Pagina 99 van 166

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 07:13
door Suus
umbusko schreef:Beperking van beenruimte wordt ook genoemd. -0- Het lijkt wel "hiep hoi we hebben de vliegtuigen vervangen dus we kunnen onze treinen nog meer vervliegtuigen"-tijd. -0-
Ik zit nu in een Thalys RubY, reisklasse Standard en heb echt voldoende beenruimte met mijn 1,73m.

Afbeelding

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 12:05
door Meltrain
1,73 is wel echt fors onder het gemiddelde van de Nederlandse man, hoor. :X
(Het ligt wel net boven het gemiddelde van de Nederlandse vrouw, maar onder het gemiddelde van die twee gemiddeldes.)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 12:13
door Hainje
Nou Suus, voldoende. Het gaat net.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 12:18
door Karl
Oei. Ik schrok wel van die foto, als je nog geen 1,75m bent is dat toch treurig?

Een paar jaar terug ging ik eerste klasse in een Thalys naar Brussel en ook dat was toen relatief krap. Is de eerste klasse ook aangepast qua beenruimte?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 13:26
door Chrysa
Ik vond de oude Thalys al krap. Helpt ook niet dat je je voeten niet onder de stoelen kwijt kan.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 17:24
door Suus
Vergelijkingsmateriaal: dit is mijn beenruimte in een nog niet gerenoveerde Thalys. Het lijkt in een RubY iets meer te zijn.

Afbeelding

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 17:54
door diederickx
Mmm... Het ziet er naar uit dat een groot deel van de martelwerktuigen-voor-lange-mensen is verdwenen. Dat kan zo maar wat centimeters nuttige ruimte schelen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 20:45
door umbusko
In Tsjechië is één van de twee cabines van de kabelbaan naar Ještěd (bij Liberec) van een hoogte van 30 meter omlaaggevallen. Dit is de enige kabelbaan die door České dráhy geëxploiteerd wordt. In de cabine bevond zich alleen een conducteur; deze is hierbij helaas om het leven gekomen. :cry: In de andere cabine zaten 13 passagiers, een conducteur en een hond; deze zijn vanaf een hoogte van 15 meter door de brandweer gered en ongedeerd naar beneden gekomen, zij krijgen nu psychische bijstand.

Het is onduidelijk wat de val veroorzaakt heeft. Een laatste grote revisie van de kabels was in november vorig jaar en zou pas weer voor november volgend jaar opnieuw moeten worden uitgevoerd. Wel zou na het weekend het winteronderhoud plaatsvinden, waarvoor de kabelbaan twee weken buiten dienst zou zijn. Maar of dat er iets mee te maken heeft is onduidelijk, de regels zijn streng en vooralsnog wijst niets erop dat er laks mee zou zijn omgegaan. (Zoals toen in Italië, waar bewust hulpsystemen waren uitgeschakeld.) (nieuwsbericht met foto's)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 22:12
door diederickx

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 22:13
door DPDelft
In Engeland zijn twee treinen op elkaar gebotst na een botsing met een voorwerp door de eerste trein.
Op dit moment nog weinig bijzonderheden bekend, alleen een aantal van 13 gewonden wordt genoemd.

Link naar nu.nl

Wat @diederickx zegt dus :p

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 22:26
door Z2N
Wat (onbevestigde) plaatjes hier. Redelijk wat blikschade, maar geen reden om aan te nemen dat er veel kans is op doden.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 31 okt 2021, 22:26
door Daniel
Volgens de Engelse media heeft het ongeval in een tunnel bij Salisbury plaatsgevonden. Een GWR-trein van Portsmouth naar Bristol heeft een object geraakt en is ontspoord waardoor de beveiliging uitgevallen is, vervolgens is een SWR trein van Londen naar Honiton op de ontspoorde trein gebotst. (Bron)

Op ons Engelse collega-forum RailUK wordt gemeld dat er enkele tientallen gewonden zijn, maar geen doden. De beknelde machinist van een van beide treinen is inmiddels bevrijd.

Edit: Nog een foto: https://www.railforums.co.uk/attachment ... eg.104955/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 10:35
door PHS
De rederij Holland Norway Lines wil vanaf april 2022 drie keer per week gaan varen van de Eemshaven naar Kristiansand in Noorwegen: https://www.gic.nl/economie/bootverbind ... -eemshaven

Het goede nieuws is dat de te bouwen terminal aan de Beatrixhaven ligt, naast het station Eemshaven. Het wordt dus makkelijk om van de trein op de boot over te stappen, en in Noorwegen weer op trein - de haven ligt daar ook naast het station :trein:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 11:14
door Z2N
Zo, dat is een prachtige verbinding! :o

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 04 nov 2021, 20:36
door ICE11
Volgens deze bron https://www.finanznachrichten.de/nachri ... en-003.htm (bij Der Spiegel is het ook te lezen maar achter een betaalmuur) zijn Grüne en FDP in verband met de coalitiegesprekken van plan om de DB te splitsen zodat netbeheer en treindiensten niet meer samen in een concern zijn. De SPD lijkt daar echter geen vriend van te zijn maar Grüne en FDP willen daar tegenmoetkomen door SPD-lid Sigrid Nikutta (ex-chef van de BVG) tot "Bahnchefin" te maken.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 05 nov 2021, 10:11
door Suus
Een heel pijnlijke operatie, daar weten we in Nederland alles van. Gezien de aanhoudende vermoedens van illegale kruissubsidies vrees ik de enige juiste politieke keuze.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 06 nov 2021, 14:55
door ICE11
Treindienst Frankfurt-Kassel blijft ook tussen 2024 en 2038 bij DB Regio, dan wel niet meer met getrokken treinen maar met 17 stellen Coradia Stream:

https://www.rmv.de/c/de/informationen-f ... n-db-regio

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 nov 2021, 00:24
door dennistd
In 14 Verkehrsverbunde in Baden-Württemberg krijgen 65+-ers een gratis jaarkaart als ze hun rijbewijs inleveren _O_

https://bahnblogstelle.net/2021/11/15/b ... -tauschen/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 nov 2021, 13:49
door Suus
ICE11 schreef: do 04 nov 2021, 20:36 Volgens deze bron https://www.finanznachrichten.de/nachri ... en-003.htm (bij Der Spiegel is het ook te lezen maar achter een betaalmuur) zijn Grüne en FDP in verband met de coalitiegesprekken van plan om de DB te splitsen zodat netbeheer en treindiensten niet meer samen in een concern zijn. De SPD lijkt daar echter geen vriend van te zijn maar Grüne en FDP willen daar tegenmoetkomen door SPD-lid Sigrid Nikutta (ex-chef van de BVG) tot "Bahnchefin" te maken.
Vandaag de eerste demonstraties van vakbond EVG tegen de opsplitsing van DB. Tot mijn grote verbazing is de vakbond GDL (die eerder dit jaar de stakingen veroorzaakte) voorstander van de splitsing van DB :shock:

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 16 nov 2021, 15:17
door dennistd
Ik las ook dat EVG tegen het opengooien van de kaartverkoop is door derden: ze zijn bang dat het ten koste gaat van de verkoopmedewerkers. Dat het aantal reizigers daar hoogstwaarschijnlijk door gaat stijgen vergeten ze alleen even....
Das System Eisenbahn leidet in Deutschland und Europa darunter, dass der Betrieb im Zeichen des intramodalen Wettbewerbs immer weiter segmentiert wird und zu viele neue Schnittstellen entstehen. Wir brauchen mehr Kooperation statt mehr Wettbewerb. Die separate Ausschreibung von Vertriebsleistungen ist ein Beispiel dafür, dass Wettbewerb oft keine Vorteile für die Fahrgäste bringt.

Der Vertrieb muss Aufgabe der Eisenbahnverkehrsunternehmen bleiben und darf weder durch Ausschreibungen noch durch „Open Data“ an branchenfremde Plattformen abgegeben werden. Ausschreibungen im Personenfernverkehr lehnen wir ab.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 17 nov 2021, 10:38
door Z2N
In Engeland wordt zaterdag de spoorlijn naar Okehampton opgenomen in de gewone commerciële passagiersdienst. De Dartmoor line werd van 1997 tot 2019 bereden als museumspoorlijn (de Dartmoor Railway), begin dit jaar werd aangekondigd dat de lijn terug in de gewone passagiersdienst zou worden opgenomen. GWR gaat de treindienst rijden, vanaf het begin als tweeuursdienst, en vanaf december als uursdienst (ITV West Country).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 nov 2021, 20:30
door PHS
Er is helaas ook minder goed spoornieuws uit het VK: zoals verwacht heeft de Britse regering aangekondigd het deel van HS2 door de East Midlands te schrappen. De lijn eindigt straks bij East Midlands Parkway ten zuiden van Nottingham, in plaats van dat de lijn doorloopt naar Leeds en York. In plaats van dit deel van HS2 wordt de Midland Main Line volledig geëlektrificeerd, wat uiteraard een stuk goedkoper is.

Daarnaast schrapt de regering ook de geplande nieuwe lijn tussen Manchester en Leeds als onderdeel van de Northern Powerhouse Rail. In plaats daarvan wordt de bestaande lijn geëlektrificeerd.

Bron: https://www.theguardian.com/uk-news/202 ... hs2-scheme

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 18 nov 2021, 23:28
door Meltrain
Z2N schreef: wo 17 nov 2021, 10:38 De Dartmoor line werd van 1997 tot 2019 bereden als museumspoorlijn (de Dartmoor Railway),
Dat klopt niet helemaal: de museumlijn liep juist tussen Sampford Courtenay en Meldon Viaduct. Dat traject wordt nu deels heropend en deels niet (meer) bediend.
Ook was er op sommige zondagen al een treindienst op het nu te heropenen traject.
Geoff en Vicki zijn er (uiteraard) ook geweest:
Edit: Ik had het deels fout, dus ik heb het bericht aangepast.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 01:23
door umbusko
De TEC Liège-Verviers gaat lekker door met hybride bussen: bij depot Jemeppe rijden vanaf vandaag 2 nieuwe bussen van het type Volvo 7900 S-charge en en daar komen er nog 14 bij. In eerste instantie op lijn 27, daarna volgen ook lijn 2, 3, 41 en 53. Ze vervangen de laatste bussen in depot Jemeppe van het type Van Hool A330. (klik)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 10:21
door metrophil
Het nieuwe elektronische tarief voor bus, tram, metro en trein in geheel Noordrijn-Westfalen, "eezy", zal in december starten. Er is nu een eigen website: www.eezy.nrw

Het is een kilometertarief met check-in en check-uit aan het begin en einde van een reis, en werkt alleen op een smartphone. "Eezy" is zelf geen app, maar wordt geïntegreerd in de (nieuwe) VRR-app, de (nieuwe) Mobil-NRW-app, de VRS-app enzovoort.

Het tarief wordt berekend op basis van een basistarief en een "werktarief", afhankelijk van het aantal afgelegde kilometers (hemelsbreed). De prijzen van het basistarief en het werktarief zijn afhankelijk in welke verkeersverbond een reis plaatsvind.

Volgens DSO zijn dit de prijzen:
VRS: 1,50 € basis + 0,20 € per kilometer
VRR: 1,50 € basis + 0,25 € per kilometer
AVV: 1,30 € basis + 0,25 € per kilometer
Westfalentarif: 1,40 € basis + 0,27 € per kilometer
NRW (dus grensoverschrijdende reisen tussen de verschillende verbonden): 1,60 € basis + kilometertarief afhankelijk van de doorgereden verbonden

Per dag wordt nooit meer dan 30€ berekend.