Pagina 89 van 167

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 16:49
door CamilleKreemers
Tom024 schreef: za 12 jun 2021, 12:13 De Tsjechische Prorail heeft de concept-dienstregelingtabellen voor het nieuwe dienstregelingjaar online gezet.. Geen idee of het al bekend is, maar Regiojet plant kennelijk, vanaf 2 april 2022, een nachttrein van Oostende naar Praag. Dat geeft interessante mogelijkheden. *O*
Welk nummer is gebruikt?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 17:20
door ArrivaBas
De trein staat in tabel 090 als RJ 452 naar Oostende en als RJ 453 naar Praha/Praag. Overigens is dat garantie tot aan de deur dat de trein over de gehele route hetzelfde nummer heeft. In België vallen deze twee ritten vooralsnog onder dezelfde nummerserie als de helft van de S32-treinen tussen Roosendaal en Puurs.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 17:25
door en-es
Tabel 90 zo te zien. Maar alleen Tsjechisch traject. :shock:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 18:34
door DDietzen
ArrivaBas schreef: za 12 jun 2021, 17:20 De trein staat in tabel 090 als RJ 452 naar Oostende en als RJ 453 naar Praha/Praag. Overigens is dat garantie tot aan de deur dat de trein over de gehele route hetzelfde nummer heeft. In België vallen deze twee ritten vooralsnog onder dezelfde nummerserie als de helft van de S32-treinen tussen Roosendaal en Puurs.
Dan zullen de Belgen vast weer de Regiojet omnummeren naar de 300'ers, zoals ze ook al met de Nightjet naar Wenen doen (324/325 ipv 424/425).

In plaats van dat ze nou de IC Oostende-Eupen Kortrijk-Welkenraedt en de S Puurs-Essen (vanaf komende winter rijdt de 2550-serie de hele week door naar Rsd) omnummeren naar 300 en 350, zodat de nachttreinen hun eigen nummers kunnen behouden en er minder verwarring/gedoe kan ontstaan... maar nee, eigen treinen eerst :6

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 19:18
door Z2N
Als ze nou vooruit plannen zou het logischer zijn om juist hogere treinserienummers te kiezen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 19:33
door ArrivaBas
In de meeste (Centraal-)Europese landen zijn dezelfde nummerseries gereserveerd voor internationale langeafstandstreinen, opdat treinnummers niet aan de grens hoeven te wisselen. Vaak werken dit soort wisselingen door als niet-bestaande overstappen in reisplanners. België lijkt dit systeem niet of slechts ten dele over te nemen, maar in kleine landen zoals Nederland of Tsjechië volstaat daarvoor het gebruik van de nummers 1-499 in ruime mate.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 12 jun 2021, 23:05
door Suus
Het primaire internationale verkeer in België is gericht op Frankrijk, denk maar aan Thalys, Eurostar en TGV. De SNCF heeft de treinnummers 9000-9999 gereserveerd voor internationaal langeafstandsverkeer (enige uitzondering is de TGV Parijs - Luxemburg) en de NMBS op basis daarvan ook, er zit dan ook veel overlap tussen: treinnummers uit de series 9100, 9300, 9400, 9600, 9800 en 9900 worden allemaal gebruikt voor grensoverschrijdende treinen tussen België en Frankrijk.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 13 jun 2021, 16:00
door Meltrain
DDietzen schreef: za 12 jun 2021, 18:34
ArrivaBas schreef: za 12 jun 2021, 17:20 De trein staat in tabel 090 als RJ 452 naar Oostende en als RJ 453 naar Praha/Praag. Overigens is dat garantie tot aan de deur dat de trein over de gehele route hetzelfde nummer heeft. In België vallen deze twee ritten vooralsnog onder dezelfde nummerserie als de helft van de S32-treinen tussen Roosendaal en Puurs.
Dan zullen de Belgen vast weer de Regiojet omnummeren naar de 300'ers, zoals ze ook al met de Nightjet naar Wenen doen (324/325 ipv 424/425).

In plaats van dat ze nou de IC Oostende-Eupen <knip> omnummeren naar 300
Dat is de serie 500.
Dan zou NS dus ook de 500 moeten omnummeren?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 13 jun 2021, 16:18
door Z2N
Of gewoon de lagere nummers vermijden. In midden-Europa worden die vaak toebedeeld aan internationale treinen. Het is niet voor niets dat in Nederland de laagste treinserie de 500 is, in de Duitse logica zijn de ritnummers tot 400 gereserveerd voor de langeafstand-dagtreinen en de ritten in de 400 voor nachttreinen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 13 jun 2021, 16:23
door en-es
Vroeger was het zo dat hoe lager het treinnummer hoe beter de trein. TEE had bijv. een of twee cijfers.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 13 jun 2021, 17:05
door Dennenboom
In Duitsland geeft het een na laatste cijfer van een langeafstandstrein info over de gevolgde route: zo heeft München–Mannheim–Dortmund een "1" en München–Nürnberg–Dortmund een "2". Ook voor nachttreinen wordt die logica vaak gevolgd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 13 jun 2021, 18:59
door DDietzen
Meltrain schreef: zo 13 jun 2021, 16:00
DDietzen schreef: za 12 jun 2021, 18:34
ArrivaBas schreef: za 12 jun 2021, 17:20 De trein staat in tabel 090 als RJ 452 naar Oostende en als RJ 453 naar Praha/Praag. Overigens is dat garantie tot aan de deur dat de trein over de gehele route hetzelfde nummer heeft. In België vallen deze twee ritten vooralsnog onder dezelfde nummerserie als de helft van de S32-treinen tussen Roosendaal en Puurs.
Dan zullen de Belgen vast weer de Regiojet omnummeren naar de 300'ers, zoals ze ook al met de Nightjet naar Wenen doen (324/325 ipv 424/425).

In plaats van dat ze nou de IC Oostende-Eupen <knip> omnummeren naar 300
Dat is de serie 500.
Dan zou NS dus ook de 500 moeten omnummeren?
Stop de tijd, dan bedoelde ik de Kortrijk-Welkenraedt. Haal die twee altijd door elkaar. :@

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 13 jun 2021, 20:55
door ICE11
ICE11 schreef: wo 09 jun 2021, 11:00 Ter gelegenheid van 30 jaar ICE heeft de Bondspresident gisteren een ICE-4-treinstel op de naam "Bundesrepublik Deutschland" gedoopt
En er is nu nog een tweede jubileum-treinstel. De motorwagens van Tz 186 (een ICE-1) hebben de kleuren van hun indienststelling terug gekregen, inclusief Deutsche Bundesbahn-logos:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 04,9755839

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 15 jun 2021, 22:04
door dennistd
Voor wie nog niet weet wat ie deze zomer moet doen: in Tsjechië kun je voor omgerekend 31 euro weer een week lang met ČD reizen. En voor €47 zelfs twee weken.

https://www.cd.cz/de/typy-jizdenek/vnit ... ky/-35200/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 15 jun 2021, 22:05
door Aking
Ik zal het eens overwegen :Y

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 15 jun 2021, 22:13
door dennistd
Nog een extra gratis tip van een ervaringsdeskundige van twee jaar geleden: je krijgt per week 100CZK (±4 euro) korting met een 1e klas overgangsbewijs (op een gratis InKarta). Die kost op zijn beurt 250CZK per week, dus voor 150CZK (±6 euro) per week reis je ook nog eens op stand (A)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 15 jun 2021, 22:30
door Aking
En hoe zit het aldaar met mondkapjes flauwekul en karantennes en meer van zulks?
(officieel althans, ik heb aldaar recent geen woord over het ontbreken van een mondkapje gehoord)
umbusko schreef: za 12 jun 2021, 00:58Pojď dolů a Pohni se!
Weet da vast wel :Y

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 00:03
door umbusko
Nederland heeft Tsjechië op geel gezet, dus als je terug komt heb je geen test nodig en is er geen quarantaine. Andersom is dat helaas anders. Voor Tsjechië staat Nederland nog steeds op rood (hoog risico). Dat betekent dat je bij aankomst een negatieve test moet tonen (antigeen niet ouder dan 24 uur of PCR niet ouder dan 72 uur), na aankomst binnen 5 dagen een PCR-test moet doen en in quarantaine moet totdat je die negatieve PCR-test kunt tonen. Zie de tabel op deze pagina. Dit is ook zo als je gevaccineerd bent in Nederland; het gele boekje wordt niet erkend. Alleen als je gevaccineerd bent in Tsjechië, Slowakije, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Hongarije, Slovenië of Kroatië is er voor reizen vanuit een rood land geen test nodig en dus ook geen quarantaine. Je moet ook een Passenger Locator Form invullen.

In treinen is nog steeds een FFP2-masker verplicht. Vanaf 31 mei wordt tussen 6 en 22 uur wel weer in de restauratierijtuigen en 1ste klas met echt bestek en servies gewerkt en mag je dus ook weer in het restauratierijtuig zitten.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 12:28
door DDietzen
Er is weer een nieuwe slaaptreinstartup opgedoken, Midnight Trains. Ze willen vanuit hub Parijs verbindingen aanbieden naar Portugal, Spanje, Italië, Duitsland, Denemarken en zelfs Schotland. De foto's op de website zien nogal exclusief uit, dus het zullen vast geen aftandse couchettes worden.

Op mij komt het echter nogal over als 'lijntjes trekken op de kaart', want Edinburgh (via Kanaaltunnel) vereist een sloot aan speciale dure aanpassingen voor je materieel, en naar Porto heb je nog altijd een zeer tijdrovende spoorbreedtewissel nodig. Maar volgens de heer in zetel eenenzestig hebben ze voormalige adviseurs van SNCF, Thalys en Accor aan boord in hun team, dus ik ben benieuwd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 14:02
door dennistd
Nieuws over mogelijke reactiveringen kort over de grens:

Voor personenverkeer op de Tecklenburger Nordbahn is er een kostenbatenfactor van 1,6 vastgesteld. Tussen Osnabrück en Recke worden er 4800 reizigers per dag verwacht met treinen in een halfuursdienst. Er wordt ingezet op accutreinen die kunnen opladen op het geëlektrificeerde deel tussen Eversburg en Osnabrück. http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 915&lang=1

Er is een maakbaarheidsstudie gestart naar de heraanleg van de spoorlijn Ahaus-Borken. Deze is eind jaren '80 stilgelegd en vrijwel direct daarna afgebroken: http://www.asm-muenster.de/front_conten ... 916&lang=1

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 19:24
door Z2N
DDietzen schreef: wo 16 jun 2021, 12:28 Er is weer een nieuwe slaaptreinstartup opgedoken, Midnight Trains. Ze willen vanuit hub Parijs verbindingen aanbieden naar Portugal, Spanje, Italië, Duitsland, Denemarken en zelfs Schotland. De foto's op de website zien nogal exclusief uit, dus het zullen vast geen aftandse couchettes worden.

Op mij komt het echter nogal over als 'lijntjes trekken op de kaart', want Edinburgh (via Kanaaltunnel) vereist een sloot aan speciale dure aanpassingen voor je materieel, en naar Porto heb je nog altijd een zeer tijdrovende spoorbreedtewissel nodig. Maar volgens de heer in zetel eenenzestig hebben ze voormalige adviseurs van SNCF, Thalys en Accor aan boord in hun team, dus ik ben benieuwd.
Het klinkt allemaal best geloofwaardig, namens Midnight Trains zat er eerder vanavond iemand voor de microfoon van RTL. De woordvoerder had het over 2024, en verbindingen naar het zuiden van Europa (Italië en/of Spanje als eerste verbindingen). Fragmentje via Twitter.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 22:59
door Z2N
Morgen gaat Avanti West Coast proberen om een rit van Londen naar Glasgow te rijden in 3u53, wat de snelste rijtijd tussen de steden zou zijn in de 21e eeuw, en de snelste tijd ooit met een Class 390 Pendolino (The Scotsman, te volgen via RealTimeTrains).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 23:17
door dennistd
Hebben ze daar zo maar plek voor dan op het spoor, of zijn er tien andere treinen geschrapt (zoals toen met de versnelde IC Berlijn in Nederland)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 16 jun 2021, 23:20
door teun
Ik neem aan dat alleen de APT (en misschien de InterCity225?) ooit sneller gereden hebben?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 17 jun 2021, 00:06
door Z2N
Alleen de APT heeft sneller gereden. En de aanpassingen lijken zo op eerste gezicht wel mee te vallen, ik zie alleen een Avanti-sneltrein naar Chester die extra rijtijd heeft gekregen om bij Milton Keynes Central opzij gezet te kunnen worden.