Pagina 27 van 46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 19:15
door en-es
Is dat goed nieuws dat DB Regio/Start zich terug getrokken heeft van RE13?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 19:33
door marvinkok
Het is überhaupt verdacht stil rond die hele aanbesteding....

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 19:54
door Suus
Dat ben ik met je eens. De inschrijving is al bijna 13 maanden geleden gesloten op 17 juli 2020.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 20:20
door Meltrain
PHS schreef: di 10 aug 2021, 13:17 Een doorslaand succes zelfs, voor praktisch hetzelfde geld is er nu meer en beter regionaal OV. De contracten met DB Regio waren vaak peperduur.

Het leuke van marktwerking is dat de huidige situatie van verliesmakende concessies door te goedkoop inschrijven zich waarschijnlijk vanzelf weer oplost: doordat er minder partijen overblijven (door overnames, faillissement, geen nieuwe partijen die toetreden tot de markt) is er minder concurrentie, waardoor de concurrentie afneemt en de prijzen vanzelf weer stijgen. Zo'n gek idee is marktwerking dus niet.
Waardoor er uiteindelijk geen marktwerking meer is, maar een monopolie. :Y Feitelijk zijn er nu ook alleen nog maar staatsbedrijven, die in elkaars landen rijden (behalve in Frankrijk, want die hebben tot nu toe hun markt gesloten gehouden).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 21:03
door PHS
Een monopolie was juist de oude situatie met DB :)

In theorie zou een monopolie het niet lang volhouden: omdat de prijzen en dus de winsten hoog zijn, zouden meer partijen geïnteresseerd moeten zijn om toe te treden tot de markt, waardoor het monopolie verdwijnt en op termijn de prijzen weer dalen.

De Fransen zijn overigens bezig met aanbestedingen (Suus post daar regelmatig over), dus ik voorzie kansen voor DB Regio :')

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 10 aug 2021, 22:40
door Suus
Er zijn eigenlijk drie soorten bedrijven actief in het Duitse regionale treinverkeer

Er zijn inderdaad een aantal buitenlandse staatspoorwegondernemingen op de Duitse markt actief, vooral in het oog springen dan NS (Abellio), SNCF (Keolis) en Trenitalia (Netinera). DSB heeft zich teruggetrokken uit de Duitse markt, SBB en CFL hebben wel concessies in Duitsland maar voor treindiensten die in verbinding staan met het moederland. Bijzonder geval is trouwens nog de Niederbarnimer Eisenbahn, dat actief is in het reizigersvervoer in Brandenburg en deels eigendom is van Captrain. Captrain is een volledige dochter van SNCF Logistics.

Er zijn een aantal gespecialiseerde internationale vervoerders actief op de markt. Transdev is als langste actief, door de overname van Veolia, maar denk ook aan National Express en Go-Ahead.

Dan zijn er een aantal bedrijven waar lokale of regionale overheden de aandeelhouder(s) is/zijn, zoals de Hessische Landesbahn, Erfurter Bahn, City-Bahn Chemnitz, Albtal-Verkehrsgesellschaft (AVG), Südwestdeutsche Verkehrs-AG (SWEG), AKN, Bentheimer Eisenbahn, EVB en de Westerwaldbahn. Vroeger waren diverse regionale vervoersbedrijven actief en deels eigenaar van vervoerders. Zo waren de vervoersbedrijven van Osnabrück en Oldenburg actief in de NordWestbahn. Dit is grotendeels verdwenen, zodat de vervoerders een gesloten thuismarkt konden behouden en daarmee onderhandse gunning konden zeker stellen.

Er zijn mengvormen tussen deze drie groepen. Zo had vroeger het stadsvervoerbedrijf van Hamburg in diverse spoorvervoerders (o.a. ODEG Ostdeutsche Eisenbahn en Metronom) door middel van investeringsfonds BeNEX een vinger in de pap, maar zij verkochten dit bedrijf om van een onderhandse gunning te kunnen profiteren. En het eerder genoemde Niederbarnimer Eisenbahn is via een constructie deels eigendom van het gemeentelijke havenbedrijf van Berlin.

Op termijn lijken de bedrijven met de overheden als aandeelhouder toch het meest zekere model te hebben, omdat ze grotendeels regionaal gebonden zijn en een stabiele financier achter zich hebben die er belang heeft dat het spoorvervoer in de deelstaat of rondom de stad goed functioneert. NS zat uiteindelijk om het geld in Duitsland, niet omdat ze een weldoener zijn die de mobiliteit in grote delen van Duitsland zo belangrijk vonden. Grappig genoeg keert Duitsland, met Hessen en Thüringen voorop, daarmee wel een beetje terug naar de tijd van de Landesbahnen in plaats van een Bundesbahn.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 12 aug 2021, 07:30
door Suus
Suus schreef: vr 25 jun 2021, 20:25 [..]
De aanbesteding voor de accu-elektrische voertuigen voor de concessie Niederrhein-Münsterland-Netz is gewonnen door CAF.

CAF levert aan de VRR zestig Civity BEMU-treinstellen. Er komen stellen in twee lengtes met respectievelijk 120 en 160 zitplaatsen. CAF verzorgt ook voor 30 jaar het onderhoud.

https://www.vrr.de/de/presse/batterie-e ... land-netz/
Er is nu een nieuwe informatiepagina gepubliceerd door de VRR met ook een aantal impressies hoe de nieuwe treinen eruit gaan zien: https://www.vrr.de/de/magazin/batteriee ... nsterland/

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 12 aug 2021, 11:03
door ICE11
Suus schreef: di 10 aug 2021, 22:40 SBB en CFL hebben wel concessies in Duitsland maar voor treindiensten die in verbinding staan met het moederland.
Van Niebüll naar Luxemburg is het toch even een stukje... ;)

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 12 aug 2021, 18:20
door waldo79
CFL komt toch niet verder noordelijk dan Düsseldorf?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 12 aug 2021, 18:38
door ArrivaBas
De neg, die op de spoorlijn Niebüll - Dagebüll Mole de dienst rijdt, is een dochteronderneming van CFL en in Denemarken is CFL Cargo vrij groot aanwezig in het goederenvervoer.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 12 aug 2021, 19:12
door Suus
CFL Cargo is in het buitenland vrij groot, de NEG was eigenlijk bijvangst na het faillissement van de Nordfriesischen Verkehrsbetriebe AG (NVAG) na de Flex-flop in 2003.

Flex was een snelle treindienst tussen Hamburg en Flensburg (FLensburg-EXpress) vanaf december 2002 ter vervanging van de Interregio, maar de opstartkosten waren zo hoog dat het in augustus 2003 al failliet ging.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 12 aug 2021, 19:18
door waldo79
Ah, weer wat geleerd.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 13 aug 2021, 07:57
door ICE11
Vandaag is er uitgebreide verslaggeving in de lokale pers over de door de watersnoodramp veroorzakte schade op de euregiobahn rondom Aachen. Momenteel rijden de treinen alleen tussen Stolberg Hbf., Aachen, Herzogenrah, Alsdorf en Stolberg. Met prioriteit wordt aan de herstel van de spoorlijn naar Stolberg-Altstadt gewerkt, zodat de goederentreinen naar verschillende bedrijven weer kunnen rijden. De Eschweiler Talbahn wordt vooreerst maar tussen Talbahnhof en Langerwehe heropend (pendeltreinen) en blijft tussen Talbahnhof en Stolberg Hbf. nog voor maanden gestremd. De EVS, eigenaar van de spoorlijnen, wil nog geen exacte datum zeggen vanwege de onzekere levertijd van elektrische onderdelen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 22 aug 2021, 20:47
door ICE11
Hier zijn de veranderingen in NRW vanaf december 2021 op basis van de aangemelde paden terug te vinden:

https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 8-2021.pdf

Twee belangrijkste punkten zijn dat RE9 weer met alle ritten via Köln Hbf. rijdt (momenteel rijden enkele treinen direct van Horrem naar Porz omdat Flixtrain de pad via Köln Hbf. nodig heeft) en de RE6 weer via Neuss en Köln Hbf. in plaats van nonstop van Deutz naar Düsseldorf.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 09:17
door Dennenboom
De al eerder gemelde ombouw van de spoorlijn Kleve - Geldern, waarbij de oude seinhuizen en armseinen gaan verdwijnen, zorgt er voor dat tot 4 december bussen in plaats van treinen op deze lijn rijden.
https://www.nrz.de/staedte/kleve-und-um ... 26359.html
https://www.nordwestbahn.de/de/niederrh ... -re10-2021

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 10:17
door The Greyhound
Er wordt weliswaar gemoderniseerd, maar van de 12 seinhuizen langs de lijn blijven er blijlkbaar toch nog 6 in gebruik:

Die Fahrdienstleiter steuern die Züge dann nur noch aus sechs statt zwölf Stellwerken.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:19
door Dennenboom
Het gaat hier om een traject van totaal 53 kilometer als we het over Kempen - Kleve hebben. Dan blijven er nog aardig wat seinhuizen over.
Lijkt me dat ze in Duitsland de beveiliging van baanvakken anders aanpakken dan in Nederland.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:37
door Z2N
Daar waar er elektronische van afstand bestuurde relaishuizen zijn is er weinig verschil met Nederland, maar op veel plekken loopt de infrastructuur hopeloos achter. Deze lijn klinkt als een 19e-eeuws baanvak, met op elk station een seinhuis en bijbehorende personeelsbezetting.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:43
door Dennenboom
Klopt inderdaad, paar weken geleden nog in die trein gezeten. Maar die nieuwe seinhuizen zullen dus onbemande relaishuizen worden die centraal aangestuurd worden?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:46
door ArrivaBas
Op veel Duitse zijlijnen kun je op een groot aantal stations nog klassieke beveiliging aantreffen. Als ik me niet vergis zijn zelfs grotere stations zoals Kempten Hbf en Mühldorf nog voorzien van armseinen. De Rail Away die uit Kempten vertrekt is alleen te oud om dat te verifiëren.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:47
door Z2N
Dennenboom schreef: ma 23 aug 2021, 11:43 Maar die nieuwe seinhuizen zullen dus onbemande relaishuizen worden die centraal aangestuurd worden?
Iets anders inbouwen zou erg onlogisch zijn anno 2021. :Y

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:48
door Dennenboom
Ist aber Deutschland :)

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 11:51
door PHS
Inderdaad, zo sluiten ze in Duitsland nu huizen aan op het gas, terwijl wij in Nederland van het gas afgaan :')
ArrivaBas schreef: ma 23 aug 2021, 11:46 Op veel Duitse zijlijnen kun je op een groot aantal stations nog klassieke beveiliging aantreffen. Als ik me niet vergis zijn zelfs grotere stations zoals Kempten Hbf en Mühldorf nog voorzien van armseinen. De Rail Away die uit Kempten vertrekt is alleen te oud om dat te verifiëren.
Ik dacht dat de Allgäu nieuwe seinen heeft gekregen met de elektrificatie.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 12:04
door Jef400
Z2N schreef: ma 23 aug 2021, 11:37 Daar waar er elektronische van afstand bestuurde relaishuizen zijn is er weinig verschil met Nederland, maar op veel plekken loopt de infrastructuur hopeloos achter. Deze lijn klinkt als een 19e-eeuws baanvak, met op elk station een seinhuis en bijbehorende personeelsbezetting.
Maar dan wel weer met moderne perrons. Best wel een mindfuck op dat vlak. Maar goed, Duitsland en infrastructuur is sowieso een verhaal. AL viel het mij in Schleswig-Holstein best mee afgelopen week.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 23 aug 2021, 12:10
door Dennenboom
Maar de lijn via Kempten is niet geëlektrificeerd. Die route loopt via Memmingen:
https://de.wikipedia.org/wiki/Ausbaustr ... 0%93Lindau