Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Alle Duitse steden barsten van de zwervers of doen-alsof-zwervers :') En ook andersom: ik zag eens een doodgewone huismoeder, goed verzorgd en met een goeie fiets op statiegeldjacht :')

Fahrgastreisendenkundenzufriedenheitsuntersuchungsdinges zag ik afgelopen dinsdag na Bad Bentheim ook in mijn RB van Hengelo naar Osnabrugge een ronde maken, maar hij sloeg mij wel over. Ik was bij het instappen in Hengelo vlak bij hem gaan zitten en hij zag me vast, dus het is hem blijkbaar niet om de internationale reizigers te doen.
Een andere keer in de RE9 uit Bremen op weg naar Nederland was de Fahrgastreisendenkundenzufriedenheitsuntersuchungsdinges juist wel weer erg geinteresseerd in mijn hele reis in die Heimat, inclusief de fiets naar huis. 'Soms heb ik dienst in de trein van Münster naar Ensjedde, waar ook in het Nederlands wordt omgeroepen. hoe klinkt dat ook alweer? Folkende stasjóón?'
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:Bratislava Hbf ruikt wel heel erg naar pis.
Aking schreef:Wat doe je daar dan ook? :')
Beetje cultuur opsnuiven?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ja snuiven doe ik vanavond wel weer, ik moet nog werken dus als ik nu doorhaal komt 't allemaal niet goed morgen (A)
Ardan schreef:ik zag eens een doodgewone huismoeder, goed verzorgd en met een goeie fiets op statiegeldjacht :')
Ja maar de Flaschensammler zijn een begrip apart, dat zijn geen daklozen of junkies maar zo'n beetje alle lagen van de bevolking *O*

En ik weet dat het stikt van de bedelaars/rondhangers, maar dat spuiten was toch wel even een wowgmomentje, zo om die Ecke.
Fahrgastreisendenkundenzufriedenheitsuntersuchungsdinges zag ik afgelopen dinsdag na Bad Bentheim ook in mijn RB van Hengelo naar Osnabrugge een ronde maken, maar hij sloeg mij wel over. Ik was bij het instappen in Hengelo vlak bij hem gaan zitten en hij zag me vast, dus het is hem blijkbaar niet om de internationale reizigers te doen.
Een andere keer in de RE9 uit Bremen op weg naar Nederland was de Fahrgastreisendenkundenzufriedenheitsuntersuchungsdinges juist wel weer erg geinteresseerd in mijn hele reis in die Heimat, inclusief de fiets naar huis. 'Soms heb ik dienst in de trein van Münster naar Ensjedde, waar ook in het Nederlands wordt omgeroepen. hoe klinkt dat ook alweer? Folkende stasjóón?'
Ja deze wilde eerst m'n ticket zien (nadatie zich netjes identificeerde met een pasje), schreef daar wat dingen van op, vroeg me toen een paar dingen een schreef toen de antwoorden op. En toen kreeg ik twee keer een papiertje met een paar vragen, met "gecodeerde" antwoorden, zodat de andere reizigers niet snappen wat je antwoord. En ook dat schreef ie weer op :')
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Aking schreef:Wat doe je daar dan ook? :')
Dagtripje vanuit Wien, was er nog nooit geweest.

Dat het een kutstad is had niemand me verteld. :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat is helemaal niet zo. :N Toegegeven, er zijn leukere steden en het station is echt een blamage, maar in en rond Bratislava zijn genoeg leuke dingen te doen, als je maar weet waar!
Aking schreef: En ik weet dat het stikt van de bedelaars/rondhangers, maar dat spuiten was toch wel even een wowgmomentje, zo om die Ecke.
In Nijmegen bij mij om de hoek, vorige week nog. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

umbusko schreef:Dat is helemaal niet zo. :N Toegegeven, er zijn leukere steden en het station is echt een blamage, maar in en rond Bratislava zijn genoeg leuke dingen te doen, als je maar weet waar!
In plaats van dat je je inside info dan even deelt met de jongedame :')
Aking schreef: En ik weet dat het stikt van de bedelaars/rondhangers, maar dat spuiten was toch wel even een wowgmomentje, zo om die Ecke.
In Nijmegen bij mij om de hoek, vorige week nog. :')
Nijmegen is dan ook een soort Duitsland :Y (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dagtripje, ik denk dat ze al weg is. :wink: Maar ik zal straks even een lijstje maken. :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Nou ja, misschien gaat ze nog een keer terug als ze die waslijst van je ontvangt *O*

Jeweetetniet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik vond Bratislava ook best leuk, maar langer dan een dag of 3 hoef ik er niet te zijn. Het is wel een leuke springplank naar Wenen en Budapest :)
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik vond Brno veel leuker eerlijk gezegd. Bratislava zaten aardig wat toeristenvallen en alles wat niet historisch was werd slecht onderhouden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Maar je bent vast bij de McWalk geweest toch? *O*
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »

Chrysa schreef:Bratislava Hbf ruikt wel heel erg naar pis.
Aking schreef:Wat doe je daar dan ook? :')
Ja, wat doe je daar per trein.. als je zo'n mooie, voor jou nieuwe, auto voor de deur hebt staan?
Daar wíl je toch een roadtrip mee maken.. die Alpen passen over rijden, laat die turbo blazen en kijken of de wegligging ook van Aston Martin niveau is? :D
8-)
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Tickets waren al geboekt, en Alpenpassen heb ik vorige week al gereden met m'n vader. :')

Naar Wenen voor 9 euro gaat ook lastig worden met een auto. We werden wel anderhalf uur vastgehouden op Eindhoven Airport omdat iemand in de vertrekhal corona zou hebben, maar goed. Je moet er wat voor overhebben. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

KETTER! :evil:
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Chrysa schreef:Ik vond Brno veel leuker eerlijk gezegd. Bratislava zaten aardig wat toeristenvallen en alles wat niet historisch was werd slecht onderhouden.
Brno moet ik nog altijd een keer heen. Staat al jaren op het lijstje. :Y

Maar goed, Bratislava dus. Van die toeristenvallen heb je gelijk en van het onderhoud ook. Het centrum wordt zo'n beetje ieder jaar opnieuw bestraat, en de rest is echt ellende. :') En files in de spits, dat is ook één grote ramp. Maar als toerist doet dat er natuurlijk niet zo toe.

Het punt van Bratislava is eigenlijk dat het een heel mooie stad was en dat dat zo'n 100 jaar geleden is verpest met een aantal lelijke gebouwen in het centrum en daarna ook met spuuglelijke flats in Petržalka (aan de overkant van de Donau). Nu moet je natuurlijk zeker het historische centrum bekijken, maar daar ben je redelijk snel doorheen. Toch een paar tips:
  • Loop ook eens het hoofdgebouw van de post in (op námestie SNP), gewoon omdat het mooi is. :Y
  • Als je van opera houdt: opera's worden opgevoerd in het historische gebouw van het Slowaaks Nationaal Theater, midden in de stad. Dat heeft een prachtige zaal. (Wel vervelende stoelen. :') )
  • Langs de Donau is een aantal jaar terug een nieuw winkelcentrum gebouwd, Eurovea, met terrasjes en groen. Zeker in de zomer is het daar goed toeven.
  • Vergeet de Blauwe Kerk niet, die ligt een beetje uit de loop.
  • Uiteraard moet je even langs het kasteel. Het is wel leuk om even binnen te kijken, maar niet heel spannend. In de kelder zat een paar jaar geleden een tentoonstelling over Kelten: met afstand de slechtste tentoonstelling die ik in jaren heb gezien. :') Die kun je gerust skippen.
  • Bezoek zeker ook de kerk waar de koningen van Hongarije werden gekroond. Er is wel een lelijke snelweg naast gebouwd, maar ja...
  • Op de "nieuwe brug" kun je tegen betaling een observatieplatform op (bij de UFO). Dat zou ik niet per se aanraden, maar als je gaat, drink dan ook wat in het bijbehorende café (in de UFO zelf.) Er zijn twee gedeeltes: restaurant en café. Restaurant is natuurlijk peperduur, maar het café is nog wel redelijk betaalbaar. (Voor Slowaakse begrippen duur, voor onze begrippen betaalbaar.) En je hebt er net zo goed uitzicht.
  • Slowaakse Nationale Galerie is gratis. :Y
In de omgeving van Bratislava is de mooie natuur volop bewaard gebleven, en daar kun je meteen van genieten als je een klein beetje de stad uitgaat. Ik suggereer:
  • Nog niet eens buiten de stad, maar naast het centrum: oorlogsmonument Slavín. Niet alleen voor het monument zelf noem ik het, maar ook vanwege de uitzichten. Ga omhoog met trolleybus 203 of 207 naar Červený kríž (nog geen 10 minuten) en loop dan omlaag terug het centrum in, dat is echt prachtig. In de buurt liggen ook nog Horský park en Kalvária. Volgens mij is dit buiten de toeristenstromen, al heb ik er de vorige keer wel veel touringcars zien rondrijden. Er rijdt ook nog een klein busje als het niet defect is (lijn 147).
  • Kasteel(ruïne) Devín, met een prachtig uitzicht over de Donau. Bus 29 vanuit het centrum (25 minuten, rijdt iedere 12-20 minuten).
  • Museum Danubiana is echt prachtig. Bus 90 vanuit het centrum (half uurtje, 1x/uur).
  • Koliba, Kamzík, Železná studnička, Lesopark. Hier beginnen de Kleine Karpaten en kun je prachtig wandelen, op ongeveer een kwartiertje van het centrum. Dit is wel de place to go voor gezinnen met kleine kinderen, dus beter ga je niet op een zomerse zondag. :wink: De eerste twee met trolleybus 203, vanaf Koliba eventueel met bus 44. De laatste twee met trolleybus 207 of 212 of per trein naar Železná studienka en dan met bus 43.
En dan nog een paar gratis tips voor wat lokale cultuur:
  • Bezoek de markt aan de straat Miletičova, daar hangt altijd goede sfeer en dat is een belevenis op zich. Op zaterdagochtend is het er het drukst, maar ook op andere dagen is er wel wat te doen. In een houten huisje aan de achterkant (waar allemaal bouwvakkers zitten) kun je goedkope wijn drinken die getapt wordt voor €0,50 of zo. Kies gerust iets met een fancy naam, het is toch allemaal hetzelfde. :mrgreen: (En drink er niet te veel van, want hoofdpijnwijn.) Je kunt er ook goed lunchen, aan het andere uiteinde zit een goede Vietnamees (soort afhaaltentje waar je buiten kunt zitten en het vanzelf heel druk wordt).
  • Als je wel echte wijn wilt: in het centrum zit een goede vinotheek.
  • Een leuke (niet toeristenval) kroeg is bijvoorbeeld Omama, maar er zijn er wel meer.
  • Een leuk (niet toeristenval) koffietentje zit bijvoorbeeld hier, maar ook daarvan zijn er meer.
  • Lekker (niet toeristenval) Italiaans eet je bijvoorbeeld hier, maar ook dat is slechts een suggestie.
  • Een zaakje met allemaal antiek en hebbedingetjes zit hier, daar heb ik al heel wat leuke dingen op de kop getikt. (Ooit 23 glazen gekocht bijvoorbeeld, allemaal mee in mijn koffer. :') )
Dat lijkt me wel genoeg voorlopig. :') Als er nog vragen zijn, ik hoor het wel! :D
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Kijk, dat is allemaal handig om te weten, zeker aangezien ik de volgende keer dat ik in Bratislava ben zo kort mogelijk in het station wil verblijven.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

Ik heb nu weer helemaal zin een keer naar Slowakije af te reizen. 8-)
Het is een spectrum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Nou, wat let je?

Ik ben weer onderweg terug naar ons kikkerlandje in de 124. In Keulen stond een extra stop in Köln-Mülheim op het bord, dus ik stap in, gooi m'n jas enzo uit, en installeer me op een plekkie. Waarna de omroep volgt dat de trein in Mülheim eindigt en we daar over moeten stappen op een ander stel.

Ja, die had ik theoretisch aan kunnen zien komen natuurlijk :')

Maargoed! We zijn weer bijna thuis dus *O*
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

Wat is je advies voor een enigszins snelle maar toch betaalbare reis naar centraal Europa?
Het is een spectrum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

De trein natuurlijk *O*

Waar wil je precies heen?

Budapest, Praag, Warschau en Bratislava zijn allemaal binnen één (lange) reisdag bereikbaar vanaf Utrecht, en als je de overstap op de nachttrein haalt in Wenen slaap je zelfs Boekarest tegemoet dezelfde avond (waar je dan rond 16:00 de volgende dag aankomt)
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Karl schreef:Wat is je advies voor een enigszins snelle maar toch betaalbare reis naar centraal Europa?
Wizzair voor 9 euro, of een normale stoel in de Nightjet vanaf Brussel voor 29.99.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Flixbus. Ouibus.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Ceské Dráhy sparpreis-ticket vanaf Bad Bentheim of Emmerich naar Tsjechië is ook een betaalbare optie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

:pos:
Boeken tot Cheb, vanaf Emmerich vanaf 19 euro.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 10 mar 2020, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Naar Bratislava was ik ook erg tevreden met de nachttrein uit Berlijn, die nauwelijks bezet was en dus nog goedkoop vier dagen van tevoren (69 voor een plek in het slaaprijtuig, 29 in het zitrijtuig meen ik.) ČD-kaartje via Berlin naar Děčín erbij (want DB was duur) en het stuk Berlin-Děčín niet gebruiken. Kost je wel een dag en een nacht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten