Pagina 86 van 166

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 11:03
door teun
Volgens mij staan veel HSTs al op de schroothoop hoor, maar ik ben wel heel benieuwd naar de oplossing die men hiervoor gaat vinden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 11:46
door Z2N
GWR heeft gisteren in ieder geval enkele stoptreinen ingezet op kortere routes (voor zover dat ging met baanvaktoelating en materieelkennis), maar heeft aldus RailUK vandaag maar 5 treinstellen beschikbaar voor de InterCity-dienst. CrossCountry springt bij, en heeft vier extra ritten ingepland naar Plymouth. TPE en Hull Trains konden na inspectie vrijwel normaal door, LNER heeft van de 65 beschikbare treinstellen 20 opzij moeten zetten en rijdt daarom een uitgedunde dienstregeling.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 12:20
door marvinkok
PHS schreef: zo 09 mei 2021, 10:11 Je kunt je afvragen of het splitsen van infrabeheer en het spoorbedrijf het verschil wel maakt, volgens de private spoorbedrijven in Nederland wordt NS nog steeds voorgetrokken. Wat daarvan waar is, is een tweede.
Verschilt nog wel eens per treindienstleider...
Wat ook niet altijd helpt is dat een hoop processen en afspraken niet direct zijn aangepast op het moment dat bepaalde lijnen naar een andere vervoerder dan NS gingen. Lang niet altijd onwil dus van de zijde van ProRail , maar het valt niet mee om het te veranderen. ProRail is dan toch best een logge organisatie.
De "regionalen" worden flink op punctualiteit afgerekend, leeg matjes die eigenlijk moeten wachten toch voor treinen uitsturen kosten dan zo weer een minuut of 2 a 3, dus officieel vertraging...

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 13:27
door PHS
Z2N schreef: zo 09 mei 2021, 11:46 GWR heeft gisteren in ieder geval enkele stoptreinen ingezet op kortere routes (voor zover dat ging met baanvaktoelating en materieelkennis), maar heeft aldus RailUK vandaag maar 5 treinstellen beschikbaar voor de InterCity-dienst. CrossCountry springt bij, en heeft vier extra ritten ingepland naar Plymouth. TPE en Hull Trains konden na inspectie vrijwel normaal door, LNER heeft van de 65 beschikbare treinstellen 20 opzij moeten zetten en rijdt daarom een uitgedunde dienstregeling.
Er wordt gesuggereerd dat er mogelijk Class 47 locomotieven met Mark 2 rijtuigen ingezet gaan worden, wat jammer dat dit nou net moet gebeuren als de grenzen met het VK dicht zijn :')

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 13:35
door en-es
Hebben ze ergens nog slam door rijtuigen staan?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 16:50
door quakkerillo
De 'heritage railways' hebben hiervan voldoende. WCR bijvoorbeeld gebruikt ze regelmatig voor toeristische treinen door het gehele land, dus indien nodig kunnen ze makkelijk van stal gehaald worden.

Ook worden conducteurs opgeleid voor het stuk Didcot - Swindon met Class 387 (machinisten rijden dit stuk al voor het stallen van treinen) zodat later deze week GWR kan pendelen van/naar Swindon met 387's uit Londen, en andere treinen richting Bristol/Wales/Cheltenham.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 19:34
door ICE11
In Hamburg zijn de werken voor de aanleg van de S4 naar Ahrensburg gestart: https://www.deutschebahn.com/pr-hamburg ... rg-6174926

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 21:15
door Daniel
De problemen met haarscheuren lijken inmiddels ook andere treintypen te treffen. Zo zijn er ook enkele gevonden op de class 385 van Scotrail die eveneens door Hitachi gebouwd zijn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 13:50
door Dennenboom
Hoor net op BBC2 dat er scheuren zitten in aluminium blokken die gebruikt worden bij onderhoud van de treinen. Gaat niet om zaken die het rijden van de trein beïnvloeden. Maar ze zouden tijdens het rijden van de trein kunnen vallen. Ook Railnews bericht hier over:
https://www.railnews.co.uk/news/2021/05 ... older.html

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 16:44
door quakkerillo
Het zit vooral op plekken waarlangs de treinen stevig opgetild moeten kunnen worden. Dat klinkt niet als heel dramatisch, maar is wel een teken aan de wand. Er is inderdaad een risico dat dingen op het spoor vallen, maar dat is denk ik niet het grootste. Eerder waren al barsten aangetroffen in de 'yaw breaker' connecties, en nu zijn deze ontdekt. En aangezien dit niet een los onderdeel is maar een vast deel van het chassis waaraan ook de wielassen vast zitten is er denk ik ook wel wat angst over de algehele stevigheid van de carrosserie. Met een maximum lengte van zo'n barst van schijnbaar 28cm wil je niet riskeren dat een wagon ineens loskomt van zijn onderstel doordat de breuk doorzet naar elders, of ook elders bestaat.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 19:38
door Alargule
Moderne kunst wordt niet zo gewaardeerd in Londen.

https://mobile.twitter.com/MayorofLondo ... 4939371527

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 11 mei 2021, 23:00
door teun
Het twittervolk klaagt weder? Niks nieuws toch.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 07:01
door Alargule
Het is kennelijk universeel.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 08:42
door Meltrain
Ik snap best dat men zich stoort aan die laatste s. (A)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 14:34
door Suus
Dennenboom schreef:Hoor net op BBC2 dat er scheuren zitten in aluminium blokken die gebruikt worden bij onderhoud van de treinen. Gaat niet om zaken die het rijden van de trein beïnvloeden. Maar ze zouden tijdens het rijden van de trein kunnen vallen. Ook Railnews bericht hier over:
https://www.railnews.co.uk/news/2021/05 ... older.html
Zijn dit de rijtuigbakken gebouwd door Hitachi Rail Europe in Pistoia (voormalige AnsaldoBreda)?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 15:41
door reisthijs
Niet specifiek, want het betreft alle deelseries (800/801/802). De LNER-stellen zijn 800 of 801, in Pistoia zijn alleen 802's gebouwd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 19 mei 2021, 10:14
door gpvos
Er zijn plannen om diverse lijnen in centraal Tsjechië op te heffen.

https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-za ... ach-81449/

012 Plaňany zast. – Kouřim: stopzetting, vervangende bussen
014 Uhlířské Janovice – Ledečko: alleen seizoens- en recreatietreinen, anders vervangen door bussen
062 Křinec – Městec Králové: stopzetting, vervangende bussen
063 Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov: stopzetting zonder vervanging
064+076 Mladá Boleslav – Mělník: stop op weekdagen, vervanging door bussen, weekendbedrijf
094 Vraňany – Lužec nad Vltavou: stopzetting, vervangende bussen
095 Zlonice – Straškov: stopzetting zonder vervanging
110 Klobuky v Čechách – Peruc: stopzetting van het verkeer, alleen seizoenstreinen, vervanging door bussen
121 Hostivice – Podlešín: beperkingen voor de hele lijn behalve voor treinen naar Amazon en Cyklohráček
124 Lužná u Rakovníka – Deštnice: verkeersbeperkingen op weekendtreinen en wekelijks woon-werkverkeer (maandag, vrijdag)
162 Rakovník – Kralovice u Rakovníka: stopzetting, vervangende bussen
204 Březnice – Rožmitál pod Třemšínem: stopzetting, gedeeltelijke vervanging door bussen
233 Čelákovice – Mochov: stopzetting zonder vervanging

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 20 mei 2021, 14:33
door ICE11
In Groot-Britannie zijn grote plannen voor een hervorming van de spoorwegen: https://www.gov.uk/government/publicati ... n-for-rail Kortom: Men wil een publieke inrichting "Great British Railways" oprichten, welke het net beheert, de dienstregelingen en ticketprijzen bepaald en de vervoerscontracten aanbesteedt.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 20 mei 2021, 16:16
door Z2N
British Rail-light dus, alleen de materieel- en personeelsplanning is dan nog privaat. In Londen is men al zover (met de London Overground die achter de schermen door Arriva beheerd wordt), maar ik ben benieuwd hoeveel marktwerking er dan nog overblijft (als alle marktmanipulatie overheidstaak wordt).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 20 mei 2021, 17:21
door Meltrain
Een Nederlands voorbeeld hiervan is Qbuzz in Groningen-Drenthe. Het OV-Bureau bepaalt alles en Qbuzz rijdt alleen de bussen (simplistisch gesteld).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 25 mei 2021, 12:33
door Z2N
De Franse overheid heeft afgelopen vrijdag een rapport gepubliceerd, over de langetermijnvisie op de zogeheten TET-lijnen (Trains d’Equilibre du Territoire, de langeafstandslijnen door Frankrijk die de overheid financiëel ondersteunt). Bij het dagverkeer zijn er drie nieuwe assen die de overheid interressant acht: Metz - Lyon - Grenoble, Toulouse - Lyon en Nantes - Rouen - Lille.

Maar veel interessanter is het uitgebreide hoofdstuk over nachttreinen: de Franse overheid heeft 20 binnenlandse lijnen en vijf internationale lijnen geschetst. Binnenlands gaat het onder andere om de heropstart van nachttreinen naar het Baskenland en nachttreinen tussen de Franse regio's buiten Parijs (onder andere naar Quimper (Bretagne) en naar Metz en Straatsburg. Internationaal wil de Franse overheid nachttreinen vanuit Parijs naar Malmö/Kopenhagen, Berlijn/Wenen, Rome, Barcelona en Madrid, en tussen Zürich en Barcelona.

Voor de investeringen in materieel (alleen de nachttreinen hebben 600 nieuwe rijtuigen nodig) wil de overheid een eigen leasemaatschappij starten, zodat eventuele aanbieders (niet automatisch de SNCF dus) zelf de investeringen niet hoeven te dragen.

Voor wie de 114 pagina's willen lezen, het rapport staat hier (gouv.fr).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 25 mei 2021, 21:20
door RobertT
Vanaf 31 oktober wordt in Berlijn de nieuwe tramlijn tussen Schöneweide en Adlershof geopend.
De M17 rijdt dan 24 uur per dag door naar S Bahnhof Adlershof en de 61 rijdt op ma-vr door naar S Bahnhof Schöneweide.
In het weekend en 'savonds riijdt de 61 niet verder dan S Bahnhof Adlershof.(nu rijdt de 61 nog door tot de Karl Ziegler Strasse)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 10:01
door Suus
Z2N schreef: di 25 mei 2021, 12:33 De Franse overheid heeft afgelopen vrijdag een rapport gepubliceerd, over de langetermijnvisie op de zogeheten TET-lijnen (Trains d’Equilibre du Territoire, de langeafstandslijnen door Frankrijk die de overheid financiëel ondersteunt). Bij het dagverkeer zijn er drie nieuwe assen die de overheid interressant acht: Metz - Lyon - Grenoble, Toulouse - Lyon en Nantes - Rouen - Lille.
Toulouse - Lyon wordt alleen interessant geacht omdat de TGV-dienst op deze verbinding niet in Avignon stopt. Dat lijkt mij goedkoper op te lossen: leg twee overloopwissels op de spoorboog die de twee takken van de LGV Méditerranée verbindt en laat de TGV kop maken op Avignon TGV. Die boog wordt toch amper gebruikt, normaal gesproken alleen door het AVE-treinpaar Marseille - Madrid...

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 18:20
door Klaasje
Ik dacht dat er in die boog geen wissels zouden kunnen maar er zit zelfs een recht stuk van ca. 250 meter in. Een set 80 km/h overlopen past dan.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 26 mei 2021, 20:34
door Gamma
De nightjet tussen Wenen en Brussel is ook weer gaan rijden na een lange pauze, aldus dit bericht.

Weet iemand of de nachttrein tussen Aken en Luik via de HSL of via Welkenrath/Verviers rijdt?