Pagina 1 van 2

Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: do 22 mar 2018, 19:17
door Suus
Thello, een dochter van het Italiaanse Trenitalia, wil vanaf 2020 hogesnelheidstreinen laten rijden tussen Parijs en Bordeaux. Het gaat daarmee de directe concurrentie aan met de TGV’s van SNCF.

Bron: https://m.20minutes.fr/amp/a/2241907?__ ... ssion=true

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: do 22 mar 2018, 19:46
door Aking
Mag dat in Frankrijk ook binnenlands dan?

En kan dit niet in het kort buitenlands nieuws draadje?

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: do 22 mar 2018, 21:48
door Z2N
Waarom dacht je dat de SNCF staakt deze lente? Macron is bezig het nationale net open te gooien voor private reizigersvervoeders, door de regionale treinen aan te besteden en de langeafstandstreinen te liberaliseren. Thello is nu al een binnenlandse vervoerder (op de route Marseille - Nice - Milaan mogen ook binnenlandse reizigers mee), en dus is dit een logische tweede stap.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: do 22 mar 2018, 22:29
door Dennenboom
En dan gaat de staat zelf maar treinen kopen?
http://www.lefigaro.fr/societes/2018/03 ... -futur.php

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: do 22 mar 2018, 22:35
door Z2N
Eenduidige Franse (spoor)politiek is een utopie. (A)

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: do 22 mar 2018, 23:12
door Meltrain
Mijn Frans is te slecht om dat artikel te begrijpen, dus het zou helpen als iemand een samenvatting geeft. :)
Maar als de staat inderdaad materieel aanschaft, is dat eigenlijk best logisch: enerzijds zorg je ervoor dat alle inschrijvende vervoerders de beschikking hebben over hetzelfde materieel en anderzijds creëer je werkgelegenheid door het materieel door een binnenlands bedrijf te laten produceren.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 00:35
door Z2N
Het materieel wordt echter direct doorgesluisd naar SNCF Mobilités, de staat betaalt Alstom en de SNCF betaalt daarna de staat. De aanschaf van 100 nieuwe stellen past echter compleet niet in de ideeën rond het verkleinen van het TGV-net, en de enige reden voor een order van deze grote is het werkbehoud in de Alstom-fabrieken in Belfort en La Rochelle. Dat de werkloosheid in Frankrijk ondertussen drie keer groter is dan in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk zorgt echter voor voldoende steun voor zulke investeringen, zelfs als het echte nut ontgaat.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:01
door Aking
Mag dat aanbestedingstechnisch eigenlijk wel? Of hebben ze het netjes aanbesteed en hadden die Franseezen heel toevallig het beste (aan)bod? :')

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:03
door Chrysa
Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:05
door Aking
Jij hebt liever sletjes? *O*

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:10
door Hainje
Op die manier werkt het in de oude Franse koloniën ook. De Franse bedrijven hebben voorrang op de Afrikaanse bedrijven, zou mij dus niets verbazen als er in het moederland een soortgelijke regeling is.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:12
door Chrysa
Aking schreef:Jij hebt liever sletjes? *O*
Vind je het erg dat ik het in een slet zitten even aan iemand anders over laat? :')


Aanbestedingen zijn in de regel zo te formuleren dat je van tevoren al weet wie de winnaar gaat zijn, gebeurt in Nederland soms ook. Dit lijkt me technisch dan ook gewoon legaal.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:15
door Aking
Hoe moet ik nou ruiken of jij dat erg vindt?

Maar troost je, ik heb qua treinen ook liever degelijk IC Materieel en laat de sletjes ook voorbij gaan indien mogelijk :Y

Maargoed, in Franckrijck hebben ze geen sletjes geloof ik (A)

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:22
door Z2N
*Kuch*

De Z 50000 'Francilien' is met 227 exemplaren de SLT van de regio Parijs:
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF Z 50051/52 + Z 50097/98, Saint-Denis by Z2N *O*, on Flickr
De andere regio's moeten het doen met 700 AGC-treinstellen:
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF B 82735/736, Lille-Flandres by Z2N *O*, on Flickr
En anders is er nog de Régiolis, deze rijdt zelf op 5 uur durende IC-verbindingen... -o-
Spoiler: show
AfbeeldingSNCF B 84507/08, Paris-Nord by Z2N *O*, on Flickr

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:28
door Aking
Maar heten ze dan ook slet? :mrgreen:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:30
door Chrysa
Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:32
door Z2N
Aking schreef:Maar heten ze dan ook slet? :mrgreen:
Ach wel nee, Fransen vernoemen treinen eerder naar bedreigde bevolkingsgroepen, zoals de Inuit. (A)

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 01:37
door Aking
:')
Deden wij dat voorheen niet met dieren in DDAR/MDDM?
Chrysa schreef:Die eerste trein heeft wangetjes! Cute! *O*
Dat is niks nieuws toch? In Duitsland hebben ze Hamstertreinapparaten *O*

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 06:06
door Suus
Van de drie bovengenoemde apparaten komt de Francilien nog het dichtst bij de SLT. Heeft eveneens geen toilet, maar de Francilien heeft wel een ingebouwde disco.

De Régiolis rijdt het beste van de drie, ik vond het zelfs wel een aangename trein. De Liner heb ik nog niet getest, dat komt over anderhalve maand.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 10:52
door Meltrain
Die Régiolis is toch eigenlijk ook gewoon de FLIRT van Alstom?
Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Chrysa schreef:Nieuwe treinen? Ik vind ze nu alstom. -o-
Ik moest lachen. :lol:

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 11:31
door Hainje
Suus schreef:ingebouwde disco.
Als in: bij tractie hoor je een melodie? Zoals bij de Taurussen? :P

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 11:34
door Suus
Nee, dit is meer discoverlichting.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 11:45
door Hainje
Klinkt veelbelovend *trein*

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 12:36
door isadora
Suus schreef:Nee, dit is meer discoverlichting.
Soort Dreamliner dus.

Re: Concurrentie voor TGV op Parijs - Bordeaux

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 20:03
door KL577
Meltrain schreef: Verder lijken die Régiolis en de Coradia Liner wel heel erg op elkaar, als ik zo de foto's op internet zie?
Ja, zijn min of meer hetzelfde materieel. De regiolis voornamelijk voor TER diensten en intercity's die nu door de Franse regios worden aangestuurd. De Coradia Liner wordt dan ingezet bij de overige Intercites. En dit type materieel is ook de basis voor de ICNG die Alstom aan NS gaat leveren.