Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

Hm, dat is eigenlijk niet het antwoord waar ik op hoopte, maar vooruit. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Vanaf 21 oktober zal National Express één omloop met de RE6 met Desiro HC gaan rijden. Mogelijk wordt dit in de aanloop naar december nog meer.

Edit1: Het gaat om de omloop die om 5:14 start in Düsseldorf naar Köln/Bonn Flughafen.
Edit2: Al op 28 oktober komt er een tweede omloop bij.
Edit3: De omloop wordt als volgt:

05:14 Düsseldorf Hbf - Köln/Bonn Flughafen 06:11
06:48 Köln/Bonn Flughafen - Minden (Westf) 10:30
11:28 Minden (Westf) - Köln/Bonn Flughafen 15:05
15:48 Köln/Bonn Flughafen - Minden (Westf) 19:30
20:28 Minden (Westf) - Köln/Bonn Flughafen 00:10
00:48 Köln/Bonn Flughafen - Düsseldorf Hbf 01:47
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door gpvos »

Qua Duisburg-Entenfang: van de zomer werd de RE19 langs dezelfde route omgeleid, en aan de site van Abellio te zien gebeurt dat waarschijnlijk weer in het weekend van 8-11 november. Dan rij je toch op een paar meter langs station Entenfang en krijg je er nog een stukje goederenroute bij. :)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

Ah kijk, daar hebben we wat aan! Het weekend ervoor van 1 tot 4 november ook, als ik goed kijk.
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Uit een persbericht over het "Mobilitätskonzept für den Kreis Borken":
"Wichtig ist uns schließlich auch eine ganz intensive Lobbyarbeit für die Bahnvorhaben in der Region", erläuterte Dr. Schwenzow. So dränge der Kreis bei der Strecke Bocholt – Wesel (RB 32) auf die Umsetzung der Elektrifizierung. Anschließend werde es darum gehen, den Bedien-Takt auf dieser Verbindung zu erhöhen. Bei der Strecke Münster – Enschede (RB 64) stehe ebenfalls die Elektrifizierung auf der Agenda. Außerdem habe die EUREGIO mit den zuständigen Verkehrsträgern ein INTERREG-Projekt beantragt, um hier mit EU-Mitteln die Planung einer durchgehenden Verbindung bis nach Zwolle (NL) voranzutreiben. Im Fokus stehe zudem die Einrichtung eines Bahnhofes "Gronau-Ost". Generell forderte die Verkehrsdezernentin für alle hiesigen Bahnstrecken eine Taktverdichtung. " Zunächst Halbstunden-, später dann 20-Minuten-Takt", brachte sie es auf den Punkt. Für die Strecke Dortmund – Legden – Ahaus – Gronau (RB 51) werde bereits in Kürze ein entsprechendes Gutachten vorgelegt.

https://kreis-borken.de/de/service/aktu ... 1191425b07
Laat maar komen die doorgaande IC Zwolle-Münster *O*
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik hoop dat ze een doorgaande trein Zwolle-Münster nooit gaan doordrukken, want ik zie er geen enkel voordeel in. Enkel nadelen (meer vertragingen en uitval, opnieuw Flirts voor een internationale verbinding). Overstappen in Enschede zijn één van de beste overstappen die je in Nederland hebt, alles is gelijkvloers. Maar ja, zul je net zien, net als Zwolle Stadshagen wordt dit er ook doorheen gedrukt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Er ligt maar een station in tussen Enschede en Münster in Kreis Borken. Is dit samen opgesteld met Kreis Steinfurt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1497
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door JordiBrabant »

Nitein-Repart schreef:Ik hoop dat ze een doorgaande trein Zwolle-Münster nooit gaan doordrukken, want ik zie er geen enkel voordeel in. Enkel nadelen (meer vertragingen en uitval, opnieuw Flirts voor een internationale verbinding).
Voordeel: aantrekkelijkere verbinding van/ naar Duitsland en elektrische omleiding mogelijk van personentreinen*.
Internationale FLIRTjes zijn voor mij geen probleem, ik zit zelfs liever op de voorgevormde Keolis stoelen, dan op een strijkplank van de TALENT. Vertragingen zullen waarschijnlijk wel opgevangen met de dienstregeling: lange stop voor systeemwissel in Enschede (of Gronau) en lange kering in Zwolle en Münster. Sowieso moet de huidige dienst op het Duitse deel een paar keer wachten.

*Ik ben er van op de hoogte dat Enschede-Gronau express licht gebouwd is tegen goederenvervoer.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Jef400 »

Nitein-Repart schreef:Ik hoop dat ze een doorgaande trein Zwolle-Münster nooit gaan doordrukken, want ik zie er geen enkel voordeel in. Enkel nadelen (meer vertragingen en uitval, opnieuw Flirts voor een internationale verbinding). Overstappen in Enschede zijn één van de beste overstappen die je in Nederland hebt, alles is gelijkvloers. Maar ja, zul je net zien, net als Zwolle Stadshagen wordt dit er ook doorheen gedrukt.
Het mag niet, want Ernotje wilt het niet :X

Maar serieus, de tricourante Flirts kunnen mits er naar kinderziektes wordt gekeken prima functioneren, daarnaast zijn de paden in Nederland al beschikbaar en scheelt het weer een stuk lopen op Enschede en krijg je een stuk meer verbindingen. Ik zie enkel voordelen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

De reden dat elektrificatie van Münster - Enschede de voorkeur geniet is de inzet van treinen met een hogere capaciteit, niet zozeer de inzet van treinen die de dienstregeling beter halen. Een veel betere of snellere dienstregeling dan nu (halfsuursdienst Münster - Gronau met combinaties van twee tot drie treinstellen) is door het enkelspoor moeilijk te realiseren. Er zijn echter een aantal jaar geleden proeven gedaan met een diesellocomotief met een Dosto, die wel een betere vervoerscapaciteit heeft maar die haalde de dienstregeling niet, waardoor elektrificatie op tafel is gekomen. Qua reizigerscapaciteit liggen Talent en Flirt niet echt ver uit elkaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Je kunt ook Enschede-Münster met enkel 15 kV AC electrificeren tot aan Enschede. In Enschede een spoor 5 bijbouwen die te bereiken is door een looproute te creeëren tussen de sporen 4a en 4b. Als het ILT niets te zeggen heeft over Gronau-Enschede of gewoon ieder soort Duits materieel wil accepteren open je wel veel meer mogelijkheden om materieel in te zetten en zit je niet vast aan (bi-)courante Flirts. Bovendien kun je een wellicht een E-lok met Dosto-stam, Twindexx of Stadler KISS inzetten op Enschede-Münster mocht enkeldels-materieel niet voldoen aan de vervoersvraag. Kortom er zijn veel meer mogelijkheden als je het NL-spoor en Duits spoor in Enschede gescheiden houdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Selivio »

Moeilijk doen terwijl het niet hoeft én dan heb je nog steeds de overstap op Enschede(én je gaat dan terug naar de situatie van vóór de laatste verbouwing van Enschede). Daarnaast, je zit niet "vast" aan bi-courante FLIRTs, aangezien er meerdere fabrikanten zijn die bi-courant materieel leveren.
Grt. Stefan
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Misschien was ik een beetje onduidelijk, maar de oude situatie waar je voor de Duitse trein eerst spoor 4 helemaal moet aflopen om vervolgens de overweg over te steken wil ik beslist niet terug hebben.

Ik zie liever dat de Duitse zijde van station Enschede twee perronsporen krijgt (spoor 4b en spoor 5) waarbij spoor 5 te bereiken is door middel van een looppad dat tussen het Nederlandse spoor 4a en het Duitse spoor 4b ligt.

Twee Duitse perronsporen in Enschede maakt de exploitatie van treinen naar Münster en Dortmund net wat makkelijker. Door ook het gat tussen spoor 4a en 4b iets te vergroten maak je het makkelijker om Münster-Gronau-Enschede te electrificeren met 15 kV AC.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door marvinkok »

Waarom 2 sporen naar Duitsland? Je komt aan, keert en gaat weer terug...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Wubbo »

Nitein-Repart schreef:Als het ILT niets te zeggen heeft over Gronau-Enschede of gewoon ieder soort Duits materieel wil accepteren open je wel veel meer mogelijkheden om materieel in te zetten en zit je niet vast aan (bi-)courante Flirts.
Zo lang het in Nederland ligt heeft ILT er wat over te zeggen. Nou is de situatie totaal onvergelijkbaar met die in Roosendaal waar je ongetwijfeld aan refereert (want er ligt geen ATB en de kans dat je vanuit Gronau een rood sein mist en tegenover een andere trein staat is kleiner dan in het geval-Roosendaal), maar het is niet zo dat ILT niets te zeggen heeft.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door marvinkok »

Het hele stuk tot aan Enschede ligt gewoon pzb als ik me niet vergis...
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

PZB met Nederlandse seinen inderdaad
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Jef400 »

Maar ligt er een toelatingsvraagstuk? Het is wel Nederlands grondgebied natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Weet iemand wat de status is van de RB37 Duisburg Hbf - Duisburg-Entenfang? Als ik de komende dagen een reis probeer te plannen staat er een verbinding per trein met opmerking dat er vervangend busvervoer is, van 12 t/m 27 oktober staan er vervangende bussen in, en daarna weer treinen zonder opmerking. (En in december houdt de verbinding er uiteraard mee op.) Bij de werkzaamheden op de website van DB kan ik helemaal niks vinden.
Gaan er nog een maandje treinen rijden of is het doek definitief gevallen?
Doek is definitief gevallen, DB heeft vandaag aangekondigd dat er geen treinen meer rijden t/m 14 december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Fles »

Watwat? Geen treinen meer naar Entenfang? En Ruhrort dan?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Fles »

Iets heel anders, ik was vorige maand onderweg met RE19 van Düsseldorf naar Arnhem met Schöner Tag Ticket NRW, komt zo'n pennenlikker me vertellen dat we extra kaartjes vanaf Emmerich naar Arnhem moeten kopen. Wat dus gewoon een grove leugen blijkt te zijn. Heb nu een soort GtbV claim lopen bij Abellio. Zal mij benieuwen of ik er ooit wat van hoor.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

Fles schreef:Watwat? Geen treinen meer naar Entenfang? En Ruhrort dan?
Inderdaad geen Entenfang meer. 8-) Maar wel elk kwartier lijn 928 naar Bissingheim ter compensatie! *bus* Die Ruhrort express blijft helaas voorlopig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Fles »

:D fuckheads :D gewoon het Baureihenummer overgenomen als buslijnnummer _O-
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Fles »

Zo jammer. Ik neem u nog even mee naar 2009 :) viewtopic.php?f=8&t=2684
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Fles schreef:Watwat? Geen treinen meer naar Entenfang? En Ruhrort dan?
Sinds augustus rijden er weer treinen naar Ruhrort, nadat er bijna een half jaar een busdienst heeft gereden wegens een tekort aan machinisten, ontstaan door een hoog ziekteverzuim en een nieuwe CAO met meer verlofdagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten