Pagina 23 van 46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 29 sep 2020, 05:48
door Suus
Het sluit wel goed aan op de bestaande activiteiten van VIAS in NRW en het moederbedrijf RATH heeft al kennis van het Nederlandse spoorwegnet dankzij RTB Cargo.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 29 sep 2020, 07:05
door regenmaker
Ik hoop dat de RATH Groupe (VIAS) ook in Nederland gaat meedingen naar concessies. Ze hebben sindskort ook ervaring in het busvervoer met de Rurtalbus in de Kreis Düren.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 29 sep 2020, 08:38
door en-es
Zijn ze zo goed dan?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 29 sep 2020, 10:42
door regenmaker
Weinig problemen met de overgang naar de nieuwe concessie in Düren. Terwijl het de eerste keer was dat het openbaar vervoer openbaar werd aanbesteed.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 29 sep 2020, 11:36
door ArrivaBas
Rurtalbus biedt tevens veel meer OV in Kreis Düren dan DKB en DB Rheinlandbus voorheen deden.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 18 okt 2020, 10:35
door Suus
Vanwege de aanhoudende perikelen op de spoorlijn tussen Duisburg en Mülheim door de vrachtwagenbrand op de A40 (zie eerdere berichtgeving) wisselen vanaf 2 november de RE3 en RE6 van route. De treinen van de RE3 zijn nu te vol tussen Duisburg en Dortmund, door de inzet van Desiro HC op die as wil men de druk enigszins verlichten.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 25 okt 2020, 21:49
door ICE11
Eerste plannen voor de DR 2022 in het NVR-gebied: https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 7-2020.pdf

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 29 okt 2020, 21:48
door ICE11
Nog tot 18.11.20 zijn de plannen voor de elektrificatie van de Ringbahn tussen Stolberg en Herzogenrath in verband met de goedkeuringsprocedure openbaar in te zien en als iemand bezwaren heeft gaat dit tot 18.12.: https://bezreg-koeln.nrw.de/brk_interne ... index.html

(Achtung! Het is wel stadhuistaal! ;))

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 17 nov 2020, 20:06
door Suus
Suus schreef: za 05 sep 2020, 00:09 Het valt maar voor een heel klein stukje in Nordrhein-Westfalen, maar ik plaats het toch hier.

De aanbesteding voor de concessie Dieselnetz Niedersachsen Mitte van LNVG Niedersachsen, de regio Hannover, Nahverkehr Westfalen-Lippe en Bremen voor de treindiensten RB 37 Bremen – Uelzen, RB 38 Buchholz – Hannover, RB 77 Hildesheim – Bünde en RB 79 Hildesheim – Bodenburg is gewonnen door DB Regio. Zij zullen de treindiensten vanaf december 2021 t/m december 2029 verzorgen met het reeds aanwezige materieel, 36 stellen type LINT 41. Op dit moment worden de RB 37 en RB 38 nog gereden door Erixx en de RB 77 en RB 79 door NordWestBahn.

Persbericht: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilu ... hsen-mitte

Vooral opmerkelijk van deze nieuwe concessie zijn de LINT 41-treinstellen van LNVG voor de RB 77 en RB 79. Deze stellen zijn in december 2003 in dienst gekomen en gaan nu voor de tweede keer over naar een andere vervoerder. Van december 2003 tot december 2011 verzorgde Eurobahn de treindienst. De nieuwe concessieperiode wordt ook de laatste van deze stellen, in 2029 zullen ze na 26 jaar met pensioen mogen. Hun opvolgers krijgen in ieder geval geen dieselmotor, aangezien LNVG zichzelf een dieselverbod voor nieuwe treinen heeft opgelegd.
Hier heeft een interessante ontwikkeling plaatsgevonden. DB Regio heeft de concessie Dieselnetz Niedersachsen Mitte overgedragen aan dochterbedrijf Start. Een officiële reden heb ik niet gelezen, maar ik vermoed dat nu bij de overname van personeel van de huidige vervoerders het mogelijk is de goedkopere bestaande arbeidsvoorwaarden te houden in plaats van de duurdere DB-arbeidsvoorwaarden.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 17 nov 2020, 23:39
door dennistd
De LNVG heeft een vooraankondiging gedaan voor de aanbesteding van de RE60-2 tussen Löhne en Rheine. Dit betreffen extra ritten aansluitend op de RE70 Braunschweig-Bielefeld om zo vanuit Rheine een uursdienst (samen met de RE60 Braunschweig-Rheine) te vormen. Deze miniconcessie start in december 2023 en heeft een looptijd van 7 jaar. Er mag gebruikt materieel ingezet worden, maar dit moet wel aan bepaalde capaciteitseisen voldoen.

http://www.asm-muenster.de/front_conten ... =885&lang=


Het lijkt mij trouwens kat in 't bakkie voor Westfalenbahn: die kunnen hiermee de kering in Rheine (nu ruim anderhalf uur) flink terugbrengen en daardoor een stuk effiënter (en dus goedkoper) werken dan anderen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 12:40
door Suus
De VRR en NWL zijn begonnen met de aanbesteding van de concessie Niederrhein-Münsterland-Netz, Teilnetz 2. Deze concessie is voor de treindiensten RE 14 (Essen-Steele – Borken/Coesfeld), RE44 (Kamp-Lintfort Mitte – Bottrop), RB31 (Xanten – Duisburg), RB36 (Oberhausen – Duisburg-Ruhrort) en RB43 (Dortmund – Dorsten). Deze concessie loopt van december 2025 tot en met december 2040, maar niet alle lijnen zullen gelijktijdig overgaan naar de nieuwe vervoerder. De RE44, RB31 en RB36 gaan in december 2025 van start, de RE14 gaat in december 2026 over en de RB43 pas in december 2028. Inschrijven kan tot half december 2020.

De opdrachtgevers stellen het materieel voor deze concessie ter beschikking. Dit materieel zal met een aparte aanbesteding worden aangeschaft (NvS: ik heb deze aanbesteding nog niet gezien).

Alle documentatie van deze aanbesteding is in te zien op https://www.daisikomm.de/verfahren/D80020/

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 17:22
door Suus
Nahverkehr Westfalen-Lippe, Landesnahverkersgesellschaft Niedersachsen, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, Nordhessische Verkehrsverbund en Provincie Overijssel hebben de aanbesteding aangekondigd van de concessie "Netz nördliches Westfalen". De NWL is hoofdopdrachtgever, de overige opdrachtgevers zijn verantwoordelijk voor een deel van een of meerdere lijnen.

Het betreft de lijnen:
RE 82 Bielefeld — Detmold — Altenbeken,
RB 51 Dortmund — Coesfeld — Enschede (met VRR en Provincie Overijssel),
RB 52 Dortmund — Lüdenscheid (met VRR),
RB 53 Dortmund — Iserlohn (met VRR),
RB 63 Münster — Coesfeld,
RB 67 Bielefeld — Warendorf — Münster,
RB 71 Bielefeld — Rahden,
RB 73 Bielefeld — Lemgo,
RB 74 Bielefeld — Paderborn,
RB 75 Bielefeld — Halle(West.) — Osnabrück (met LNVG),
RB 84 Paderborn — Kreiensen (met LNVG),
RB 85 Paderborn — Ottbergen — Göttingen (met LNVG en NVV),
Spoorlijn Verl — Gütersloh — Harsewinkel (in beheer bij TWE).

Gezamenlijk betreft dit ongeveer 10 miljoen treinkilometer per jaar.

De lijnen RE82, RB 67, RB 71, RB 73, RB 74, RB 75, RB 84, RB 85 en Verl-Harsewinkel gaan in december 2027 over naar een nieuwe vervoerder. De lijnen RB 51, RB 52, RB 53 en RB 63 gaan in december 2028 over. De huidige vervoerders van deze treindiensten zijn DB Regio, Eurobahn en NordWestBahn, en de lijnen zijn nu nog onderdeel van vier verschillende concessies.

De nieuwe concessie vervangt de aanbesteding van de concessie "Netz Westliches Münsterland". Deze concessie was voorzien voor een start in december 2026 met de lijnen:
RB 51 Dortmund – Coesfeld – Enschede
RB 63 Münster – Coesfeld
RB 64 Münster – Enschede

De nieuwe concessie vervangt de aanbesteding van de concessie "OWL-Dieselnetz". Deze concessie was voorzien voor een start in december 2025 met de lijnen:
RB 67 Bielefeld – Warendorf – Münster
RB 71 Bielefeld– Rahden
RB 73 Bielefeld – Lemgo
RB 74 Bielefeld – Paderborn
RB 75 Bielefeld – Halle (Westf.) – Osnabrück
RB 84 Paderborn – Kreiensen
RB 85 Ottbergen – Göttingen
RE 82 Bielefeld – Detmold – Altenbeken

Ik mis in de nieuwe aanbesteding de treindienst RB 64 Enschede - Münster. Er is een aanvraag voor elektrificatie van deze lijn gevraagd, mogelijk dat het daar iets mee te maken heeft.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 18:13
door CamilleKreemers
Ik verwacht de 64 bij de 51/63 aanbesteding.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 19:39
door Meltrain
Welke "51/63 aanbesteding"? Het wordt één grote concessie die uit alle door Suus genoemde lijnen gaat bestaan. Alleen ontbreekt de RB 64 en is nog onbekend of die treindienst ook bij deze concessie hoort.
Worden alle (andere) treindiensten uitgevoerd met dieseltreinen?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:30
door cassie127
Men heeft nogsteeds de pijlen gericht op een rechtstreekse trein Zwolle - Münster, daarnaast wil men inderdaad een bovenleiding op die lijn hebben. Ik snap wel dat ze die er niet aan toegevoegd hebben aangezien het dan de enige lijn zou worden die elektrisch is.

Overigens lijkt mij dat deze concessie deels geen nieuwe diesels krijgt? Aangezien de LNVG dat niet meer wil (dus van invloed op de RB 75, RB 84 en RB 85)

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 21:49
door Suus
Over het materieelbeleid is nog niets bekend gemaakt. Ik vind het door het samenvoegen van lijnen uit meerdere bestaande pakketten ook een beetje een beetje een janboel geworden. De talenten van Eurobahn en NordWestbahn doen sinds december 2003 dienst bijvoorbeeld, maar op de RB 52 en RB 53 rijden nog relatief nieuwe LINK-treinstellen. Beetje raar om die al in december 2028 na 12 jaar al aan de kant te zetten.

De LNVG schaft inderdaad geen nieuwe dieseltreinstellen meer aan, maar de inzet van bestaand dieselmaterieel wordt ook bij nieuwe concessies nog geaccepteerd als het materieel nog niet einde levensduur is. De concessie gaat 15 jaar duren, zouden de Talenten nog 15 jaar meekunnen vanaf 2027?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 22:38
door cassie127
Ze kunnen natuurlijk ook de PESA LINK naar die trajecten verschuiven indien deze stellen over moeten worden genomen van DB en voor de rest nieuw materieel bestellen

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 27 nov 2020, 14:34
door umbusko
Sommige ritten op de RE4 gaan al vanaf 2 december door National Express gereden worden om te zorgen voor een soepele overgang. https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... n-des-re-4

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 01 dec 2020, 12:06
door Suus
VRR start zeer binnenkort met de aanbesteding van de nieuwe accu-elektrische treinstellen voor het Niederrheinland en Münsterland, waarschijnlijk is in mei 2021 een fabrikant bekend. De lijnen Duisburg - Xanten en Essen - Borken zullen daarbij treinen krijgen met circa 25% meer capaciteit ten opzichte van nu. Dorsten - Dortmund krijgt geen grotere treinen, maar gaat op werkdagen van begin ochtendspits tot einde avondspits 2x/uur rijden.

Tussen Dülmen en Coesfeld (spoorlijn Enschede - Dortmund) komt binnen enkele jaren een bovenleiding te hangen. Ook alle perronsporen in Coesfeld krijgen een bovenleiding. Hiermee wordt het mogelijk om op alle treindiensten van/naar/via Coesfeld elektrische treinen met accumodule in te zetten (hint naar de concessie Netz nördliches Westfalen). Ook in Kleve komt er een bovenleiding, daarnaast worden alle seinhuizen tussen Krefeld en Kleve vervangen door een gecomputergestuurd seinsysteem. Hiermee worden 11 seinhuizen, deels nog uit de keizertijd, vervangen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 11:52
door cassie127
Op de Website van de AVV is het nieuwe regionalverkehrsplan te vinden. Helaas zit er in het bestand een fout waardoor alles onder Düsseldorf niet te zien is en alles daarboven wel.

Het NRW tarif gaat vanaf 1 januari ook iets goedkoper worden.
NRW Schönertagticket single gaat van €31,- naar €30,30
NRW Schönertagticket 5 personen gaat van €46,- naar €45,20

Dit is voor het eerst in jaren dat de tarieven van dit ticket dalen in plaats van stijgen. De prijzen dalen nog vanwege onder andere de (tijdelijke) btw daling in Duitsland.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 10 dec 2020, 22:23
door Suus
De treindienst Münster Hbf - Sendenhorst gaat in "de loop van" 2025 van start. Omdat een brug over het Dortmund-Ems-Kanaal vervangen moet worden en dat pas in 2024 mogelijk is, is er binnen het project daarom de mogelijkheid gevonden het nieuwe perron 20 van Münster Hbf grootschaliger op te zetten, zodat er meer dan één trein van het perron gebruik kan maken. Dit ter voorbereiding van de S-Bahn Münsterland.

Voor de treindienst Münster - Sendenhorst start binnenkort ook een aanbesteding van accutreinstellen. Deze zullen in Münster Hbf aan de bovenleiding worden opgeladen en moeten dan een retour Sendenhorst kunnen maken zonder verdere stroomvoorziening.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 13 dec 2020, 10:42
door Suus
Kennen jullie nog dat verhaal van de RE4 waarvan een tweede treinstel onderweg ontruimd moest worden omdat het niet langs het perron van Aachen West en Aachen-Schanz zou passen? Dat gaat voorlopig niet door, want door de perronvernieuwing van Dortmund Hbf kan de lijn vooralsnog helemaal niet met dubbele treinstellen gereden worden _O-

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 13 dec 2020, 11:29
door Jef400
Er ontstaan geen capaciteitsproblemen met enkele treinstellen hoop ik?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 13 dec 2020, 23:51
door RobertT
Denk dat met de strenge lockdown in Duitsland dat nu wel mee zal gaan vallen

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 14 dec 2020, 08:26
door ICE11
Suus schreef: zo 13 dec 2020, 10:42 Kennen jullie nog dat verhaal van de RE4 waarvan een tweede treinstel onderweg ontruimd moest worden omdat het niet langs het perron van Aachen West en Aachen-Schanz zou passen? Dat gaat voorlopig niet door, want door de perronvernieuwing van Dortmund Hbf kan de lijn vooralsnog helemaal niet met dubbele treinstellen gereden worden _O-
De perronverlenging in Dortmund is geen probleem. In de spits rijden de treinen gewoon met twee treinstellen, welke dan vanaf een ander perron vertrekken.