Pagina 12 van 22

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 24 jun 2022, 16:23
door Selivio
En als het nog niet genoeg zou zijn bestellen ze er een zwikkie dubbeldeks tussenbakken bij en verleng je die stellen naar 6 bakken waarvan 4 dubbeldeks. :trein:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 26 jun 2022, 22:40
door Meltrain
Levert Alstom dan dubbeldeks tussenbakken van dit type?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 26 jun 2022, 23:27
door reisthijs
Jazeker, voor stellen met 5 of 6 bakken. Die zijn besteld in Niedersachsen en Luxemburg.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 26 jun 2022, 23:46
door Suus
Het concept van Alstom is daarmee ook iets flexibeler dan dat van Siemens, want een driedelige Coradia Stream HC heeft al duidelijk meer capaciteit dan een driedelig enkeldaks treinstel. De Desiro HC heeft door de enkeldeks koprijtuigen qua capaciteit eigenlijk pas zin vanaf vier bakken.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 20:55
door ov'tje
ArrivaBas schreef: do 16 jun 2022, 20:33 DSB wil ook maar al te graag af van die IC4-troep van AnsaldoBreda.
Sterker nog, ze zijn al verkocht aan een onbekende partij :D
https://ing.dk/artikel/dsb-har-solgt-sa ... ige-257771

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 26 aug 2022, 22:01
door ArrivaBas
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 048221696/
Ebusco heeft de eerste 2.2 voor de Berlijnse BVG afgeleverd. De manier van afleveren is voor een elektrische bus bijzonder te noemen gezien de afstand. De bus heeft de ruim 625 kilometer van de fabriek in Deurne naar de Duitse hoofdstad op eigen kracht gereden zonder onderweg te laden en de batterij was niet volledig leeg bij aankomst.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 27 aug 2022, 10:13
door zone2000
verkeerde topic

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 07 sep 2022, 11:09
door tjoektjoek
Hier een twitter-draadje van de presentatie van de nieuwe Nightjettreinen https://twitter.com/seatsixtyone/status ... 6929379330

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 07 sep 2022, 19:43
door Sam.h
Over de nieuwe nightjet

The ÖBB Nightjets of the next generation will consist of two seating cars, three couchette cars and two sleeping cars for a total capacity of 254 passengers.

Laat dat ook niet een structureel probleem zien. Betekent 254 plaatsen die je per 24 uur kan verkopen. Een Transavia kan 6 x 200 plaatsen verkopen binnen 24 uur met 1 vliegtuig. Dus de vaste kosten kunnen over veel meer passagiers verdeeld worden. Ik vind het een erg ruime indeling, 36 passagiers per bak.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 07 sep 2022, 19:56
door cassie127
Men kan gecombineerd rijden daar waar nodig. Dat zal met de 420/421 ook wel gebeuren omdat die met een deel naar Innsbruck en een deel naar Wenen rijdt.

Daarnaast 36 reizigers per bak is alleen gemiddeld. Als jij iets privé voor één persoon boekt zijn het er minder.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 07 sep 2022, 19:59
door trolly
Sam.h schreef: wo 07 sep 2022, 19:43 Laat dat ook niet een structureel probleem zien. Betekent 254 plaatsen die je per 24 uur kan verkopen. Een Transavia kan 6 x 200 plaatsen verkopen binnen 24 uur met 1 vliegtuig. Dus de vaste kosten kunnen over veel meer passagiers verdeeld worden. Ik vind het een erg ruime indeling, 36 passagiers per bak.
Als je de passagiers laat staan kan je er veel meer kwijt, maar dat vinden de meeste mensen lastig slapen. Verder klopt je rekensom vast, maar dat is dus de aard van het beestje. Kost dan wel weer minder brandstof, wat ook wel een punt is.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 07 sep 2022, 20:06
door umbusko
Wat ik niet goed begrijp is waarom er per se 2 zitwagens in moeten. Die nightjet doet tegenwoordig niet meer echt aan lokaal vervoer, toch? Er zal vast een publiek zijn om zittend de nacht door te brengen, maar die gaan net zo lief met de bus, met een vliegtuig midden in de nacht, met de nacht-ICE... Waarom daar twee potentiële couchette- of slaaprijtuigen voor opofferen?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 07 sep 2022, 22:23
door YSH
Er zal voor beide doelgroepen wel een markt zijn. De luxe compartimenten met eigen douche nemen veel ruimte in, maar zullen ook wel een hoofdprijs kosten. En in de zitrijtuigen kan je lekker veel interrailers/backpackers etc. kwijt. Die paar tientjes die zij betalen tellen bij elkaar vast ook wel op, en je hebt er ook geen servicekosten aan.

Al ben ik het met je eens dat je dan liever meer couchettes ziet, zeker als het moderne grossraum-wagens zijn is het overnacht niet heel fijn. In de huidige oude rijtuigen kan je de stoelen nog tegen elkaar onderuitschuiven om er een impromptu bed van te maken.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 07:57
door ICE11
Eerder al had de DB met Siemens een raamverdrag over 400 Vectron DualMode gemaakt. Uit deze contract worden nu 21 locs voor DB Fernverkehr besteld. Deze moeten de ICE-sleeplocs serie 218 vervangen en ook de vanaf 2025 in dienst gaande Talgo-IC op de diesel-trajecten naar Westerland en Oberstdorf vervoeren.

https://railcolornews.com/2022/09/12/de ... -services/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 08:00
door Meltrain
Aha. Ik vroeg me al af of die locs van Talgo ook een dieselmotor zouden krijgen, maar nee dus. :)
Als ik het plaatje zie (want ik kan het artikel niet lezen), begrijp ik dus dat de loc van Talgo óók aan de trein blijft en dat op de ongeëlektrificeerde de Vectron aan de loc of het stuurstandrijtuig wordt gekoppeld.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 21:48
door ICE11
Als ik het bij DSO goed begrepen heb blijft de Talgo-loc inderdaad de hele tijd aan de trein.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 22:29
door umbusko
Dat is anders niet wat ik in het artikel in het topic over de IC Berlijn las. Daar staat immers:
Alle Züge sind flexibel einsetzbar. Die Reisezugwagen können neben der Talgo-Lok auch mit anderen Loktypen gekuppelt werden. So ist für nicht-elektrifizierte Strecken der Einsatz von sogenannten Zweikraftloks vorgesehen, die auch über einen Dieselmotor verfügen.
Daar gaat het dus om de rijtuigen zelf die aan een andere loc gekoppeld worden. Tenminste, dat lijkt me de logische interpretatie.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 10:30
door Cas
https://twitter.com/jonworth/status/157 ... veVBA&s=19

Een paar fotos van de nieuwe ICE L die momenteel op InnoTrans staat, in deze en de volgende tweet. Vind het er heel comfortabel uitzien, maar inderdaad wel krap in de gangpaden...

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 17:27
door cassie127
De hoofdsteun is zeer comfortabel ja, zitting zelf had comfortabeler kunnen zijn. Waren overigens nu al dingen kapot aan de verstelbaarheid van sommige stoelen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 18:01
door Daniel
De stoelen lijken wel akelig veel (op de hoofdsteun na) op de Fainsa Sophia, in Nederland bekend van de SNG.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 18:27
door Suus
De SNG heeft best comfortabele stoelen, ben benieuwd hoe die werken met stoffen bekleding.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 20:52
door MetroRET
Waar is de sarcasme-vermelding ?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 21:00
door Daniel
Suus zit blijkbaar in andere SNGs dan de rest van het forum. Maar de bekleding in die ICE L ziet er niet als stof uit.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 21:48
door Suus
Nee hoor, de stoelen in SNG zijn daadwerkelijk comfortabel. Je moet alleen wel een gezonde zithouding aannemen ;)

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 sep 2022, 22:47
door Chrysa
Dat ligt meer aan jou dan, ik kan er echt niet normaal in zitten.