Pagina 40 van 46

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 11 aug 2022, 21:14
door ThatPCDude
Z2N schreef: do 11 aug 2022, 17:24 Dat omstickeren duurt wel langer dan een dag hè? ;)
Dat snap ik hoor, had de datum van bovenstaande post niet gelezen :lol: :lol:

EDIT: Tevens ben ik nog steeds benieuwd naar de oorsprong van de ogenschijnlijk 2 verschillende soorten talentjes die ingezet worden op de RE14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 11 aug 2022, 21:23
door MetroRET
De 643.361 is een ex-PEG Talent (https://nl.wikipedia.org/wiki/Prignitzer_Eisenbahn)

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 11 aug 2022, 21:25
door Suus
ThatPCDude schreef:Wat me wel opviel is dat ik deze keer een Talent (643 361) had waarvan de vloer wél gelijk was met perronhoogte. Ook was het interieur minder en waren de binnenkanten van de deuren rood. De voorgaande keren op deze lijn (RE14) had ik Talentjes (respectievelijk 643 341 & 643 343) met een lagere vloer, beter stoelen en deuren die geel waren aan de binnenkant.
Als ik het mij goed herinner:

In 2003 heeft de NWB 25 Talent-treinstellen besteld voor diensten rondom Bielefeld (OWL): 19 drietjes (301-319) en 6 tweetjes (271-276). In 2006 kwamen er 7 drietjes bij voor diensten rondom Dorsten (339-345). Twee tweetjes zijn in 2007 omgebouwd tot drietjes, de 275 en 276 werden de 346 en 347. Ook zijn er nog extra stellen besteld voor OWL (321-326) Later heeft NordWestBahn drie stellen overgenomen van de Nord-Ostsee-Bahn (NOB), de 118-120.

In 2018 werd de concessie rondom Dorsten uitgebreid met een halfuursdienst, toen waren er meer stellen nodig, daar zijn de drie stellen van de NOB heengegaan, plus een stel dat bij de Eurobahn uit de lease kwam (129). Ook wat stellen vanuit OWL zijn naar Dorsten verhuisd en twee stellen die voorheen bij de Prignitzer Eisenbahn reden (360-361).

Vandaar een beetje de ratjetoe aan stellen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 11 aug 2022, 23:58
door cassie127
Tegelijkertijd zijn er dan bij Eurobahn weer een paar talenten die eerder bij de BOB gereden hebben opgedoken, net zoals ik meen bij de MRB rondom Leipzig/Dresden

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 17 sep 2022, 19:27
door ICE11
Vanaf december 2023 rijdt de Rhein-Ruhr-Bahn (transdev) de toen door Abellio en momenteel door Vias geexploiteerde S7 tussen Solingen en Wuppertal. Al vanaf aanstaande december zal de RegioBahn met de nieuwe RE47 Düsseldorf-Remscheid van start gaan.

https://www.radiowuppertal.de/artikel/s ... 29729.html

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 19 sep 2022, 21:29
door ICE11
Het betreft geen OV, maar is toch een stap in deze richting: Vanaf morgen rijden voor het eerst na de watersnoodramp weer regelmatig goederentreinen tussen Stolberg Hbf. en Stolberg-Altstadt. De overwegen moeten echter nog handmatig beveiligd worden en de seinen zijn ook nog buiten gebruik.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: vr 21 okt 2022, 07:50
door cassie127
Van alle in de media aangekondige nieuwe treinverbindingen zie ik maar weinig terug komen.

Zoals die tussen Bochum en Haltern am See. En die extra verbinding tussen Krefeld en Neuss

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 22 okt 2022, 23:34
door OV-Hobbyist
cassie127 schreef: vr 21 okt 2022, 07:50 Van alle in de media aangekondige nieuwe treinverbindingen zie ik maar weinig terug komen.

Zoals die tussen Bochum en Haltern am See. En die extra verbinding tussen Krefeld en Neuss
De RE41 (Bochum - Haltern am See) staat er in. Deze lijn gaat vanaf 11 juni 2023 rijden.
De versterker Krefeld - Neuss is niet ingevoerd, of deze 11 december van start gaat is mij niet duidelijk.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 24 okt 2022, 21:56
door ICE11
Bij de NVR zijn de aanmeldingen voor treinpaden vanaf december 2023 terug te vinden:

- Weer doorgaande treinen Köln-Gerolstein-Trier.
- Gedurende 2024 heropening van Stolberg Rathaus-Stolberg Altstadt en Stolberg Hbf.-Eschweiler Tal en opening Stolberg Altstadt-Breinig.
- Heropening Euskirchen-Bad Münstereifel.
- Vervanging van de klassiekjes op RE29 door loc (HLE 18, want HLE 17 is dan nog niet in dienst) + 3 rijtuigen + 1 stuurstandsrijtuig en niet meer naar Spa maar weer naar Luik (St. Lambert) met bediening van alle tussenstations. Mogelijk ook nieuwe patroon, maar daar moet DB Netz nog over beslissen, als het zo komt worden de aansluitingen richting Brussel aanzienlijk slechter.
- Eventueel opening van ledig materieelritten op RE4 (Aachen-Herzogenrath) en RE9 (Aachen-Köln) voor passagiers.

https://sdnet.nvr.de/sdnetrim/UGhVM0hpd ... 6-2022.pdf

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 25 okt 2022, 09:26
door Gamma
Die RE29 zou wel bijzonder zijn, wat gebeurt er dan met Spa - Pepinster?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 25 okt 2022, 11:53
door en-es
Spa-Welkenraedt(-Eupen)?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: di 25 okt 2022, 12:52
door umbusko
Of misschien gewoon Spa-Verviers. De S41 Verviers-Liège wordt dan geïntegreerd in de RE29 lijkt me, dus dan heb je 1-op-1 vervanging, alleen is de doorkoppeling in Verviers anders.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 05 nov 2022, 14:10
door Meltrain
Is het dan niet een RB in plaats van een RE?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 05 nov 2022, 14:22
door umbusko
Eigenlijk wel. Dat ding naar Spa stopt nu al overal, dus eigenlijk was RB29 correcter geweest. Maar goed, alleen de Duitsers noemen dat ding zo, (met de bijnaam EuregioAIXpress, Aix-la-Chapelle is Frans voor Aachen :') ), in België is het gewoon een lokaaltrein (de L-09 welteverstaan).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: za 05 nov 2022, 14:23
door DDietzen
Umbusko was me een paar seconden voor: De huidige RE stopt ook al op alle tussengelegen stations, daar verandert niks aan. Wellicht staat/klinkt het prestigieuzer om een internationale expresstrein te hebben dan een RegionalBahn (wat bovendien lastiger te vertalen valt naar Frans of Nederlands).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 24 nov 2022, 07:55
door Nitein-Repart
umbusko schreef: di 25 okt 2022, 12:52 Of misschien gewoon Spa-Verviers. De S41 Verviers-Liège wordt dan geïntegreerd in de RE29 lijkt me, dus dan heb je 1-op-1 vervanging, alleen is de doorkoppeling in Verviers anders.
Op hgbtf.net staat volgens mij dat vanaf december 2023 een L-trein Spa-Verviers gaat rijden en er een L-trein Liège-Aachen. Als de IC Welkenraedt-Kortrijk zijn huidige tijden blijft behouden dan heb je in Welkenraedt helaas geen aansluiting tussen de IC Welkenraedt-Kortrijk en de L-trein Liège-Aachen.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 19:27
door ICE11
DDietzen schreef: za 05 nov 2022, 14:23 Wellicht staat/klinkt het prestigieuzer om een internationale expresstrein te hebben dan een RegionalBahn
Naar Hengelo rijdt ook maar een RB en de euregiobahn naar Heerlen was vele jaren ook maar een RB.....dus.... ;)

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 19:35
door cassie127
Groningen - Weener - Leer is voor de Duitsers officieel de RB 57.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: ma 28 nov 2022, 20:27
door umbusko
Ik denk dat de naam gewoon is blijven hangen van toen dat ding nog Aachen-Liège reed, toen stopte hij niet overal. En die situatie keert nu dus terug. Dat het ding ondertussen 8 jaar als stoptrein naar Spa heeft gereden, een kniesoor die daarop let. :Y

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 15:52
door OV-Hobbyist
Voor de liefhebber de nieuwe NRW Fahrplanbuch ingaande 11 december.
En hier is het Regionalverkehrsplan voor 2023 te downloaden.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 16:41
door umbusko
De eerste fout al ontdekt: Er staat een RS15 op naar Kerkrade, maar dat wordt de RS18. (A)

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 16:56
door rooddolfijn
Wat zijn de wijzigingen, naast de nieuwe RE47 Düsseldorf - Remscheid?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 18:24
door OV-Hobbyist
Enkele grote of bijzondere wijzigingen:

RE12: Doordat het spoor tussen Kall en Nettersheim voorlopig nog gestremd is door de watersnood van zomer 2021 is er geen doorgaand treinverkeer mogelijk tussen Köln en Trier via Euskirchen en Gerolstein. Om toch een doorgaande verbinding aan te bieden tussen Köln en Trier zal de RE12 vanaf 11 december dagelijks 1 retourrit rijden van Köln Messe/Deutz naar Trier via Köln Hbf, Bonn Hbf, Koblenz Lutzel, Wittlich Hbf en Schweich. Vertrek vanuit Köln om 5:57, aankomst Trier om 8:49. Vertrek vanuit Trier om 19:08, aankomst Köln om 22:00

RE16: de RE16 rijdt voortaan niet meer tussen Letmathe en Siegen Hbf. Alle treinen zullen voortaan naar Iserlohn rijden.

RE34: De nieuwe RE34 rijdt elke 2 uur tussen Dortmund Hbf en Siegen Hbf. Samen met IC34 wordt een uursdienst aangeboden. IC/RE34 vervangt de RE16 tussen Letmathe en Siegen. In de IC zijn regionale kaartjes geldig tussen Dortmund en Siegen (-Dillenburg).

RE47: Een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen Remscheid en Düsseldorf Hbf via Solingen Hbf. Er wordt dagelijks elk uur gereden.

RB91: Komende vanuit Hagen zal de trein bijna altijd naar Siegen rijden. Het combineren en splitsen in Letmathe vervalt op enkele vroege en late treinen na. Tussen Letmathe en Iserlohn rijdt een pendeltrein.

Voor de overige lijnen zijn er geen of nauwelijks wijzigingen voorzien.

Vooruitblik:
RE41: Deze lijn staat niet in het boekje en op de kaart vermeld. Dit is een nieuwe lijn tussen Bochum Hbf en Haltern am See en zal onderweg stoppen in Recklinghausen Sud, Recklinghausen Hbf en Marl-Sinsen. De start van deze lijn staat gepland op 11 juni en zal dagelijks elk uur rijden.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 19:11
door rooddolfijn
:pos:, bedankt.

Opvallend is dat de RE6 weer naar Köln/Bonn Flughafen rijdt, maar niet stopt in Köln Messe/Deutz. Wat is de reden daarachter?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: zo 04 dec 2022, 19:51
door en-es
Werkzaamheden tot eind december. Tot die tijd zal in Köln Deutz (tief) gehalteerd worden.