Pagina 14 van 22

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 15 nov 2022, 23:39
door dennistd
En zo zag ie eruit in 2019 (en nu nog steeds denk ik):

Afbeelding

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 16 nov 2022, 19:20
door ICE11
De nieuwe ICE, serie 408, is nu voor de inzet in Duitsland toegelaten:

https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -5-001-001

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 17 nov 2022, 08:37
door tjoektjoek
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... en-9134890

Vanaf 2024 rijdt de ICE 3neo naar België. Hopelijk geldt dat ook voor Nederland.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 17 nov 2022, 09:35
door DDietzen
Aangezien er enkel over België wordt gerept en niet over Nederland, vermoed ik dat Nederland later pas aan de beurt is. Wel kan de verbinding naar Amsterdam alvast profiteren van de instroom van de BR408 naar Brussel, doordat alle beschikbare BR406 dan kunnen worden ingezet naar Amsterdam. Hopelijk gaan daarmee de betrouwbaarheid en de capaciteit (alle ritten met dubbele stellen? (A) ) al omhoog.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:13
door Z2N
Het artikel gaat specifiek over de verbinding Brussel - Frankfurt, dat is de enige reden daarvoor. De Baureihe 406 verdwijnt in 2024 van de internationale dienst, ook van/naar Nederland.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:30
door DDietzen
Ook in eerdere berichtgeving over de BR408 die ik de afgelopen maanden heb zien langskomen, werd alleen België genoemd, of alleen voor België een jaartal van introductie genoemd. Vandaar mijn gedachtegang.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:32
door Suus
België was ook de 407 beloofd, daar is ook niets van terecht gekomen. Toelating in Nederland gaat over het algemeen sneller dan in België.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 17 nov 2022, 13:42
door cassie127
In Nederland gaat ICE-3 Neo ook vanaf 2024 rijden, zowel naar België als naar Nederland zal en nog tijdelijk een mix tussen 406 en 408 mogelijk zijn.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 24 nov 2022, 07:43
door Nitein-Repart
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... erzeichnis

Volgens fernbahn.de gaat de IC Hamburg-Kopenhagen vanaf 11 april met een lok en 7 rijtuigen rijden in plaats van de IC3-treinstellen. Helaas is de Eerste Klas-rijtuig een abteilwagen met hokjes voor zes personen. De Tweede Klas wordt wel een hele vooruitgang en fans van de IC3-treinstellen kunnen nog altijd de IC Hamburg-Aarhus nemen, deze trein blijft rijden met IC3-treinstellen.

Op de IC naar Gera verdwijnen wel de Eerste Klas-rijtuigen met zespersoonscoupés. Vanaf december wordt op de IC naar Gera Eerste Klas-rijtuigen met een open coupé ingezet.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 19:19
door ICE11
In Dresden rijden vandaag de eerste nieuwe trams serie NGT DX in de reizigersdienst, vooralsnog alleen te zien op enkele omlopen van lijn 2.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 12:50
door ICE11
Al vanaf morgen wordt het treinpaar 818/819 tussen Frankfurt en Köln met ICE3neo gereden:

https://app.handelsblatt.com/technik/fo ... 07252.html

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 13:07
door Suus
Voor de liefhebbers:

ICE 818 vertrekt om 12:15 vanaf Frankfurt (Main) Hbf naar Köln Messe/Deutz, en ICE 819 rijdt om 16:01 vanaf daar weer terug naar Frankfurt.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 14:25
door dennistd
En zijn dat nou ook de stellen die straks naar Nederland gaan rijden of is er ook een monocourante versie van?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 14:38
door Suus
Alle stellen hebben dezelfde elektrische installatie. Of ze ook allemaal dezelfde beveiligingsapparatuur zullen krijgen is mij niet duidelijk.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 14:45
door cassie127
Voor zover ik weet is het de bedoeling dat de gehele serie een toelating krijgt in Nederland en België.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 14:53
door Suus
Dat zou voor de flexibiliteit geweldig zijn, maar 73 stellen uitrusten met ATB en TBL1 is wellicht wel wat overkill.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 15:11
door DDietzen
Is een TBL1+-uitrusting überhaupt nog nodig voor de BR408? Tegen de tijd dat die gaat rijden richting België (over pakweg een jaar) ligt er immers over de gehele route van de grens t/m Brussel-Zuid ETCS, en volgens mij ook op omleidingsroutes langs Verviers en Landen (al weet ik dat van laatstgenoemde niet zeker).

Hetzelfde vraag ik me overigens ook af over de ICNG-B, die zou vanaf indienststelling in België überhaupt nooit de TBL hoeven gebruiken omdat dan het hele land al over is op ETCS.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 13 dec 2022, 18:43
door ArrivaBas
In Vorarlberg is de eerste vierdelige Desiro ML van ÖBB in de reizigersdienst opgenomen: https://www.vmobil.at/oebb-erste-zuege- ... ll-betrieb
Deze serie van 21 treinstellen vervangt evenzoveel exemplaren van de geflopte Talent 3. De stellen hadden in de zomer van 2019 in dienst moeten komen op de S-Bahn Vorarlberg, maar tijdens de toelating en een kort proefbedrijf in 2020/2021 traden zo veel problemen op, dat de Oostenrijkse spoorwegen alle lopende bestellingen heeft afgezegd en laat vervangen door de Desiro ML.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 14 dec 2022, 16:44
door hauptbahnhof
En wat gebeurt er met de Talents die er al waren?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 14 dec 2022, 17:21
door cassie127
Die staan momenteel in Mukran in de buurt van al het afgeschreven DB Materieel.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 17 dec 2022, 14:32
door Meltrain

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 17 dec 2022, 23:58
door Selivio
Die bestelling van Amtrak was toch al van begin vorig jaar ergens? Kan me namelijk herinneren dat ik er eerder wat over gelezen heb.

Wat sowieso wel nieuw is is dat Ontario Northland in Canada 3 nieuwe treinen besteld heeft voor een vernieuwde Northlander treinverbinding (wat in facto dus de opvolgers worden van de TEE-rijtuigen die daar gereden hebben)
https://www.cbc.ca/news/canada/sudbury/ ... -1.6687042

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 20 dec 2022, 19:30
door ICE11
RDC heeft minstens twee locs Baureihe 101 gekocht welke in Engelsdorf terzijde stonden.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 22 dec 2022, 13:35
door Commendatore
Waren die dingen niet tot op de draad versleten?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 12 jan 2023, 21:23
door ICE11
cassie127 schreef: wo 14 dec 2022, 17:21 Die staan momenteel in Mukran in de buurt van al het afgeschreven DB Materieel.
Naar verluidt (= DSO) zullen enkele van de Talent-3 stellen bij de SWEG terecht komen.