Materieelaanschaf in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De Franse regio Hauts-de-France heeft nog eens 33 Régio 2N-treinstellen besteld bij Bombardier in de extra lange uitvoering. De nieuwe stellen zijn onder meer voor het Picardie-Roissy-project. De stellen zullen vanaf 2024 instromen. Met deze order erbij zijn er nu in Frankrijk 480 van deze stellen besteld waarvan 260 geleverd. Het raamcontract van de SNCF is voorzien op maximaal 860 treinstellen.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Eindelijk trekt de DB de conclusies uit het debacle om de IC2 met locs serie 147 Zuid-Duitsland. De stammen zijn nu tot minstens eind maart stilgelegd en Bombardier krijgt de kans om ze betrouwbaar te maken: https://www.krzbb.de/krz_13_111969844-1 ... rkehr.html
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2845
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Zijn die problemen alleen met de BR147?
Ik zie ze namelijk met 146ers nog gewoon door Rheine/Salzbergen komen
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De stammen met 146 rijden betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De 147.5 heeft nieuwere software dan de 146.5. Grootste probleem, al meer dan een jaar, bij de 147.5 is dat er twee machinisten nodig zijn die exact op elkaar afgestemd moeten zijn om de trein van rijrichting te laten wisselen. Gaat er ook maar iets niet volgens een strak schema, dan moet de locomotief opnieuw gestart worden en dat kost minstens een uur. Bombardier krijgt dat maar niet opgelost.
Rame à l'approche
Klaasje
Berichten: 6919
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Klaasje »

Zoiets zou totaal ongeschikt zijn voor Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Voor Duitsland ook. Bij gebrek aan beter en de ervaring dat de problemen bij de 146.5 wel redelijk snel onder de knie kwamen heeft DB Fernverkehr toch maar de gok gewaagd, helaas met nogal tegenvallende resultaten.
Rame à l'approche
Jultar
Berichten: 341
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Jultar »

Waarom zou het opstarten van een loc een uur moeten duren? Zelfs onze beruchte Traxx-en doen daar max 5 minuten over. Met de verplichte rembeproevingen en andere beproevingen zit je op max 10 minuten om het volledig operationeel te krijgen vanaf 0.
En hoe kort is die keertijd dan dat ze twee machinisten nodig hebben?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Er zijn twee machinisten nodig waarbij er een in de stuurstand en een in de locomotief zit. Die moeten synchroon aan elkaar handelingen uitvoeren zodat de software benodigd voor de WTB “tevreden” blijft.
Rame à l'approche
Jultar
Berichten: 341
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Jultar »

Daar heb ik maar één woord (ok, afkorting) voor: WTF :X
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2845
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Suus schreef: do 24 dec 2020, 12:07 Er zijn twee machinisten nodig waarbij er een in de stuurstand en een in de locomotief zit. Die moeten synchroon aan elkaar handelingen uitvoeren zodat de software benodigd voor de WTB “tevreden” blijft.
WTB?
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

Wire Train Bus, de datakabelverbinding tussen de verschillende onderdelen (locomotief, tussenrijtuigen, stuurstand).
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2845
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Aaah... Zugbus noemt de trein dat :lol:
Wat een ontzettend handig systeem dan... Ben je met loc omlopen sneller _O-
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland/eurobahn
Reacties op persoonlijke titel
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 1669
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Tom024 »

De CD heeft een overeenkomst getekend met PESA voor de aanschaf van maximaal 160 dieseltreinen. Link in het Tsjechisch.

Aannemelijk ter vervanging van Regionova's?
umbusko
Donateur
Berichten: 2592
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door umbusko »

... maar van deze 160 zijn er voorlopig 33 besteld. Ik vermoed inderdaad ter vervanging van RegioNova's, misschien ook ter vervanging van een aantal losse RegioMouses? Er wordt al druk gespeculeerd over de naam van deze stellen, ik zag het voorstel RegioDolphin al voorbij komen omdat ze wel zullen gaan lijken op de RegioSharks. :mrgreen: Inzet wordt verwacht vanaf 2023.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De proef met Talent 3 in Vorarlberg is beeindigd zonder toelating voor de treinstellen: https://vorarlberg.orf.at/stories/3092856/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

De Talent 3 is echt een gebed zonder eind aan het worden. De vertraging loopt intussen tegen de twee jaar aan.
2-10-2020: Trein 3.310 km, Bus 138 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 8238
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door trolly »

Talentloos.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De nog niet al te lang geleden door Evobus geleverde eerste exemplaren van de gelede eCitaro moeten weer terug naar de fabriek vanwege de mogelijke overhitting van de batterijen: https://www.mvg.de/ueber/presse-print/p ... busse.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

De Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe is voornemens 152 enkel-dubbeldekkercombinaties te bestellen bij Alstom en 59 dubbeldekstreinstellen bij Stadler. Bovendien is een optie genomen op nog eens 44 stellen bij Stadler.

Aannemelijk gaat het bij de stellen van Alstom om de Coradia Stream HC zoals ook al besteld door de CFL en de Duitse deelstaat Niedersachsen. Bij Stadler gaat het vrijwel zeker om treinstellen type KISS. Alle stellen zullen in Spanje gebouwd worden.

https://railcolornews.com/2021/03/08/es ... d-stadler/
Rame à l'approche
diederickx
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door diederickx »

Alstom levert 152 treinen met een lengte van 100 m en een capaciteit van 900 reizigers.
Stadler levert 24 treinen met een lengte van 100 m en een capaciteit van 900 reizigers, plus 35 treinen van 200 m (en vermoedelijk de dubbele capaciteit).
De treinen zijn bestemd voor de voorstadsdiensten rond Barcelona en Madrid. Het is denkbaar dat ze in andere agglomeraties zullen worden ingezet maar daar rijden nu nog geen dubbeldekkers.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: wo 23 dec 2020, 19:31 Eindelijk trekt de DB de conclusies uit het debacle om de IC2 met locs serie 147 Zuid-Duitsland. De stammen zijn nu tot minstens eind maart stilgelegd en Bombardier krijgt de kans om ze betrouwbaar te maken: https://www.krzbb.de/krz_13_111969844-1 ... rkehr.html
En nu is eind maart en Bombardier heeft nog steeds geen oplossing.... Ondertussen heeft de DB geen spijt en laat de stammen sinds enkele dagen ook tussen Norddeich en Leipzig rijden, ondanks er op dit traject onderweg twee keer kopmaken (Leer, Magdeburg) nodig is en het juist dat is waar de software een hekel aan heeft.... _O-
Klaasje
Berichten: 6919
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Klaasje »

Het is nou niet dat er totaal geen ander materieel is wat op dat traject zou kunnen rijden.. Toch blijf ik het een gekke bestelling vinden. Qua inzet waren enkeldeks of dubbeldeks treinstellen ook geen gekke keuze geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46035
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door Suus »

DB is op dit punt een beetje gemakzuchtig geweest. Er liep een raamcontract voor dubbeldeksrijtuigen en een raamcontract voor locomotieven van Bombardier in het concern, en afgesproken was dat Bombardier bij de afname van een tranche steeds de technologisch nieuwste rijtuigen en machines zou leveren. En de 145, 146 en 185 voldeden ook prima bij DB. De 186 is bij DB via de Franse dochter Euro Cargo Rail binnengekomen, en niet uit het raamcontract afkomstig. Toen het raamcontract voor de locomotieven afliep is er in 2013 dan ook zonder verder de markt te bestuderen weer een nieuw raamcontract voor 450 locomotieven getekend. En toen begon de ellende, want de derde generatie TRAXX (147, 187) is toen meegezogen het al langer bestaande probleem met software-engineering dat bij Bombardier bestond en bijvoorbeeld ook de Talent 2 en 3 al jaren teisterde.

Het gevolg: voor vierspanningslocomotieven is DB Cargo inmiddels uitgeweken naar Siemens. Dubbeldekkers worden inmiddels afgenomen bij Stadler en Siemens. De "normale" elektrische treinstellen worden nu besteld bij Alstom en Siemens. De laatste echt grote lopende opdracht voor Bombardier bij DB is de serie 490 voor de S-Bahn Hamburg, die naar de fabriek zijn teruggewenst voor problemen met de vering, deuren en... de software.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Klaasje schreef: ma 05 apr 2021, 08:50 Qua inzet waren enkeldeks of dubbeldeks treinstellen ook geen gekke keuze geweest.
Officieel zijn de IC2 ook geen "klassieke" trein bestaande uit loc en wagens maar worden behandeld als een treinstel, dus een loc hoort bij een vaste stam wagens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten