Pagina 9 van 22

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 sep 2021, 16:11
door Suus
ÖBB wilde, na een aanbesteding, dubbeldekstreinstellen bestellen bij Stadler. Alstom had bezwaar gemaakt, waarna de zaak onder de rechter kwam. Die heeft de offerte van Stadler ongeldig verklaard, maar niet om de redenen die Alstom had aangedragen, maar omdat de digitale handtekening op de offerte van Stadler niet rechtsgeldig is in de EU.

https://www.derstandard.at/story/200012 ... r-die-oebb

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 11 okt 2021, 01:28
door dennistd
Het Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe heeft een vooraankondiging voor een marktverkenning naar BEMU-treinstellen gedaan. Deze elektrische treinstellen met batterij voor delen zonder bovenleiding zouden op diverse lijnen rond Dortmund, Münster en 'Bielefeld' moeten gaan rijden: http://www.asm-muenster.de/front_conten ... =927&lang=

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 18 okt 2021, 19:32
door Nitein-Repart
In Tsjechië gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling 2022 nieuwe Interjet-treinstammen rijden op de sneltreinverbindingen tussen Praha, Usti nad Labem en Cheb en tussen Praha, Plzen en Cheb. De Interjet-treinstammen bestaan uit een locomotief en vijf rijtuigen van Siemens die erg veel lijken op de Railjet-treinstammen. Er is alleen geen restaurant aanwezig, wel een minibar volgens de berichtgeving.

Bron: https://www.lok-report.de/news/europa/i ... rjets.html

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 18 okt 2021, 19:50
door umbusko
En in de 1ste klas plaatsen om draadloos telefoons op te laden. Ook een oplaadpunt voor elektrische rolstoelen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 15:06
door ICE11
Bij de NEG is de overleg gestart, welke elektrische treinstellen voor het traject Niebüll - Dagebüll aangeschaft moeten worden. Momenteel staan niet alleen nieuw te bouwen stellen van CAF of Stadler ter discussie maar ook gebruikte stellen van de DB (426) of uit Zwitserland (NPZ).

Bron: https://www.neg-niebuell.de/PDF/PDF-Inf ... Final.ppsx

En bij de "treindiensten NRW" heb ik nog iets geschreven over nieuwe treinstellen voor de S-Bahn Köln, maar dat herhaal ik hier nu niet! ;)

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 21 dec 2021, 10:47
door Suus
De NMBS schaft nog eens 98 rijtuigen type M7 aan bij Alstom. Daarmee loopt de bestelling M7 op tot 747 rijtuigen, in een raamcontract voor maximaal 1362 rijtuigen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211220_93068971

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 22 dec 2021, 09:28
door ArrivaBas
Ebusco gaat 90 2.2's leveren aan de Berlijnse stadsvervoerder BVG. Met deze order is er ook een optie op nog eens 60 bussen. Na deze bestelling verdrievoudigt het aantal Ebusco's dat in Duitsland rondrijdt. https://www.ebusco.com/ebusco-wins-orde ... rlin-city/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 23:52
door umbusko
ZSSK heeft bij Stadler 4 KISS-treinstellen besteld. Zesdelig, 611 zitplaatsen, 160 meter en geschikt voor 160 km/u. Deze moeten eind 2023 gaan rijden op de trajecten Bratislava – Trnava - Žilina, Bratislava - Trnava – Galanta, Bratislava – Kúty – Břeclav, Bratislava – Nové Zámky en tijdelijk ook op Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 26 dec 2021, 23:57
door DDietzen
4 stellen voor 4 à 5 routes? Dat moeten dan wel héél lage frequenties zijn :shock:

Of is het gewoon als gemengd bedrijf ter aanvulling van de huidige vloot die nu nét niet voldoende is?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 27 dec 2021, 00:02
door umbusko
Sowieso dat laatste. Maar geen idee waarom ze dan maar 4 stellen bestellen. Het is lang niet de enige bestelling voor nieuw materieel; onderaan het bericht zie je een hele waslijst met nieuw materieel vanaf 2016, deels al ingestroomd, deels nog in onderhandeling.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 29 dec 2021, 23:20
door ICE11
Gisteren waren de nieuwe treinstellen type HF6 van de Stadtbahn Köln voor de eerste keer in lijndienst onderweg.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 09 jan 2022, 21:21
door JordiBrabant
RTBS schreef: zo 09 jan 2022, 14:38 Dus de conclusie is eigenlijk dat Eurobahn bij de inschrijving op de concessie van de RB61 veel te weinig treinstellen voor deze verbinding heeft aangeschaft en daardoor de concessie gewonnen ten koste van Westfalenbahn (die waarschijnlijk wel meer multicourante aangeschaft zouden hebben). Klinkt een beetje als vals spel maar dat hebben we vaker bij Keolis gehoord... ;-)
Waarom zou je het probleem alleen bij Keolis zoeken? En niet bij een opdrachtgever die meer multicourante reserve als onderdeel van de hele "Teutoburgerwaldvloot" eiste of dat aanbestedingstechnisch beter beloond had. Dat had Keolis best kunnen en willen doen. Het zou de opdrachtgevers, waaronder de provincie Overijssel, alleen een paar euro's meer hebben gekost.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 10 jan 2022, 07:50
door waldo79
Niet op ingaan, RTBS loopt alleen maar te trollen op Keolis.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 10 jan 2022, 12:29
door cassie127
Waar de Eurobahn ook niet meer onder valt.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 12 jan 2022, 22:08
door Sam.h
Norske Tog heeft een framework agreement afgeslotem met Alstom voor 200 EMU's

Het wordt de Coradia Nordic versie, waarvan de eerste directe gespecificeerde order voor 30 stellen is. Deze worden van 2025 geleverd, en is dus nog een order voor dezeflde familie als ICNG.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 13 jan 2022, 12:04
door reisthijs
Interessant, maar Coradia Nordic is niet hetzelfde platform als ICNG, want dat is een Coradia Stream.

Dit is bijvoorbeeld wel familie van ICNG: Alstom to supply new Coradia Stream trains to DB Regio

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 13 jan 2022, 18:25
door Sam.h
Dank voor de correctie, probeerde het gisteren even snel uit te vogelen, maar kwam er niet 1,2,3 uit op de Alstom pagina.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 13:45
door Sam.h
Het Kahlsruhe Model is redelijk volwassen geworden. Een zestal exploitanten hebben in een tender de behoeftes gebundeld. Het gaat om VBK (Kahlsruke), AVG (Baden-Württemberg), Saarbahn, Schiene Oberösterreich (=Rail Upper Austria), de State of Salzburg en de regional light rail Neckar-Alb association. Voor meer informatie.

Stadler heeft de opdracht voor 504 voertuigen ontvangen. De opdracht bestaat uit een order voor 246 Citylink voertuigen, een optie op nog eens 258 voertuigen en een onderhoudscontract van 32 jaar. Stadler is flexibel in de precieze configuratie, waarbij lengte, aantal deuren en hoogte nog kan worden bepaald door de exploitant voor afname.

Al met al een fikse opdracht, waarmee hopelijk de kosten voor Tram-Train voertuigen op zo'n manier uitpakt dat het concept nog verder kan worden uitgerold

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 15:42
door Meltrain
Sam.h schreef: wo 12 jan 2022, 22:08 Norske Tog heeft een framework agreement afgeslotem met Alstom voor 200 EMU's
Is Norske Tog de eigenaar van al het Noorse spoorwegmaterieel, om het vervolgens te verhuren aan de exploitanten?

Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 16:07
door Suus
Ja. Een paar jaar geleden is de toenmalige NSB opgesplitst door een conservatieve regering, die materieel en kaartverkoop in overheidsbedrijven heeft ondergebracht. Daarna zijn de treindiensten in Noorwegen in exploitatiepakketten ondergebracht, waarvoor het overheidsbedrijf materieel beschikbaar stelt. Drie pakketten zijn nu openbaar aanbesteed, met als winnaars Go-Ahead, SJ en Vy. De conservatieve regering verloor daarna de verkiezingen en ik dacht dat de huidige sociaal-democratische regering de aanbestedingen heeft stilgelegd.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 17:52
door AppleMoose
Waarbij Vy het voormalige NSB is, dat naast treinen, ook bussen exploiteert.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 18:01
door Cas
Talgo loopt vertraging op: de nieuwe treinstellen voor Hamburg-Denemarken zijn meer dan een jaar vertraagd, van zomer 2023 tot ergens in 2024.
De treinstellen voor de IC Berlijn die door DB zijn besteld hebben hetzelfde probleem, en worden nu ook pas in 2024 verwacht.

Tweet van de onvolprezen man in stoel 61 en
link naar het Deense nieuwsartikel.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 18:46
door CamilleKreemers
Sam.h schreef: ma 17 jan 2022, 13:45 Stadler heeft de opdracht voor 504 voertuigen ontvangen. De opdracht bestaat uit een order voor 246 Citylink voertuigen, een optie op nog eens 258 voertuigen en een onderhoudscontract van 32 jaar. Stadler is flexibel in de precieze configuratie, waarbij lengte, aantal deuren en hoogte nog kan worden bepaald door de exploitant voor afname.

Al met al een fikse opdracht, waarmee hopelijk de kosten voor Tram-Train voertuigen op zo'n manier uitpakt dat het concept nog verder kan worden uitgerold
Kan dat de grootste Railorder zijn in een keer?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 18:59
door Suus
Voor trams vermoed ik van wel, maar niet voor spoorvoertuigen in het algemeen, aangezien de NMBS in een keer 305 Desiro ML-treinstellen heeft aangeschaft in 2008.

En grotere materieelseries, al zijn die meestal niet in een keer aanschaft, heb je op diverse plekken wel. Trenitalia kocht 728 exemplaren van de locserie E.464. SNCF kocht in totaal 700 AGC-treinstellen. Voor de Deutsche Reichsbahn zijn 646 elektrische locomotieven serie 243 gebouwd (bij DB bekend als 143).

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 18 jan 2022, 19:17
door ICE11
DB Cargo wil de vloot van rangeerlocs volledig vernieuwen en 50 hybride locs van Vossloh, 100 hybride locs van Toshiba en 100 Vectron Dualmode (plus nog eens 46 Vectron Dualmode voor de lijndienst en 4 voor werktreinen) kopen.

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... g--7156384