Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Mdk »

Ik vind het zelf altijd wel leuk om te zien wat er in ov-land nieuw aangekocht word, waar de ontwikkelingen zitten, en waar geïnvesteerd word in schonere bussen, meer capaciteit e.d.

Vokr zover ik weet ik er echter geen website of topic waar dit bij elkaar verzameld wordt, of je moet specifiek op de nieuwspagina van bus/trein/... Bouwers kijken.

Dus vandaar dit topic, ik begin met nieuws uit Damsko en Osnabrück.

Aanbesteding elektrische bussen GVB gestart
zaterdag 03 februari 2018 | 08:21

De aanbesteding van de elektrische bussen in de stad is officieel begonnen. Vanaf 2020 rijden in Amsterdam de eerste elektrische bussen van GVB. De lijnen 15, 22 en 36 krijgen de primeur.
Bron

VDL Bus & Coach wint e-bus aanbesteding Stadtwerke Osnabrück

Op 15 januari 2018 heeft het Duitse Stadtwerke Osnabrück bekend gemaakt dat VDL Bus & Coach bv de e-bus aanbesteding heeft gewonnen. VDL Bus & Coach is verkozen tot systeemleverancier voor de komende elektrificatie van het lokale vervoer. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations en de implementatie hiervan. Eind 2018 worden de eerste 13 VDL Citea’s SLFA Electric, die geen schadelijke stoffen uitstoten en veel minder geluid maken dan reguliere bussen, geleverd. Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 tussen Düstrup en Haste.

*Dit betreft dus de 18 meter brt-design bussen*
Bron
Bij twijfel altijd klagen
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Durashift »

Tja.. ik kan mij je wens tot bundeling wel voorstellen. Alleen..

.. voor de NL concessies zal er toch wel in de al bestaande draden / subforum's geschreven worden over materieel.

Buitenland zou kunnen.. al is daar al een buitenland onderdeel..

Dan heb je nog de scheiding tussen een gestarte aanbesteding (waar de uitkomst nog niet van vaststaat, zie jouw GVB item) én voltooide aanbestedingen voor materieel verwerving.. waar feitelijk jouw onderwerptitel op slaat.

:)

Misschien nog eens overdenken of dit wenselijk / handig is?
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Mdk »

Tsja, wat me opviel (en waarom ik dit topic dus had aangemaakt) is dat kleine aankopen niet altijd in de desbetreffende topics worden gemeld, buitenlandse aankopen worden zo goed als nooit benoemd, tenzij het een grote trein consessie (bijv. Teutoburger wald-netz) betreft.
Daarbij komt dat ik zelf eigenlijk alleen de topics over concessies waar ik in het echt mee te maken heb, of de interessante grotere topics (bijv. Aml) doorlees. Dit omdat het mij niet veel uitmaakt dat lijn 6 in enschede via een andere route gaat rijden, of dat hij vaker of minder vaak moet rijden, terwijl ik wel geïnteresseerd ben als ze een keer besluiten nieuwe bussen aan te schaffen.
Ik kan me voorstellen dat dit voor meerdere forummen het geval is, al weet ik dit natuurlijk niet zeker.

Met dit in het achterhoofd dacht ik dat dit topic wel van toegevoegde waarde kon zijn, indien ik de enige ben die dat denkt hoor ik dat natuurlijk ook graag, want dan is dit topic gedoemd te verdwijnen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Meltrain »

Eindelijk een topic waar we het kunnen hebben over de instroom van nieuw spoorwegmaterieel in Groot-Brittannië. :D
Een groot deel van de lopende bestellingen staat in onderstaande lijst:
  • Greater Anglia (Abellio):
    • 111x Class 720 Aventra
    • 20x Class 745 FLIRT
    • 38x Class 755 FLIRT bi-mode
  • Thameslink and Great Northern (Govia)
    • 58x Class 700 Desiro City
    • 25x Class 717 Desiro City (met nooddeuren op de kop)
    London Overground (Arriva)
    • 45x Class 710 Aventra
    Northern (Arriva)
    • 55x Class 195 Civity DMU
    • 43x Class 331 Civity EMU
  • TransPennine Express (First)
    • 12x Class 397 Civity EMU
    • 19x Class 802 A-Train bi-mode
  • South Western Railway (First/MTR)
    • 90x Class 701 Aventra
Bovenstaande lijst is mogelijk niet volledig. Daarnaast zijn de verschuivingen van materieel tussen de vervoerders niet meegenomen.

Was dit ongeveer wat de TS in gedachten had?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Mdk »

Onder andere ja :lol: ik ben zelf niet heel erg thuis in de Britse markt, maar dat vind ik juist het leuke eraan. Abellio rijdt nog niet zo lang in greater Anglia toch, maar ze bestellen wel gigantisch veel materieel (ook wel nodig, want het materieel dat ik gezien heb is gewoon oude troep) maar hoe willen ze dit financieren, geld er een overnameplicht, is de concessie zo enorm lang, of zo gigantisch winstgevend?
Laatst gewijzigd door Mdk op zo 04 feb 2018, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door webguy »

Dit gaat over OV in Nederland... Dat VDL aan het buitenland levert, kunnen we het over hebben. Maar gaat het niet iets te ver om in het forum onderdeel "OV In Nederland" te gaan hebben over brits materieel. "OV in het Buitenland" lijkt me geschikter.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Mdk »

tsja, het gaat over beiden, daar hebben we helaas geen specifieke categorie voor. ik laat het verder aan de mods, als zij het liever op een andere plaats zien moeten ze het daar zeker heen verplaatsen.
Bij twijfel altijd klagen
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Michael 1988 »

Aangezien we hier ook het buitenland gaan aanhalen en België nog voor een groot deel Buitenland is plaats ik ook maar even een bericht over onze zuiderburen.

MIVB gaat dit jaar en in 2019 veel van hun oude dieselbussen vervangen door hybride en elektrische bussen. Een aantal types en hoeveelheden daarvan zijn al bekend;

- 7 Solaris Urbino 8,9 LE Electric; Deze zullen halverwege 2018 instromen om op de toekomstie Citybus-lijn ingezet te worden.
- 5 Bluebus 12meter; Deze zullen in de herfst van 2018 instromen
- 25 Solaris Urbino 18 Electric; Deze zullen begin 2019 instromen.

In de loop van 2018 en 2019 zullen daarnaast 90 hybride standaardbussen en 145 hybride gelede bussen in dienst komen/besteld worden. Hiervoor werden afgelopen vier maanden (van augustus t/m december) verschillende proeven gedaan met bussen van Volvo, Iveco Bus en Solaris.

Ook De Lijn blijft niet stil zitten en heeft verschillende bustypes besteld;

- 14 hybride Van Hool ExquiCity 24; Deze bussen zijn besteld voor de Ringtrambuslijn in de noordrand van Brussel.
- 66 VDL Citea SLE Hybrid
- 55 VDL Citea Citea SLE Euro VI; Dit zijn mogelijk de laatste nieuw bestelde klassieke dieselbussen voor De Lijn.

Daarnaast zullen er in 2019 in elke Vlaamse stad twee elektrische bussen (op een totaal van zes bussen) gaan rijden. Types zijn onbekend, maar kandidaten zijn Volvo, VDL en Linkker.

TEC heeft ook verschillende bestellingen/leveringen open staan;

- 90 Hybride Volvo 7900; Deze zijn bedoeld voor de stadsdienst van Charleroi (55) en Namen (35) en worden in de loop van 2018 geleverd.
- 208 (diesel-)hybride Solaris Urbino 12; Deze zijn bedoeld voor Luik-Verviers (162) en Henegouwen (46). 97 bussen zijn hiervan al zeker en afhankelijk van het beschikbare budget zullen de overige 111 bussen in een vervolgorder besteld worden.

Daarnaast zijn de buspachters ook hun wagenpark aan het vernieuwen. Onder andere Hansea had voor haar dochterbedrijven 72 bussen besteld van het type MAN Lion's City (70 12m bussen en 2 gelede bussen).

Opvallend is wel de grote afwezigheid van Van Hool, waarvan De Lijn oorspronkelijk in het verleden toch vaak hun meeste bussen bij bestelde.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door reisthijs »

Mdk schreef:Onder andere ja :lol: ik ben zelf niet heel erg thuis in de Britse markt, maar dat vind ik juist het leuke eraan. Abellio rijdt nog niet zo lang in greater Anglia toch, maar ze bestellen wel gigantisch veel materieel (ook wel nodig, want het materieel dat ik gezien heb is gewoon oude troep) maar hoe willen ze dit financieren, geld er een overnameplicht, is de concessie zo enorm lang, of zo gigantisch winstgevend?
De vorige concessie van Abellio Greater Anglia was maar 5 jaar, dat vonden ze niet lang genoeg om in nieuw materieel te investeren. De huidige concessie duurt 9 jaar, dat is voor Britse begrippen best lang.
Belangrijk om te weten is dat in het VK de spoorvervoerders zelf geen eigenaar zijn van het materieel, alles wordt geleased.

Dat Abellio nu nieuw materieel krijgt hoeft ook nog niet te betekenen dat het oude materieel aan de kant gaat, dat kan ook doorgeschoven worden naar een andere concessie om daar weer ander ouder spul af te lossen. Bijvoorbeeld ter vervanging van de 'Pacers' waar men heel graag van af wil.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Bastiaan »

Meltrain schreef:Eindelijk een topic waar we het kunnen hebben over de instroom van nieuw spoorwegmaterieel in Groot-Brittannië. :D
Een groot deel van de lopende bestellingen staat in onderstaande lijst:

[...]

Bovenstaande lijst is mogelijk niet volledig. Daarnaast zijn de verschuivingen van materieel tussen de vervoerders niet meegenomen.
West Midlands Railway
14x vierdelige CAF Civity DMU
12x tweedelige CAF Civity DMU
29x vijfdelige Bombardier Aventra EMU
16x vijfdelige Bombardier Aventra EMU luxe uitvoering
36x driedelige Bombardier Aventra EMU voorstadsuitvoering

Merseyrail
52x class 777 (Stadler METRO)
rooddolfijn
Berichten: 708
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Het grote VDL Citea topic

Bericht door rooddolfijn »

Hier in komen aanbestedingen van VDL Citea's en afwijkende Citea's ergens in Nederland

HTM schaft 5 Citea Eletric aan: http://www.vdlbuscoach.com/News/News-Li ... -Haag.aspx

Zugführer: Samengevoegd met bestaande topic over aanschaf materieel.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Meltrain »

Bastiaan schreef: West Midlands Railway
14x vierdelige CAF Civity DMU
12x tweedelige CAF Civity DMU
29x vijfdelige Bombardier Aventra EMU
16x vijfdelige Bombardier Aventra EMU luxe uitvoering
36x driedelige Bombardier Aventra EMU voorstadsuitvoering

Merseyrail
52x class 777 (Stadler METRO)
Bedankt voor de aanvulling. De treinen van West Midlands Trains was ik vergeten op te nemen in de lijst, de nieuwe treinen van Merseyrail was ik überhaupt vergeten.
Wat nu precies de "luxe uitvoering" inhoudt is me overigens nog niet duidelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Z2N »

Van wat ik heb begrepen worden die 29 stellen ingezet op de diensten rond Birmingham, en de 16 op de langere route Birmingham - Liverpool, ter vervanging van de Desiro's. Die laatste zullen dan wel 2+2 stoelen hebben in de tweede klas, tegenover 3+2 voor de voorstadsdiensten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Meltrain »

Die 36 driedelige stellen zijn in elk geval bedoeld voor de Cross City Line in Birmingham (en rijden onder de naam West Midlands Railway), terwijl alle vijfdelige stellen onder de naam London Northwestern Railway zullen gaan rijden.
Maar het is best mogelijk dat de "gewone" stellen dan niet ten noorden van Birmingham komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Meltrain »

De aanbesteding voor de levering van 90 hybride bussen aan de MIVB is gewonnen door: Volvo.
http://www.stib-mivb.be/article.html?l= ... 0df8f3ef96
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Meltrain »

Een filmpje over testritten met de nieuwe Mark 5A rijtuigen die TransPennine Express vanaf eind dit jaar zal inzetten:
En ook de treinen van Stadler die Abellio Greater Anglia gaat inzetten, zijn gepresenteerd:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Durashift »

Die Stadler ziet er een stuk appetijtelijker uit dan die Mark 5A, vind ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Suus »

Ik vind de vormgeving van het stuurstand nog wel te doen, sowieso is het een leuk vormgegeven huisstijl. Ja, er zitten buffers op maar dat is nu eenmaal het gevolg van strengere richtlijnen.

Echter, die locomotief is echt niet normaal lelijk gewoon. En ik denk dat een trein van slechts vijf rijtuigen behoorlijk krap is voor verbindingen naar Manchester, toch een agglomeratie van meer dan twee miljoen inwoners. Als die ook op de "NS-manier" met spoed treinen gaan verlengen dan kunnen ze alvast hun borst natmaken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Materieel aanschaf in het binnen- en buitenland

Bericht door Z2N »

Die stammen vervangen losse dieseltjes van drie bakken, dus dit is al een flinke stap vooruit. TPE staat bekend om de capaciteitstekorten, dus alles is welkom.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Ardan »

Voor de leesbaarheid is dit topic hernoemd naar 'Materieelaanschaf in het buitenland' en verplaatst naar het forumonderdeel 'OV in het buitenland'.
Ik doe ook maar wat
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Mdk »

*schopje*

VDL heeft weer een paar internationale orders gehad, met name van elektrische bussen.

In Italië worden 7 futura's fdd2 geleverd aan Cialone tour. Deze zullen in flixbus kleuren op internationale routes vanuit Italië en nationale routes gaan rijden.
Klik

In Noorwegen heeft Unibuss 40 elektrische citea's gekocht voor routes in en om Oslo. Het zijn 30 slfa-180 electric en 10 slf-120 electric bussen. Dit is de grootste elektrische busorder in Scandinavië tot nu toe.
Klik

In Zweden heeft VDL een aanbesteding van de gemeente Umeå gewonnen. Er zullen 25 Citea's slfa-180 electric geleverd worden en VDL verzorgt hier ook de algehele laadinfrastructuur. Transdev zal met de bussen gaan rijden.
Klik

Bij Daimler hebben ze ook niet stil gezeten

De eerste grote order voor de electrische citaro is binnen: de hamburger hochbaan heeft twintig stuks besteld, waarvan de eerste twee dit jaar nog worden geleverd.
Klik

In Polen heeft Daimler 150 stadsbussen verkocht aan de steden Gdansk, Krakow en Bialystok. Het betreft 56 Citaro diesels en 30 Citaro hybrids in Krakow, 46 diesel Citaro's in Gdansk en 18 Connecto's voor Bialystok.
Klik
Bij twijfel altijd klagen
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door dylanwild94 »

De Lijn heeft ook een grote bestelling bij vdl neergelegd. Voor 6 elektrische bussen. :')

Via vtn.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Hainje »

Zo dat is wel een flinke klapper inderdaad. :shock:
🍉
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Mdk »

Voor Belgische begrippen is het een elektrische aanbesteding van jewelste. :mrgreen:
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Ook voor Belgische begrippen is het een kleine bestelling. De MIVB heeft 25 gelede elektrische bussen bij Solaris besteld en vanaf morgen gaan op de nieuwe lijn 33 in Brussel 7 elektrische busjes van het type Solaris Urbino 8.9 rijden (in de dienstregeling kan ik overigens slechts 3 omlopen waarnemen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten