Pagina 101 van 166

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: di 30 nov 2021, 22:57
door gpvos
Ja, die zijn de laatste tijd helemaal hip bij lijnennetkaartmakers. Het is even wennen, maar ik vind het wel wat hebben.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 01 dec 2021, 07:15
door ArrivaBas
Köln heeft op de linker Rijnoever een soort gordelstructuur rondom het oude centrum. Dat maakt dat de kaart geografisch meer klopt dan een kaart met rechte lijnen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 01 dec 2021, 08:44
door ICE11
....en een groot deel van deze gordel, waar ook lijn 13 rijdt, wordt dus ook "die Ringe" genoemd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 01 dec 2021, 12:17
door Meltrain
Waarom heeft trouwens met name lijn 13 zo veel ontoegankelijke haltes (vol rolstoelen)?
Dat de haltes waar ook de lijnen 1, 7, 9, 12 en 15 komen ontoegankelijk zijn, is jammer, maar begrijpelijk. Maar er zijn ook heel veel lage haltes waar alleen lijn 13 komt. :s

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 01 dec 2021, 15:02
door diederickx

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: wo 01 dec 2021, 17:50
door ICE11
Meltrain schreef: wo 01 dec 2021, 12:17 Waarom heeft trouwens met name lijn 13 zo veel ontoegankelijke haltes (vol rolstoelen)?
Er zijn verschillende redenen. Onder andere dat het traject waar alleen lijn 13 rijdt ook voor omleidingen van "lagevloerlijnen" gebruikt wordt maar ook omdat voor de ombouw van haltes de stad Köln verantwoordelijk is (en dus niet de KVB) en de stad Köln heeft chronisch te weinig geld en medewerkers. Ook is er een prioriteitenlijst waar de lijn 13 vanwege haar mindere hoeveelheid in- en uitstappers niet bovenaan staat. Uitgebreid staat het hier te lezen: https://blog.kvb-koeln.de/barrierefreih ... bar-werden

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 02 dec 2021, 12:39
door DDietzen
De NMBS heeft aangekondigd vanaf maandag weer een aantal treinen te schrappen wegens de pandemie. Deze keer geen P-treinen die stilletjes worden weggesneden, maar enkele vaste IC- en S-verbindingen. Waaronder één van de S-treinen Puurs-Antwerpen-Essen, en wel die trein die rond het hele uur in Essen is.

Aangezien dat nu nog de trein is die naar Roosendaal doorrijdt, rijden er simpelweg vijf dagen geen treinen naar Roosendaal en mag iedereen met de vervangbus. In de nieuwe dienstregeling is het juist de S-trein op het ándere halfuur die naar Roosendaal doorrijdt, en wordt de verbinding weer hersteld _O-

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 02 dec 2021, 19:57
door gpvos
De IC-treinen Bergen-Aulnoye en Namen-Charleroi-Maubeuge horen duidelijk nog niet tot het standaardaanbod, want ze zijn ook geschrapt: geen vervangende bus, niets, rij maar om via Lille. De enige keer dat ik ze nam, 2 1/2 jaar geleden, zat er ook nauwelijks iemand in, blijkbaar is daar weinig verandering in gekomen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 02 dec 2021, 21:03
door umbusko
... en daar zal op deze manier ook weinig aan veranderen, want bij ieder wissewasje worden ze er gewoon uitgeknikkerd.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 02 dec 2021, 21:35
door PHS
DDietzen schreef: do 02 dec 2021, 12:39 Aangezien dat nu nog de trein is die naar Roosendaal doorrijdt, rijden er simpelweg vijf dagen geen treinen naar Roosendaal en mag iedereen met de vervangbus.
Het waarom hiervan ontgaat mij volledig, de enige verklaring zal wel 'want België' zijn. Het kost de NMBS ongetwijfeld meer om een bus tussen Essen en Roosendaal te laten pendelen dan de trein door te laten rijden.
gpvos schreef: do 02 dec 2021, 19:57 De IC-treinen Bergen-Aulnoye en Namen-Charleroi-Maubeuge horen duidelijk nog niet tot het standaardaanbod, want ze zijn ook geschrapt: geen vervangende bus, niets, rij maar om via Lille. De enige keer dat ik ze nam, 2 1/2 jaar geleden, zat er ook nauwelijks iemand in, blijkbaar is daar weinig verandering in gekomen.
Wel lekker goedkoop veel kilometers maken, want je kan nu met een kaartje Charleroi - Maubeuge helemaal via Lille reizen (moet kunnen op basis van de Verordening passagiersrechten, al krijg je wellicht gezeik bij de Franse conducteur).

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: do 02 dec 2021, 23:12
door DDietzen
Tja, die pendels naar Maubeuge en Aulnoye zijn ook al vanaf het begin belabberd inefficiënt opgezet. Het materieel en personeel staan telkens urenlang te niksen aan Franse zijde, waardoor ze niet nuttig kunnen worden ingezet in de Belgische spitsen.
Voor werkverkeer is de dienstregeling ook alleen goed voor Walen die in Parijs moeten zijn. Noord-Franse forenzen naar Brussel of Wallonië hebben er niks aan, die kunnen bij wijze van spreken nog net de lunchpauze op kantoor meepakken.

Als je 's ochtends veel eerder terug zou keren naar België, en 's middags pas veel later naar Frankrijk zou rijden, kon je het materieel en personeel nog tegelijk inzetten als spitsversterking van Belgische binnenlandse treinen (= geldbesparing!). Je zou de Aulnoye-Mons zelfs kunnen doorkoppelen aan een P-trein richting Brussel, ideaal voor reizigers uit Noord-Frankrijk om op kantooruren in Brussel te kunnen zijn.

Maar ja, het zal wel een gevalletje "de trein wordt ons door de politiek opgelegd, dus maken we 'm zo onaantrekkelijk, inefficiënt en duur mogelijk, om 'm maar zo snel mogelijk weer te kunnen lozen" betreffen... -0-

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 03 dec 2021, 03:48
door Suus
De dienstregeling is zo gemaakt dat de treinen aansluiten op de Krono Parijs - Maubeuge. De eerste trein uit Parijs is om 9:07 in Aulnoye-Aymeries en om 9:18 in Maubeuge. De trein 's middags uit Namen en Charleroi zou op werkdagen eventueel nog twee uur later kunnen rijden en net zoals de trein uit Bergen kunnen aansluiten op de trein die om 19:41 in Parijs is, in plaats van op de trein die om 17:41 in Parijs is.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 03 dec 2021, 09:40
door en-es
Jammer. Ik had ooit nog eens het originele traject tussen Brussel en Parijs willen afleggen.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: vr 03 dec 2021, 09:50
door Z2N
Deze treinen rijden maar tijdelijk niet hoor, zodra er weer voldoende personeel gezond is kan je weer 12:25 uit Amsterdam weg en 19:41 in Parijs zijn. (A)
Suus schreef: vr 03 dec 2021, 03:48 De dienstregeling is zo gemaakt dat de treinen aansluiten op de Krono Parijs - Maubeuge. De eerste trein uit Parijs is om 9:07 in Aulnoye-Aymeries en om 9:18 in Maubeuge. De trein 's middags uit Namen en Charleroi zou op werkdagen eventueel nog twee uur later kunnen rijden en net zoals de trein uit Bergen kunnen aansluiten op de trein die om 19:41 in Parijs is, in plaats van op de trein die om 17:41 in Parijs is.
Dat de middagtreinen op verschillende Krono-treinen aansluiten is juist handig, daardoor zijn er meer reisopties. Vanuit Nederland gezien zijn beide middagtreinen te halen, via Charleroi of via Mons, en kan je dus makkelijk en Thalys-vrij in 6u31 van Rotterdam naar Parijs om 11:10 en 13:10.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 04 dec 2021, 15:31
door umbusko
Daar gaan we weer, dienstregeling 2022 in Slowakije. Wijzigingen in langeafstandstreinen hier (Een kaartje vind je hier.) Samenvatting van de belangrijkste dingen:
  • De nachttrein Bratislava-Split keert terug, van 3 juni tot 24 september. Vertrek uit Bratislava dinsdag en vrijdag, uit Split woensdag en zaterdag.
  • Er gaan geen rechtstreekse slaaprijtuigen meer rijden tussen Košice en Kiev, maar de twee treinen Košice-Mukačevo en de trein Košice-Čop blijven.
  • De railjet Bratislava-Zürich gaat ook richting Zürich stoppen op Bratislava-Nové Mesto.
  • In het weekend gaat een trein rijden tussen Bratislava-Petržalka en Mürzzuschlag.
  • De IC-treinen Bratislava-Košice keren weer terug, waarbij IC 44/45 midden op de dag ook weer van/naar Wien Hbf rijdt.
  • De EC 172/173 Hungaria (Hamburg-Budapest) wordt van beide kanten ingekort tot Praha, waar moet worden overgestapt, in verband met de werkzaamheden in Tsjechië.
  • De EN 476/477 Metropol gaat in Budapest ook naar Nyugati rijden in plaats van Keleti, zoals alle andere treinen al deden.
  • Tussen Košice en Budapest gaat de frequentie omhoog van 2 treinen per dag naar 7 treinen per dag.
  • Er gaan geen doorgaande treinen meer rijden tussen Bratislava, Zvolen en Košice, op de nachttrein na. In plaats daarvan gaan alle treinen tussen Bratislava, Zvolen en Banská Bystrica rijden, komen er aparte treinen tussen Zvolen en Košice (met aansluiting) en worden de treinen tussen Ostrava, Žilina, Banská Bystrica en Zvolen meestal ingekort tot Banská Bystrica (met aansluiting).
  • De 2 REX-treinen tussen Banská Bystrica en Margecany gaan tussen Banská Bystrica en Brezno en tussen Nálepkovo en Margecany als stoptrein rijden, waardoor de rit 30 minuten langer duurt. Ook vertrekt de eerste trein pas om 09:37 uur uit Banská Bystrica, zodat er aansluiting is uit Bratislava, met als gevolg dat de locals klagen omdat de trein zo wel erg laat rijdt voor daguitstapjes in de bergen. De laatste trein is immers weer om 18:17 uur terug, dus met 2x langzame reis ertussenin blijft dan niet veel tijd meer over.
  • Bratislava-Prievidza gaat van 3 naar 7 treinen per dag. Ze worden volledig met dieseltractie gereden, zonder locwissel in Leopoldov.
  • De zomertreinen Medzilaborce-Łupków gaan niet meer rijden op vrijdag door werkzaamheden in Polen en rijden een weekend korter.
Verder nog een hoop regionale wijzigingen. Opvallend zijn werkzaamheden tussen Bratislava-Kúty-Břeclav waardoor allerlei treinen een half uur omklappen en de stoptrein Kúty-Břeclav (tijdelijk?) vervalt en aan beide zijden van de grens vervangen wordt door een busdienst. Mijn aansluiting van/naar Praha gaat door dit circus van 20 minuten naar 50 minuten of zelfs 1 uur en 50 minuten. -0-

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: za 04 dec 2021, 18:15
door ICE11
ICE11 schreef: do 04 nov 2021, 20:36 Volgens deze bron https://www.finanznachrichten.de/nachri ... en-003.htm (bij Der Spiegel is het ook te lezen maar achter een betaalmuur) zijn Grüne en FDP in verband met de coalitiegesprekken van plan om de DB te splitsen zodat netbeheer en treindiensten niet meer samen in een concern zijn. De SPD lijkt daar echter geen vriend van te zijn maar Grüne en FDP willen daar tegenmoetkomen door SPD-lid Sigrid Nikutta (ex-chef van de BVG) tot "Bahnchefin" te maken.
En uiteindelijk gaat de splitsing niet door vanwege de weerstand van de SPD (en daarachter staat weerom de vakbond EVG). Wel wil men de verantwoordelijkheid voor de infrastructuur weer onder een dak samenvatten door fusie van DB Netz en DB Station & Service.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 02:33
door metrophil
Op 29 november is de eerste tram-train van Hongarije tussen de steden Szeged en Hódmezővásárhely geopend.

In Szeged rijden de tram-trains zoals tramlijn 1, maar vanaf station Szeged-Rókus gaan ze via de niet geëlektrificeerde spoorlijn Szeged-Békescsaba tot Hódmezővásárhely-Népkért. Tussen Népkért en het hoofdstation van Hódmezővásárhely werd een nieuw tramtraject door de binnenstad met vier nieuwe tramhaltes gebouwd.

De tram-trains rijden ook als lijn 1, maar worden door de Hongaarse Spoorwegen MÁV geëxploiteerd. Op de lijn worden Stadler Citylink's ingezet, ook bekend uit Chemnitz, Karlsruhe en Sheffield.

Nog tot 15 april 2022 kan de tram-train gratis worden gebruikt. Tot 31 december rijdt er elk uur een tram-train, vanaf januari dan elke 20 minuten in de spits en elke 30 minuten buiten de spits. Vanaf maart zal er in de spits elke 10 minuten een tram-train van Hódmezővásárhely naar Szeged rijden.

Bericht en dienstregeling van MÁV: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/bem ... szonylatra
Mooie video op YouTube: https://youtu.be/35e_co44Wvo

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 08:48
door Timon91
Het is een interessant project en een flinke verbetering voor forenzen uit Hódmezővásárhely. Behalve de trams rijdt er een trein die elke 1 á 2 uur rijdt (Szeged-Hódmezővásárhely-Békécscaba). De tram is van invoegstation tot uitvoegstation langzamer - Hódmezővásárhely Népkert tot Szeged Rókus doet de stoptrein in 16 minuten en de tram in 23 - maar van een punt in de ene stad naar een punt in de andere stad zal de reistijd gelijk of korter zijn en scheelt het overstappen :)

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 09:20
door Karl
Geinig. Dat nieuwe traject lijkt zonder bovenleiding te zijn. Rijdt de tram daar op diesel of iets als een batterij?

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 09:44
door Tom024
Het materieel is inderdaad voorzien van zowel een electro- als een dieselmotor, zoals ook in de Hongaarse tekst staat.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 13:55
door metrophil
Timon91 schreef: zo 05 dec 2021, 08:48 De tram is van invoegstation tot uitvoegstation langzamer - Hódmezővásárhely Népkert tot Szeged Rókus doet de stoptrein in 16 minuten en de tram in 23 - maar van een punt in de ene stad naar een punt in de andere stad zal de reistijd gelijk of korter zijn en scheelt het overstappen :)
Zoals ik het begrijp is de signalisatie voor de tram-train op de spoorlijn ook nog niet volledig gereed. Als dit gebeurt kan de tram-train nog sneller worden en zou het maar 30-35 minuten tussen de stadscentra zijn.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 18:15
door dennistd
Eind 2022 komt er een directe trein Milaan-Madrid: https://www.viagginews.com/2021/12/03/m ... cciarossa/

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 19:23
door en-es
Interessant. Gaat die trein langs de kust rijden tussen Genua en Marseille? Of door de bergen tussen Turijn en Chambéry? Wordt een lange reis.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 20:17
door Suus
Ze hebben het over een reistijd van zes uur. Dan vermoed ik een route Milaan - Lyon - Barcelona. Ergens kopmaken in de regio Lyon is dan noodzakelijk, ben benieuwd of ze dan de heksenketel die Lyon-Part-Dieu is aandurven of het veilig houden op Lyon-St.Exupéry.

Re: Kort buitenlands nieuws

Geplaatst: zo 05 dec 2021, 21:09
door Jef400
Nu ben ik niet thuis in Frankrijk. Absoluut niet zelfs. Maar kost Milaan-Lyon al niet 3 uur?