Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Selivio »

En als het nog niet genoeg zou zijn bestellen ze er een zwikkie dubbeldeks tussenbakken bij en verleng je die stellen naar 6 bakken waarvan 4 dubbeldeks. :trein:
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Levert Alstom dan dubbeldeks tussenbakken van dit type?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Jazeker, voor stellen met 5 of 6 bakken. Die zijn besteld in Niedersachsen en Luxemburg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Het concept van Alstom is daarmee ook iets flexibeler dan dat van Siemens, want een driedelige Coradia Stream HC heeft al duidelijk meer capaciteit dan een driedelig enkeldaks treinstel. De Desiro HC heeft door de enkeldeks koprijtuigen qua capaciteit eigenlijk pas zin vanaf vier bakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ov'tje »

ArrivaBas schreef: do 16 jun 2022, 20:33 DSB wil ook maar al te graag af van die IC4-troep van AnsaldoBreda.
Sterker nog, ze zijn al verkocht aan een onbekende partij :D
https://ing.dk/artikel/dsb-har-solgt-sa ... ige-257771
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 048221696/
Ebusco heeft de eerste 2.2 voor de Berlijnse BVG afgeleverd. De manier van afleveren is voor een elektrische bus bijzonder te noemen gezien de afstand. De bus heeft de ruim 625 kilometer van de fabriek in Deurne naar de Duitse hoofdstad op eigen kracht gereden zonder onderweg te laden en de batterij was niet volledig leeg bij aankomst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door zone2000 »

verkeerde topic
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door tjoektjoek »

Hier een twitter-draadje van de presentatie van de nieuwe Nightjettreinen https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 6929379330
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Sam.h »

Over de nieuwe nightjet

The ÖBB Nightjets of the next generation will consist of two seating cars, three couchette cars and two sleeping cars for a total capacity of 254 passengers.

Laat dat ook niet een structureel probleem zien. Betekent 254 plaatsen die je per 24 uur kan verkopen. Een Transavia kan 6 x 200 plaatsen verkopen binnen 24 uur met 1 vliegtuig. Dus de vaste kosten kunnen over veel meer passagiers verdeeld worden. Ik vind het een erg ruime indeling, 36 passagiers per bak.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Men kan gecombineerd rijden daar waar nodig. Dat zal met de 420/421 ook wel gebeuren omdat die met een deel naar Innsbruck en een deel naar Wenen rijdt.

Daarnaast 36 reizigers per bak is alleen gemiddeld. Als jij iets privé voor één persoon boekt zijn het er minder.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door trolly »

Sam.h schreef: wo 07 sep 2022, 19:43 Laat dat ook niet een structureel probleem zien. Betekent 254 plaatsen die je per 24 uur kan verkopen. Een Transavia kan 6 x 200 plaatsen verkopen binnen 24 uur met 1 vliegtuig. Dus de vaste kosten kunnen over veel meer passagiers verdeeld worden. Ik vind het een erg ruime indeling, 36 passagiers per bak.
Als je de passagiers laat staan kan je er veel meer kwijt, maar dat vinden de meeste mensen lastig slapen. Verder klopt je rekensom vast, maar dat is dus de aard van het beestje. Kost dan wel weer minder brandstof, wat ook wel een punt is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

Wat ik niet goed begrijp is waarom er per se 2 zitwagens in moeten. Die nightjet doet tegenwoordig niet meer echt aan lokaal vervoer, toch? Er zal vast een publiek zijn om zittend de nacht door te brengen, maar die gaan net zo lief met de bus, met een vliegtuig midden in de nacht, met de nacht-ICE... Waarom daar twee potentiële couchette- of slaaprijtuigen voor opofferen?
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door YSH »

Er zal voor beide doelgroepen wel een markt zijn. De luxe compartimenten met eigen douche nemen veel ruimte in, maar zullen ook wel een hoofdprijs kosten. En in de zitrijtuigen kan je lekker veel interrailers/backpackers etc. kwijt. Die paar tientjes die zij betalen tellen bij elkaar vast ook wel op, en je hebt er ook geen servicekosten aan.

Al ben ik het met je eens dat je dan liever meer couchettes ziet, zeker als het moderne grossraum-wagens zijn is het overnacht niet heel fijn. In de huidige oude rijtuigen kan je de stoelen nog tegen elkaar onderuitschuiven om er een impromptu bed van te maken.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Eerder al had de DB met Siemens een raamverdrag over 400 Vectron DualMode gemaakt. Uit deze contract worden nu 21 locs voor DB Fernverkehr besteld. Deze moeten de ICE-sleeplocs serie 218 vervangen en ook de vanaf 2025 in dienst gaande Talgo-IC op de diesel-trajecten naar Westerland en Oberstdorf vervoeren.

https://railcolornews.com/2022/09/12/de ... -services/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Aha. Ik vroeg me al af of die locs van Talgo ook een dieselmotor zouden krijgen, maar nee dus. :)
Als ik het plaatje zie (want ik kan het artikel niet lezen), begrijp ik dus dat de loc van Talgo óók aan de trein blijft en dat op de ongeëlektrificeerde de Vectron aan de loc of het stuurstandrijtuig wordt gekoppeld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Als ik het bij DSO goed begrepen heb blijft de Talgo-loc inderdaad de hele tijd aan de trein.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat is anders niet wat ik in het artikel in het topic over de IC Berlijn las. Daar staat immers:
Alle Züge sind flexibel einsetzbar. Die Reisezugwagen können neben der Talgo-Lok auch mit anderen Loktypen gekuppelt werden. So ist für nicht-elektrifizierte Strecken der Einsatz von sogenannten Zweikraftloks vorgesehen, die auch über einen Dieselmotor verfügen.
Daar gaat het dus om de rijtuigen zelf die aan een andere loc gekoppeld worden. Tenminste, dat lijkt me de logische interpretatie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Cas »

https://twitter.com/jonworth/status/157 ... veVBA&s=19

Een paar fotos van de nieuwe ICE L die momenteel op InnoTrans staat, in deze en de volgende tweet. Vind het er heel comfortabel uitzien, maar inderdaad wel krap in de gangpaden...
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De hoofdsteun is zeer comfortabel ja, zitting zelf had comfortabeler kunnen zijn. Waren overigens nu al dingen kapot aan de verstelbaarheid van sommige stoelen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Daniel »

De stoelen lijken wel akelig veel (op de hoofdsteun na) op de Fainsa Sophia, in Nederland bekend van de SNG.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De SNG heeft best comfortabele stoelen, ben benieuwd hoe die werken met stoffen bekleding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door MetroRET »

Waar is de sarcasme-vermelding ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Daniel »

Suus zit blijkbaar in andere SNGs dan de rest van het forum. Maar de bekleding in die ICE L ziet er niet als stof uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Nee hoor, de stoelen in SNG zijn daadwerkelijk comfortabel. Je moet alleen wel een gezonde zithouding aannemen ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Dat ligt meer aan jou dan, ik kan er echt niet normaal in zitten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten