Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

ECx met minstens een jaar vertraging: https://www.stuttgarter-nachrichten.de/ ... duced=true
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

In Zwitserland hebben SBB en dochterbedrijven Thurbo en RegionAlps 286 FLIRT-treinstellen besteld bij Stadler, met een optie voor nog eens 224 treinstellen.

https://railcolornews.com/2022/05/31/ch ... d-stadler/

SBB krijgt 155 vierdelige stellen, Thurbo krijgt 19 vierdelige en 88 driedelige stellen en RegionAlps krijgt 24 vierdelige stellen.

Deze vervangen alle Domino-treinstellen bij SBB en RegionAlps, de GTW’s bij Thurbo, de oudste FLIRT’s bij SBB en NiNa-treinstellen bij RegionAlps. Levering start in 2026 en duurt tot 2034
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Eindelijk die Domino's weg. *O*
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Durashift »

^^^ duurt nog wel even hè.. Eerste uitlevering over vier jaar.. wat misschien wel later wordt.. want de (economische) wereld gaat veranderen door de oorlog met Rusland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Vanwege de vertraagde levering van de Talgo-treinstammen aan DSB, zal DSB overgaan tot het huren van 56 intercityrijtuigen van DB. Deze zullen dan met de EB-Vectron locomotieven van DSB vanaf 2023 de treindienst tussen Hamburg en Kopenhagen gaan verzorgen.

https://mobilitywatch.dk/nyheder/person ... 139854.ece
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Die vertraging is niet erg onverwacht gezien:
ICE11 schreef: ma 23 mei 2022, 11:34ECx met minstens een jaar vertraging:
De Coradia Streams die DSB had besteld (voor binnenlands verkeer) lopen overigens ook vertraging op. https://mobilitywatch.dk/nyheder/person ... 139854.ece
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Misschien een stomme vraag, maar waarom zijn die treinen nodig? Gaat de frequentie omhoog of is het huidige materieel oud?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Deel van het materieel is aan vervanging toe en verder wordt er flink geïnvesteerd in de elektrificatie van het Deense spoorwegnet. Dieseltreinen worden daarmee overbodig.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

DSB wil ook maar al te graag af van die IC4-troep van AnsaldoBreda.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De route Hamburg - Kopenhagen wordt sinds er via Odense wordt gereden volledig onder de draad gereden met dieseltreinen. Bovendien zitten de treinen vaak erg vol, om dat te voorkomen is reserveren in de zomer al verplicht. Snelle verlichting van deze situatie is dus welkom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Dat kan natuurlijk ook nog. :p
Suus schreef: do 16 jun 2022, 20:36 Bovendien zitten de treinen vaak erg vol, om dat te voorkomen is reserveren in de zomer al verplicht. Snelle verlichting van deze situatie is dus welkom.
Heb je hier een bron voor? Ik wil zo'n trein nemen op 28 juni, maar de Interrailapp zegt dat een stoelreservering alleen aangeraden is, en voor dat traject heb ik dus nog niks geboekt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Staat een grote mededeling op de internationale pagina van de DSB ;-)

OBS: I perioden 18. juni til 21 august 2022 skal du grundet de mange rejsende have en pladsbillet til de direkte internationale tog til og fra Hamborg.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-se ... sb-udland/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Cas »

De site van DSB vermeldt het wel:
Husk pladsbilletten til sommer
I perioden 18. juni til 21. august 2022 skal du grundet de mange rejsende have en pladsbillet til de direkte internationale tog til og fra Hamborg.

Onthoud de zitplaatsreservering voor de zomer
In de periode tussen 18 juni en 21 augustus 2022 moet je, op grond van teveel reizigers, een zitplaatsreservering hebben voor de directe internationale trein van en naar Hamburg
(grof letterlijk vertaald uit het Deens)

Edit: ah, Suus was me te snel af.
Laatst gewijzigd door Cas op do 16 jun 2022, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Lekker handig gecommuniceerd weer. In de Interrailapp staat het niet, in hafas staat het half (zowel aangeraden als verplicht staat vermeld), en dan moet ik er zo maar achter komen. Ik ga maar eens boeken, dank je.

Ik heb trouwens wel een overstap in Fredericia, omdat de IC van Hamburg richting Aarhus gaat. Moet het dan ook? Zoals het er nu staat durf ik die discussie wel aan met de conducteur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, moet dan ook. Het is toch een directe internationale trein van of naar Hamburg?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Oeps, mn brein vulde vanzelf in dat het de trein van/naar Kopenhagen betrefde. Dan maar boeken. -0-
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: do 16 jun 2022, 20:36 De route Hamburg - Kopenhagen wordt sinds er via Odense wordt gereden volledig onder de draad gereden met dieseltreinen.
Maar als ik het goed begrepen heb zullen op deze lijn niet de Coradia rijden maar getrokken treinen met DSB-Vectron.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De deelstaat Baden-Württemberg heeft 130 elektrische vierdelige treinstellen type Coradia Stream HC besteld bij Alstom. Deze gaan vanaf december 2025 op diensten rondom Stuttgart rijden waar de in 2019 in dienst gestelde treinstellen types FLIRT en Talent2 niet meer voldoende capaciteit bieden.

https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/ser ... -land-aus/

Er is ook nog een optie op 100 extra treinstellen genomen. De huidige treinstellen gaan ander, ouder elektrisch materieel elders in de deelstaat vervangen, bijvoorbeeld de 425 die op de IRE Ulm - Basel rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

En daarom rijden tot 2025 rijden rondom Stuttgart enkele spitstreinen met 110 & n-Wagen van TRI! :D
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: vr 24 jun 2022, 07:50 De deelstaat Baden-Württemberg heeft 130 elektrische vierdelige treinstellen type Coradia Stream HC besteld bij Alstom. Deze gaan vanaf december 2025 op diensten rondom Stuttgart rijden waar de in 2019 in dienst gestelde treinstellen types FLIRT en Talent2 niet meer voldoende capaciteit bieden.
Was het dan niet alvast handiger om treinen te bestellen die volledig dubbeldeks zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De keuze voor de huidige treinstellen was bij de vervoerders gelegd, en op basis van de toenmalige prognoses was enkeldeks ruim voldoende voor de vraag. Inmiddels blijkt dat niet meer het geval, dus grijpt het ministerie in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Dat snap ik.
Wat ik bedoelde: bij de nu bestelde Coradia Stream HC zijn de tussenbakken enkeldeks. Was het niet handiger geweest als die ook dubbeldeks zouden zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hoge perrons en gelijkvloerse toegang voor rolstoelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: vr 24 jun 2022, 09:18 De keuze voor de huidige treinstellen was bij de vervoerders gelegd, en op basis van de toenmalige prognoses was enkeldeks ruim voldoende voor de vraag. Inmiddels blijkt dat niet meer het geval, dus grijpt het ministerie in.
Het lijkt een deja vu..... Rhein-Sieg-Express..... Gelukkig waren toen de oude dubbeldekkers nog beschikbaar.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door reisthijs »

MaartenD schreef: vr 24 jun 2022, 11:17Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hoge perrons en gelijkvloerse toegang voor rolstoelen.
Dit concept (mix van enkel/dubbeldeks) is niet voor niets zo populair de laatste tijd.
380 zitplaatsen is ook best een behoorlijke capaciteit voor een vierdelig treinstel. Dat scheelt niet zo vreselijk veel met een volledige dubbeldeks treinstel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten