Pagina 2 van 3

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: do 27 sep 2018, 20:07
door Vinny
Ze hebben daar onlangs een nieuwe spoorbrug gebouwd voor goederenvervoer:
https://goo.gl/maps/qavERGbuQQU2

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: do 27 sep 2018, 20:30
door dennistd
Dat klopt, die zorgt ervoor dat er rechtstreeks vanaf de Bentheimer Eisenbahn richting Zwolle gereden kan worden. De oude brug leidt komt uit richting station Coevorden, waardoor er altijd kopgemaakt moest worden. Die oude brug is gewoon blijven liggen, dus die kan prima voor het personenverkeer gebruikt worden.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 06:14
door erjeebee
Als er echt een vervoersvraag op Nordhorn-Neuenhaus-Emlichheim-Coevorden/Emmen zou zijn dan was de 100 toch allang doorgetrokken geweest naar Emmen/Coevorden? Of had een NL vervoerder ingesprongen en een lijn a la de voormalige lijn 24 in het leven geroepen.

U merkt het, ik ben sceptisch.
Ben het eens met regenmaker dat het een goed idee zou zijn om bij het in dienst gaan van Neuenhaus-Bentheim het vrijgekomen busmaterieel te gebruiken om het restant van lijn 100 (Neuenhaus-Emlichheim) door te trekken naar Emmen of Coevorden (moet het dienstregelingtechnisch wel mogelijk zijn om zowel in Coevorden als Neuenhaus goede treinaansluitingen te realiseren)
En laat die lijn zich dan eerst maar eens bewijzen.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 08:39
door Vinny
Volgens mij is de redenatie omgekeerd: Er ligt een spoorlijn, goederenmeuk gaat nu over de nieuwe brug dus we bellen een potentiële vervoerder en laten deze wat hobby-boemelen over de grens en kijken of het wat wordt.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 10:37
door regenmaker
Ik lees overigens net wel het volgende: Tussen Coevorden en Emlichheim gaat een grensoverschrijdende belbus rijden. Het verbaasd me overigens niets als ze dit uitstellen tot december als toch al het hele netwerk op de schop gaat.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: vr 28 sep 2018, 12:05
door Suus
De spoorbrug die nu buiten gebruik is ziet er niet goed uit op de foto's, ik vraag mij af of er überhaupt nog beweging in te krijgen is.
Vinny schreef:Volgens mij is de redenatie omgekeerd: Er ligt een spoorlijn, goederenmeuk gaat nu over de nieuwe brug dus we bellen een potentiële vervoerder en laten deze wat hobby-boemelen over de grens en kijken of het wat wordt.
De potentiële vervoerder en de eigenaar van de spoorlijn zijn in dit geval hetzelfde bedrijf. De investeringen in de lijn (snelheidsverhoging, beveiligde overwegen) komen bovendien ook het goederenvervoer op de lijn ten goede.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 09:17
door cassie127
Nederland heeft een bijdrage geleverd van 10 miljoen voor het mogelijk maken van aanpassingen aan het spoor tussen Coevorden en de Duitse grens. Daarnaast draagt provincie Drenthe ook nog 3 miljoen bij.
https://www.google.com/amp/s/www.treinr ... heine/amp/

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 10:02
door waldo79
Is nog relatief veel geld naar mijn idee voor zo'n klein stukje spoor bij Coevorden.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 10:59
door Z2N
Er zal ongetwijfeld een extra perron nodig zijn in Coevorden, de twee perrons die er zijn worden nu al vrij optimaal gebruikt.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:09
door PHS
waldo79 schreef: zo 29 nov 2020, 10:02 Is nog relatief veel geld naar mijn idee voor zo'n klein stukje spoor bij Coevorden.
Er moeten op dat korte stukje twee bruggetjes worden gebouwd, dat drijft de kosten op.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:19
door Z2N
Welke bruggetjes dan? Het spoor ligt er al, het wordt ook gebruikt door goederentreinen (de Coevorden-shuttle). De bestaande infrastructuur moet wel worden geüpgraded, maar dat zit hem volgens mij vooral in de achterhaald uitgevoerde overwegen Robertweg en Euregioweg.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:25
door Staatslijn K
Voor een verbinding Bad Bentheim - Coevorden is een extra treinstel nodig. Ik zie liever dat op de IC Berlijn wordt aangesloten en dan zou je met hetzelfde materieel Emlichheim kunnen halen. Dan zou ik inzetten op een bus Coevorden - Emlichheim en Emmen - Meppen (IC aansluiting naar Münster, Düsseldorf en Keulen). Dan wordt deze regio heel goed bedient, want zoveel inwoners heb je niet ten noorden van Nordhorn

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:28
door PHS
Z2N schreef: zo 29 nov 2020, 11:19 Welke bruggetjes dan? Het spoor ligt er al, het wordt ook gebruikt door goederentreinen (de Coevorden-shuttle). De bestaande infrastructuur moet wel worden geüpgraded, maar dat zit hem volgens mij vooral in de achterhaald uitgevoerde overwegen Robertweg en Euregioweg.
Het spoor station Coevorden - aansluiting Europark is al jaren in onbruik. De Coevorden-shuttle draait via een nieuw gebouwde verbinding van Zwolle rechtstreeks de Bentheimer Eisenbahn op, zonder te keren op station Coevorden zoals vroeger.

Ik heb ergens gelezen dat de brug bij de Robertweg vernieuwd moet worden, en dat ze ook een tweede spoor over de Gracht willen. De ruimte voor een tweede spoor is er, dat lijkt er zelfs vroeger te hebben gelegen.

Met een tweede spoor over de Gracht zou je de Bentheimer Eisenbahn los van het Nederlandse spoor met enkel Duitse beveiliging kunnen laten rijden, dat scheelt een boel geld.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:36
door cassie127
Ze willen die trein echter tot Emmen laten rijden, dus Nederlandse beveiliging moet er wel in.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:43
door PHS
Zonder investeringen tussen Coevorden en Emmen komt de trein voorlopig niet verder dan Coevorden.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:48
door cassie127
Emmen Zuid heeft tegen die tijd haar tweede perron, dan is er al meer mogelijk. Daar zijn ze nu druk mee bezig

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 11:51
door PHS
Weet ik, maar meer dan vier treinen per uur tussen Coevorden en Emmen, wat het plan is als het tweede spoor bij Emmen Zuid gereed is, past niet? Sowieso vraag ik mij af waarom er tussen Coevorden en Emmen vijf treinen per uur zouden moeten rijden in de spits.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 29 nov 2020, 15:00
door Vinny
https://goo.gl/maps/KPkhH7yMYGnazpeE6

Deze draaibrug zal wel weer bedienbaar gemaakt moeten worden. Kan in de papieren lopen.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: vr 16 apr 2021, 20:20
door RobertT
Ik heb het ook al gemeld in het item over de Bentheimer Eisenbahn,maar reactivering is weer een stap dichterbij
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbe ... g-erhalten

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: za 17 apr 2021, 22:30
door Jef400
Ik weet dat het goedkoop natrappen is, en de koe in zijn kont kijken. Maar mijn gedachten gaan weer uit naar het tweede bericht in dit topic. Dat het hele idee geldklopperij zou zijn en Kees Spek er een aflevering van onze centen er aan moet wijden. Nu een onderzoekje en dan dus een kosten-batenquote van 1,63. Laat dat een les zijn voortaan dit soort dingen te laten onderzoeken voordat we een grote mond opzetten wat voor belachelijke bullshit iets is.

Inhoudelijk ben ik benieuwd wat er op de stations van Emmen en Coevorden gaat gebeuren om deze extra trein te kunnen ontvangen. Lees ik goed dat het een RE Emmen-Rheine zou worden? Of is het simpelweg een verlenging van Bad Bentheim - Emlichheim?

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: za 17 apr 2021, 22:48
door Hainje
Kun je me a.u.b. uitleggen wat een kosten-batenquote van 1,63 precies betekent? Uiteraard kan ik het opzoeken via Google, maar ik gok dat er wel meer mensen hier actief zijn die niet zo thuis zijn in de economie/statistieken.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: za 17 apr 2021, 22:57
door Karl
Normaliter is een verhouding boven de één positief voor een project. De baten wegen dan op tegen de kosten. Uitkomsten moeten altijd wel met een onzekerheidsmarge worden beschouwd.

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: za 17 apr 2021, 23:12
door RobertT
@jef400,
in eerste instantie gaat het in dit bericht over een verlenging van de bestaande dienst ut Bad Bentheim,dus tot Coevorden.maar zoals bekend wil de politiek graag door tot Emmen en Rheine.
Verder vind ik het opvallend dat het ter heropenen gedeelte zelfs nog beter scoort dan de huidige dienst.is er hier iets te rooskleurig voorgesteld?

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: za 17 apr 2021, 23:17
door Hainje
Karl schreef: za 17 apr 2021, 22:57 Normaliter is een verhouding boven de één positief voor een project. De baten wegen dan op tegen de kosten. Uitkomsten moeten altijd wel met een onzekerheidsmarge worden beschouwd.
Helder verhaal, dank! :pos:

Re: Grensoverschrijdende trein Emmen-Rheine komt dichterbij

Geplaatst: zo 18 apr 2021, 00:17
door cassie127
RobertT schreef: za 17 apr 2021, 23:12 @jef400,
in eerste instantie gaat het in dit bericht over een verlenging van de bestaande dienst ut Bad Bentheim,dus tot Coevorden.maar zoals bekend wil de politiek graag door tot Emmen en Rheine.
Verder vind ik het opvallend dat het ter heropenen gedeelte zelfs nog beter scoort dan de huidige dienst.is er hier iets te rooskleurig voorgesteld?
De berekening die vooraf is gemaakt van het traject die nu in dienst is ligt uiteindelijk ook hoger. Er waren voor corona al meer reizigers dan waar men vooraf op had gerekend.