Pagina 11 van 22

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 23 mei 2022, 11:34
door ICE11
ECx met minstens een jaar vertraging: https://www.stuttgarter-nachrichten.de/ ... duced=true

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jun 2022, 07:30
door Suus
In Zwitserland hebben SBB en dochterbedrijven Thurbo en RegionAlps 286 FLIRT-treinstellen besteld bij Stadler, met een optie voor nog eens 224 treinstellen.

https://railcolornews.com/2022/05/31/ch ... d-stadler/

SBB krijgt 155 vierdelige stellen, Thurbo krijgt 19 vierdelige en 88 driedelige stellen en RegionAlps krijgt 24 vierdelige stellen.

Deze vervangen alle Domino-treinstellen bij SBB en RegionAlps, de GTW’s bij Thurbo, de oudste FLIRT’s bij SBB en NiNa-treinstellen bij RegionAlps. Levering start in 2026 en duurt tot 2034

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jun 2022, 16:00
door Chrysa
Eindelijk die Domino's weg. *O*

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 02 jun 2022, 23:37
door Durashift
^^^ duurt nog wel even hè.. Eerste uitlevering over vier jaar.. wat misschien wel later wordt.. want de (economische) wereld gaat veranderen door de oorlog met Rusland.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 18:07
door Suus
Vanwege de vertraagde levering van de Talgo-treinstammen aan DSB, zal DSB overgaan tot het huren van 56 intercityrijtuigen van DB. Deze zullen dan met de EB-Vectron locomotieven van DSB vanaf 2023 de treindienst tussen Hamburg en Kopenhagen gaan verzorgen.

https://mobilitywatch.dk/nyheder/person ... 139854.ece

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 19:28
door reisthijs
Die vertraging is niet erg onverwacht gezien:
ICE11 schreef: ma 23 mei 2022, 11:34ECx met minstens een jaar vertraging:
De Coradia Streams die DSB had besteld (voor binnenlands verkeer) lopen overigens ook vertraging op. https://mobilitywatch.dk/nyheder/person ... 139854.ece

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 19:37
door Chrysa
Misschien een stomme vraag, maar waarom zijn die treinen nodig? Gaat de frequentie omhoog of is het huidige materieel oud?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 20:12
door AppleMoose
Deel van het materieel is aan vervanging toe en verder wordt er flink geïnvesteerd in de elektrificatie van het Deense spoorwegnet. Dieseltreinen worden daarmee overbodig.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 20:33
door ArrivaBas
DSB wil ook maar al te graag af van die IC4-troep van AnsaldoBreda.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 20:36
door Suus
De route Hamburg - Kopenhagen wordt sinds er via Odense wordt gereden volledig onder de draad gereden met dieseltreinen. Bovendien zitten de treinen vaak erg vol, om dat te voorkomen is reserveren in de zomer al verplicht. Snelle verlichting van deze situatie is dus welkom.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 21:33
door Chrysa
Dat kan natuurlijk ook nog. :p
Suus schreef: do 16 jun 2022, 20:36 Bovendien zitten de treinen vaak erg vol, om dat te voorkomen is reserveren in de zomer al verplicht. Snelle verlichting van deze situatie is dus welkom.
Heb je hier een bron voor? Ik wil zo'n trein nemen op 28 juni, maar de Interrailapp zegt dat een stoelreservering alleen aangeraden is, en voor dat traject heb ik dus nog niks geboekt.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 21:38
door Suus
Staat een grote mededeling op de internationale pagina van de DSB ;-)

OBS: I perioden 18. juni til 21 august 2022 skal du grundet de mange rejsende have en pladsbillet til de direkte internationale tog til og fra Hamborg.

https://www.dsb.dk/find-produkter-og-se ... sb-udland/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 21:45
door Cas
De site van DSB vermeldt het wel:
Husk pladsbilletten til sommer
I perioden 18. juni til 21. august 2022 skal du grundet de mange rejsende have en pladsbillet til de direkte internationale tog til og fra Hamborg.

Onthoud de zitplaatsreservering voor de zomer
In de periode tussen 18 juni en 21 augustus 2022 moet je, op grond van teveel reizigers, een zitplaatsreservering hebben voor de directe internationale trein van en naar Hamburg
(grof letterlijk vertaald uit het Deens)

Edit: ah, Suus was me te snel af.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 21:46
door Chrysa
Lekker handig gecommuniceerd weer. In de Interrailapp staat het niet, in hafas staat het half (zowel aangeraden als verplicht staat vermeld), en dan moet ik er zo maar achter komen. Ik ga maar eens boeken, dank je.

Ik heb trouwens wel een overstap in Fredericia, omdat de IC van Hamburg richting Aarhus gaat. Moet het dan ook? Zoals het er nu staat durf ik die discussie wel aan met de conducteur.

Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 22:06
door Suus
Ja, moet dan ook. Het is toch een directe internationale trein van of naar Hamburg?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 22:10
door Chrysa
Oeps, mn brein vulde vanzelf in dat het de trein van/naar Kopenhagen betrefde. Dan maar boeken. -0-

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 16 jun 2022, 23:08
door ICE11
Suus schreef: do 16 jun 2022, 20:36 De route Hamburg - Kopenhagen wordt sinds er via Odense wordt gereden volledig onder de draad gereden met dieseltreinen.
Maar als ik het goed begrepen heb zullen op deze lijn niet de Coradia rijden maar getrokken treinen met DSB-Vectron.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 07:50
door Suus
De deelstaat Baden-Württemberg heeft 130 elektrische vierdelige treinstellen type Coradia Stream HC besteld bij Alstom. Deze gaan vanaf december 2025 op diensten rondom Stuttgart rijden waar de in 2019 in dienst gestelde treinstellen types FLIRT en Talent2 niet meer voldoende capaciteit bieden.

https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/ser ... -land-aus/

Er is ook nog een optie op 100 extra treinstellen genomen. De huidige treinstellen gaan ander, ouder elektrisch materieel elders in de deelstaat vervangen, bijvoorbeeld de 425 die op de IRE Ulm - Basel rijden.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:50
door ICE11
En daarom rijden tot 2025 rijden rondom Stuttgart enkele spitstreinen met 110 & n-Wagen van TRI! :D

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 08:57
door Meltrain
Suus schreef: vr 24 jun 2022, 07:50 De deelstaat Baden-Württemberg heeft 130 elektrische vierdelige treinstellen type Coradia Stream HC besteld bij Alstom. Deze gaan vanaf december 2025 op diensten rondom Stuttgart rijden waar de in 2019 in dienst gestelde treinstellen types FLIRT en Talent2 niet meer voldoende capaciteit bieden.
Was het dan niet alvast handiger om treinen te bestellen die volledig dubbeldeks zijn?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 09:18
door Suus
De keuze voor de huidige treinstellen was bij de vervoerders gelegd, en op basis van de toenmalige prognoses was enkeldeks ruim voldoende voor de vraag. Inmiddels blijkt dat niet meer het geval, dus grijpt het ministerie in.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 11:08
door Meltrain
Dat snap ik.
Wat ik bedoelde: bij de nu bestelde Coradia Stream HC zijn de tussenbakken enkeldeks. Was het niet handiger geweest als die ook dubbeldeks zouden zijn?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 11:17
door MaartenD
Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hoge perrons en gelijkvloerse toegang voor rolstoelen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 12:02
door ICE11
Suus schreef: vr 24 jun 2022, 09:18 De keuze voor de huidige treinstellen was bij de vervoerders gelegd, en op basis van de toenmalige prognoses was enkeldeks ruim voldoende voor de vraag. Inmiddels blijkt dat niet meer het geval, dus grijpt het ministerie in.
Het lijkt een deja vu..... Rhein-Sieg-Express..... Gelukkig waren toen de oude dubbeldekkers nog beschikbaar.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 12:08
door reisthijs
MaartenD schreef: vr 24 jun 2022, 11:17Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met hoge perrons en gelijkvloerse toegang voor rolstoelen.
Dit concept (mix van enkel/dubbeldeks) is niet voor niets zo populair de laatste tijd.
380 zitplaatsen is ook best een behoorlijke capaciteit voor een vierdelig treinstel. Dat scheelt niet zo vreselijk veel met een volledige dubbeldeks treinstel.