Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

cassie127 schreef: vr 04 aug 2023, 11:16 Een langzug kan overigens niet op elke Lijn rijden. Zo hebben de S2 (van/naar Altomünster), S3, S7 en ik meen ook de S8 lengtebeperkingen.
Nee, de S8 heeft inmiddels doorgaand 210 meter lange perrons. Perrons voor maximum een dubbeltractie heb je ook nog op de S2 ten oosten van Markt Schwaben.
jossevb
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door jossevb »

CD laat 20 ComfordJet stammen, met stuurstand bouwen. Om oa. naar Kopenhagen te rijden.

https://zdopravy.cz/comfortjety-budou-j ... ni-171440/
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door en-es »

Gaan ze rechtstreeks naar Denemarken rijden? Praag-Kopenhagen? Via Berlijn-Hamburg? Vet!
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door tjoektjoek »

Ik vraag me af of hoeveel treinen er kunnen keren op Hamburg Hbf om van en naar Denemarken te gaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Z2N »

Tot de Fehmarnbeltverbinding weer open is hoef je gelukkig niet in Hamburg te keren, erna wordt het inderdaad lastig omdat je dan alleen gebruik kan maken van spoor 8 op Hamburg Hbf.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Cas »

Praag-Kopenhagen met een trein? Ik kan me de vertragingen al voorstellen...
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Tot de Fehmarnbeltverbinding weer open is hoef je gelukkig niet in Hamburg te keren, erna wordt het inderdaad lastig omdat je dan alleen gebruik kan maken van spoor 8 op Hamburg Hbf.
Voor treinen uit Berlijn is keren op Hamburg Hbf richting Lübeck iets makkelijk dan voor treinen vanuit Harburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Elektrificatie van de spoorlijn Büchen - Lübeck zou goed uitkomen om kopmaken in Hamburg te vermijden en een directer, dus snellere route vanaf Berlijn naar Lübeck en Denemarken.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Ik kan me zo voorstellen dat de ČD ook ná opening van de Fehmarntunnel graag via Hamburg en het liefst het Hbf willen bedienen. Büchen dan wel Lübeck à la Schiedam als Hamburg (süd)ost verkopen lijkt me geen goede businesscase
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Z2N »

Dat zal ervan afhangen hoeveel sneller via Schwerin is, want České Dráhy rijdt al meermaals per dag naar Hamburg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door JordiBrabant »

Schwerin‽
Blijkbaar wordt Schwerin-Lübeck opgewaardeerd.
Daarmee lijkt het dus duidelijk wat ČD waarschijnlijk van plan is. Vanaf nu weer on-topic?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Cas schreef: ma 14 aug 2023, 10:19 Praag-Kopenhagen met een trein? Ik kan me de vertragingen al voorstellen...
Dit soort verbindingen zijn leuk op papier, maar in de praktijk zijn dit soort lange verbindingen uitermate vertragingsgevoelig. De reizigers tussen bijvoorbeeld Kopenhagen en Hamburg of tussen Berlin en Praha zijn hier bijvoorbeeld de dupe van, terwijl er maar een kleinere groep reizigers profiteren van de rechtstreekse verbinding tussen Kopenhagen en Praha. Zeker Hamburg is gewoon een ontzettend vervelende flessenhals waarbij gemakkelijk vertragingen kunnen ontstaan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door en-es »

Maar door vliegschaamte is er toch veel vraag vanuit Scandinavische landen naar dit soort verbindingen.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Cas »

Er is vraag naar goede treinverbindingen, zeker, en die wil ik ook graag, al helemaal naar Kopenhagen! Ik vraag me alleen af of reizigers hiermee geholpen zijn, omdat zulke lange verbindingen, zeker door Duitsland, uiteindelijk vaak onbetrouwbaar blijken. Ook zorgt de afstand tot de 'thuisbasis' ervoor dat de trein pas laat opstart en al vroeg stopt.

Natuurlijk is het vanuit Zweden wel fijn om vanuit Kopenhagen niet meer over te hoeven stappen, en Denemarken/Zweden - Berlijn/Praag is zeker toeristische vraag naar. Zeker zonder Fehmarnbelt-tunnel is het echter wel zo'n enorm lange zit dat een nachttrein misschien meer op z'n plaats is. Ik ben nog niet overtuigd dat de voordelen voor een directe verbinding op de lange afstand de nadelen voor Berlijn-Praag compenseren.
請勿靠近車門
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door teun »

Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: de dienstregeling in Duitsland is nu al zo'n zooitje dat indirecte langeafstandstreinen (met overstap) gigantisch onaantrekkelijk worden.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Gamma »

Je kunt ook een haltering van 20 minuten in Hamburg Altona of iets dergelijks inplannen, zodat er buffer is?
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

teun schreef: di 15 aug 2023, 15:30 Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: de dienstregeling in Duitsland is nu al zo'n zooitje dat indirecte langeafstandstreinen (met overstap) gigantisch onaantrekkelijk worden.
De SBB wil de meeste treinen uit Duitsland al laten eindigen in Basel, omdat al die vertraagde treinen uit Duitsland ook de punctualiteit in Zwitserland onder druk zet. En ik denk dat andere landen er ook mee in de maag zitten. In Oostenrijk is het traject tussen Salzburg en Klagenfurt/Graz deels enkelsporig. Dan zorgen die vertraagde treinen uit Duitsland ook wel voor problemen. Er bestaat wel een kans dat de ÖBB gaat eisen dat treinen van en naar Duitsland moeten beginnen cq. Eindigen in München of Nürnberg om zo te voorkomen dat vertraagde treinen uit Duitsland de punctualiteit in Oostenrijk onder druk zet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De integratie van het Duitse en Oostenrijkse spoorwegnetwerk is hechter, omdat er Oostenrijkse corridortreinen vanaf Salzburg door Duitsland naar Kufstein rijden. En daar gebeurt helaas ook van alles en nog wat, zoals een brandende bouwtrein afgelopen weekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: wo 15 mar 2023, 20:39 De Tsjechische dierentuin wordt binnenkort uitgebreid met 76 nieuwe Poolse treinen van Pesa met de benaming... RegioFox. :mrgreen: Ze gaan oude RegioNova's vervangen. Als alles goed gaat, begint de inzet de tweede helft van dit jaar op het traject Praha-Rudná-Beroun-Rakovník.
https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3 ... rove-vlaky (met video)
Net een ritje gemaakt met een hagelnieuwe RegioFox. Best een prima trein. :D Heeft ook een mini 1e klas, daar ben ik niet geweest.
Afbeelding
Afbeelding
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://bahnblogstelle.com/206765/gross ... eue-zuege/

De ÖBB heeft bij Siemens een raamcontract afgesloten voor de afname van maximaal 540 driedelige Mireo-stellen voor het regionale vervoer in Oostenrijk. Vanaf 2028 worden de nieuwe Mireo-stellen ingezet in Oostenrijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

De instroom van de nieuwe Desiro's is in Vorarlberg en Tirol aardig op gang gekomen. Bijna alles wat ik in de eerstgenoemde zag rijden aan regionale treinen reed met de nieuwe vierdelige treinstellen. :)

Maar met 540 Mireo-treinstellen kan ÖBB met gemak alle oude rijtuigen uitfaseren, alsmede een groot deel van de Talent-treinstellen. Die kunnen dankzij de ombouw nog een tijdje mee, maar zijn tegen de tijd dat die nieuwe treinstellen geleverd worden ook tegen de 30 jaar oud.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

En dan ben ik nu even rond de Bodensee, komt de REX 1 aanrijden met een Talent en de S1 met Dosto (Wiesel) wagens
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben desbetreffende dag maar 45 minuten binnen het inzetgebied van de S-Bahn Vorarlberg geweest op doorreis naar Zwitserland. Dan is de kans dat je veel tegenkomt wat kleiner en de kans dat je in verhouding veel nieuwe Desiro's ziet een ietsje hoger.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Nee klopt, er rijden er zat afgelopen weken daar genoeg zien rijden. Maar er rijden ook nog genoeg talenten en dosto's rond, voornamelijk op de S treinen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik denk dat nog niet alle bestelde Desiro's in dienst zijn in Vorarlberg, want in principe zou je met 21 stellen de treindienst in Vorarlberg kan uitvoeren met uitzondering van de RailJet en de S7 tussen Rorschach en Lindau.

Voor de halfuurlijkse RE Lindau-Schruns heb je 7 stellen nodig (in enkeltractie)

Voor de halfuurlijkse S1 Bregenz-Bludenz heb je 6 stellen nodig (in enkeltractie)

Voor de halfuurlijkse S3 Bregenz-St Margreten heb je 2 stellen nodig (in enkeltractie)

Voor de halfuurlijkse S2 Feldkirch-Buchs heb je 2 stellen nodig (in enkeltractie, moet wel het gedeeltelijke dubbelspoor in Liechtenstein gereed zijn)

Voor de halfuurlijkse S5 St Margreten-Dornbirn heb je 2 stellen nodig (in enkeltractie)

Bij elkaar heb je 19 stellen nodig. Als je 21 stellen besteld hebt, zou je al het oudere materieel kunnen afvoeren of enkel behouden voor spitsdiensten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten