede bussen de bocht nemen.
Re: Kort buitenlands nieuws
Kunnen ze bij SimCity4 nog een puntje aan zuigen...diederickx schreef: ↑di 09 mar 2021, 20:34 Let op de elegante wijze waarop gelede bussen de bocht nemen.
🍉
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanwege een aanstaande lockdown in Parijs en omgeving ontvluchten vele inwoners de regio. Treinen schijnen flink vol geboekt te zijn.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort buitenlands nieuws
In België weer een nieuwe maatregel om de treinen niet al te vol te krijgen. Alleen bij het raam zitten, maar dan wel weer alleen als je naar een toeristische plaats gaat en alleen in het weekend en tijdens de vakantie. De regeling gaat op 3 april in en niet twee dagen eerder, anders....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/20 ... aats-raam/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/20 ... aats-raam/
Re: Kort buitenlands nieuws
Dit is ongelofelijk geniaal. Ik heb zelden een beleidsmaatregel zo Belgisch zien uitpakken als dit.
Een regel die alleen van toepassing is voor treinen naar een toeristische plek. Uiteraard is verder niet gedefineerd wat een toeristische plek is, aannemelijk valt sowieso de kust daaronder maar wat nog meer?
Geldt de regel voor de gehele loopweg van de trein? Er zijn meerdere intercity-diensten naar Oostende. Geldt deze regel dan ook al helemaal in Eupen bijvoorbeeld? En zo nee, vanaf wanneer geldt deze regel dan wél?
Geldt de regel ook voor treinen die vanaf een toeristische plek vertrekken? Bijvoorbeeld een trein die vanaf Blankenberge naar Genk rijdt?
De regel geldt voor iedereen boven de twaalf jaar. Dus als je met een gezin met zijn drieën reist en het kind is 13, moet je drie tweezitters of één vierzitter en één tweezitter gebruiken?
Hoe kan je zonder reserveringssysteem zien of de trein waar je instapt nog wel een plekje aan het raam heeft?
Dit is echt geniaal slecht bedacht
Een regel die alleen van toepassing is voor treinen naar een toeristische plek. Uiteraard is verder niet gedefineerd wat een toeristische plek is, aannemelijk valt sowieso de kust daaronder maar wat nog meer?
Geldt de regel voor de gehele loopweg van de trein? Er zijn meerdere intercity-diensten naar Oostende. Geldt deze regel dan ook al helemaal in Eupen bijvoorbeeld? En zo nee, vanaf wanneer geldt deze regel dan wél?
Geldt de regel ook voor treinen die vanaf een toeristische plek vertrekken? Bijvoorbeeld een trein die vanaf Blankenberge naar Genk rijdt?
De regel geldt voor iedereen boven de twaalf jaar. Dus als je met een gezin met zijn drieën reist en het kind is 13, moet je drie tweezitters of één vierzitter en één tweezitter gebruiken?
Hoe kan je zonder reserveringssysteem zien of de trein waar je instapt nog wel een plekje aan het raam heeft?
Dit is echt geniaal slecht bedacht
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
In België zijn de watervallen van Coo, de Hoge Venen en steden zoals Namur, Mons en Antwerpen zeer waarschijnlijk plekken die als toeristisch worden gezien. De Hoge Venen zijn tijdens sneeuwval meermaals afgesloten om drukte te voorkomen.
Maar inderdaad is België wel de koning van de ogenschijnlijk nutteloze maatregelen. Denk maar aan de grenssluiting die zo lek als een zeef is.
Maar inderdaad is België wel de koning van de ogenschijnlijk nutteloze maatregelen. Denk maar aan de grenssluiting die zo lek als een zeef is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik snap echt niet hoe dit gecontroleerd gaat kunnen worden. De NMBS houdt niet precies bij hoeveel mensen waar zitten in de trein. Dus je kan alleen gokken. Stel, er zijn nog 200 zitplekken voor de trein. Wie houdt je waar tegen? In Brussel Zuid neem ik regelmatig de zuidgang, vanwaar je ook de perrons op kan. Daar staat naar mijn weten nooit controle, want bijna niemand komt langs daar.
En dan komt er een trein van 4x3 Deense Neuzen. Er is plek voor 200 mensen, maar dan wel als 80-20-20-80. Echter iedereen staat midden op het perron, en je kan niet tussen de treinstellen doorlopen momenteel (ivm corona hygiëne). Ga je dan de trein 10 minuten lang langs het perron staan terwijl personeel iedereen die niet een correcte zit heeft op en neer trein uit en in laat gaan om naar een ander treinstel te gaan?
Echt, Belgische systemen...
Eerder deze week moest ik met een 'verklaring op eer' de grens over voor werk. Netjes formulier gedownload op 13 maart. Is het formulier niet aangepast en staat erop dat het nodig is 'tot 1 maart'. Pas de 15e hadden ze de moeite genomen het te updaten naar 'tot 1 april'.
En dan komt er een trein van 4x3 Deense Neuzen. Er is plek voor 200 mensen, maar dan wel als 80-20-20-80. Echter iedereen staat midden op het perron, en je kan niet tussen de treinstellen doorlopen momenteel (ivm corona hygiëne). Ga je dan de trein 10 minuten lang langs het perron staan terwijl personeel iedereen die niet een correcte zit heeft op en neer trein uit en in laat gaan om naar een ander treinstel te gaan?
Echt, Belgische systemen...
Eerder deze week moest ik met een 'verklaring op eer' de grens over voor werk. Netjes formulier gedownload op 13 maart. Is het formulier niet aangepast en staat erop dat het nodig is 'tot 1 maart'. Pas de 15e hadden ze de moeite genomen het te updaten naar 'tot 1 april'.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Louvain-la-Neuve rijdt sinds 8 maart een volautomatische shuttlebus. Zie de pagina van de TEC (met kek filmpje!) of de wikipagina die ik zojuist heb aangemaakt. Geheel Belgisch zijn de haltes overigens nog niet voor mindervaliden toegankelijk, maar is er wel een conducteur aanwezig in deze eerste fase om mindervaliden te begeleiden. Oh, en er mogen 6 mensen mee, en hij rijdt 2x/uur.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Later dit jaar wordt het mogelijk om met de OV-chipkaart tot aan Emmerich te reizen!
Lees verder op: https://www.treinenweb.nl/nieuws/8896/o ... erich.html
Lees verder op: https://www.treinenweb.nl/nieuws/8896/o ... erich.html
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Kort buitenlands nieuws
Is alweer oud nieuws.... Is hier ook al besproken viewtopic.php?f=32&t=12642&p=723451&hil ... ch#p723451
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort buitenlands nieuws
Mooi nieuws, de Bentheimer Eisenbahn heeft de concessie voor de treindienst Bad Bentheim - Neuenhaus voor de periode december 2021 - december 2036 gewonnen. Ze behouden dus het reizigersvervoer op hun eigen spoorlijn.
Persbericht van de LNVG: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... -beauftrag
Persbericht van de LNVG: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... -beauftrag
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik zie het, blijkbaar ontbreekt er een T. https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... beauftragt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Engeland leidt de pandemie ook tot flinke klappen op het spoor, maar deze is wel erg pijnlijk: Treinmaatschappij South Western Railway heeft besloten om zijn Class 442-treinstellen buiten dienst te zetten. De 18 treinstellen hadden vlak voor de pandemie een opknapbeurt ondergaan van 45 miljoen pond, maar door de verminderde vraag zijn de treinstellen nu niet meer nodig.(BBC South, op Twitter).
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Kort buitenlands nieuws
Hier zou ik zeggen dat de corona crisis bijna een voordeel is. De opknabeurten zijn nog niet volledig afgewerkt, en de (her)introductie van deze treinen heeft heel veel problemen opgeleverd waardoor het sowieso al een hoofdpijndossier werd.
De layout van sporen en perrons in Groot-Brittanië met loading gauges is veel complexer dan in bijvoorbeeld Nederland. De treinen passen daardoor maar op twee routes die gebruikt zouden worden en mogen hiervan niet afwijken. Op meerdere stations onderweg zou ook zeker niet gestopt mogen worden, evenals verschillende perrons van London Waterloo zelf.
Er waren meerdere technische problemen tussen Guildford en Portsmouth waardoor het hele seinensysteem defect raakte, en ook had het - zowel wel als niet gemoderniseerde - materiaal nog meerdere problemen waardoor de treinen vaak met machinist én technicus moest rijden, omdat het zonder technicus veel te lang duurde om de trein weer rijdend te krijgen, aangezien de trein vanwege haar formaat niet even op een zijspoor of ergens heen kon.
Op het Britse spoorwegforum zijn ze net de 200 pagina's voorbij over de situatie van dit treintype tussen de vorige diensten en de herintroductie bij SWR, want het liep dus al totaal niet van een leien dakje. Het was vooral de grote druk van capaciteit die hen dwong dit voort te zetten, wat nu dus stopgezet kan worden.
De layout van sporen en perrons in Groot-Brittanië met loading gauges is veel complexer dan in bijvoorbeeld Nederland. De treinen passen daardoor maar op twee routes die gebruikt zouden worden en mogen hiervan niet afwijken. Op meerdere stations onderweg zou ook zeker niet gestopt mogen worden, evenals verschillende perrons van London Waterloo zelf.
Er waren meerdere technische problemen tussen Guildford en Portsmouth waardoor het hele seinensysteem defect raakte, en ook had het - zowel wel als niet gemoderniseerde - materiaal nog meerdere problemen waardoor de treinen vaak met machinist én technicus moest rijden, omdat het zonder technicus veel te lang duurde om de trein weer rijdend te krijgen, aangezien de trein vanwege haar formaat niet even op een zijspoor of ergens heen kon.
Op het Britse spoorwegforum zijn ze net de 200 pagina's voorbij over de situatie van dit treintype tussen de vorige diensten en de herintroductie bij SWR, want het liep dus al totaal niet van een leien dakje. Het was vooral de grote druk van capaciteit die hen dwong dit voort te zetten, wat nu dus stopgezet kan worden.
Re: Kort buitenlands nieuws
Het is ook nog eens "permanent", dus SWR verwacht niet ze ooit nog eens nodig te hebben. (Maar ja, mocht er binnenkort een tekort aan materieel dreigen, kunnen ze natuurlijk ook de 458/5's langer in dienst houden.)
Dit snap ik niet helemaal. Zou je dit willen toelichten?quakkerillo schreef: ↑do 01 apr 2021, 11:32 De layout van sporen en perrons in Groot-Brittanië met loading gauges is veel complexer dan in bijvoorbeeld Nederland. De treinen passen daardoor maar op twee routes die gebruikt zouden worden en mogen hiervan niet afwijken. Op meerdere stations onderweg zou ook zeker niet gestopt mogen worden, evenals verschillende perrons van London Waterloo zelf.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
- Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)
Re: Kort buitenlands nieuws
De sporen en perrons in Groot-Brittanië zijn niet allemaal naar dezelfde standaard gebouwd. De afstand tussen perrons en sporen kan verschillen, alsook soms tussen sporen onderling, en de hoogtes van tunnels. Vooral op terreinen waar er bochten zijn kan dat problemen opleveren bij treinen die anders zijn.
De Class 442 waar het hier om gaat zijn bijvoorbeeld 23m15 lang, 3m langer dan de Class 450, en 15cm langer dan de Class 444 die hier ook rijden. Ook zijn ze zeker 6cm breder. Toen de Class 442 in 2019 weer ingezet werden bleek dat bij twee stations onderweg de trein een perron schampte / beschadigde. Omdat de maten dus net anders waren, en als iedereen bijvoorbeeld rechts zit de trein links wat omhoog komt. Ook weet ik niet precies wat de positie is van de wielassen tov de lengte van de treinstellen, maar hierdoor zal de trein ofwel in het midden, ofwel aan de uiteindes meer van het centrum van het spoor uitwijken bij (scherpe) bochten.
Treinen mogen daarom in Groot-Brittanië nooit zomaar op bepaalde sporen terechtkomen zonder uitgebreide toelatingsprocedure per specifiek stuk spoor. National Rail produceert ook 'sectional appendices' met details van de routes waarop je kunt zien welke trein waar mogen rijden, en dan ook nog in welke samenstelling en eventueel leeg. Sommige treintypes mogen dan slechts van het linker, of het rechter spoor gebruikmaken.
Deze trein heeft dus het probleem op Waterloo en een aantal onderweg stations dat de draaicurve desdanig is voor deze stations die in bochten gelegen zijn dat de 'mind the gap'-grootte meer is dan wettelijk toegestaan.
De Class 442 waar het hier om gaat zijn bijvoorbeeld 23m15 lang, 3m langer dan de Class 450, en 15cm langer dan de Class 444 die hier ook rijden. Ook zijn ze zeker 6cm breder. Toen de Class 442 in 2019 weer ingezet werden bleek dat bij twee stations onderweg de trein een perron schampte / beschadigde. Omdat de maten dus net anders waren, en als iedereen bijvoorbeeld rechts zit de trein links wat omhoog komt. Ook weet ik niet precies wat de positie is van de wielassen tov de lengte van de treinstellen, maar hierdoor zal de trein ofwel in het midden, ofwel aan de uiteindes meer van het centrum van het spoor uitwijken bij (scherpe) bochten.
Treinen mogen daarom in Groot-Brittanië nooit zomaar op bepaalde sporen terechtkomen zonder uitgebreide toelatingsprocedure per specifiek stuk spoor. National Rail produceert ook 'sectional appendices' met details van de routes waarop je kunt zien welke trein waar mogen rijden, en dan ook nog in welke samenstelling en eventueel leeg. Sommige treintypes mogen dan slechts van het linker, of het rechter spoor gebruikmaken.
Deze trein heeft dus het probleem op Waterloo en een aantal onderweg stations dat de draaicurve desdanig is voor deze stations die in bochten gelegen zijn dat de 'mind the gap'-grootte meer is dan wettelijk toegestaan.
Re: Kort buitenlands nieuws
In Zweden rijden weer treinen tussen Boden en Haparanda, in het uiterste noorden van het land. De treinen maken gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Kalix en Haparanda. Zie een twitterdraadje over de heropening.
Re: Kort buitenlands nieuws
Nieuwe trein Wenen-Praag via Gmünd: http://noe.orf.at/stories/3097587
Re: Kort buitenlands nieuws
... hoopt men eind 2022 te kunnen realiseren.
Typisch dat voortdurend geschermd wordt met de naam Vindobona, terwijl die naam al lang gekaapt is door de verbinding via Brno. Daarover geen woord natuurlijk...
Typisch dat voortdurend geschermd wordt met de naam Vindobona, terwijl die naam al lang gekaapt is door de verbinding via Brno. Daarover geen woord natuurlijk...
Re: Kort buitenlands nieuws
Op verzoek van de Vlaamse regering gaat de Brusselse vervoerder MIVB de omroepen in haar voertuigen aanpassen zodat in het Vlaams gewest geen Franstalige omroepen meer te horen zijn.
Meer bij VRT.nws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/04 ... ands-in-v/
Meer bij VRT.nws: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/04 ... ands-in-v/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar... wat is het probleem nou eigenlijk? Net alsof Franstaligen nooit in Vlaanderen komen. Geen wonder dat je land zo gespleten is“Het kan niet de bedoeling zijn dat er tweetalige bussen in Vlaanderen rondrijden”, zegt De Coninck.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten