Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door en-es »

Is dat goed nieuws dat DB Regio/Start zich terug getrokken heeft van RE13?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door marvinkok »

Het is überhaupt verdacht stil rond die hele aanbesteding....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Dat ben ik met je eens. De inschrijving is al bijna 13 maanden geleden gesloten op 17 juli 2020.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 10 aug 2021, 13:17 Een doorslaand succes zelfs, voor praktisch hetzelfde geld is er nu meer en beter regionaal OV. De contracten met DB Regio waren vaak peperduur.

Het leuke van marktwerking is dat de huidige situatie van verliesmakende concessies door te goedkoop inschrijven zich waarschijnlijk vanzelf weer oplost: doordat er minder partijen overblijven (door overnames, faillissement, geen nieuwe partijen die toetreden tot de markt) is er minder concurrentie, waardoor de concurrentie afneemt en de prijzen vanzelf weer stijgen. Zo'n gek idee is marktwerking dus niet.
Waardoor er uiteindelijk geen marktwerking meer is, maar een monopolie. :Y Feitelijk zijn er nu ook alleen nog maar staatsbedrijven, die in elkaars landen rijden (behalve in Frankrijk, want die hebben tot nu toe hun markt gesloten gehouden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door PHS »

Een monopolie was juist de oude situatie met DB :)

In theorie zou een monopolie het niet lang volhouden: omdat de prijzen en dus de winsten hoog zijn, zouden meer partijen geïnteresseerd moeten zijn om toe te treden tot de markt, waardoor het monopolie verdwijnt en op termijn de prijzen weer dalen.

De Fransen zijn overigens bezig met aanbestedingen (Suus post daar regelmatig over), dus ik voorzie kansen voor DB Regio :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Er zijn eigenlijk drie soorten bedrijven actief in het Duitse regionale treinverkeer

Er zijn inderdaad een aantal buitenlandse staatspoorwegondernemingen op de Duitse markt actief, vooral in het oog springen dan NS (Abellio), SNCF (Keolis) en Trenitalia (Netinera). DSB heeft zich teruggetrokken uit de Duitse markt, SBB en CFL hebben wel concessies in Duitsland maar voor treindiensten die in verbinding staan met het moederland. Bijzonder geval is trouwens nog de Niederbarnimer Eisenbahn, dat actief is in het reizigersvervoer in Brandenburg en deels eigendom is van Captrain. Captrain is een volledige dochter van SNCF Logistics.

Er zijn een aantal gespecialiseerde internationale vervoerders actief op de markt. Transdev is als langste actief, door de overname van Veolia, maar denk ook aan National Express en Go-Ahead.

Dan zijn er een aantal bedrijven waar lokale of regionale overheden de aandeelhouder(s) is/zijn, zoals de Hessische Landesbahn, Erfurter Bahn, City-Bahn Chemnitz, Albtal-Verkehrsgesellschaft (AVG), Südwestdeutsche Verkehrs-AG (SWEG), AKN, Bentheimer Eisenbahn, EVB en de Westerwaldbahn. Vroeger waren diverse regionale vervoersbedrijven actief en deels eigenaar van vervoerders. Zo waren de vervoersbedrijven van Osnabrück en Oldenburg actief in de NordWestbahn. Dit is grotendeels verdwenen, zodat de vervoerders een gesloten thuismarkt konden behouden en daarmee onderhandse gunning konden zeker stellen.

Er zijn mengvormen tussen deze drie groepen. Zo had vroeger het stadsvervoerbedrijf van Hamburg in diverse spoorvervoerders (o.a. ODEG Ostdeutsche Eisenbahn en Metronom) door middel van investeringsfonds BeNEX een vinger in de pap, maar zij verkochten dit bedrijf om van een onderhandse gunning te kunnen profiteren. En het eerder genoemde Niederbarnimer Eisenbahn is via een constructie deels eigendom van het gemeentelijke havenbedrijf van Berlin.

Op termijn lijken de bedrijven met de overheden als aandeelhouder toch het meest zekere model te hebben, omdat ze grotendeels regionaal gebonden zijn en een stabiele financier achter zich hebben die er belang heeft dat het spoorvervoer in de deelstaat of rondom de stad goed functioneert. NS zat uiteindelijk om het geld in Duitsland, niet omdat ze een weldoener zijn die de mobiliteit in grote delen van Duitsland zo belangrijk vonden. Grappig genoeg keert Duitsland, met Hessen en Thüringen voorop, daarmee wel een beetje terug naar de tijd van de Landesbahnen in plaats van een Bundesbahn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

Suus schreef: vr 25 jun 2021, 20:25 [..]
De aanbesteding voor de accu-elektrische voertuigen voor de concessie Niederrhein-Münsterland-Netz is gewonnen door CAF.

CAF levert aan de VRR zestig Civity BEMU-treinstellen. Er komen stellen in twee lengtes met respectievelijk 120 en 160 zitplaatsen. CAF verzorgt ook voor 30 jaar het onderhoud.

https://www.vrr.de/de/presse/batterie-e ... land-netz/
Er is nu een nieuwe informatiepagina gepubliceerd door de VRR met ook een aantal impressies hoe de nieuwe treinen eruit gaan zien: https://www.vrr.de/de/magazin/batteriee ... nsterland/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: di 10 aug 2021, 22:40 SBB en CFL hebben wel concessies in Duitsland maar voor treindiensten die in verbinding staan met het moederland.
Van Niebüll naar Luxemburg is het toch even een stukje... ;)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

CFL komt toch niet verder noordelijk dan Düsseldorf?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

De neg, die op de spoorlijn Niebüll - Dagebüll Mole de dienst rijdt, is een dochteronderneming van CFL en in Denemarken is CFL Cargo vrij groot aanwezig in het goederenvervoer.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

CFL Cargo is in het buitenland vrij groot, de NEG was eigenlijk bijvangst na het faillissement van de Nordfriesischen Verkehrsbetriebe AG (NVAG) na de Flex-flop in 2003.

Flex was een snelle treindienst tussen Hamburg en Flensburg (FLensburg-EXpress) vanaf december 2002 ter vervanging van de Interregio, maar de opstartkosten waren zo hoog dat het in augustus 2003 al failliet ging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

Ah, weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vandaag is er uitgebreide verslaggeving in de lokale pers over de door de watersnoodramp veroorzakte schade op de euregiobahn rondom Aachen. Momenteel rijden de treinen alleen tussen Stolberg Hbf., Aachen, Herzogenrah, Alsdorf en Stolberg. Met prioriteit wordt aan de herstel van de spoorlijn naar Stolberg-Altstadt gewerkt, zodat de goederentreinen naar verschillende bedrijven weer kunnen rijden. De Eschweiler Talbahn wordt vooreerst maar tussen Talbahnhof en Langerwehe heropend (pendeltreinen) en blijft tussen Talbahnhof en Stolberg Hbf. nog voor maanden gestremd. De EVS, eigenaar van de spoorlijnen, wil nog geen exacte datum zeggen vanwege de onzekere levertijd van elektrische onderdelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Hier zijn de veranderingen in NRW vanaf december 2021 op basis van de aangemelde paden terug te vinden:

https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 8-2021.pdf

Twee belangrijkste punkten zijn dat RE9 weer met alle ritten via Köln Hbf. rijdt (momenteel rijden enkele treinen direct van Horrem naar Porz omdat Flixtrain de pad via Köln Hbf. nodig heeft) en de RE6 weer via Neuss en Köln Hbf. in plaats van nonstop van Deutz naar Düsseldorf.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Dennenboom »

De al eerder gemelde ombouw van de spoorlijn Kleve - Geldern, waarbij de oude seinhuizen en armseinen gaan verdwijnen, zorgt er voor dat tot 4 december bussen in plaats van treinen op deze lijn rijden.
https://www.nrz.de/staedte/kleve-und-um ... 26359.html
https://www.nordwestbahn.de/de/niederrh ... -re10-2021
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door The Greyhound »

Er wordt weliswaar gemoderniseerd, maar van de 12 seinhuizen langs de lijn blijven er blijlkbaar toch nog 6 in gebruik:

Die Fahrdienstleiter steuern die Züge dann nur noch aus sechs statt zwölf Stellwerken.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Dennenboom »

Het gaat hier om een traject van totaal 53 kilometer als we het over Kempen - Kleve hebben. Dan blijven er nog aardig wat seinhuizen over.
Lijkt me dat ze in Duitsland de beveiliging van baanvakken anders aanpakken dan in Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Z2N »

Daar waar er elektronische van afstand bestuurde relaishuizen zijn is er weinig verschil met Nederland, maar op veel plekken loopt de infrastructuur hopeloos achter. Deze lijn klinkt als een 19e-eeuws baanvak, met op elk station een seinhuis en bijbehorende personeelsbezetting.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Dennenboom »

Klopt inderdaad, paar weken geleden nog in die trein gezeten. Maar die nieuwe seinhuizen zullen dus onbemande relaishuizen worden die centraal aangestuurd worden?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ArrivaBas »

Op veel Duitse zijlijnen kun je op een groot aantal stations nog klassieke beveiliging aantreffen. Als ik me niet vergis zijn zelfs grotere stations zoals Kempten Hbf en Mühldorf nog voorzien van armseinen. De Rail Away die uit Kempten vertrekt is alleen te oud om dat te verifiëren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Z2N »

Dennenboom schreef: ma 23 aug 2021, 11:43 Maar die nieuwe seinhuizen zullen dus onbemande relaishuizen worden die centraal aangestuurd worden?
Iets anders inbouwen zou erg onlogisch zijn anno 2021. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Dennenboom »

Ist aber Deutschland :)
PHS

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door PHS »

Inderdaad, zo sluiten ze in Duitsland nu huizen aan op het gas, terwijl wij in Nederland van het gas afgaan :')
ArrivaBas schreef: ma 23 aug 2021, 11:46 Op veel Duitse zijlijnen kun je op een groot aantal stations nog klassieke beveiliging aantreffen. Als ik me niet vergis zijn zelfs grotere stations zoals Kempten Hbf en Mühldorf nog voorzien van armseinen. De Rail Away die uit Kempten vertrekt is alleen te oud om dat te verifiëren.
Ik dacht dat de Allgäu nieuwe seinen heeft gekregen met de elektrificatie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Jef400 »

Z2N schreef: ma 23 aug 2021, 11:37 Daar waar er elektronische van afstand bestuurde relaishuizen zijn is er weinig verschil met Nederland, maar op veel plekken loopt de infrastructuur hopeloos achter. Deze lijn klinkt als een 19e-eeuws baanvak, met op elk station een seinhuis en bijbehorende personeelsbezetting.
Maar dan wel weer met moderne perrons. Best wel een mindfuck op dat vlak. Maar goed, Duitsland en infrastructuur is sowieso een verhaal. AL viel het mij in Schleswig-Holstein best mee afgelopen week.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Dennenboom »

Maar de lijn via Kempten is niet geëlektrificeerd. Die route loopt via Memmingen:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ausbaustr ... 0%93Lindau
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten