Pagina 21 van 22

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 15 feb 2024, 15:49
door umbusko
umbusko schreef: zo 26 dec 2021, 23:52 ZSSK heeft bij Stadler 4 KISS-treinstellen besteld. Zesdelig, 611 zitplaatsen, 160 meter en geschikt voor 160 km/u. Deze moeten eind 2023 gaan rijden op de trajecten Bratislava – Trnava - Žilina, Bratislava - Trnava – Galanta, Bratislava – Kúty – Břeclav, Bratislava – Nové Zámky en tijdelijk ook op Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica.
De eerste 3 KISS-stellen zijn sinds vandaag in dienst (met foto) in REX-treinen tussen Bratislava en Nové Zámky en tussen Bratislava en Trenčín. De vierde is betrokken geweest bij een ongeval op de testbaan (het fijne weet ik hier niet van) en komt later dit jaar in dienst.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 15 feb 2024, 17:18
door Cas
Zijn de frequenties zo laag dat 3 treinen zoden aan de dijk zet voor specifieke verbindingen, of is dit een proefsetje als opmaat voor een grotere bestelling?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 15 feb 2024, 18:34
door umbusko
Geen idee, ik vermoed het laatste. Beide genoemde REX-verbindingen rijden namelijk 1x/2 uur (in de spits Bratislava - Trenčín zelfs 1x/uur) en hebben een ritlengte van ca. 1,5 uur, dus dat ga je met 3 of 4 stellen niet redden.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 18 feb 2024, 21:31
door Nitein-Repart
Z2N schreef: wo 14 feb 2024, 12:19 Goed nieuws! De Giruno's zijn hele comfortabele en betrouwbare treinen, en de combinatie met de aantrekkelijke reistijden na de opening van de Gotthard- en Ceneri-basistunnel maakt het logisch dat het aantal reizigers flink toeneemt.
Dan wordt het naar mijn mening wel tijd voor een strakke uursdienst tussen Zürich en Milano. Dan kun je de gehele dienstregelingsopzet rondom de Gotthard flink vereenvoudigen met 1x per uur een IC Zürich-Milano (Giruno), 1x per uur een IC Basel-Lugano(-Milano) (Giruno) en 1x per uur een IR Zürich-Locarno (Traverso).

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 21 feb 2024, 19:42
door ICE11
40 nieuwe treinstellen voor de Stadtbahn Stuttgart: https://www.ssb-ag.de/unternehmen/infor ... /s-dt-816/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 23 feb 2024, 10:41
door tjoektjoek
Is bekend hoeveel ICE L al afgeleverd zijn voor testen en dergelijke? Deze zijn toch nog niet in Nederland begonnen met de toelatingen, toch? Ben benieuwd of ze december 2024 gaan halen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 23 feb 2024, 11:12
door The Greyhound
De ASEAG heeft een bestelling gedaan van 18x new generation Citea 12.2m low floor en 15x new generation Citea 18.1m articulated low floor bussen

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 25 feb 2024, 21:58
door ICE11
Besteld zijn ze al langer, maar levering is nu uitgesteld tot 2025 (was eigenlijk voor dit jaar gepland).

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 19:15
door ICE11
Volgens DSO zullen de 408 vanaf medio Juni naar Brussel worden ingezet.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 19:26
door cassie127
Klopt, ook naar Nederland. Omschakeling zal gebeuren rond de ingang van de zomerdienstregeling. Voor de ICE naar Basel is het vanaf dan einde verhaal. De 408 is niet toegelaten in Zwitserland en heeft ook (tot nu toe) geen uitzondering/ontheffing voor Basel Bad - Basel SBB.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 19:32
door Nitein-Repart
Deutsche Bahn wil sowieso gaan herstructureren en hierdoor vervalt de directe ICE Amsterdam-Basel (de ICE105/104 gaan van en naar Hamburg in plaats van Amsterdam) en de Eurocities 6 t/m 9 vervallen ook en worden vervangen door ICE's tussen Hamburg en Köln en Dosto-IC's tussen Köln en Mannheim.

In december 2024 of december 2025 wordt de herstructurering in gang gezet.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 19:37
door MetroRET
De vervanging van de 105/104 zal aan Nederlandse zijde worden vervangen door een ICE van/naar München.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 20:00
door Meltrain
cassie127 schreef: do 29 feb 2024, 19:26 Klopt, ook naar Nederland. Omschakeling zal gebeuren rond de ingang van de zomerdienstregeling. Voor de ICE naar Basel is het vanaf dan einde verhaal. De 408 is niet toegelaten in Zwitserland en heeft ook (tot nu toe) geen uitzondering/ontheffing voor Basel Bad - Basel SBB.
Kunnen de treinen dan niet van/tot Basel Bad rijden of zijn ze ook tot daar niet toegelaten?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 20:17
door Nitein-Repart
MetroRET schreef: do 29 feb 2024, 19:37 De vervanging van de 105/104 zal aan Nederlandse zijde worden vervangen door een ICE van/naar München.
Klopt, alleen behoren de treindiensten van en naar Basel tot lijn 43 en straks de treindiensten van en naar München tot lijn 47 en die laatste lijn rijdt grotendeels al met de ICE3 Neo (en een enkele klassieke ICE 3). De ICE's naar Basel rijden straks uitsluitend met de ICE 4.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 20:33
door MetroRET
Als ik zo de dienstregeling van de ICE 105/104 bekijk, zou deze best wel eens doorgekoppeld kunnen gaan worden aan de huidige paden van de ICE 595/594 van/naar München (wel onderdeel van lijn 11 momenteel).

Dat zou opleveren:
Amsterdam 08:08; München 15:13
München 14:46; Amsterdam 21:29

Als deze doorgekoppeld moeten gaan worden aan een trein van lijn 47, dan zou ICE 917 de uitkomst zijn in zuidelijke richting.
De huidige overstap is daar momenteel echter 25 minuten voor in Düsseldorf met aankomst in München om 15:27.
Datzelfde geldt in noordelijke richting uiteraard ook, dan met ICE 914, vertrek uit München om 14:28.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 29 feb 2024, 20:57
door cassie127
Scheelt ook dat je straks niet meer op je eigen omloop hoeft te keten, dat is nu in Basel wel het geval omdat er daar geen andere 406 staat.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 01 mar 2024, 08:03
door MaartenD
Stuttgart 21 zou in 2025 geopend worden, dan zul je waarschijnlijk die 25 minuten versnelling hebben.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 25 mar 2024, 20:59
door Nitein-Repart
Enkele D-Treinen tussen Wien en Feldkirch rijden nu met de nieuwe 9-delige RailJets die binnenkort worden ingezet op de verbinding tussen München, Innsbruck en Verona. De ÖBB heeft nog 19 9-delige RailJets besteld, naast de 8 9-delige RailJets die straks op de verbinding tussen München, Innsbruck en Verona worden ingezet, zie hier: https://bahnblogstelle.com/214162/oebb- ... rnverkehr/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 04 apr 2024, 08:14
door Nitein-Repart
Vanaf media augustus gaan er tussen Hamburg, Berlin en Praha nieuwe ComfortJet-treinstammen rijden. De capaciteit wordt ook iets groter, getrokken treinen van acht rijtuigen naar treinstammen van negen rijtuigen. Er zijn in totaal 20 negendelige treinstammen besteld door Ceske Drahy voor de inzet op de lijnen Hamburg-Berlin-Praha en Praha-Bratislava-Budapest.

Zie hier: https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 53027?s=20

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 04 apr 2024, 11:38
door ThatPCDude
Neeeeeeee -0- -0- -0-

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 04 apr 2024, 11:48
door en-es
Slecht nieuws?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 04 apr 2024, 14:57
door MaartenD
Comfortjet = Railjet in blauw wit?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 04 apr 2024, 18:27
door ThatPCDude
en-es schreef: do 04 apr 2024, 11:48Slecht nieuws?
Enerzijds verdwijnen de coupérijtuigen en anderzijds kunnen moderne treinen nooit dezelfde hoeveelheid comfort bieden als dat die rijtuigen dat doen

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 05 apr 2024, 06:47
door umbusko
Als de ComfortJet net zo comfortabel wordt als de Interjet, ben ik tevreden. Die is erg comfortabel, of zoals ik zelf altijd zeg, zoals de ICE 4 had kunnen (moeten) zijn. (Ik ben wel benieuwd naar de restauratie. Ik vrees dat het handmatig bakken van schnitzels, aardappeltjes en eieren wel eens zou kunnen verdwijnen, en dat zou erg jammer zijn, maar wie weet.)

En de verbinding heeft het nodig. Sommige treinen, met name in het hoogseizoen, zijn overvol. Ik houd ook van coupérijtuigen, mits niet bloedheet en mits niet volledig gevuld. Helaas is dat tegenwoordig in deze treinen een zeldzaamheid. Ik kies nu meestal voor een plekje in (niet-coupé)rijtuig 255. (Helemaal vooraan of achteraan, dus typisch rustiger, en ver verwijderd van de kinderafdeling. (A) ) Op een rustige donderdagavond wil ik nog wel eens voor een coupé kiezen.

Groeten trouwens uit een EC Berliner, vanuit rijtuig 255, seat 61, perfect aan het raam voor uitzicht aan de Elbe straks. :p Zonder reservering moet je daar vroeg voor opstaan tegenwoordig :cry: (en met reservering is het 50/50 doordat je de positie van het rijtuig niet weet). Het restauratierijtuig (defect), inclusief minibar, en 2 coupérijtuigen (2de klas 258 en 1ste klas 263) ontbreken. Dat helpt natuurlijk ook niet.

(Voor de liefhebber: voor €219 koop je een 10-rittenkaart Praag-Berlijn die een jaar geldig is aan het loket in Tsjechië; Praag-Dresden kan ook. Ik heb net gisteren een nieuwe aangeschaft, je kunt contant in euro’s betalen zodat je geen koersopslag kwijt bent. :Y)

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 05 apr 2024, 11:48
door Tom024
MaartenD schreef: do 04 apr 2024, 14:57 Comfortjet = Railjet in blauw wit?
Lijkt erg op de Interjet, de stammen die nu op de twee lijnen tussen Praag en Cheb rijden, die zijn behoorlijk comfortabel.

Ik denk dat het gros van de reizigers dit als een upgrade ervaart: modern, meer capaciteit en dingen als goede wifi (en als ze gelijk zijn aan de Interjet: draadloos opladen van je telefoon.) Het zelf bereiden van eten zal waarschijnlijk wel vervangen worden door een magnetron, maar dan nog is een lekker schnitzeltje nooit te versmaden natuurlijk. ;)