Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door dennistd »

En zo zag ie eruit in 2019 (en nu nog steeds denk ik):

Afbeelding
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De nieuwe ICE, serie 408, is nu voor de inzet in Duitsland toegelaten:

https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -5-001-001
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door tjoektjoek »

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... en-9134890

Vanaf 2024 rijdt de ICE 3neo naar België. Hopelijk geldt dat ook voor Nederland.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Aangezien er enkel over België wordt gerept en niet over Nederland, vermoed ik dat Nederland later pas aan de beurt is. Wel kan de verbinding naar Amsterdam alvast profiteren van de instroom van de BR408 naar Brussel, doordat alle beschikbare BR406 dan kunnen worden ingezet naar Amsterdam. Hopelijk gaan daarmee de betrouwbaarheid en de capaciteit (alle ritten met dubbele stellen? (A) ) al omhoog.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het artikel gaat specifiek over de verbinding Brussel - Frankfurt, dat is de enige reden daarvoor. De Baureihe 406 verdwijnt in 2024 van de internationale dienst, ook van/naar Nederland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ook in eerdere berichtgeving over de BR408 die ik de afgelopen maanden heb zien langskomen, werd alleen België genoemd, of alleen voor België een jaartal van introductie genoemd. Vandaar mijn gedachtegang.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

België was ook de 407 beloofd, daar is ook niets van terecht gekomen. Toelating in Nederland gaat over het algemeen sneller dan in België.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

In Nederland gaat ICE-3 Neo ook vanaf 2024 rijden, zowel naar België als naar Nederland zal en nog tijdelijk een mix tussen 406 en 408 mogelijk zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... erzeichnis

Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.

Op de IC naar Gera verdwijnen wel de Eerste Klas-rijtuigen met zespersoonscoupés. Vanaf december wordt op de IC naar Gera Eerste Klas-rijtuigen met een open coupé ingezet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In Dresden rijden vandaag de eerste nieuwe trams serie NGT DX in de reizigersdienst, vooralsnog alleen te zien op enkele omlopen van lijn 2.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Al vanaf morgen wordt het treinpaar 818/819 tussen Frankfurt en Köln met ICE3neo gereden:

https://app.handelsblatt.com/technik/fo ... 07252.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Voor de liefhebbers:

ICE 818 vertrekt om 12:15 vanaf Frankfurt (Main) Hbf naar Köln Messe/Deutz, en ICE 819 rijdt om 16:01 vanaf daar weer terug naar Frankfurt.

Afbeelding
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door dennistd »

En zijn dat nou ook de stellen die straks naar Nederland gaan rijden of is er ook een monocourante versie van?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Alle stellen hebben dezelfde elektrische installatie. Of ze ook allemaal dezelfde beveiligingsapparatuur zullen krijgen is mij niet duidelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Voor zover ik weet is het de bedoeling dat de gehele serie een toelating krijgt in Nederland en België.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Dat zou voor de flexibiliteit geweldig zijn, maar 73 stellen uitrusten met ATB en TBL1 is wellicht wel wat overkill.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Is een TBL1+-uitrusting überhaupt nog nodig voor de BR408? Tegen de tijd dat die gaat rijden richting België (over pakweg een jaar) ligt er immers over de gehele route van de grens t/m Brussel-Zuid ETCS, en volgens mij ook op omleidingsroutes langs Verviers en Landen (al weet ik dat van laatstgenoemde niet zeker).

Hetzelfde vraag ik me overigens ook af over de ICNG-B, die zou vanaf indienststelling in België überhaupt nooit de TBL hoeven gebruiken omdat dan het hele land al over is op ETCS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

In Vorarlberg is de eerste vierdelige Desiro ML van ÖBB in de reizigersdienst opgenomen: https://www.vmobil.at/oebb-erste-zuege- ... ll-betrieb
Deze serie van 21 treinstellen vervangt evenzoveel exemplaren van de geflopte Talent 3. De stellen hadden in de zomer van 2019 in dienst moeten komen op de S-Bahn Vorarlberg, maar tijdens de toelating en een kort proefbedrijf in 2020/2021 traden zo veel problemen op, dat de Oostenrijkse spoorwegen alle lopende bestellingen heeft afgezegd en laat vervangen door de Desiro ML.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

En wat gebeurt er met de Talents die er al waren?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Die staan momenteel in Mukran in de buurt van al het afgeschreven DB Materieel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Selivio »

Die bestelling van Amtrak was toch al van begin vorig jaar ergens? Kan me namelijk herinneren dat ik er eerder wat over gelezen heb.

Wat sowieso wel nieuw is is dat Ontario Northland in Canada 3 nieuwe treinen besteld heeft voor een vernieuwde Northlander treinverbinding (wat in facto dus de opvolgers worden van de TEE-rijtuigen die daar gereden hebben)
https://www.cbc.ca/news/canada/sudbury/ ... -1.6687042
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

RDC heeft minstens twee locs Baureihe 101 gekocht welke in Engelsdorf terzijde stonden.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Waren die dingen niet tot op de draad versleten?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

cassie127 schreef: wo 14 dec 2022, 17:21 Die staan momenteel in Mukran in de buurt van al het afgeschreven DB Materieel.
Naar verluidt (= DSO) zullen enkele van de Talent-3 stellen bij de SWEG terecht komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten