Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Vandaag is de interrailtrip van start gegaan met de ICE 105 van Utrecht naar Basel SBB.

Het is een stuk drukker dan ik verwacht had in de trein, in Arnhem was zo'n 70% van de zitplaatsen bezet in onze wagon. Al snel stond er in de DB app dat we niet verder zouden rijden dan Karlsruhe vanwege een storing, maar later bleek dat we wel degelijk verder zouden rijden naar Bazel.

In het reisadvies stond ook dat je het beste voor Zürich in Mannheim kan uitstappen, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan aangezien die trein problemen kreeg na Mannheim en nu 40 minuten te laat aankomt in Offenburg. Het schijnt dat er in Basel SBB een vervangende trein klaar staat om ons naar Zürich te brengen, maar dat is nog afwachten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

De SBB houdt altijd een trein reserve in Basel voor als de DB de boel weer eens verkloot. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Er zijn toch zat treinen tussen Basel en Zurich? Moet daarvoor een extra trein geregeld worden?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

In Zwitserland is het hele netwerk niet gepland op snelheid maar vooral op het aan kunnen bieden van overstappen. Dus als die ene trein uitvalt kan het gevolgen hebben voor het hele netwerk (ook de bussen zijn volledig op de treinen afgestemd). De doorgaande DB treinen hebben niet voor niets vaak al 20 minuten Stilstand op SBB als ze verder Zwitserland in moeten
Laatst gewijzigd door Ardan op za 20 jun 2020, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dus als een internationale trein uit Duitsland met vertraging aankomt in Basel SBB dan worden allerlei extra treinen ingezet als aansluiting?
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Bij ons wel in ieder geval. We zitten nu in een erg nieuwe ICE, waarin het lekker rustig is. Ook geen mondkapjesplicht hier *O*
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE105 »

en-es schreef:Dus als een internationale trein uit Duitsland met vertraging aankomt in Basel SBB dan worden allerlei extra treinen ingezet als aansluiting?
Er wordt 1 extra trein ingezet in het oorspronkelijke rijpad Basel-Zürich zodat de Zwitserse binnenlandse aansluitingen behouden blijven. De internationale trein die vanuit Basel naar Zürich zou rijden wordt opgeheven ivm vertraging/missen rijpad.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Hetzelfde trouwens ook met TGV's naar Zürich, en met ICE's/EC naar Interlaken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik begrijp het al. Een vertraagde trein uit het buitenland die in het IC-systeem zit van SBB wordt vervangen door een trein die op dezelfde tijden rijdt. Ja, dat klinkt logisch.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jay20 »

umbusko schreef:Volgens České dráhy gaan er vanaf 15 juni weer treinen rijden tussen Nürnberg en Cheb. Wel ligt van 1 juli tot en met 22 augustus Kirchenlaibach-Marktredwitz eruit, dus dan kun je beter maar een andere route verzinnen, want anders ben je 2 uur extra kwijt. De treinen Praha-München rijden voorlopig sowieso niet door werkzaamheden, men verwacht dat die weer vanaf ergens in de eerste helft van juli gaan rijden. Houd er wel rekening mee dat je Tsjechië voorlopig niet in komt zonder negatieve coronatest.
Blijkbaar is dat voor Nederlanders niet nodig of mijn kameraad heeft enorm geluk gehad. En zag de treinverbinding inmiddels in de Muj Vlak app staan.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Nederland is intussen wat de Tsjechen betreft groen geworden. *O*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ondergetekende is komend weekend van de partij *O*
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Vandaag was het lekker simpel met de trein; de RailJet Express van het beginpunt Zürich HB nemen tot aan het eindpunt Wien Hbf.

Hoewel de SBB zei dat de trein druk zou zijn, viel dat reuze mee aangezien we in het begin de wagon deelden met 3 anderen. Weliswaar hadden we wel de voorste wagon gepakt (verst van station).
Vlak na Zürich versnelt de trein flink in de tunnel, maar daarna gaat het langzamer langs de Zurcher See met erg mooie uitzichten. Het was helaas wel zwaar bewolkt, maar het blijft prachtig de Alpen.

Liechtenstein slaan we volledig over, net als Duitsland hoewel we door beide landen rijden. Dat is denk ik wel uniek in Europa; een trein die door 2 landen rijdt zonder daar ook maar in te stoppen. Na Liechtenstein zitten we opeens helemaal achteraan en wordt er een extra trein aangekoppeld waardoor we regelmatig de voorkant van de trein kunnen zien, erg mooie foto's geeft dat.

Na Linz gaat het pas echt sneller en na Sankt Pölten rijden we best wel lang de topsnelheid 220 km/u waarmee we snel aankomen in Wenen. Hier in Wenen is het weer lekker rustig en zijn er nauwelijks toeristen te vinden. In Zürich was het wel druk op straat, maar dat waren volgens de hotelbaas vooral "Einheimischen". Doordeweeks zal het wel nog rustiger zijn, lekker hoor. Unieke beleving natuurlijk zonder het massatoerisme in de zomer.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Het had wat voeten in de aarde, maar Tsjechië is bereikt. Weliswaar drie aansluitingen gemist, waardoor ik drie keer om moest plannen en niet mijn oorspronkelijke route kon volgen. De trein waar ik nu in zit heeft bovendien ook al een kleine 20 minuten vertraging, dus ben benieuwd of het nog meer wordt dan vijf uur vertraging. -o-

Prettige bijkomstigheid is wel dat ik nu in een trein met Speisewagen zit, dus een Gambrinus en een schnitzeltje kan verorberen. *O*
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Vandaag naar de legendarische gyermekvasut gegaan in de bergen van Boedapest. Met tram 56A zijn we naar het eindpunt Hővösvölgy gegaan waarvandaan de trein vertrekt. Daar het museum bezocht en erachter gekomen waar de profielfoto van Aking is gemaakt :')

De rit zelf kostte geen drol (400ft = €1,20). De rit van 11:30 verliep in eerste instantie vrij soepel en alle kinderen namen hun taak serieus. Het is een erg uitdagende baan qua aanleg (een stuk uitdagender dan de Parkeisenbahn).

Vlak voor station Virágvölgy ging het echter helemaal verkeerd omdat een sein nog niet veilig stond. De machinst begint flink veel te toeteren in de hoop dat de seinmeester hem zou horen, maar het was al te laat en hij moest stoppen. Normaal gesproken zou dat geen probleem zijn, maar nu wel want we stonden op een helling naar boven.

Het sein staat ondertussen wel op veilig, maar het lukt de locomotief niet meer om vooruit te komen. Er komt enorm veel rook vrij en het ding maakt een hoop lawaai, maar we blijven stilstaan.
Na een kwartier stapten we maar uit en liepen naar het volgende station en toen zagen we dat er een andere locomotief kwam om de trein te trekken. De trein had dus even twee locomotieven. Bij Virágvölgy stopt 'ie weer, maar het zag er niet naar uit dat ie nog snel weer ging rijden dus pakten we bus 21A om weer naar de stad te gaan en daar nog de middag te besteden in Palatinus.

Desondanks wel een mooi ritje gehad van een halfuur op de langste spoorbaan ter wereld beheerd door kinderen :-)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Sinds vandaag rijdt net ten noorden van Brussel de Ringtrambus. Deze buslijn 820 rijdt vanaf het UZ Brussel via Vilvoorde naar Zaventem en wordt uitevoerd met de Van Hool Exquicity.
Op Bruzz.be staat een artikel erover (met filmpje).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Op 3 juni heeft Citea LLE115 Electric 9725 van Arriva Zuid-Limburg proefritten gereden in Turnhout. Kwam het nu toevallig tegen, zie hier (met filmpje).
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Oh, lieve DB: dagenlang nergens last van, alleen maar vertraging op treinen die in en door Duitsland rijden...

Met een beetje pech of een langzame meester straks in Köln de aansluiting naar Arnhem missen en twee uur later thuis...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Reis je per ICE naar Arnhem of met de RE 19? Want de ICE heeft ook al problemen vandaag, er zijn teveel treinen stuk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Ik zou.tot Köln met de EC6 moeten, daar overstappen op ICE104. Nu ga ik maar in Mannheim overstappen, better safe than sorry.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Klinkt als een verstandig plan, mijn ervaring is dat +18 eerder meer dan minder wordt bij de DB. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Heeft Keolis weer last van defecte in NL toegelaten Flirts? In Herford zag ik de RB20365 met een oud type Flirt in Westfalen bahn kleuren. Die is zeker niet in Hengelo geweest !
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef:Ik zou.tot Köln met de EC6 moeten, daar overstappen op ICE104. Nu ga ik maar in Mannheim overstappen, better safe than sorry.
Het trein personeel accepteerde dat?
Of had je geen zugbindung ?
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

henrivanderweijden schreef:Heeft Keolis weer last van defecte in NL toegelaten Flirts? In Herford zag ik de RB20365 met een oud type Flirt in Westfalen bahn kleuren. Die is zeker niet in Hengelo geweest !
Er is niets uitgevallen in Oldenzaal in elk geval, dus waarschijnlijk is de dienst dan weer geknipt in Herford, iets dat vaker gedaan wordt bij een tekort aan FLIRT3's.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Niet in Herford geknipt in ieder geval want daar zag ik m bij aankomst naast de trein rijden waar ik in zat met reizigers. Elders geknipt zou kunnen natuurlijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 100 gasten