Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ThatPCDude »

Z2N schreef: do 11 aug 2022, 17:24 Dat omstickeren duurt wel langer dan een dag hè? ;)
Dat snap ik hoor, had de datum van bovenstaande post niet gelezen :lol: :lol:

EDIT: Tevens ben ik nog steeds benieuwd naar de oorsprong van de ogenschijnlijk 2 verschillende soorten talentjes die ingezet worden op de RE14
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

De 643.361 is een ex-PEG Talent (https://nl.wikipedia.org/wiki/Prignitzer_Eisenbahn)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

ThatPCDude schreef:Wat me wel opviel is dat ik deze keer een Talent (643 361) had waarvan de vloer wél gelijk was met perronhoogte. Ook was het interieur minder en waren de binnenkanten van de deuren rood. De voorgaande keren op deze lijn (RE14) had ik Talentjes (respectievelijk 643 341 & 643 343) met een lagere vloer, beter stoelen en deuren die geel waren aan de binnenkant.
Als ik het mij goed herinner:

In 2003 heeft de NWB 25 Talent-treinstellen besteld voor diensten rondom Bielefeld (OWL): 19 drietjes (301-319) en 6 tweetjes (271-276). In 2006 kwamen er 7 drietjes bij voor diensten rondom Dorsten (339-345). Twee tweetjes zijn in 2007 omgebouwd tot drietjes, de 275 en 276 werden de 346 en 347. Ook zijn er nog extra stellen besteld voor OWL (321-326) Later heeft NordWestBahn drie stellen overgenomen van de Nord-Ostsee-Bahn (NOB), de 118-120.

In 2018 werd de concessie rondom Dorsten uitgebreid met een halfuursdienst, toen waren er meer stellen nodig, daar zijn de drie stellen van de NOB heengegaan, plus een stel dat bij de Eurobahn uit de lease kwam (129). Ook wat stellen vanuit OWL zijn naar Dorsten verhuisd en twee stellen die voorheen bij de Prignitzer Eisenbahn reden (360-361).

Vandaar een beetje de ratjetoe aan stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Tegelijkertijd zijn er dan bij Eurobahn weer een paar talenten die eerder bij de BOB gereden hebben opgedoken, net zoals ik meen bij de MRB rondom Leipzig/Dresden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vanaf december 2023 rijdt de Rhein-Ruhr-Bahn (transdev) de toen door Abellio en momenteel door Vias geexploiteerde S7 tussen Solingen en Wuppertal. Al vanaf aanstaande december zal de RegioBahn met de nieuwe RE47 Düsseldorf-Remscheid van start gaan.

https://www.radiowuppertal.de/artikel/s ... 29729.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Het betreft geen OV, maar is toch een stap in deze richting: Vanaf morgen rijden voor het eerst na de watersnoodramp weer regelmatig goederentreinen tussen Stolberg Hbf. en Stolberg-Altstadt. De overwegen moeten echter nog handmatig beveiligd worden en de seinen zijn ook nog buiten gebruik.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door cassie127 »

Van alle in de media aangekondige nieuwe treinverbindingen zie ik maar weinig terug komen.

Zoals die tussen Bochum en Haltern am See. En die extra verbinding tussen Krefeld en Neuss
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Bericht door OV-Hobbyist »

cassie127 schreef: vr 21 okt 2022, 07:50 Van alle in de media aangekondige nieuwe treinverbindingen zie ik maar weinig terug komen.

Zoals die tussen Bochum en Haltern am See. En die extra verbinding tussen Krefeld en Neuss
De RE41 (Bochum - Haltern am See) staat er in. Deze lijn gaat vanaf 11 juni 2023 rijden.
De versterker Krefeld - Neuss is niet ingevoerd, of deze 11 december van start gaat is mij niet duidelijk.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Bij de NVR zijn de aanmeldingen voor treinpaden vanaf december 2023 terug te vinden:

- Weer doorgaande treinen Köln-Gerolstein-Trier.
- Gedurende 2024 heropening van Stolberg Rathaus-Stolberg Altstadt en Stolberg Hbf.-Eschweiler Tal en opening Stolberg Altstadt-Breinig.
- Heropening Euskirchen-Bad Münstereifel.
- Vervanging van de klassiekjes op RE29 door loc (HLE 18, want HLE 17 is dan nog niet in dienst) + 3 rijtuigen + 1 stuurstandsrijtuig en niet meer naar Spa maar weer naar Luik (St. Lambert) met bediening van alle tussenstations. Mogelijk ook nieuwe patroon, maar daar moet DB Netz nog over beslissen, als het zo komt worden de aansluitingen richting Brussel aanzienlijk slechter.
- Eventueel opening van ledig materieelritten op RE4 (Aachen-Herzogenrath) en RE9 (Aachen-Köln) voor passagiers.

https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 6-2022.pdf
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Gamma »

Die RE29 zou wel bijzonder zijn, wat gebeurt er dan met Spa - Pepinster?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door en-es »

Spa-Welkenraedt(-Eupen)?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

Of misschien gewoon Spa-Verviers. De S41 Verviers-Liège wordt dan geïntegreerd in de RE29 lijkt me, dus dan heb je 1-op-1 vervanging, alleen is de doorkoppeling in Verviers anders.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

Is het dan niet een RB in plaats van een RE?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

Eigenlijk wel. Dat ding naar Spa stopt nu al overal, dus eigenlijk was RB29 correcter geweest. Maar goed, alleen de Duitsers noemen dat ding zo, (met de bijnaam EuregioAIXpress, Aix-la-Chapelle is Frans voor Aachen :') ), in België is het gewoon een lokaaltrein (de L-09 welteverstaan).
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door DDietzen »

Umbusko was me een paar seconden voor: De huidige RE stopt ook al op alle tussengelegen stations, daar verandert niks aan. Wellicht staat/klinkt het prestigieuzer om een internationale expresstrein te hebben dan een RegionalBahn (wat bovendien lastiger te vertalen valt naar Frans of Nederlands).
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Nitein-Repart »

umbusko schreef: di 25 okt 2022, 12:52 Of misschien gewoon Spa-Verviers. De S41 Verviers-Liège wordt dan geïntegreerd in de RE29 lijkt me, dus dan heb je 1-op-1 vervanging, alleen is de doorkoppeling in Verviers anders.
Op hgbtf.net staat volgens mij dat vanaf december 2023 een L-trein Spa-Verviers gaat rijden en er een L-trein Liège-Aachen. Als de IC Welkenraedt-Kortrijk zijn huidige tijden blijft behouden dan heb je in Welkenraedt helaas geen aansluiting tussen de IC Welkenraedt-Kortrijk en de L-trein Liège-Aachen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

DDietzen schreef: za 05 nov 2022, 14:23 Wellicht staat/klinkt het prestigieuzer om een internationale expresstrein te hebben dan een RegionalBahn
Naar Hengelo rijdt ook maar een RB en de euregiobahn naar Heerlen was vele jaren ook maar een RB.....dus.... ;)
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

Groningen - Weener - Leer is voor de Duitsers officieel de RB 57.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

Ik denk dat de naam gewoon is blijven hangen van toen dat ding nog Aachen-Liège reed, toen stopte hij niet overal. En die situatie keert nu dus terug. Dat het ding ondertussen 8 jaar als stoptrein naar Spa heeft gereden, een kniesoor die daarop let. :Y
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door OV-Hobbyist »

Voor de liefhebber de nieuwe NRW Fahrplanbuch ingaande 11 december.
En hier is het Regionalverkehrsplan voor 2023 te downloaden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door umbusko »

De eerste fout al ontdekt: Er staat een RS15 op naar Kerkrade, maar dat wordt de RS18. (A)
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door rooddolfijn »

Wat zijn de wijzigingen, naast de nieuwe RE47 Düsseldorf - Remscheid?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door OV-Hobbyist »

Enkele grote of bijzondere wijzigingen:

RE12: Doordat het spoor tussen Kall en Nettersheim voorlopig nog gestremd is door de watersnood van zomer 2021 is er geen doorgaand treinverkeer mogelijk tussen Köln en Trier via Euskirchen en Gerolstein. Om toch een doorgaande verbinding aan te bieden tussen Köln en Trier zal de RE12 vanaf 11 december dagelijks 1 retourrit rijden van Köln Messe/Deutz naar Trier via Köln Hbf, Bonn Hbf, Koblenz Lutzel, Wittlich Hbf en Schweich. Vertrek vanuit Köln om 5:57, aankomst Trier om 8:49. Vertrek vanuit Trier om 19:08, aankomst Köln om 22:00

RE16: de RE16 rijdt voortaan niet meer tussen Letmathe en Siegen Hbf. Alle treinen zullen voortaan naar Iserlohn rijden.

RE34: De nieuwe RE34 rijdt elke 2 uur tussen Dortmund Hbf en Siegen Hbf. Samen met IC34 wordt een uursdienst aangeboden. IC/RE34 vervangt de RE16 tussen Letmathe en Siegen. In de IC zijn regionale kaartjes geldig tussen Dortmund en Siegen (-Dillenburg).

RE47: Een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen Remscheid en Düsseldorf Hbf via Solingen Hbf. Er wordt dagelijks elk uur gereden.

RB91: Komende vanuit Hagen zal de trein bijna altijd naar Siegen rijden. Het combineren en splitsen in Letmathe vervalt op enkele vroege en late treinen na. Tussen Letmathe en Iserlohn rijdt een pendeltrein.

Voor de overige lijnen zijn er geen of nauwelijks wijzigingen voorzien.

Vooruitblik:
RE41: Deze lijn staat niet in het boekje en op de kaart vermeld. Dit is een nieuwe lijn tussen Bochum Hbf en Haltern am See en zal onderweg stoppen in Recklinghausen Sud, Recklinghausen Hbf en Marl-Sinsen. De start van deze lijn staat gepland op 11 juni en zal dagelijks elk uur rijden.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door rooddolfijn »

:pos:, bedankt.

Opvallend is dat de RE6 weer naar Köln/Bonn Flughafen rijdt, maar niet stopt in Köln Messe/Deutz. Wat is de reden daarachter?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door en-es »

Werkzaamheden tot eind december. Tot die tijd zal in Köln Deutz (tief) gehalteerd worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten