Treindiensten Nordrhein Westfalen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Sinds vandaag rijden weer doorgaande treinen tussen Bonn en Euskirchen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

Goed om te vernemen :trein:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

NVR heeft zich over de voorwaarden van de aanbesteding van waterstof-treinstellen voor het "Netz Düren" geuit. Er zijn 17 treinstellen nodig welke dan van 2025 tot 2050 op de huidige lijnen RB21 (zuid en noord, Rurtalbahn) en RB28 (Eifel-Börde-Bahn) moeten rijden. Als de lijn tussen Linnich en Baal weer open gaat zijn meer treinstellen voor de RB21 nodig, deze zullen dan van de RB28 komen. Tegelijkertijd komt de lijn Düren-Euskirchen onder draad en moet de RB20 (euregiobahn) van Düren worden doorgetrokken naar Euskirchen.

https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 0-2022.pdf
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

De Nordwestbahn gaat in NRW terrein verliezen. De eerste vijf lijnen van het "Niederrhein-Münsterland-Netz" zijn aan DB Regio gegund:

RE14 Essen-Coesfeld
RB31 Duisburg-Xanten
RB36 Oberhausen-Duisburg Ruhrort
RB43 Dortmund-Dorsten
RE44 Kamp Lintfort-Bottrop

https://www.vrr.de/de/presse/vergabeent ... land-netz/
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door tjoektjoek »

Ik weet niet of het er al ergens al is besproken:
https://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/d ... 7-6251.pdf

Hier is het SPNV-Zielnetzkonzeption 2032/2040. Vooral het wensdenken van 2040 is interessant met name de grensoverschrijdende trajecten die ze nieuw leven in willen blazen in 2040.

Roermond krijgt S-bahn S8 uit Möchengladbach - Düsseldorf - Hagen
Venlo krijgt RE 8 uit Koblenz, RE 13 door het Ruhrgebied uit Zwolle/Enschede (!)
Nijmegen krijgt RE10 uit Düsseldorf
Winterswijk krijgt RE14 uit Borken - Essen - Hagen

Volgorde van minst waarschijnlijk tot waarschijnlijk is denk ik Winterwijk - Roermond - Nijmegen - Venlo.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MaartenD »

Inderdaad al wel eens aangestipt. Dat "krijgt" is inderdaad wel heel erg optimistisch.
Maar goed, wie had 10 jaar voor opening van Enschede - Gronau gedacht dat het ooit nog eens zou gebeuren?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door teun »

De Duitsers lijken er inderdaad wel proactief in, ik hoop dat deze verbindingen in Nederland ook wat meer steun krijgen op termijn. Want zoals ze in ook Coevorden weer laten zien; het kán wel.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door waldo79 »

Als men de status van natuurgebied bij Roermond opgeeft, dan zie ik een heractivering er van komen. Afgezien van de actieve grensovergang Venlo komt het feitelijk op heraanleg van de infrastructuur neer.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Vanaf aanstaande maandag rijdt de RE14 niet meer naar Essen-Steele, maar alleen nog tot Essen Hbf. en wordt de RB33 doorgetrokken naar Essen-Steele. De reden hiervoor is typisch Duits: Omwonenden hebben geklaagd over het geluid van de dieseltreinstellen die in Steele keren...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

Dat is niet typisch Duits, hoor. In Nederland is bijvoorbeeld de 3300 ingekort geweest tot Hoorn omdat de bewoners van Kersenboogerd klaagden over de kerende treinen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door nvdw »

Om precies te zijn: ze rijden vanaf Essen-Steele naar een opstelspoor naast E-Steele-Ost en staan daar een minuut of 20 stil (ruime keertijd in E-Steele). Dat doen ze dan blijkbaar met continu draaiende motor. Kan me voorstellen dat dat niet helemaal lekker valt. Doorrijden naar Steele doet de RE14 overigens niet 's avonds en op zondag.

Misschien moeten ze maar doorrijden naar Dahlhausen. Vergoeding voor het museum voor het gebruik van een spoor daar, en voor het eventuele bakkie koffie en toiletgebruik? ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

En bij de 1440 draait dan de hele tijd de airco..... Geen verschil dus....
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Meltrain »

Qua geluid misschien niet, maar qua uitstoot wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Suus »

VRR is de aanbesteding gestart voor de concessie Niederrheinnetz.

Looptijd: 10 december 2023 - 9 december 2035.
Sluitingsdatum: 27 juli 2022

Diensten
RE19 Rhein-IJssel-Express Düsseldorf Hbf - Wesel - Bocholt/Emmerich (- Arnhem Centraal)
RB35 Emscher-Niederrhein-Bahn Mönchengladbach Hbf - Gelsenkirchen Hbf (- Bochum Hbf)
RB37 Niers-Erft-Bahn Krefeld Hbf - Neuss Hbf
Extra treindiensten op geëlektrificeerde spoorlijnen in geheel Nordrhein-Westfalen.

Totaal 2,8 miljoen treinkilometer per jaar, vanaf december 2027 2,7 miljoen treinkilometer per jaar. De vervoerder moet gebruik maken van de treinstellen die door de VRR voor deze dienst ter beschikking stelt. Dit betreft de FLIRT3 met de nummers 2429 001–007 en 1429 008–021.

Indien de provincie Gelderland de financiering aan de VRR voor de RE19 stopzet, kan de VRR besluiten de treindienst tussen Emmerich en Arnhem niet of slechts deel in te kopen. De provincie Gelderland wordt geen opdrachtgever voor deze concessie en overhandigt de bevoegdheid aan de VRR. Voor de treindienst naar Bocholt is NWL deels opdrachtgever. De VRR behoudt zich de mogelijkheid de RB35 te verlengen naar Bochum Hbf ter vervanging van de RB46. De treindienst tussen Krefeld en Neuss wordt slechts tot december 2027 ingekocht.

Op alle treinen moet minstens één conducteur aanwezig zijn, voor sommige treinen zelfs twee. De conducteurs hoeven geen apparatuur te gebruiken om de OV-chipkaart uit te kunnen lezen tussen Arnhem Centraal en Praest, een zichtcontrole is voldoende.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... XT:DE:HTML
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Commendatore »

Het zou wel heel erg slecht en onhandig zijn als de RE19 niet meer doorrijdt tot Arnhem.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door en-es »

Absoluut. Laten we hopen dat het niet zo ver komt.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door playertwo »

Zijn er cijfers van het aantal reizigers tussen Arnhem en Emmerich? Liefst natuurlijk gespecificeerd tussen spits, interspits, avond en weekend
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door KL577 »

playertwo schreef: di 28 jun 2022, 17:22 Zijn er cijfers van het aantal reizigers tussen Arnhem en Emmerich? Liefst natuurlijk gespecificeerd tussen spits, interspits, avond en weekend
Op basis van mijn persoonlijke ervaringen (dus geen 'echte' cijfers). Voor corona vaak redelijk tot goed bezet, ook later in de avond. Na corona, met name de laatste weken: vol tot overvol. Gisteren werd op Arnhem Centraal omgeroepen dat de ICE naar Frankfurt (v. 11.36) te vol zat en alle reizigers zonder zitplaatsreservering werd dringend geadviseerd met de RE19 naar Duitsland te reizen. De RE19 die kort daarvoor was binnengereden had net een indrukwekkend aantal reizigers op Arnhem Centraal afgezet, allen trouwens ook met ook enorm hoeveelheden bagage.

M.a.w. het lijkt erop dat de ICEs van/naar Amsterdam de laatste weken goed zijn volgeboekt en dat veel Duitse toeristen de RE19 hebben ontdekt als een goedkopere manier om Amsterdam te bereiken. Ik reisde vorige week in een overvolle RE19 van Emmerich naar Arnhem. Het merendeel leek in Arnhem over te stappen op de IC richting Amsterdam/Den Helder.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Ardan »

Ik zie er ook veel reizigers in zitten die naar Düsseldorf Airport gaan.
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door cassie127 »

En de IC Berlijn rijdt nu wegens werkzaamheden via Münster wat een uur meer kost. Daardoor loopt de snelste reis nu in de meeste gevallen met de ICE via Duisburg.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Jef400 »

Blij dat ik voor 4 augustus mijn zitplaats in de ICE richting Freiburg al heb gereserveerd dan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door henrivanderweijden »

Laten we hopen dat die ICE dan rijdt.
Veel ICE's vallen de laatste tijd , geheel of gedeeltelijk, uit.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Vinny »

Totaal 2,8 miljoen treinkilometer per jaar, vanaf december 2027 2,7 miljoen treinkilometer per jaar. D
Wat wordt er afgestoten in 2027?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door reisthijs »

De RB37:
Suus schreef: di 28 jun 2022, 14:24De treindienst tussen Krefeld en Neuss wordt slechts tot december 2027 ingekocht.
Dat traject wordt onderdeel van het Niederrhein-Münsterland-Netz met CAF-batterijtreinen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door ICE11 »

Het ministerie van verkeer en waterstaat ziet een heropening van de spoorlijn Kleve-Nijmegen voorlopig niet zitten:

https://www.nrz.de/staedte/kleve-und-um ... 14601.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten