Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Het zou mooi zijn als DB Regio weer terugkomt als exploitant van de RE1 (Aachen-Hamm), RE11 (Düsseldorf-Kassel), S2 (Dortmund-Essen), S3 (Oberhausen-Hattingen) en S9 (Haltern am See-Wuppertal). Het materieel (Siemens Desiro HC en Stadler Flirt) zijn toch van de VRR, dus die kunnen probleemloos over naar DB Regio.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Z2N »

Waarom zou dat 'mooi zijn'? Onder Abellio was de dienstverlening beduidend beter dan onder DB, met bijvoorbeeld schonere treinen en meer controle.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door en-es »

Ik heb totaal geen klachten over Abellio in Duitsland. Inderdaad moderne schone treinen, met name de RRX.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door htm_tram »

Zolang Eurobahn het maar niet over neemt. (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef: zo 26 sep 2021, 17:16 Waarom zou dat 'mooi zijn'? Onder Abellio was de dienstverlening beduidend beter dan onder DB, met bijvoorbeeld schonere treinen en meer controle.
Abellio wil toch af van de RE1, RE11, S2, S3 en S9? En de treinen (Sienens Desiro HC en Stadler Flirt) worden overgenomen door de nieuwe vervoerder. Keolis heeft geen interesse meer, vanwege de verkeerde calculatie voor het Teutoburger-Wald-Netz (evenveel geld bieden als Westfalenbahn, maar wel meer treinen rijden zoals Hengelo-Bad Bentheim, Bielefeld-Nienburg RE78 en meer ritten Münster Rheine RB65) en het gedoe op de S1 (Dortmund-Solingen) en S4 (Dortmund-Unna) waar het zich later voor terugtrok.

Dan houd je Transdev (heeft recent nog het enorme S-Bahnnet van Hannover gewonnen), NationalExpress (exploiteert al de RE4 (Aachen-Dortmund), RE5 (Wesel-Koblenz), RE6 (Düsseldorf-Minden), RE7 (Krefeld-Rheine) en RB48 (Bonn-Wuppertal) of Go-Ahead (veel klachten over de treindiensten in Baden-Württemberg) over, naast DB Regio. Nou, dan kies ik voor DB Regio boven Transdev, NationalExpress of Go-Ahead.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Volgens mij is niet de vervoerder voor de reiniging van de RRX-stellen verantwoordelijk maar de verhuurder Siemens.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Een vervoerder kan niet zomaar contracten opzeggen, zou wat zijn. Alleen als Abellio echt failliet gaat stopt het contract direct. Wel kunnen ze onderhandelen over het eerder beëindigen van de looptijd, zoals nu ook met de DINSA-concessie is gebeurd. Maar ook dan moet het contract opnieuw aanbesteed worden, je kan niet alles zomaar aan DB Regio gunnen.

Bovendien snap ik niet zo goed waar het enthousiasme over DB Regio vandaan komt, voordat de RRX RE-lijnen naar Abellio en National Express overgingen waren ze een stuk minder punctueel en het personeel grotendeels onzichtbaar/afwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door regenmaker »

Op de RE42 ben ik wel tevreden over DB Regio. Maar ben het eens wat Suus zegt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

DB Regio presteert ook heel verschillend per concessie/regio... Ik ben zelf bijvoorbeeld meer tevreden over de Kurhessenbahn en de Südostbayernbahn dan bijvoorbeeld DB Regio NRW.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Oh ja..... Ik had, enkele jaren geleden, op de RE9 (toen was het nog niet de "RSX") tussen Köln en Aachen een vervangende treinstam van DB Regio Hessen in plaats van het gewone materieel van DB Regio NRW. Een verschil als dag en nacht.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Ik heb rond de nieuwe concessie van de RE 2/RE 42 nog zo'n oude Dosto uit Hessen gehad zonder airco... Nou toen was ik ook niet heel erg blij. Volgende station ben ik toen maar uitgestapt om te wachten op de volgende voor die lijn 'normale' Trein.

Kan mij ook nog wel de RE 5 herinneren met N, X en Dosto wagens door elkaar heen.

Of de keiharde stoelen op de RE 11 die toen nog met BR425 onderweg was.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door marvinkok »

Abellio maakt dik verlies op de S-bahn en RRX, dus die zijn ze liever kwijt.
Overigens heeft Eurobahn zich nooit teruggetrokken uit de S-bahn, het is afgepakt door de VRR. Overigens had die hier geprezen DB regio daar ook een handje in, maar goed...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Ik heb ook weinig medelijden met Abellio. Messcherp calculeren om zo groot volume te halen levert bij de eerste tegenwind al problemen op. En een deel van die problemen, zoals de krapte op de arbeidsmarkt, mochten vooraf zeker bekend zijn bij Abellio.

DB heeft de tekorten in West-Duitsland lang kunnen dichten met overbodig personeel uit Oost-Duitsland, maar na 30 jaar eenwording is het een keer klaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

NWL en VRR hebben over de lopende contracten met Keolis Deutschland onderhandeld. De punten uit de nieuwe overeenkomsten worden de komende maanden uitgewerkt, zodat de dienstverlening voor de komende jaren veiliggesteld is. Het Franse moederbedrijf Keolis doet ook nog eenmalig een flinke investering in Keolis Deutschland, zodat het bedrijf nog dit jaar verkocht kan worden.

https://www.nwl-info.de/presse/detail.h ... ews%5D=163
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Het regionale bestuur heeft plannen gepresenteerd, waarna de door RWE speciaal voor de transport van bruinkool tussen mijnen en electriciteitscentrales gebouwde spoorlijnen na het einde van de winning voor personenveroer gebruikt kunnen worden.

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-63348091

(volledig verslag helaas alleen voor abonnees te lezen)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Volgens de lokale pers is de heropening van de spoorlijn tussen Herzogenrath en Geilenkirchen voor 9. november gepland.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Vanaf april wordt het VRR-tarief ook geldig tot Dülmen. Reden is dat veel mensen met de auto van Dülmen naar Sythen reden om vanaf daar met een VRR-ticket te kunnen reizen: http://www.asm-muenster.de/front_conten ... =909&lang=
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

De AVV geeft een update voor de heropening van de door de watersnoodramp zwaar beschadigde spoorlijnen in de regio Aachen. Momenteel rijdt de Euregiobahn alleen maar tussen Alsdorf, Aachen en Stolberg. De plannen voor de overige trajecten zijn:

- Binnen korte termijn pendeldienst (1x/uur) Langerwehe <> Weisweiler
- Vanaf februari 2022 pendeldienst (1x/uur) Langerwehe <> Weisweiler <> Eschweiler Talbahnhof
- Vanaf januari 2023 provisorische dienst Stolberg Hbf. <> Stolberg-Altstadt (tot dan alleen goederenvervoer)
- Vanaf medio 2023 provisorische dienst Stolberg Hbf. <> Eschweiler Talbahnhof

Elektrificatie is uitgesteld tot (naar verwachting) december 2025.

https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... hrbar-sein
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Kunnen ze niet beter meteen gaan elektrificeren als er toch meer moet gebeuren? Anders rijdt het weer en kun je het twee jaar later weer een tijd stilleggen...
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

Weet iemand of er aankomende winter weer wintersporttreinen met speciaal materieel gaan rijden, zoals dat gebeurde in de winter van 2019/2020? Desnoods met FFP2-mondmaskers en 2G/3G-ingangseis om mee te mogen aan boord. Heb echt de behoefte om weer het speciale materieel te zien, zoals toen de wintersporttrein met BR218 en rijtuigen van Centralbahn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: vr 15 okt 2021, 07:29 Heb echt de behoefte om weer het speciale materieel te zien,
Ga anders naar een museumspoorlijn. :D Dat ga ik binnenkort ook doen. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door en-es »

Winterberg-Oberhausen. Wat een belevenis was dat.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Vanaf 1 februari 2022 zullen praktisch alle lijnen van Abellio in NRW over worden genomen door andere vervoerders. De vervoerder met het beste bod (Lees laagste prijs) zal de diensten dan mogen gaan uitvoeren. Ze hebben dus niets geleerd van waardoor Abellio in deze status is beland https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... XT:DE:HTML

Daarnaast staat Eurobahn in de verkoop en zal het bedrijf per 1 januari 2022 stoppen met haar diensten, zover ik begrepen heb.
https://www.wiwo.de/unternehmen/dienstl ... 97364.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

Alleen de lijnen van het Ruhr-Sieg-Netz blijven zo te zien nog bij Abellio.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door marvinkok »

Keolis trekt zich terug uit eurobahn.
Er zijn nieuwe afspraken gemaakt met de opdrachtgevers, met name over boetes. Momenteel is 80% van de boetes voor vertraging/uitval buiten hun schuld om. Bijvoorbeeld door infrastoringen, voorrang andere treinen (lees IC's).
Er komt een nieuwe onafhankelijke aandeelhouder (dus geen reeds actieve vervoerder) en verder verandert er in eerste instantie niet veel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten